Jens Of Sweden MP-130

Tack till Jens of Sweden som gjorde denna recension möjlig.

17/05-04 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se

Jens Of Sweden har återigen gått tillbaka till att leverera sina spelare i ett runt avsågat aluminiumrör. När vi testade MP-300 levererades den i samma form som MP-110 gjorde, fast röret var i papp istället för aluminium. Aluminiumröret gör helt klart att spelaren ser mer exklusiv ut, innan man ens packat upp den ur sin förpackning. Och detta är säkerligen något som är en fördel ute i affärer, men hjälper knappast att öka försäljningen över Internet. Vilket man föredrar, en fin förpackning eller något lägre pris, är upp till var och en, båda har sina för- och nackdelar.

Det vi hittar i röret förutom spelaren när vi öppnar den är följande:

• Ett par hörlurar.
  • En kabel till ljudingången.
  • En väldigt kortfattad manual.
  • En ”USB-jojo”.
Hörlurarna som medföljer skiljer sig något från dem som har följt med JOS´ tidigare spelare, MP-110 och MP-300. Men det enda som skiljer sig åt är designförändringar, företagets logotyp finns på hörlurarna och det finns även två små metallringar som fixerar kabeln som går mellan halsremmen och öronsnäckan på ett bra sätt. I övrigt tycker vi att hörlurarna är lika gräsliga som dess föregångare. Passformen är allt annat än bra, och ljudkvalitén är tämligen dålig. Ljudet blir burkigt och tunt när man använder de här lurarna. Kopplar man in ett par andra av högre kvalité får man betydligt bättre ljud, ur alla aspekter.

Den så kallade USB-jojo:n är en smart konstruktion. Man har helt enkelt virat upp USB-kabeln på ett hjul, så när man inte använder den rullas kabeln automatiskt ihop och man kan ta med kabeln överallt, utan att den tar upp speciellt mycket plats.

Något som vi saknar är en halsrem. Om man tar och köper att par egna hörlurar för att använda till spelaren förlorar man möjligheten att hänga den runt halsen. Detta löste man till MP-300 genom att inkludera en halsrem, men så har man inte gjort här vilket vi tycker är lite synd.

Manualen, om man ens kan kalla den det, består av ett ihopvikt A4-papper som enbart mycket kort förklarar vad alla knappar har för funktioner, och hur man kopplar in spelaren till datorn. Istället får man ta och ladda ner den riktiga manualen från tillverkarens hemsida. Detta tycker vi är helt fel, dock är detta mycket vanligt bland många tillverkare. Men om man inte skickar med den fullständiga manualen i tryckt form tycker vi att man skall skicka med den i digital form i paketet, till exempel på CD-skiva. På tal om CD-skiva, den mjukvara och drivrutinen (som enbart krävs i väldigt få fall) som kan användas tillsammans med MP-130 medföljer heller inte, utan även dem får snällt ta och ladda ner från Jens Of Swedens hemsida. En CD-skiva kostar inte många kronor, och att skicka med en sådan hade säkert uppskattats av många kunder. Anledningen till att man inte skickar med någon sådan beror som sagt knappast på kostnaden. Vi tror att det helt enkelt beror på att en CD-skiva inte får plats i det aluminiumrör som spelaren levereras i, form före funktion med andra ord.