Story och upplägg
Spelet - the Game
Prestandakrav

Tack till K.E Media för ett recensionexemplar av Max Payne.

29/9 -01 | ErKo och fred | erko@64bits.se

Spelet - the Game

Max Payne står för friheten. Javisst, så är det. Men det betyder inte att man är fri att göra som man vill, eller ta egna vägar. Nej, det är möjligt att det på något ställe finns alternativa vägar, men det är i såfall ett undantag som bekräftar regeln. Vad vill vi ha sagt med det då? Jo att MAP är ett minst sagt ganska linjärt spel. ”Ojdå”, tänker du kanske då, för det talas ju hela tiden om att spelaren vill ha mer och mer frihet att göra vad han/hon vill, och ta egna vägar i spelen, men så är inte MAP, och det är inte lidande av det heller. Faktum är att från början kändes det nästan ändå som om man kunde gå vart man ville, men efter ett tags spelande slog det även mig att jag liksom bara kunde följa med i strömmen, det var så självklart var man skulle härnäst.

Trots det faktum att ett annorlunda spelsätt – dvs ett icke- linjärt sådant – skulle vara ett lyft för genren, måste man dock tänka på att det skulle krävas oerhört mycket mer arbete för att konstruera ett spel byggt på något sådant system, istället för det linjära system som är en självklar standard idag.

Ett moment som kan tyckas saknas är problemlösandet. Många spel idag är ju inriktade på att smyga omkring och ta sig fram osedd. MAP är bara helt enkelt tvärtom: skjut på allt och alla, använd överraskningsmomentet – släng dig in mitt bland fienden, plocka upp allt du ser (Max har en mycket stark rygg, så han kan bära med sig nästan allt han hittar…) och framförallt – spara ofta! Detta är minst sagt ett irritationsmoment och det blir extra påtagligt när man kommer längre in i spelet och svårighetsgraden ökar. I slutet av spelet kommer dock en del praktiska problem som kräver att man tänker till lite innan man klarar av dem ochkommer vidare.

I början av spelet kan man spara hur ofta som helst. Detta innebär – i de flesta fall - ungefär Quicksave efter varje rum man länsat, eftersom man inte vet vad som väntar i nästa rum. Ibland är rummet fyllt av fiender och det krävs att man vet ungefär hur många, vilka vapen de har, och var exakt de befinner sig, och ibland händer det att det kommer granater flygande, och vet man då inte om det så har man ingen chans eftersom man dör direkt.

När man klarat av första svårighetsgraden, ”Fugitive”, öppnas fler spelmöjligheter, som naturligtvis är svårare. Det som skiljer sig är då framförallt antalet gånger man får spara per kapitel och fiendernas aggressivitet och A.I.n.

Siluetten nere till vänster visar Max hälsa.
När den är helt röd, är Max helt död.

:: Grafiken ::

“Grafiken I spelet är närmast fotorealistisk”, har någon sagt. Riktigt så fulländad är den inte riktigt, men med grafikinställningarna på max är det vid en första titt ganska lätt att missta en screenshot för en förrenderad bild. Allt är väldigt detaljerat, och även om man ställer in grafiken på relativt hög nivå så flyter det ändå på ganska bra, med en ”normal” dator i dagsläget. Spelets olika karaktärsmodeller är också vädligt detaljerade (notera Max’s konstanta ”gris”-liknande uppsyn...) vilket ger en extra känsla av realism till spelet. Som alltid kan grafiken dock göras bättre, även om det är ett ganska omständigt jobb. Som sammanfattning kan man säga att Remedy har lyckats oerhört bra med att optimera grafiken i spelet.

:: Bullet time/Shootdodging ::

Vad har du hört om Max Payne? Kanske har någon sagt någonting om några detaljer i spelet, t.ex. att man kan se speciella ansiktsuttryck hos fienderna? Ja, det kanske du har hört, men något som nästan alla poängterar, eller åtminstone nämner mer än bara i förbifarten, gäller det s.k. ”Bullet time” och ”Shootdodging”. Vad är det då?

Bullet time och Shootdodging är funktioner som vi aldrig tidigare har skådat i ett pc-spel av det här slaget. Med inspiration från Matrix och John Woo (MI:2, m.fl.) har Remedy skapat en effekt där man som spelare kan sakta ned tiden. Och det här är ballt.

Tänk i slow-motion: ”Du sparkar in en dörr och springer rakt in. Du kollar runt i rummet och ser tre ”bad guys” i ett hörn, de står och tuggar tuggummi och snackar med varandra. Dina vapen är dragna – det är de alltid – du slänger dig inåt i rummet, väl medveten om att de kommer att höra dig, för det är just ditt syfte. Du flyger genom den lilla skrubben, din trenchcoat fladdrar i vinddraget, och du börjar peppra skurkarna. Kulorna flyger genom rummet mot dem. De har just vänt sig om för att börja skjuta på dig, men de hinner inte längre. Blyet från dina dubbla berettas tränger in i deras kroppar och orsakar en kort sekvens att blod att lämna dem. Utan att ha fått en chans att ge tillbaka, gormar de något desperat innan de faller till marken – döda… Du landar med en duns, tiden går tillbaks till det normala. In i nästa rum…”

Det går egentligen inte att förklara hur det här påverkar spelet, det måste upplevas av spelaren.

Man skiljer på de två olika begreppen Bullet time och Shootdodging, eftersom Bullet time är det läge i vilket Max rör sig fritt i full slow-motion, medan Shootdodging innebär att Max hoppar i någon riktning i luften samtidigt som han kan vridas i alla vinklar man kan tänka sig, samt skjuta på eventuella fiender som kommer i ens väg. Tiden man har att utnyttja detta är begränsad, men ökas på för varje fiende man skjuter ihjäl.

Har du ännu inte sett eller spelat Max Payne, så tycker vi definitivt att du åtminstone borde ta en titt på det, för det är sannerligen ett spel av viktig betydelse.

:: Vapenarsenalen ::

Dessa är standardvapnen, som delas med ganska många spel av denna sort. Naturligtvis finns fler vapen än de vi nämner här, men dessa används ganska ofta och mycket. Alltså, detta är inte alla vapen, bara några av de som finns i fullversionen av Max Payne. Det finns fler vapen än dessa som vi nämner här.

Beretta:
Max standardvapen blir lätt ”Dual Berettas”, vilken innebär att Max håller en Beretta i varje hand. Denna kombination av mängd bly och avfyrningshastighet gör att man lätt faller tillbaks på det, också eftersom de är relativt lätta att hantera och ladda om i en intensiv eldstrid.

Pump-Action Shotgun:
Pumphagel… orsakar stor förödelse på nära håll men ganska ofarlig på avstånd. Laddar segt men eldkraften duger till.

Sawed-Off Shotgun:
Avsågat hagelgevär. Tar lite lång tid att ladda om, så detta är nog inget vapen som rekommenderas för eldstrider. Och då kan man ju undra när det ska användas, men svaret är ganska enkelt. T.ex. när man ska skjuta sönder hänglås eller liknande, men å andra sidan kan man då lika gärna använda det vanliga Hagelgeväret, eftersom det är samma ammunition som används…

Lead Pipe:
Metallrör att slå sönder lådor med, för att spara på ammunitionen.

m.fl…

Max var alltför våldsam, så nu hade han
inga lekkamrater kvar.

Prestandakrav

Att notera: Prestandakraven som angetts för Max Payne är aningen missvisande då det går att köra även på vissa maskiner som inte riktigt når upp till de angivna värdena. Men de ger ändå en fingervisning om ungefär vilken burk man bör ha.

MINIMUM (MINIMUM GRAPHICAL DETAIL)
450 MHz Intel or AMD compatible processor
96 Mb RAM