Övrigt
Jaxx Live 128MB MP3 Player

Jaxx Live 128MB MP3 Player hos Xenses.se

Ett stort tack till Xenses.se som bistod med MP3-spelaren för recension.

04/06-03 | nva | nva at 64bits.se

Portabelt ljud

Freestylen är det garanterat många som minns och säkerligen används den till viss del fortfarande, nackdelen med den är dock att den använder sig av band med analogt ljud vilket resulterar i en sämre ljudkvalitet än de mer moderna portabla uppspelarna. En annan nackdel är att man måste spola sig fram till låten man vill höra istället för att bara välja den direkt. Ett bättre alternativ är då den portabla CD-spelaren vad gäller ren ljudkvalitet, fast här blir istället storleken problemet. Man får nog har ett par rätt ordentliga hiphop-byxor för att få ner en sådan i fickan. Dessutom kan eventuella skakningar ge problem i form av tillfälliga avbrott. Ett tredje alternativ är Mini-Disc som inte ger några problem med vare sig storlek eller ljudkvalitet, den enda nackdelen såvitt jag vet är att den innehåller rörliga delar och således drar en hel del ström. Sist, och minst, så har vi MP3-spelaren som jag personligen tycker är den ultimata lösningen med problemet att lyssna på musik när man inte är i närheten av en stereo.

Jaxxtech är ett företag som för närvarande har produkter inom områdena ljud, nätverk och DVD. Enligt de själva skapar de produkter med omtanke istället för att "bara producera" vilket jag naturligtvis har i åtanke i denna recension av en Jaxx Live 128MB MP3 Player.

Spelare och tändare

Specifikationer (hämtat från www.jaxxtech.com):
Funktioner Spela, söka, framåt- och bakåtspolning.
Repetition A-B.
Repetition: normal, slumpmässigt, rpt 1, repetera-alla.
equalizer: normal, rock, pop, classic, jazz.
Display: bakgrundsbelysning, scrollhastighet.
Autoavstängning.
Diktafon.
FM-radio.
Hold.
Minne 128MB Compact Flash
Gränssnitt USB
Överföringshastighet 2,7MB/s
Display FSTN LCD
Max röstinspelningstid 8 timmar
Batteri 1 x AAA
Batteriets livslängd 12 timmars kontinuerligt användande
Uteffekt 4.5mW x 2(16 ohm)
S/N (Signal/Noise Ratio) 90db(med 20KHz LPF)
Mått 72(B) x 20(H) x 12.8(D) mm
Vikt 29g utan batteri

Kringutrustning

Följande saker följde med paketet förutom själva MP3-spelaren:
  • Öronsnäckor
  • USB-kabel
  • USB-kontakt
  • Väska
  • AAA-batteri
  • CD-skiva med program
  • Manual

Öronsnäckor

Öronsnäckor

Tyvärr är det vanligt att de medföljande öronsnäckorna håller låg kvalitet, så är dock inte fallet här. Faktum är att kvaliteten var lika bra, om inte bättre, än de jag hade sen tidigare som kostade runt 150kr för ett par år sen vilka jag anser vara bra, om än kanske inte bäst. I vilket fall som helst så är det i alla fall inga 50-kronors med skumgummi som skydd mot skavsår i öronen. Som ni kan se på bilden så har de en något egendomlig utformning, det är nämligen tänkt att man ska ha de för att kunna hänga spelaren runt halsen som ett halsband, vilket även märks genom att dom är så pass korta att de slutar någonstans vid magtrakten. Ett par mycket bra snäckor är det definitivt, det enda den petige kanske skulle kunna önska sig är att längden på de var ställbar så att man även kunde ha spelaren i fickan.

USB-kabel

USB-kabel

Här finns det inte så mycket att säga förutom att den änden som sätts i MP3-spelaren verkar vara av någon icke-standard typ som liknar mini-B men är någon millimeter mindre. Kabeln är ca 1 meter lång.

USB-kontakt

USB-kontakt

Denna lilla kontakt har exakt samma funktion som USB-kabeln, d.v.s. man använder den för att koppla den till sin dator så att man kan föra över musik/filer. En ganska liten och obetydlig pryl kan tyckas men ändå en fin gest eftersom den är enklare att ta med sig än hela kabeln.

Väska

Väska

Väskan fyller precis de funktioner man väntar sig, nämligen att agera skydd mot yttre påfrestningar och som upphängning i t.ex. ett bälte eller byxlinningen. Som synes på bilden är den även i en diskret grå färg vilket iallafall jag är tacksam för efter en upplevelse med en tidigare MP3-spelare vars väska var knallblå. En sak vill jag dock påpeka, väskan stängs uppifrån och därefter sticker man 3,5mm-pluggen genom ett hål i "luckan". Detta tyckte jag blev något irriterande efter att ha använt den några dagar eftersom man måste dra ur pluggen varenda gång man vill ta ut spelaren så att man kan titta på displayen.

Övrigt

CD-skivan innehåller program och drivrutiner som man kan använda för att överföra musik mellan spelaren och datorn, detta är dock inte något som är nödvändigt om man använder Windows eftersom det inbyggda USB-stödet fungerar utmärkt (testades i Windows 2000 med service pack 3). Programmet, som heter ”Live Music Explorer”, har dock ett par funktioner som man kan ha nytta av, t.ex. möjligheten att formatera och TTS (Text-To-Speech), d.v.s. ett program som läser en textfil och spelar upp den med en syntetisk röst. Vad detta har för samband med en MP3-spelare vet jag dock inte. Språken som stöds är engelska, kinesiska (Simplified/Traditional), japanska och koreanska. En nackdel med programvaran är att det inte meföljer någon version som fungerar i Linux, detta OS är redan stort och blir bara större hela tiden och det kan man tycka borde återspeglas hos tillverkarna.

Informationen i manualen håller en tillräckligt enkel nivå för att även den minst erfarna nybörjaren ska kunna använda spelaren fullt ut, vilket naturligtvis är bra. Instruktionerna visar steg för steg hur man installerar ”Live Music Explorer”, uppdaterar firmwaren, överför filer från/till spelaren, använder TTS:en och en tillräckligt grundlig beskrivning av funktionerna i själva MP3-spelaren. I slutet finns även en problemlösningslista med symptom och tillhörande åtgärder. Språket som används är engelska.

04/06-03 | nva | nva at 64bits.se