Mörkrets drivkraft
Namnlös huvudroll

OBS! En del bilder kan anses stötande på grund av sitt våldsamma/blodiga innehåll. Doom 3 har en åldersgräns på 18 år.

Ett stort tack till Activision som bistod med produkten och gjorde denna recension möjlig.

13/8 -04 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se

Doom 3 leverar svindlande snygg 3D-grafik och ljussättning.
Att föreställa sig hur en av de snyggaste spelen ska se ut är relativt svårt. Många kanske drar tankarna till Far Cry direkt och byter ut motståndet mot zombies. Tja, riktigt så enkelt är det inte när det kommer till Doom 3.

Med id Softwares alldeles specialdesignade grafikmotor finns det inte mycket att klaga på, rent grafikmässigt. Hade jag sammanfattat hela utseendet med ett enda ord, hade det blivit "makalöst". Texturerna, atmosfären, ljuset, ja allt. Även med de inte allt för krävande grafikinställningarna ser spelet riktigt snyggt ut.

I Doom 3 finns det en speciell jämnhet i karaktärernas rörelser. Vare sig det handlar om blixtsnabba attacker eller kravlande köttberg, så ger det en absolut fantastisk känsla till spelet. Jag försöker att föreställa mig ett Doom 3 utan den makalösa grafiken (vilket är svårt). Jag tror inte att det spelet hade toppat några större listor, mer än att många Doom-fans köper spelet. Men med en fenomenalt snygg grafik kommer spelet långt. Det skrämmer rent ut sagt livet ur vissa då de sitter i kolsvart mörker och med hörlurarna tätt in på öronen, tack vare grafikens realism.

I alla de strider som du deltar i (det händer att dina motståndare skjuter på varandra) kan du njuta av en underbar fysik. Hagelbössans kraft är härlig att beskåda och känslan av att bli slagen slår de flesta andra spel. Här tappar du verkligen kontrollen och blir lite disig för någon sekund. Det finns en massa andra smådetaljer som man också fastnar för. Du kan inte klättra på stegar hur som helst, folk följer dig med blicken när du pratar med dem och alla gör faktiskt något. En sak som oftast fattas i många spel. De flesta figurer i andra spel har en animation när de står stilla, i stil med att andas eller liknande. Här händer det verkligen saker i stort sett hela tiden.

Det som blir rätt tråkigt efter ett tag är dock miljön. Under hela spelets gång befinner du dig i en och samma byggnad (en kolossalt stor sådan). Den är förvisso väldigt utvecklad, med stundtals intressanta ställen. Men den enda gången du får skåda solens ljus är när du går från en del till en annan med syrgas som inte räcker mer än en 30 sekunder.

Grafiken: med rätt att döda

Jag hade hoppats på en mirakulöst bra ljudmotor också. Tja, man kan ju alltid hoppas. Jag vill inte säga att id Software har gjort ett dåligt jobb när det gäller ljudet, men det är ibland lite för stramt för att ge en mäktig känsla tillsammans med grafiken. Många vapen har inte mycket till kraft alls, medan allt dreggel och brölande ger en kuslig känsla. Mer skräck än action, men det var väl kanske menat så ...

Ett tappert försök att släppa tankarna till grafiken ledde till att logiken sen fick sig en del tankeställare. Det är framtiden, men man har ändå inte någon mörkerkikare. Det är endast tråkig personal som överlevt och inga elitsoldater. Och av någon underlig anledning bär du inte hjälm. Många obesvarade frågor, men jag tycker ändå att dessa tankar försvinner rätt så lätt när man väl sitter och spelar Doom 3. Man har viktigare saker att tänka på; såsom att skjuta ner en gigantisk best med en gigantisk minigun.

Nu är det inte som så att grafiken bokstavligt talat tar död på spelkänsla, logik eller ljud, men eftersom det är det första och visuella du har framför dig, så är det de första tankarna du även får om spelet. Och med den överlägsenheten "konkurrerar" den lätt ut andra saker, om de inte ligger på en jämlik nivå.

Doom 3 har även en multiplayer-del för den som är intresserad av tävlingar eller bara ha skoj på LAN. Dock är det en gräns på maximalt 4 personer, vilket kan göra att det inte blir allt för hög spänning. En möjlighet till att köra lagspel blir alltså ganska svårt.