Innehåll
Frhandstitt p Hitman: Codename 47

000925 | Whiz | whiz@64bits.se

Jag skulle ljuga om jag sa att Hitman inte r efterlngtat, personligen har jag haft oerhrt hga frvntningar p spelet och nu, efter att ha spelat demon, r jag inte besviken.

Du spelar yrkesmrdaren och anti-hjlten "Hitman" med kodnamnet 47. I brjan av spelet kommer du vakna upp p ett mentalsjukhus och inte minnas ngonting. Med hjlp av uppdragen som trillar in d och d uppdagas allt mer av ditt mrka frflutna.

Vad r det som gr spelet s bra d? Om vi bortser frn de underbart naturtrogna animationerna, den superba genomarbetade grafiken ett tag och studerar spelet frn sin bsta sida s hittar vi det bsta frn diverse bcker filmer och andra spel. Det finns inslag bde frn Luc Bessons Nikita och Leon, man kan ocks dra paraleller med diverse Hong Kong actions. Killarna p det danska IO Interactive har verkligen lagt ner bde hjrna och hjrta. Tillggas skall ocks att de har arbetat inom TV och annan media och vet vad som slr.

Genom din oumbrliga laptop fr du uppdrag och information om dina mltavlor. Oftast finns ocks en karta ver omrdet, det r viktigt att kika igenom denna och vlja tillvgagngsstt. Sedan fr du kpa den utrustning som kan tnkas behvas. Du har en bara en viss summa p ditt konto, men fr mer fr varje avklarat uppdrag. Vapen och tillbehr presenteras snyggt och man kan snurra runt och kika p dem frn alla vinklar.

Tillbaka till animationerna, de r ruskigt bra gjorda, bde nr 47 samt NPC:s* rr sig. Om du skjuter en person i en trappa och han landar p versta trappsteget s kommer inte kroppen att sticka ut stel som en pinne, nej den anpassar sig fint, det hr har de lagt ner jobb p! Du kan ocks slpa kroppar fr att inte bli upptckt, det ser precis lika snyggt ut.

NPC:s utbyter ocks information, ser de dig kallblodigt dda ngon med pianotrden kommer de sprida det vidare. Snart hller alla utkik efter dig. Detta kan lsas genom att du byter klder med ngot av dina offer. Under demon klantade jag mig och var tvungen att byta klder tre gnger, lyckligtvis blev vakterna alldeles bortvirrade och mitt skinn frblev fritt frn otcka skotthl.

Fler stt dina fiender kan upptcka dig p r om du upptrder allmnt misstnkt, smyger runt och kikar runt hrn, skrmmer civilister m.m. Allt kan leda till din undergng. IO Interactive har ocks implanterat ett slags AI adrenalin, skjuter du ett skott mot en vakt och missar, kommer han vara uppmrksammare mot sin omgivning och lttare p avtryckar fingret.

Teknisk information: Det stdjer 32bitars frg, 3D ljud, har eget FSAA, kan hantera texturer upp till 1mb, vilket skapar vackra miljer.

Sjlvklart finns det en del negativa petitesser, t.ex ser alla civilister likadana ut, lite trkigt i ett annars s perfekt spel. Diverse smbuggar som att man kan bja sig ner "in i" vggar m.m. Men d det bara r ett tidigt demo s r det inget man kan ta upp nu. P det stora hela ser det ruggigt bra ut!

Hitman kommer sannolikt att bli en succ, i framtiden kommer du sga, "Det hr ser ut att bli nnu en Hitman klon". Frhoppningsvis kommer det ocks ge utgivarna Eidos en ekonomisk uppsving, d det gtt ganska dligt fr dem p sista tiden.

Nu terstr bara fr mig att avinstallera demon och rensa bort den frn hrddisken, tacka fr titten och vnta p fullversionen. Missfrst mig inte, jag gillade verkligen Hitman: Codename 47, men jag gr det fr att jag inte ska trttna innan hela kommer, annars blir det samma sak som att leka med julklapparna fr att sedan stoppa tillbaka dem i kartongen och vnta tills julafton och plocka upp dem igen... Knslan frsvinner liksom, och knsla det r ngot som det hr spelet har....

* NPC : Non Playing Character, de karaktrer som du inte styr sjlv. T.ex. de du skjuter ner i Quake.

Nsta sida ->