Överföringshastighet
Praktisk användning och uppgraderbarhet
Uppdateringar

Ett stort tack till IriverNordic/Directman som lånade ut spelaren för recension

18/10-03 | Illuwatar | illuwatar@techie.com

Ljudkvaliteten

Den viktigaste aspekten när det gäller musikmaskiner är ljudkvaliteten vid avlyssning. Här fortsätter iRiver att leva upp till sitt rykte. Ljudkvaliteten ligger i det övre toppskiktet under förutsättning att man använda hörlurar med lite kvalitet. Lurarna som följer med är för ovanlighetens skull användbara med ett godtagbart ljud. Det kan dock inte jämföras med kvaliteten från lurar i det övre segmentet, så man vinner fortfarande på att uppgradera denna del. Förstås bör man se till att ha bra ljudfiler eftersom ingen spelare kan rädda dåligt kodade mp3:or.

Lyssningstesterna har gjorts med tre olike lurtyper: de som föjer med spelaren, ett par ur Sonys Fonotopia-serie (öronproppar) samt Sennheiser HD 575 (heltäckande lur, modell större). Dessutom har mp3-filer av olika kvalitet använts samt olika musikstilar från klassiskt till hårdrock. Den mesta musiken har rippats från CD med AudioGrabber och sedan kodats till 192 kbps med LAME-kodaren (inställd på high-quality). Musik med annan (lägre) bitrate var från blandade källor för att simulera den vanligaste användningen av mp3 (ladda ner och lyssna, man har ingen större kontroll på kvaliteten). Jämförelse mellan mp3 och Ogg-Vobis har tyvärr inte kunnat göras eftersom den uppdateringen har vid skrivandes stund inte kommit ut.

Möjligheterna att påverka ljudbilden är stora. Till och börja med har man de "vanliga" sex equalizerlägena (fem fördefinerade, ett för valfria inställningar). Jag saknar dock den riktiga 5-bands equalizern som finns i min iFP-190. I stället finns en bas-/diskantkontroll som trots allt fungerar bra. När det gäller bas så finns denna vara i rikliga mängder. Man kan lätt få upp ett riktigt djupdunk med hjälp av tonkontrollens basreglage och ett par feta lurar.

Skulle detta inte räcka finns det en speciell DSP-funktion för att skapa ljud med större volym och dimension. Detta kallas SRS och har sin egen konfiguration. När SRS aktiveras kopplas den vanliga equalizern bort, vilket gör att dennes inställningar inte fungerar ihop med SRS-läget. Personligen har jag aldrig varit vän av dessa DSP-funktioner och SRS gör inget för att ändra på detta. När funktionen kopplas på blir ljudet markant uttunnat och underligt. Hur jag än mixtrar med alla inställningar (det finns ett antal) får jag aldrig till ett ljud som gör mig nöjd. Det låter "billigt ljudkort" över det hela, inget för seriös musiklyssning som jag ser det. Både substansen i ljudet och tyngden i basen faller bort. Hade equalizern kunnat användas samtidigt som SRS skulle man nog kunna ha kompenserat upp det hela och fått ett bättre resultat.

Filhantering och databaser

Vitsen med att äga en bärbar hårddisk (vare sig den spelar musik eller inte) är att det skall vara lätt att föra över filer. Enklast möjliga är när enheten blir en del av den vanliga miljön i datorn. På så sätt kan man använda de verktyg man själv föredrar i stället för att bli tvingad att använda ett av tillverkaren förbestämt program. Denna princip har iRiver följt när det gäller iHP-100. Den dyker upp som en bärbar hårddisk i datorn och kan därmed hanteras på samma sätt som övriga hårddiskar. Den fungerar med alla Microsoft-operativsystem från Windows 98SE upp till Windows XP. Tyvärr finns inget känt stöd för andra operativsystem som Linux eller MacOS (det sistnämda är lite tveksamt eftersom enligt IriverNordic skall MacOS stödjas, men på iRivers egna hemsida eller i manualen står inget om detta).

För att kunna hantera den enorma mängden musikfiler som kan läggas in på 10 GB utan att behöva ett specialprogram har man skapat ett system som integreras in Windows Filhanterare. För detta använder spelaren en indexfil (DB File) som skapas utifrån innehållet på spelarens hårddisk. Bilden nedan visar hur detta utförs: med ett högerklick på enheten som representerar spelaren.

Det enda man ser som iRiver har skapat är ett litet fönster som visar hur långt uppdateringsprocessen har gått.

Detta system ligger som grund för de fem olika navigeringslägena som visades tidigare i recensionen. Saknas indexfilen eller om den är skadad kan man bara använda filväljaren hos spelaren (den behöver inget index eftersom den jobbar direkt mot disken). Indexfilen ger dock bara möjlighet till fler sökmetoder när man letar på hårddisken. iRiver har inte lagt in någon funktion i vare sig spelaren eller i datorn för att kunna skapa spellistor där man väljer själv vad som skall spelas och i vilken ordning. För att ta hand om denna bit blir det till att ta fram en gammal klassiker: WinAmp. Spelaren kan nämligen läsa de spellist-filer som WinAmp skapar. Spellistorna måste skapas på själva spelaren för att de skall fungera. Man kan inte ta färdiga listor från ett annat ställe, för dessa kan inte spelaren tyda på rätt sätt.