Vapenutbud med gamla minnen
Mörkrets drivkraft
Namnlös huvudroll

OBS! En del bilder kan anses stötande på grund av sitt våldsamma/blodiga innehåll. Doom 3 har en åldersgräns på 18 år.

Ett stort tack till Activision som bistod med produkten och gjorde denna recension möjlig.

13/8 -04 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se

Schmack! Du vänder dig om och ser endast något gult som flyger emot dig. Ett blixtsnabbt inövat ryck och du får tag i ditt hagelgevär. De två sista skotten i geväret avfyras utan minsta tvivel mot den flygande varelsen.

Du torkar bort det värsta kletet för att få ögonen fria. Du märker att du har livet i behåll. En första anblick på vad-det-nu-var-som-anföll blir svårt. Du försöker räkna delarna, men du ger snabbt upp med tanke på att de helt enkelt inte är längre. I stället kollar du upp igen. Du har hört nya steg. Något kraftigare, något större, något mer skräckinjagande är på väg ...

Det har gått lite mer än 10 år sedan det första Doom-spelet släpptes. Ett spel som krävde minst en 386-processor på 33 (eller mer) MHz och 4 MB minne. Det enda jag minns var att jag satt med spelet timme efter timme och gav mig an Mars alla fasaväckande monster. Man har senare kunnat ta emot desto fler när man fick möta dem igen på Jorden. Och nu, 10 år efter, tar expeditionen UAC (Union Aerospace Corporation) en till Mars (i en ny version) för att avlösa soldaternas arbetssysslor. Det var åtminstone vad de sa när de skickade iväg en ...

Utgivare: Activision
Utvecklare: id Software
Genre: Action
Antal spelare: 1-4 (multiplayer)
Cirkapris: 499:-
Release-datum: 13:e augusti
Systemkrav, minimum: CPU: Pentium 4 1.5 GHz / Athlon XP 1500+
Minne: 384 MB RAM
CD-ROM: 8X CD-ROM
Grafik: 64 MB / DirectX 9.0b (medföljer)
Utrymme: 2,2 GB
Spelversion: 1.0

id Software och Activision har ett fantastiskt förflutet inom spelbranschen. id Software med spel som Wolfenstein och Quake-serien har verkligen lyft spelmarknaden när det gäller First Person Shooter-spel. Även Activision har en lång lista med spelreleaser att dreggla över; Tony Hawk, Spider-Man och Call of Duty. Activision har även distribuerat en mängd av id Softwares spel.

Trilogin tar start

Som tidigare nämnt bär expeditionen iväg till Mars. UAC har ett forskarteam på plats som forskar om diverse biologiska och astronomiska ting. Du (som man aldrig får reda på vem det är exakt) blir ivägskickad för att ta över soldaternas arbetssysslor.

Till en början får du gå runt, kolla vad folk gör, samla på dig lite information och diverse säkerhetskort. Du plockar på dig vapen och skyddutrustning och beger dig till diverse personal som ger dig hjälp på vägen. Under tiden får du även med dig en PDA (Personal Data Assistant). Den lagrar data om personer, ljudspår, diverse videoklipp och e-post. Detta känns dock inte alls som det hör in i spelet. Du får emellertid korta pauser att pusta ut då spelet antingen laddar eller du står vid din elektroniska förbandslåda och hämtar liv. Men din PDA tar verkligen bort spelsituationen. Den täcker hela skärmen med data vilket gör att känslan från skräckscenariot snabbt försvinner. Jag tror inte att det är många som mitt bland ett slakteri av oväntade gäster hade ställt sig och kollat brevlådan.

Den första genomgången känns relativt viktig. Du får en liten känsla över hur allt är uppbyggt, du får tid på dig att bli van vid kontrollerna och du träffar på några karaktärer som följer med i resten av spelet. Forskningschefen Malcolm Betruger, lägerledaren Elliot Swann och Swanns livvakt Jack Campbell är några av dem. Forskarteamet blir dock för giriga när det gäller forskningen och allt går helt åt fanders. Du ser hur en av de anställda förvandlas till zombie, folk skriker i radion ... ja, det är allmän kaos som råder helt enkelt. Ditt uppdrag är nu att ta dig till diverse ställen, samla på information och försöka att hitta ditt team. Några dussin lik därefter börjar känslan över hur stor chansen för att detta ska lyckas minska kopiöst mycket.

Det är här det hela börjar. Nu plockar du upp nya vapen, mer information och – det som nog är det viktigaste – mer ammunition. Det finns nog inget mer frusterande än att bli av med alla skott till de större vapnen och endast överleva på en pistol som inte är särskilt snabb mellan skotten. Man hade önskat något mer givande. Spelet utspelar sig trots allt på 2100-talet. En sak till som blir riktigt irriterande efter kaosets utbrytande, är att inga vapen har inbyggd ficklampa. Du bär en endast för hand, men du kan inte hålla i den samtidigt som ett vapen, utan du måste med jämna mellanrum byta. En miss av skaparna eller endast något för att höja spänningen?