Allsvenskan börjar!
Övriga lag
Bara negativt?

Ett stort tack till Ubisoft som gjorde denna recension möjlig.

06/04-2005 | Punisher | punisher(a)64bits.se

Laguppställningen synas

Jag blir inkastad lagom till vårsäsongen 2005. Det är februari och inte alls fotbollsvänligt ute. Nyheter når mig att styrelsen förväntar sig mycket av mig och laget den här säsongen. Alarmerande nyheter om att transferfönstret är stängt når mig också via nyhetssystemet som håller en uppdaterad med det senaste.

CM5 - Nyheter CM5 - Laguppställning

Ivrigt kastar jag mig över MFF:s laguppställning och slår för första gången, men dessvärre inte den sista, huvudet i väggen. Joseph Elanga är inte vänsterback, utan central/vänster-mittfältare. Olof Persson är inte mittback längre utan en centralt spelande mittfältare. Var är Daniel Andersson, Yksel Osmanovski och Peter Abelsson? Alla dessa flyttade till MFF redan under förra säsongen! Dessutom spelar Jörgen Ohlsson fortfarande trots att han har avslutat sin aktiva karriär på grund av alla sina skador. Detta börjar inte bra.

Ett lag börjar hur som helst formeras utefter de förutsättningar som nu finns. Dock kvarstår problematiken med att det inte finns någon naturlig vänsterback. Rosenberg, Skoog och Afonso är inte en dålig triangel i anfallsväg.

Taktiken dras upp

När uppställningen är vald tittar jag lite närmare på vilka matcher som ska spelas, innan jag väljer en taktik som de ska utöva. Beroende på motstånd måste en offensiv eller defensiv taktik läggas upp. Ett antal träningsmatcher har planerats in av min assisterande tränare, något som är bra. Det är lätt hänt som nybörjare att laguppställningen är tillräckligt avancerad till att börja med.

CM5 - Matchprogram CM5 - Historia

Då slår det mig att MFF inte är med i Royal League. Personligen kunde jag inte bry mig mindre, den turneringen verkar vara rätt obskyr med tävlingsmatcher på vintern i Sverige, men likväl. Varför finns inte MFF med? Vid närmare besiktning av historiken i spelet, som är oerhört knapphändig, verkar det som om inte MFF vann guldet förra året. Vilken skymf! Och Trelleborg kom tvåa… Ursäkta alla trelleborgare, men mitt himmelsblåa hjärta blödde både en och två blåa deciliter per omgående.

Trösten sökte jag bland de taktiska valen, som har utvecklats i mångt och mycket tack vare utvecklarnas tidigare erfarenheter från Premier Manager-spelen. Man kan dra och släppa löpningar kors och tvärs över planen. Bestämma på vilka ytor vilka spelare ska mata bollar på, där då någon spelare förhoppningsvis ska komma inspringandes. Oerhört roligt att sitta och pilla med sådana inställningar och fantisera om vad som skulle kunna vara bäst för laget.

CM5 - Taktik1 CM5 - Taktik2

Dock finner jag det lite störande att det ska vara så svårt att få till offensiva ytterbackar, så kallade ”wingbacks”. Hur jag än drar och släpper verkar det som om de aldrig riktigt vill vara annat än ”fullbacks”, det vill säga, vanliga ytterbackar som inte ger lika stort stöd i det offensiva spelet.