PowerColor Radeon X850 XT
Prestandatester -1
Prestandatester -2

Tack till ASUS, Gigabyte, och Green Computer, som gjorde denna recension möjlig.

08/04-05 | Niclas Alfinson | niclas@64bits.se

PowerColor Radeon X800 XT

För ett tag sedan var PowerColor ett relativt okänt märke för många av oss datorentusiaster. Dessutom har märket orättvist dragit på sig en negativ stämpel, främst på grund av osäkerheten bland användarna. På senare tid har dock PowerColor fått ett välförtjänat uppsving och är idag ett välrenommerat märke. De var bland annat en av de första tillverkarna att kunna leverera grafikkort baserade på ATIs X800 XT-krets för PCIe-anlsutning förra hösten.

Modellbeteckning PowerColor R42-TVD3C.
Chip ATI Radeon X800 XT, R423.
GPU-hastighet 500 MHz.
Minneshastighet 500 MHz [1000 MHz DDR].
Minnesbuss 256 bitar.
Minnesmängd 256 MB.
Minnestyp GDDR3.
Utgångar DVI, VGA och TV-ut.
Pris Cirka 4000 SEK.
Övrigt Stöd för HDTV via komponentsignal och video-in.

R423, eller X800 XT som den också kallas officiellt var den första grafikkortskretsen från ATI som hade fullt stöd för PCI-Express. I höstas när vi fick tag på detta kort var det rykande hett och väldigt intressant. Idag är det fortfarande ett av de bästa grafikkorten på marknaden. Som redan nämnts har ATI dock tagit fram en ny produkt baserad på denna krets, X800 XL. Den enda skillnaden mellan dessa är tillverkningstekniken och hastigheten på grafikkortskärnan, till X800 XT-kortens fördel.

PowerColor har valt att utrusta det här grafikkortet med en video-in-funktion. Något som vi däremot saknar är dubbla DVI-kontakter istället för en DVI- och en VGA-anslutning.

Priset på det här kortet ligger på ungefär 4000 SEK vilket får anses vara en hel dem med tanke på att ett X800 XL går att hitta för under 3000 SEK, och att det snabbare grafikkortet X850 XT enbart kostar ett fåtal kronor mer.

Ni hittar den mer ingående recensionen av det här kortet bakom denna länk.

Lådan som PowerColor X800 XT levereras i har ett ganska udda utseende. Den är nästan helt kvadratisk och har ett ”fönster” i mitten. Genom fönstret ser man dock inte så mycket eftersom PowerColor har valt att placera en pappskiva med information precis bakom, men fönstret ger förpackningen ett mer exklusivt utseende. Inuti lådan ligger alla tillbehör och grafikkortet fint nedförpackat i en plastlåda med två lager. I botten ligger tillbehören, manualen och så vidare, och ovanför detta hittar man grafikkortet, säkert åtskiljt från de lösa delarna som annars riskerar att skada grafikkortet under transport. Att grafikkortet ligger väl skyddat under transport såg vi också när kortet levererades. Trots att lådan hade råkat ut för en rejäl smäll som skadat både wellpapplådan och själva förpackningen var allt inuti fullt fungerande.

Följande skickas med förutom grafikkortet:

• En manual.
  • Sex cd-skivor med drivrutiner och programvara.
  • En el-adapter.
  • En DVI till VGA-adapter.
  • En kort S-VHS-kabel.
  • En komponentvideo-adapter.
  • En VIVO-adapter.
  • En HDTV-adapter.
Som det brukar göra med grafikkort medföljer det en hel del olika adaptrar, bland annat en el-adapter som gör det möjligt att ansluta grafikkortet till ett äldre nätaggregat. DVI-adaptern gör att man kan koppla in två stycken skärmar som använder sig av VGA-kontakt. Komponentvideoadaptern gör att man kan få ut en komponentsignal via TV-utgången och VIVO-adaptern gör att man både kan få ut och få in S-VHS- och komposit-signaler. Med andra ord får man med alla adaptrar man kan tänkas behöva.

På cd-skivorna hittar vi en hel del intressant, bland annat två spel i fullversion, Hitman Contracts och Counter Strike Condition Zero. På de resterande två cd-skivorna hittar vi drivrutiner och diverse program, så som PowerDVD, MediaShow SE med flera. Man får alltså med en hel uppsjö program som är avsedda för mediauppspelning och redigering. Detta kan vara uppskattat av många som tänkt använda video-in-funktionen på grafikkortet.

Den medföljande manualen är skriven på fem olika språk, dock inte på något av de nordiska språken. Manualen tar enbart upp det allra mest grundläggande, så som hårdvaru- och mjukvaruinstallation, specifikationer för kortet, och liknande.

Layout & kylning

Kretskortet som grafikkortet är byggt på är inte helt förvånande rött till färgen. Detta är mer eller mindre standardfärgen för de flesta ATI-baserade grafikkort. Att ett grafikkort byggt kring ATI-kretsar inte är rött är betydligt mer uppseendeväckande än det motsatta, till exempel de Gigabyte-korten vi testar idag. Rent fysiskt är grafikkortet dessutom relativt litet, det är inte på långa vägar lika stort som de kort baserade kring Nvidias 6800-serie. Grafikkortet är alltså helt baserat på ATIs referensdesign.

Längst upp till höger på grafikkortet hittar vi den obligatoriska strömkontakten, även här är det den nya typen som används, 6pins-kontakten. Dock medföljer det en adapter som gör det möjligt att använda grafikkortet även fast man har ett äldre nätaggregat.

Den kylare som återfinns på grafikkortet är relativt liten om man tänker på vilka monsterkylare vi har sett på tidigare grafikkort. Om man jämför med den kylare Nvidia använder på 6800 Ultra är denna miniatyrisk. För det första kräver kylaren ingen extra PCI-plats, för det andra täcks inte grafikkortet helt och hållet av kylaren. Dock är den ganska bred och lång, och fläkten som sitter på är betydligt större än normalt. Själva fläkten sitter dessutom inte direkt ovanför grafikkretsen, utan något till vänster, vilket även det är lite udda. ATI har alltså lyckats kyla sin snabbaste grafikkrets med en betydligt smidigare kylare än vad Nvidia har gjort. Vad som saknas är dock kylning av minnena. Dessa har ingen kylfläns, oavsett om de sitter på framsidan eller baksidan av kortet.

Ljudnivån på fläkten är förvånansvärt låg. Den enda gången man över huvud taget hör den är när man startar datorn, och fläkten då snurrar i maxvarv, men även i detta läge är fläkten väldigt tyst. När grafikkortet inte arbetar för fullt utan man enbart utför någon lätt uppgift är grafikkortet knäpptyst, det går inte ens att uppfatta om det är igång eller inte. Detta är ett stort steg framåt om man jämför med tidigare modeller, där fläkten har genererat väldigt mycket ljud, trots att grafikkortet inte arbetar speciellt hårt. PowerColor X800 XT är faktiskt det tystaste grafikkortet vi testat som använder sig av en aktiv kylning.