Bitrate ilyn SF-403EX

Produktspecifikationer

Tack till Bitrate som gjorde denna recension möjlig.

29/01-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Nu när tillbehören är genomgångna är det dags att titta på själva spelaren. Bitrate säljer denna spelare med ord som "kvalitet", "känsla" och "design", vilket visar på att den skall ses som en lyxmodell. Tittar man på utseendet så har Bitrate inte helt fel. Spelaren ger exklusiva "vibbar" med sitt blanka, svarta hölje, kromade kanter och matta aluminiumfärgade detaljer. Den är dock helt av plast, vilket gör att den riktigt exklusiva känslan inte vill infinna sig. Den är helt enkelt för lätt och saknar känslan av riktig metall. Den är dock stabilt byggd, den verkar mer eller mindre gjuten på något sätt. Det finns inga synliga skruvar som vittnar om dess sammansättning.

Framsidan på spelaren domineras av OLED-displayen. Alla knappar och reglage sitter utmed spelarens sidor. Antalet knappar är dessutom relativt litet, totalt fem har placerats ut på tre av spelarens sidor. På ena långsidan sitter tre knappar som styr uppspelning, radio och inspelning. På den andra långsidan (som är rundad och svart) sitter knapplåset. På ena kortsidan sitter en liten joystick-knapp som används vid navigering mellan musikspåren och i menyerna. På samma sida sitter även en mikrofon för röstinspelning och en blå lysdiod som tänds när batteriet laddas.

Utöver knapparna finns det tre uttag som också sitter utplacerade utmed spelarens kanter. På samma sida som uppspelningsknapparna sitter hittar man linjeingången. Denna används om man vill spela in något från en extern ljudkälla. Hörlursuttaget och USB-porten sitter på ena kortsidan (den motsatta till sidan med joysticken). Hörlursuttaget är av vanlig 3.5 mm, vilket gör att alla typer av hörlurar med 3.5 mm stereo teleplugg passar. USB-kontakten är av en mini-variant som verkar vara unik för denna spelare. Denna täcks av en gummibit som känns lite klen. Frågan är hur länge den kommer att hålla, med tanke på att USB-porten på en mp3-spelare används rätt så flitigt. Hörlursuttaget och linjeingången saknar skydd över huvud taget.

Den återstående baksidan har inga kontroller eller andra egenskaper som gäller användandet av spelaren. Det man hittar här är en liten ögla där man skall sätta fast halsremmen. Utöver detta finns det bara lite text som anger modellbeteckning, serienummer och tillverkare (Sodiff E&T Co. i Korea). Att spelaren är CE-godkänd samt är försedd med ljudförbättringssystemet SRS går också att utläsa från baksidan.