Ett stort tack till PCB distrubition.
15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se
Max Payne är ett mycket aktuellt spel. Tyvärr innehåller det inte från början någon funktion för att köra så kallade "timedemos" men genom den stora möjlighet man har att modifiera spelet så har man funnit ett sätt. Det finns på nätet ett "benchmarkpaket" som man lätt kan testa sin dators prestanda med.
Resultaten i det demo vi använde (introduktionsfilmen när spelet börjar) är lägre än det man får väl inne i spelet.
Vi testade i 1024*768, med 16 och 32bits färgdjup samt i medium och high inställningarna.
I Medium med 16bit så tar Geforce2-korten
överhanden men Kyro2
leder ändå över Geforce SDR.
En sak vi upptäckte är att FPS
räknaren ej går under
10. Hade den kunnat gå lägre hade
Voodoo2 fått betydligt
sämre. Uppskattningsvis runt 10 FPS.
Byter vi till high så försämras
situationen för
Kyro2. Detta verkar delvis vara
drivrutinsrelaterat. Med äldre drivrutiner
så uppleves "hackningar" med dessa
inställningar.
Även om de är borta i senare versioner
så är det
antagligen något som inte riktigt
stämmer i drivrutinerna.
Ett klart minus.
Voodoo2 korten får ungefär dubbelt
så högt om de
egentligen har på grund av att räknaren
visar fel.
Går vi över till 32bit så blir situationen annorlunda. Plötsligt så slår Kyro2 GTS varianten av Geforce2 och Geforce SDR lämnas långt efter. Kyro2 rörs inte i ryggen av att byta till 32bit.
Byter vi till high så förvärras det igen men nu är skillnaden mindre än förut. Geforce SDR kortet klarade inte denna inställning.
Då har vi testat med en processor som har kraft nog att pressa all prestanda ur korten. Men hur presterar de då på en mer normal dator. I vårt fall en Athlon på 750 MHz.
Vi fortsätter våra tester, nu på en svagare processor.
Kyro2 har lite problem med att hänga med även om skillnaden är liten. På något sätt tar Geforce SDR ledningen. Varför är vi inte säkra på men en teori är att SDR minnet är effektivare än DDR så länge bandbredden inte är ett hinder. Än så länge är det processorn som är den svaga punkten.
i högre upplösning så placerar de sig så som de tidigare gjort men med mindre skillnad mellan Kyro2 och Geforce SDR
I låg upplösning med 32bitars grafik ser situationen ut att vara sig ganska så lik.
Ökar vi färgdjupet så slår Geforce SDR i taket. Kyro2 ligger strax efter Geforce2- korten.
CounterstrikeKyro2 hamnar ganska så långt efter här.
Högre upplösning men oförändrar bild. Kyro2 behöver en starkare processor för att visa framfötterna i CS.
Dronez
Här är resultaten ganska lika de som vi fick på den snabbare processorn. Helt klart väldigt beroende av grafikkortet.
Med högre färgdjup så visar sig samma resultat som tidigare. Intressant är att Kyro2 behåller sin position trots svagare processor.
Max Payne
Max Payne motorn används i 3D Mark och är en motor byggd för framtiden. Här borde vi märka av en stor skillnad eftersom Geforce-korten har T&L samtidigt som processorn blivit svagare.
Resultaten är mycket lägre än tidigare men intressant är att skillnaden mellan korten är minimal. Mycket mindre än innan.
Ökar vi till 32bit så tar Kyro2 ledningen. Vad är detta? Nu när T&L borde göra som mest nytta så kommer ett kort utan T&L och tar ledningen.
« Föregående | Nästa sida » |
Diskutera denna recensionen i vårt forum!