iRiver iFP-1090

Tack till iRiverNordic som gjorde denna recension möjlig.

14/06-04 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Spelaren levereras i en blå-svart förpackning som ser tämligen ordinär ut. Dock är den lite väl stor för att enbart innehålla en MP3-spelare, och förklaringen till det ser man när man öppnar förpackningen. iRiver har skickat med en hel del saker som andra företag brukar ha som tillbehör, till exempel väska, armband, extern laddare med mera.

Allt som återfinns i förpackningen förutom spelaren själv är följande:

• Tre stycken manualer, en för hårdvaran, en för mjukvaran och en quick-start-guide.
  • En CD-skiva med mjukvara.
  • Ett par hörlurar från Sennheiser.
  • Ett nackband för att hänga spelaren runt halsen.
  • En väska för att skydda spelaren.
  • Ett armband för att sätta fast spelaren runt armen.
  • En kabel för att ansluta in spelaren till datorn.
  • En extern laddare.
Som ni kan se medföljer det mesta man kan tänkas behöva, och det är egentligen inget som man behöver köpa till separat.

Hörlurarna som medföljer är från det välkända tyska företaget Sennheiser och är av öronpluggsmodell, alltså sådan man trycker in i öronen. Vad som är lite synd med dessa är att de inte har någon inbyggd halsrem som gör att man kan hänga spelaren runt halsen. Om man vill göra det måste man koppla in en extra halsrem, som naturligtvis medföljer. Men det hade varit betydligt smidigare om halsrem och hörlurar hade varit ett. Fördelen med två separata produkter är dock att man kan ha spelaren i fickan samtidig som man använder den, vilket inte är möjligt om hörlurarna varit inbyggda i halsremmen. Vilket man gillar är upp till var och en, men som ni kan se finns det både fördelar och nackdelar med det sätt iRiver valt att gå.

Laddaren som medföljer verkar dock vara klumpigare än nödvändigt. Det är en stor transformator som väger många gånger mer än spelare själv, och sedan en sladd som man kopplar in i spelare. Detta borde ha gått att lösa på ett smidigare sätt. Meningen med en sådan här laddare är ju trots allt att man skall ha med sig den på resor och liknande när man inte har tillgång till en dator. Men att släpa på en sådan här klumpig enhet är inte speciellt trevligt.

Som redan nämnts medföljer det ett fodral till spelaren, och även ett armband som gör att man kan fästa spelaren runt armen. Fodralet är dock inte helt skyddande, eftersom det är öppet i toppen. Detta är dock ett måste om man skall kunna använda kameran med fodralet på. Nackdelen med den här lösningen är att fodralet inte skyddar mot damm och smuts, utan enbart mot repor. I övrigt fungerar fodralet bra, det är ganska enkelt att ta på och av, man kommer åt alla reglage enkelt trots fodralet. Armbandet som man kan fästa fodralet i är en smart lösning. Till exempel om man är ute och joggar är det skönt att kunna fixera spelaren någonstans så att den inte ligger i ficka och flyger runt, eller studsar runt halsen. Armbandet är fodrat och är därför ganska komfortabelt att ha på sig. Ett problem med det dock är att man måste ha ganska små armar för att kunna använda det. Undertecknade blev så sent som i torsdags kallad för klen, men behöver trots detta ställa in armbandet på den största storleken för att inte stoppa blodtillförseln till handen helt och hållet.

Manualerna som medföljer är alla tre mycket välskrivna och man kommer enkelt igång med att använda spelaren. Lite synd är det dock att de två ingående manualerna inte är på svenska, utan enbart på ett flertal andra språk, bland annat engelska. Men detta har iRiver löst genom att skicka med en snabbstartsguide som bland annat är skriven på svenska. Detta tillsammans med de många bra illustrationerna i alla manualerna gör att även sådana med bristande engelskakunskaper bör komma igång med användandet av spelaren relativt fort.