iRiver iFP-1090

Tack till iRiverNordic som gjorde denna recension möjlig.

14/06-04 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

iRiver iFP-1090 har ett ganska udda utseende. Istället för att bygga spelaren som en låda har de valt att använda sig formen av en prisma. Detta gör att spelaren tyvärr tar upp mer plats i fickan än vad som annars hade varit nödvändigt, dock får spelaren ett lite udda utseende vilket kanske faller den del i smaken.

Spelaren är mer eller mindre helt svart med kromade eller silverfärgade detaljer, vilket ger ett mycket elegant utseende. De svarta partierna är dock inte lackad plast, utan är plast som helt enkelt är svart. Fördelen med det är att om man får repor i spelaren syns det inte lika tydligt. Nackdelen är att enheten får en matt svart färg istället för en glansig. Men en del kanske ser detta som en fördel, eftersom fingeravtryck inte syns lika tydligt, och en del kanske helt enkelt tycker den matta färgen är snyggare än en glansig. Vi tror däremot att en glansig svart färg hade fått spelaren att se mer exklusiv ut tillsammans med alla silverdetaljer.

När man startar spelaren för första gången slås man direkt av den högupplösta färgskärmen som öppnar flertalet möjligheter som tidigare varit omöjliga på en MP3-spelare. Vi såg på senaste spelaren från Jens Of Sweden att färgskärmar börjar ta steget in i MP3-spelare. Men den skärm som sitter i Jens Of Sweden:s spelare MP-130 ser helt klart ynklig ut i jämförelse med den här!

När man lyssnar på musik får man otroligt mycket information samtidigt, bland annat ser man spektrumpresentation, klockan, ljudvolym och mycket mycket mera, och allt samtidigt! Man kan lätt tro att all denna information blir svåröverskådlig eftersom den är intryckt på en sådan liten yta. Men med en färgskärma på 1,2” och hög upplösning är det inga som helst problem. Även menyn blir betydligt mer lättnavigerad på grund av färgskärmen och upplösningen. Alla kategorier har en stor bild som förklaring och man går enkelt mellan olika alternativ i menyn och gör diverse inställningar. Att byta funktionsläge på enheten är även det mycket enkelt, det är bara att hålla in en knapp så kommer en rad med val upp, och till varje val finns en stor förklarade bild som naturligtvis är i färg.

Det finns totalt tre knappar på spelaren, och alla dessa sitter bredvid varandra, precis som det bör vara. Förutom knapparna finns det också en joystick på enhetens framsida, och det är främst denna man använder för att styra spelaren. Dessutom finns en liten spak på baksidan av spelaren som man använder för att sätta på och stänga av knapplåset. Eftersom alla dessa knappar och dylikt sitter samlade på ett och samma ställe kan man med ett enkelt sätt styra spelaren med ett enda handgrepp. Det enda som kan vara lite svårt att nå om man har lite små händer är knapplås-reglaget, men i övrigt sitter allt mer eller mindre perfekt.

De vänstra av de tre knapparna på sidan av spelaren används för att starta och stoppa uppspelningen av musik, men också för att starta och stänga av spelaren. Den mellersta används främst för att byta equalizer, men också till en del andra funktioner. Knappen längst till höger använder man för att byta läge i MP3-spelaren, man håller helt enkelt inne den i någon enstaka sekund så kommer en lista med spelarens alla funktioner upp i skärmen. Joysticken på framsidan används för att navigera i menyn, höja och sänka ljudet, byta låt, ändra inställning på radion och mycket mera. Det är med andra ord denna som man gör de flesta inställningar med.

Batteriet sitter på baksidan av spelaren och kan med ett enkelt handgrepp tas bort, det är däremot inget standardbatteri som man kan köpa i livsmedelsaffärer. Fördelen med att man kan ta bort det så pass lätt är att man mycket enkelt kan byta batteri när det gamla börjar tappa sin förmåga. Dessutom kommer iRiver inom kort släppa batteriet som tillbehör så man kan köpa ett extra, för ännu längre batteridrift på resande fot. Priset kommer att ligga på 245 SEK med moms som rekommendation direkt från iRiverNordic.

I toppen av spelaren sitter kontakten för hörlurarna, och under ett gummiskydd hittar man USB-kontakten. Dock är man tvungen att ha med sig en kabel för att kunna koppla in spelaren till datorn, vilket kan vara en nackdel. Till exempel om man är på jobbet/skolan och skall föra över något, då måste man helt enkelt ha tillgång till en kabel för att det skall vara möjligt. Men det är inte endast dessa två saker man hittar i toppen utav spelaren, utan det är också här som kameran sitter. Kameran huserar i en liten cylinder som man kan skjuta upp ungefär en centimeter ovanför spelaren, och sedan rotera fritt i 180 grader. När man inte använder kameran är det helt enkelt att skjuta ner den i spelaren så att inget sticker ut.