Förhandstitt på Hitman: Codename 47

000925 | Whiz | whiz@64bits.se

Jag skulle ljuga om jag sa att Hitman inte är efterlängtat, personligen har jag haft oerhört höga förväntningar på spelet och nu, efter att ha spelat demon, är jag inte besviken.

Du spelar yrkesmördaren och anti-hjälten "Hitman" med kodnamnet 47. I början av spelet kommer du vakna upp på ett mentalsjukhus och inte minnas någonting. Med hjälp av uppdragen som trillar in då och då uppdagas allt mer av ditt mörka förflutna.

Vad är det som gör spelet så bra då? Om vi bortser från de underbart naturtrogna animationerna, den superba genomarbetade grafiken ett tag och studerar spelet från sin bästa sida så hittar vi det bästa från diverse böcker filmer och andra spel. Det finns inslag både från Luc Bessons Nikita och Leon, man kan också dra paraleller med diverse Hong Kong actions. Killarna på det danska IO Interactive har verkligen lagt ner både hjärna och hjärta. Tilläggas skall också att de har arbetat inom TV och annan media och vet vad som slår.

Genom din oumbärliga laptop får du uppdrag och information om dina måltavlor. Oftast finns också en karta över området, det är viktigt att kika igenom denna och välja tillvägagångssätt. Sedan får du köpa den utrustning som kan tänkas behövas. Du har en bara en viss summa på ditt konto, men får mer för varje avklarat uppdrag. Vapen och tillbehör presenteras snyggt och man kan snurra runt och kika på dem från alla vinklar.

Tillbaka till animationerna, de är ruskigt bra gjorda, både när 47 samt NPC:s* rör sig. Om du skjuter en person i en trappa och han landar på översta trappsteget så kommer inte kroppen att sticka ut stel som en pinne, nej den anpassar sig fint, det här har de lagt ner jobb på! Du kan också släpa kroppar för att inte bli upptäckt, det ser precis lika snyggt ut.

NPC:s utbyter också information, ser de dig kallblodigt döda någon med pianotråden kommer de sprida det vidare. Snart håller alla utkik efter dig. Detta kan lösas genom att du byter kläder med något av dina offer. Under demon klantade jag mig och var tvungen att byta kläder tre gånger, lyckligtvis blev vakterna alldeles bortvirrade och mitt skinn förblev fritt från otäcka skotthål.

Fler sätt dina fiender kan upptäcka dig på är om du uppträder allmänt misstänkt, smyger runt och kikar runt hörn, skrämmer civilister m.m. Allt kan leda till din undergång. IO Interactive har också implanterat ett slags AI adrenalin, skjuter du ett skott mot en vakt och missar, kommer han vara uppmärksammare mot sin omgivning och lättare på avtryckar fingret.

Teknisk information: Det stödjer 32bitars färg, 3D ljud, har eget FSAA, kan hantera texturer upp till 1mb, vilket skapar vackra miljöer.

Självklart finns det en del negativa petitesser, t.ex ser alla civilister likadana ut, lite tråkigt i ett annars så perfekt spel. Diverse småbuggar som att man kan böja sig ner "in i" väggar m.m. Men då det bara är ett tidigt demo så är det inget man kan ta upp nu. På det stora hela ser det ruggigt bra ut!

Hitman kommer sannolikt att bli en succé, i framtiden kommer du säga, "Det här ser ut att bli ännu en Hitman klon". Förhoppningsvis kommer det också ge utgivarna Eidos en ekonomisk uppsving, då det gått ganska dåligt för dem på sista tiden.

Nu återstår bara för mig att avinstallera demon och rensa bort den från hårddisken, tacka för titten och vänta på fullversionen. Missförstå mig inte, jag gillade verkligen Hitman: Codename 47, men jag gör det för att jag inte ska tröttna innan hela kommer, annars blir det samma sak som att leka med julklapparna för att sedan stoppa tillbaka dem i kartongen och vänta tills julafton och plocka upp dem igen... Känslan försvinner liksom, och känsla det är något som det här spelet har....

* NPC : Non Playing Character, de karaktärer som du inte styr själv. T.ex. de du skjuter ner i Quake.

Nästa sida ->