Story – Vad är det?!
Föga kontrollerbart
Simpliciferad grafik
Skaffa självutbildning!

19/6 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se

Michael Corleone, Don Fanucci eller varför inte Al Neri?!
Ja, de som sett Gudfadern vet troligtvis vilka karaktärer jag pratar om. Och det var ungefär den uppfattning jag hade skapat efter sett bilder från MediaMobsters senaste alster, Gangland. Italienska maffian som styr gator och torg med "Tommy Guns" och silvergråa bilar med spegelglas. Hur min första uppfattning stämmer överens jämfört med åsikterna om spelet i helhet finner ni i den här recensionen.

Utgivare: Whiptail Int.
Utvecklare: MediaMobsters
Genre: Strategi/Rollspel/Simulator
Antal spelare: 1-8 (multiplayer)
Cirkapris: 429:-
Release-datum: Ute nu
Systemkrav, minimum: CPU: 600MHz P3 / Athlon
Minne: 128 MB RAM
CD-ROM: 12X CD-ROM
Grafik: 32 MB VRAM
Utrymme: 1000 MB
Systemkrav, rekommenderat: CPU: 1,1GHz P4 / Athlon
Minne: 512 MB RAM
CD-ROM: 12X CD-ROM
Grafik: 64 MB VRAM
Utrymme: 1000 MB
Spelversion: 1.3

MediaMobsters har ingen speciell bakgrund. Gangland är deras första spel som de arbetat med och på spelmarknaden vet de flesta om att ett första intryck är ett viktigt intryck.

Till synes är det version 1.3 (den senaste i skrivande stund) som använts. Detta på grund av att originalversionen inte stödjer funktionen att spara i spelet förän vid specifika checkpoints. Checkpoints som du ibland inte nådde förän spelande i en hel timme. Frustrerande om du dör just innan du når målet och en start från början är din enda utväg.

Story – Vad är det?!

Big Mamma med hagelbössa och det rätta handlaget för att tillaga köttbullar.
För att balansera ett singeplayer-spel som bygger på nånting, behövs ett välskrivet manus. Det finns självklart spel som klarar sig utan dessa, men spel blir så mycket bättre med välskriven story som antingen ligger som bakgrund för spelet, eller som du genomgår under spelets gång. Hade Gangland varit film hade det inte fått många Oscars-nomineringar, åtminstone inte för sitt manus.

Hela spelet använder sig av textrutor i stället för repliker, vilket gör att spelet känns väldigt ålderdomligt. Där får du reda på att du har intagit Mario Manganos kropp, en av fem bröder från Palermo. Inte allt för överraskande hittas din ena bror Chico död en natt och allt blir till en enda rörig soppa. Men då kryddar man med att de resterande bröderna Angelo, Romano, och Sonny verkar ha något att göra med mordet. De har självklart flytt innan du vet ordet av. Till din hjälp hoppar farbror Vincenzo in i leken som räddaren i nöden. Nu hjälps ni åt att lösa mysteriet med mordet på din bror. En smakrik klyschésoppa!

Nåväl, en taskig inledning går att reparera. Men tyvärr tappar Gangland vägfästet ännu mer. Man har valt att låta spelet utspela sig på 1930-talet. Dock existerar det allt för många missar för att få det att verka trovärdigt. Till att börja med ligger det ett futuristiskt musikrum i bakgrunden hela tiden som är allt vad 30-talet inte var. Pianobaren har bytits ut mot D-Drums och den enda sång som man kan uppfatta är den då en Gregorian-kör plockas in. Den andra saken man starkt reagerar på är miljön. Axelvaddar på Gucci-kostymerna för all del, men av någon anledning blandar man in bazookas, sportbilar, jeepar och ninjas. Det är så att man vill gömma sig under den tillhörande Gucci-hatten.

Mer omtalade spel får man leta efter. Doom 3, en trilogisk ända, har nu fått sitt release-datum spikat. Enligt GameSpot.com kommer spelet den 3:e augusti till butikshyllorna och id Software hoppas självklart på rekordförsäljning. Den grafikinriktade nyheten kan ni läsa om på The Inquirer och GameSpots egna uttalande finner ni här.