Ett bra chassi
Intryck & funktioner
Fler funktioner
Montering & kylning

Tack till Alcyone för att de bistod med produkt för test.

02/10-02 | whiz | whiz@64bits.se

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Det gäller inte minst för din PC. En dator utrustad med stark processor men svagt grafikkort gör att du inte kommer kunna köra moderna spel med full kraft. Det krävs en balans i systemet för att du ska kunna maximera alla komponenter. Vissa delar spelar dock mindre eller ingen roll alls när det gäller prestanda.

Tangentbordet jag skriver det här med har drygt fyra år på nacken, det drar knappast ner några FPS när jag spelar Quake. Chassit där hårdvaran huserar gör heller inte någon skillnad på prestandan. Eller? För den del av oss PC-användare som inte kräver mindre än 110% prestanda, med andra ord vi som överklockar, spelar chassit stor roll vad det gäller prestanda, indirekt. Låt oss kika närmare på vad som spelar vilken roll i chassivärlden.

Ett bra chassi

Överklockning ger värme som biprodukt. Värmen måste bort för att inte skada komponenterna. Det är här som chassit kommer in i bilden. Ur överklockssynpunkt bör ett chassi vara byggt strategiskt för att kunna föra bort värmen på bästa vis. Fläktarna skall placeras så att det blir ett jämnt flöde där en värma luften snabbt sugs ut och ersätts av ny. Det får inte uppstå turbulens så den sprider sig och istället värmer upp andra komponenter. Saker som genererar värme (överklockade eller ej) som CPU, hårddiskar och grafikkort bör kunna placeras där de får maximalt med kall-luft. Slutligen skall själva chassit själv helst vara tillverkat av ett material som snabbt leder bort värmen.

Den som läser ovanstående text kan lätt få intrycket att valet av chassi inte spelar någon roll om man inte överklockar, fel. Även om överklockare ofta ses som luttrade konsumenter finns det många faktorer utöver kylning man bör väga in vid val av ett chassi.

Den första PC jag någonsin gjorde något annat än mjukvaruuppdateringar på hade ett hemskt chassi. Funktionsmässigt var det dåligt, man var tvungen att lossa ett tiotal skruvar och lyfta av hela skyddsplåten för att komma åt hårdvaran. Tillverkaren hade inte välsignat sin skapelse med något extra utrymme att tala om, det var minst sagt bökigt att komma åt sladdar och att göra minsta förändringar. Materialet var billig plåt som man inte bemödat sig med att slipa kanterna på, minsta felmanöver resulterade i blodbad. Behöver jag ens tillägga att chassit var beigefärgat och fult som stryk?

Nåväl, det här var 1995 då sk. "case-modding" inte slagit igenom på samma vis som på senare år. Datorer var fula helt enkelt. Syftet med tillbakablicken var att ge dig ett hum om vad man bör kräva av ett modernt chassi (förutom rent kylningsmässigt).

1. Det ska vara lättarbetat. Enkelt att öppna och komma åt hårdvaran.
2. Utrymme ska inte vara något problem, varken när du arbetar i den eller när det är dags för en ev. uppgradering.
3. Det skall vara av god kvalitet. Med andra ord, plåten/plasten ska kunna ta några smällar, och du ska inte riskera att skära dig.