Mörkrets drivkraft
Namnlös huvudroll

OBS! En del bilder kan anses stötande på grund av sitt våldsamma/blodiga innehåll. Doom 3 har en åldersgräns på 18 år.

Ett stort tack till Activision som bistod med produkten och gjorde denna recension möjlig.

13/8 -04 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se

Namnlös huvudroll

Det är svårt att bedöma om id Softwares AI är välutvecklad. Det handlar ändå mest om att alla vill döda dig på ett eller annat sätt. Alla soldater som du hälsade på i början, som nu är zombies, har dock en skön tankegång. För att vara zombies så har de en rätt så hög IQ-kvot. De kan åtminstone grunderna i att parera och skydda sig, och det är mer än vad man kan säga om de tjocka sengångarna. Du är helt enkelt en magnet som drar till sig allt från den onda kraften.

Som huvudrollen i detta kuriösa actiondrama är det en fråga som verkligen gör att jag får fnatt. Vem är man egentligen? I de tidigare Doom-spelen var det inte mycket till utveckling och bakgrund var inte det största problemet, men här har man inte ens något namn. Således går man runt som vem som helst. Eller, inte riktigt vem som helst. Du kan egentligen ta emot fruktansvärt mycket stryk utan att bli särskilt skadad. Vid sidan om att alla andra skriker varannan minut när de blir överfallna, blir du direkt sugen på receptet för denna specialrustning du verkar bära. Det är trots allt hiskeligt mycket folk i basen och att inte få någon som helst hjälp känns minst sagt underligt. Den enda hjälp du faktiskt får under din väg, om man ser det från tillhyggefronten, är små spindelrobotar. Dessa stöter du på under början av spelet – vissa ihoppacketerade, vissa trasiga. Men när helvetet senare brakar löst då är de alerta och kapabla till det mesta. De har en skjutkraft som är guld värd och deras vapen verkar aldrig ta slut. Man blir tvungen att upprepa frågan "varför är jag den enda överlevande?".

Doom 3 sitter och trycker på visuella effekter utan dess like. Inte bara grafiken är helt underbar, men även också ljussättningen. Den klår upp Thief: Deadly Shadows rejält på ett exceptionellt bra sätt. Även fysiken är i toppklass. Det är känsla och framför allt tyngd, som är gudomligt bra.

Det finns vissa saker som man tänker över när man inte spelar spelet. Det är mest logiken. Det är mest småsaker som kunde gjorts bättre. Nu snackar vi inte om realism, för då hade vi aldrig fått sett några zombies eller demoner. Nej, här är den separata ficklampan som har en livstid på oändligt många år och rustningen som tål mer stryk än den hårdaste metall.

Doom 3 hamnar utan tvekan som kandidat för Årets Spel 2004. Det är tungt, det är snyggt och det är givande. För den som vill höja den stela känslan i vapenljudet, kan ta sig en titt på en modifikation från Gameguru Mania. De hade, precis som jag, känslan av att det var för lite kraft. Modifikationen finner du här.

Ett spel hamnar inte på topplistan över Årets Spel utan att få en sigill. "High Quality" passar utmärkt till Doom 3. Intresset för spelet är explosionsartat stor. Det är redan stora turneringar igång, mängder med modifikationer skapas och folk skräms var och varannan minut. Blanda detta med den visuella storheten, och du har min anledning varför sigillen passar id:s senaste alster.

Extrem grafik För lite kraft i vapenljudet
Fysiken Logiken
Glädjedödande känsla