Överföringshastighet
Praktisk användning och uppgraderbarhet
Uppdateringar

Ett stort tack till IriverNordic/Directman som lånade ut spelaren för recension

18/10-03 | Illuwatar | illuwatar@techie.com

Stora displayer

En av de mest synliga egenskaperna hos denna spelare är den stora displayen som täcker nästan halva framsidan. Den är en grafisk, bakgrundsbelyst LCD som kan visa åtta rader text samt diverse symboler. En upplösning på 160 x 128 pixlar i kombination med fyra nivåer på svärtan hos pixlarna gör den lättläst. Bakgrundsbelysningen är moderiktigt blå-vit och ger en skaplig jämnhet över hela displayens yta. Ljuset är något starkare på displayens högra sida (där lysdioderna verkar sitta) men i praktiken är detta inte störande. Tiden som bakgrundsbelysningen är på går att ställa i konfigurationen och man kan välja olika för batteridrift och nätdrift.

Spelaren har två huvudmenysystem där det ena är avsett för navigering mellan alla låtar som kan lagras på disken. Det andra är avsett för konfiguration av spelaren. Först ut är musikmenyerna. Man har fem olika navigeringsmetoder att välja på: artist, album, musikstil, låttitel samt ett filväljarläge ("File Explorer"). För att klara av detta konststycke använder spelaren en indexfil som skapas utifrån låtarnas ID-tags (mer om detta senare). Skulle denna fil saknas eller vara skadad fungerar bara filväljarläget.

Val av navigeringsmetod Val på artist
Val på albumtitel Val på musikstil
Val på låttitel "File Explorer"
Ner ett steg i katalogträdet WinAmp-playlists funkar fint

När man väl valt sin musik och börjat lyssna visas en hel del information under tiden som musiken spelas. Volymen ändrar man lätt med joysticken eller fjärrkontrollen. De två staplarna vid sidan om tidsvisaren är VU-mätare som skall följa musiken. Jag tycker dessa är lite slöa och följer ljudet dåligt. Kanske det beror på displayen (LCD är inte så snabbt) eller så orkar inte spelarens elektronik med i svängarna. Dessutom saknar jag någon form av "visualization" (onödigt grafiskt ögongodis som rör sig i takt med musiken). Med den stora displayen skulle det ha sett imponerande ut, men eftersom spelaren för det mesta ligger gömd i någon ficka eller väska i sitt fodral så har det inte så stor praktisk betydelse. Men för en sann "prylnörd" är sådana finesser ett stort plus i kanten.

När musiken spelas Ändring av volymen

En sak som jag gärna hade sett är en funktion som gör det möjligt att välja storlek på typsnittet i displayen. Trots de åtta raderna ser man sällan hela låtnamnen, vilket gör att spelaren måste scolla dessa över skärmen. Under tiden man lyssnar gör detta inte så mycket, men när man letar runt på hårddisken är det lite irriterande att inte kunna se allt (eller åtminstone mer) av fil-/låtnamnen. Detta skulle kunna lösas med ett val i konfigurationen där man får välja ett mindre typsnitt som medger mer text samtidigt på displayen. Detta gäller även fjärrkontrollens display där detta är än mer markant.

Den andra menytypen är för att kunna konfigurera spelarens alla funktioner. Här går det mesta att påverka, från hur displayerna skall uppföra sig till ljudbilden och uppgradering av spelarens mjukvara. Här har man dessutom använt ett mindre typsnitt för de olika delmenyerna så att all text kommer med. All hantering av dessa menyer utförs med joystick-knappen eller med ett av fjärrkontrollens reglage. Nedan visas några exempel på hur konfigurationsmenyerna ser ut. Av utrymmesskäl kan inte allt visas, detta är trots allt ingen manual för spelaren...

Konfigurationsmenyns startsida Generella parametrar
Val av equalizerinställningar SRS-menyn