Filhantering och databaser
Överföringshastighet
Praktisk användning och uppgraderbarhet
Uppdateringar

Ett stort tack till IriverNordic/Directman som lånade ut spelaren för recension

18/10-03 | Illuwatar | illuwatar@techie.com

Vad har nu kommit fram ur detta? Har iRiver lyckats med sin mission? Om detta är en iPod-dödare kan jag inte uttala mig om, men att det är en lyckad produkt trots några missar går inte att komma ifrån. En del av missarna borde gå att fixa med hjälp av ny mjukvara, men inspelning från radion är en fråga om detta är mjukvarustyrt. Är man bara ute efter en liten mp3-spelare för kortare resor är detta inte rätt grej eftersom den ä större och tyngre än flash-baserade spelare. Däremot om man flyttar filer ofta eller behöver tillgång till stora mängder musik på resor eller andra tillfällen (partyn till exempel) borde denna spelare passa bra. Behöver man dessutom kunna spela in från olika externa ljudkällor kan det inte bli mer rätt än att ha både digitala och analoga möjligheter.

Om man nu vill ha ett av dessa elektro-mekaniska underverk blir det till att lätta på lädret. Ett köp kommer göra dig ~4 500 kr fattigare. Men då har Ni begåvats med 2000-talets version av den inspelningsbara freestylen. Skulle nu inte 10 GB lagringsutrymme räcka så finns en version som har hela 20 GB att tillgå. Denna kallas enkelt nog iHP-120 och har dessutom försetts med Ogg-Vobis-mjukvaran redan från fabriken. Ni som redan har den mindre modellen eller planerar att införskaffa denna behöver som sagt inte misströsta, Ogg-stödet skall släppas till denna också. iRiver har sagt detta officiellt på sin hemsida, så det finns ingen återvändo för dem...

Komplett paket inkl. fodral Svårgreppad kontroll-joystick
Solid och elegant konstruktion Inspelning från radion ej möjligt
Många ingångar för inspelning Batteriet ej utbytbart
Mycket bra fjärrkontroll SRS - gör sig bäst avstängt
Bra displayer Kortare batteritid än specificerat
Både analog och digital utgång Ingen 5-bands equalizer
USB 2.0 = hög överföringshastighet Kräver speciell USB-kabel
Inget specialprogram för filöverföring Den kostar sina modiga slantar
Bra ljudkvalitet Inget stöd för *nix eller MacOS (?)
Uppgraderbar firmware
Läser WinAmp-spellistor

Uppdateringar

Firmware 1.16: Detta är nog den uppdatering som är mest efterlängtad av alla som har (eller planerar att införskaffa) en iHP-100. Efter att ha laddat på denna version får man fullt stöd för formatet Ogg Vorbis.

Varför är nu detta så speciellt? Vad är det som gör Ogg Vorbis bättre än mp3-formatet? Svaret är enkelt: bättre ljudkvalitet på mindre utrymme. Dessutom är det helt fritt.

"Ogg Vorbis is a completely open, patent-free, professional audio encoding and streaming technology with all the benefits of Open Source."

Detta säger precis vad det handlar om: en högkvalitetscodec som är helt fri att använda. Formatet mp3 är inte fritt som man skulle kunna tro. Thomson och Frauenhofer ligger bakom detta och är innehavare utav patenten som ligger bakom mp3. Dessa kräver licensering för att användas, vilket inte är gratis.

Nu till det huvudsakliga: ljudkvaliteten Ogg vs. Mp3. Jag har gjort ett antal jämförande test där samma musikstycke (taget från CD) kodades i fem olika bithastigheter (64 kbps, 96 kbps, 128 kbps, 192 kbps och 320 kbps) i båda format. För mp3-kodningen använde jag Lame inställd på high-quality. Sedan gjordes ett jämförande lyssningstest med hörlurar av hög kvalitet. Dessutom jämfördes filstorleken vid respektive kvalitetsnivå.

Dessa tester visade en sak mycket tydligt: Ogg Vorbis är ett mycket bättre format. Vid 64 kbps är en mp3 helt oanvändbar för musik. För att få acceptabelt ljud är 128 kbps ett minimikrav. Personligen kör jag aldrig mp3 under 192 kbps. Väljer man Ogg i stället får man fullt acceptabla musikfiler redan vid 64 kbps. Väljer man 96 kbps får man musikfiler som låter minst lika bra som en 128 kbps mp3 (om inte bättre). Sitter man i lite stökiga miljöer och lyssnar (exempelvis på bussen) duger 64 kbps Ogg Vorbis gott och väl. Det intressanta i detta är storleken på de kodade filerna: en Ogg-fil blir marginellt större än motsvarande mp3-fil. Detta gör att man kan fylla sina 10 GB med betydligt mycket mer musik utan att tappa i ljudkvalitet. Omvänt kan man säga att vid bibehållen kodningskvalitet (och filstorlek) får man ett mycket bättre ljud.

Utöver Ogg Vorbis så erbjuder inte version 1.16 på några andra nya finesser. Några felaktigheter i 1.10 har dock rättats till. Har du en iHP-100 och vill utnyttja detta? Enkelt - gå bara till IriverNordic och ladda ner uppdateringen. Den här helt gratis...

Jag bör påpeka att iHP-120 (20 GB-versionen) har redan denna mjukvara laddad från fabriken. Har man en sådan modell (eller planerar köpa denna) behöver man inte uppgradera för att kunna avnjuta Ogg Vorbis.

Fotnot: bilderna på den isärtagna iHP-100 och hårddiskarna är tagna av den hjälpsamma besättningen på IriverNordic.