Bildkvalité
Video
Testbilder

Ett stort tack till AID som gjorde denna recension möjlig.

26/10-03 | Najze | najze(@)64bits.se

Programvara & installation

Installationen av kameran är väldigt enkelt. Bara att plugga i USB-kabeln och sätta på kameran så installeras kameran automatiskt. Detta gäller dock endast Windows 2000 och Windows XP. För övriga operativsystem så får man installera en drivrutin manuellt som man finner på en av skivorna.

Det följde med 2 CD-skivor med följande program:

• Minolta DiMAGE Viewer

• ArcSoft Video Impression V.2

• Adobe Acrobat Reader 5.0

• Quicktime 5

• DiMAGE Messenger (14 dagars testversion)

• Cyberlink Medi@show DSC v.2 (60 dagars testversion)
  • På CD:n med Minolta DiMAGE Viewer finns självklart programvaran som är ett ganska enkelt bildbehandlingsprogram för att ordna och redigera bilder. Man finner även drivrutiner för de som inte använder Windows XP eller Windows 2000 på skivan. På CD-skivan finner man även DiMAGE Messenger som är ett annat bildbehandlingsprogram men här är det endast en 14 dagars testversion man får använda sig av. Efter 14 dagar kan man endast använda ett fåtal av programmets funktioner. Om man vill fortsätta använda programmet efter de 14 dagarna så måste man köpa programmet som kostar cirka 300 kr. Cyberlink Medi@show DSC v.2, 60 dagars testversion, följer även med. Detta är ett filmredigeringsprogram men som, konstigt nog, inte stödjer MOV-formatet. Man kan ju undra varför de skickar med ett sådant program, när kamerans videoformat är just MOV. QuickTime 5 följer även med på skivan. Utan detta program så hade det blivit svårt att se sina MOV filer som man tagit med kameran. Dessa sistnämnda program finns inte med på den meny som dyker upp vid insättning av skiva, utan man får själv in och leta efter dem. Lite underligt, kan man tycka.

ArcSoft Video Impression är ett ganska lättanvänt program för redigering av film. Klicka och klippa är det som gäller och du kan enkelt lägga in text, effekter, ljud m.m för att klippa din film. Programmet stöder ett flertal filtyper, bl.a. MOV.

Användarvänlighet

När kameran väl är uppe ur lådan och ligger i handen för första gången, så känns den som gjuten för handen. Den högre sidan av kameran (där batterierna sitter) är perfekt utskuren för ett skönt grepp och man känner direkt att man har bra kontroll över kameran.

Att kika igenom manualen lite snabbt innan man använder en ny produkt ser jag nästan som självklart, även för Z1 kameran. Efter det snabba bemötandet av manualen är det bara att sätta igång att ta sig an fotografjobbet. Det hölje och de flertal knappar som kameran har kan kännas lite plastiga till en början. Allt är en vanesak och jag tycker att de har lyckats riktigt bra med kamerans design. Enkel och lätthanterlig är orden som stämmer överens med Z1.

Överföringen av bilder är inte särskilt avancerad, bara att plugga i den medföljande USB-kabeln så ploppar kameran upp som en portabel disk. Härifrån är det bara att kopiera över bilderna till datorn. Tar man bort bilder från "den portabla disken" så försvinner de även från minneskortet i kameran. Det går även att granska och ta bort bilder manuellt, mer om detta senare under display & menyer.