Jens Of Sweden MP-100 128 MB

Paketets innehåll

Ett stor tack till Jens Of Sweden AB som gjorde denna recension möjlig.

22/02-03 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se

Enheten är en mycket trevlig liten apparat. Eftersom den bara väger 37g och dess fysiska storlek är relativt liten gör det att man i princip kan ha med sig den vart man vill. Displayen är mycket skarp och man ser tydligt all information man ”behöver” veta. Displayen i sig har en blå-grön bakgrundsbelysning som ser mycket exklusiv ut. Man kan naturligtvis se hur lång tid det är kvar på låten, hur lång låten är, vilket volymläge man har, hur mycket batteri det är kvar och mycket mera. Spelaren klarar av att läsa ID3-taggar och dess information åker elegant över displayen under tiden som låten spelas.

Knapparna på spelaren är genomtänkta och placerade på ett smidigt sätt, man kan utan problem nå alla med en hand. Dock kanske det är mer eller mindre är självklart på en sådan här liten apparat.

Totalt finns det två knappar, en så kallad jog-dial och en spak på enheten. De två knapparna är en kombinerad play/pause-knapp och en knapp som gör lite olika saker beroende på vilket läge spelaren är inställd i. Den sistnämnda knappen kan bl.a. spara radiosationens läge i minnet eller starta/stoppa-inspelningar av radio. Jog-dialen är ett litet hjul som även går att trycka in, så den fungerar också som en knapp. När spelaren är i musikläge höjer och sänker man normalt ljudstyrkan med hjulet, man byter också låt med denna genom att dra hjulet snabbt åt vänster eller höger. När man trycker på hjulet kommer man som standard in i spelarens meny där man kan byta läge eller göra olika inställningar. Den ovannämnda spaken har endast två lägen, ett till vänster och ett till höger. När den befinner sig i det vänstra läget så är alla knappar låsta, precis som ett knapplås på en mobiltelefon, när den är i det högra läget så är knapplåset ur funktion.

Inne i menyn kan man som sagt göra en hel del, byta mellan musik-, radio- och röstinspelningsläge, ta bort filer och göra en hel del olika inställningar. Man kan bl.a. ändra kontrasten på displayen, ändra equalizer-läge med mera. Menysystemet är smidigt uppbyggt och det mesta är självförklarande i den.

Batteriet är integrerat i spelaren vilket i vanliga fall har både sina för- och nackdelar. Enheten blir lättare och det är inte lika många lösa delar, men om batteriet går sönder är det inte lika enkelt att byta som om den t.ex. använt sig av ett AAA-batteri. Men med denna spelaren är det faktiskt inget problem, Jens Of Sweden säljer extra batterier och det är enligt dem inte alls någon komplicerad procedur att byta ut det. Batteritiden är specificerad till 14 timmar kontinuerligt spelande och efter egen erfarenhet stämmer detta ganska bra. Batteriet laddas automatiskt när man sätter in den i ett USB-uttag vilket är mycket behändigt. Enligt tillverkaren tar det endast tre timmar att ladda upp enheten vilket heller inte är allt för dåligt.

För att föra över filer behövs varken drivrutiner eller programvara. Man kopplar endast in enheten i ett ledigt USB-uttag så kommer den upp i enhetshanteraren som en ”flyttbar disk”, precis som de fickminnen vi tidigare recenserat (här). Spelaren går alltså att använda som ett vanligt fickminne för att föra över dokument, bilder eller andra filer mellan två datorer.

En annan nackdel med spelaren är att minnet är inbyggt, man kan alltså inte bygga ut det genom att köpa till ett minneskort. Men detta har dock samma fördel som det inbyggda batteriet, det blir färre lösa delar som kan gå sönder. Men det hade onekligen varit trevligt att kunna sätta i ett SecureDigital-kort eller likvärdigt.

Spelaren vi fick skickade till oss har en icke färdigutvecklad mjukvara, men tillverkaren kommer dock inom kort fått fram en ny som lägger till en hel del inställningar och möjligheter men som samtidigt ordnar till en del buggar.

Som ni kanske redan vet är MP3- och WMA-formaten komprimerat ljud, spelaren måste alltså packa upp dessa filer i realtid för att du skall kunna höra något. Det är främst denna del som bestämmer ljudkvalitén hos spelare även om det också finns andra aspekter. Något annat som har betydelse är vilken kvalitet som musikfilerna i sig har blivit komprimerade i, är det utfört dåligt och med hög komprimeringsgrad är det en omöjlig uppgift för spelaren att få det att låta ok. Så första steget för att få bra ljud ur sin spelare är att göra kvalitativa komprimeringar av de filer man har tänkt utnyttja.

Hur är då kvalitén på ljudet som denna enhet ger ifrån sig? Nämnas bör kanske att jag inte är någon audiofil men jag tror ändå att jag kan ge en bra bild av ljudet. När man använder de medföljande hörlurarna tycker jag personligen att det inte alls låter bra, det låter både tomt och odistinkt. Dock kan man delvis rätta till detta med hjälp av de olika equalizer-inställningarna som finns i spelaren. Hörlurarna duger dock till att lyssna med kortare perioder, men ett par bättre hörlurar är nästan ett måste till den som tänkt använda spelaren mycket. Om man kopplar in ett par hörlurar av hög kvalité blir ljudet riktigt bra, till och med överraskande bra. Ljudet är betydligt bättre än min tre år gamla MP3-spelare, men något annat vore mer eller mindre skandal!

Mitt tips är alltså att köpa ett par hörlurar av bra kvalité om du skall använda spelaren ofta och länge, då blir ljudkvaliten riktigt bra och man kan utan problem lyssna ett bra tag på musik från denna spelare.

Att använda spelaren är en ren fröjd, den väger inte mycket, är lätthanterlig, detta gör att den passar i nästan alla lägen. Eftersom de hörlurar som hänger med har en inbyggd upphängningsmekanism är det lätt att ha med sig enheten när man är ute och går, joggar eller tränar. Man hänger helt enkel spelaren runt halsen och sätter i öronpluggarna. Jag har under några dagar haft på mig spelaren både på gymmet och när jag varit ute och joggat och den är aldrig ivägen vilket är ett otroligt plus. Det finns dock en stor hake med hörlurarna förutom ljudkvaliten, passformen är inte den allra bästa. Både jag och andra personer som testat dem tycker att det känns underligt och det gör även i vissa fall ont att ha dem på sig. Men som redan nämnts brukar hörlurarna som hänger med en spelare i princip vara rena skräpet och man mer eller mindre måste köpa ett par nya.

Något annat som jag personligen tycker skulle ha varit bättre är fler knappar på själva enheten. Som det är nu känns det ibland lite jobbigt när knappen inte alls gör det man vill, t.ex. när man vill höja ljudet byter man låt i stället. Detta hade lätt hjälpts med fler knappar, men å andra sidan hade det så blivit jobbigare att hålla reda på vilken knapp som gjorde vad.

Mjukvaran i spelaren har en hel del buggar. Ibland när man väljer att stänga av spelaren startar den istället om, hela låten och artistnamnet visas inte alltid i displayen utan avbryts efter ungefär tre fjärdedelar. Andra buggar är att när man sätter på spelaren flimrar skärmen och det kommer ett knastrande ljud ur högtalaren, när man sätter in spelaren i USB-porten börjar displayen blinka, dock inte i någon speciellt mönster eller dylikt vilket får mig att tro att även detta är ett fel i mjukvaran. Efter kontakt med tillverkaren har jag fått reda på att en ny version av mjukvaran är på väg och kommer att levereras med den slutgiltiga produkten. Som redan nämnts är mjukvaran i spelaren omprogrammerbar vilket gör att man enkelt kan uppdatera mjukvaran när det kommer en ny version.

Är då denna spelare något att satsa på? Svaret på denna fråga är enligt mig helt klart ja! Eftersom spelaren är mycket lätt och smidig kan man i princip ha med sig den överallt. Några andra stora fördelar med denna spelare är att batteriet räcker länge och att man inte behöver några drivrutiner för att föra över filer. Ytterligare fördelar med spelaren är att man inte behöver några drivrutiner till den, det är bara att stoppa in den i en ledig USB-port så hittar operativsystemet den automatiskt. Att spelaren inte enbart stödjer Windows utan också MacOS är enligt mig en stor fördel. Men tyvärr har även solen sina fläckar, hörlurarna som följer med låter inte bara dåligt, de är heller inte speciellt sköna att ha på sig. Men detta är inget större problem eftersom man lätt kan köpa ett bar nya och använda dem istället.

Priset för denna enhet ligger på runt 2000 kr för versionen med 128 MB och cirka 2500 kr för den med 256 MB-minne.

Storlek och vikt. Hörlurarna.
Drivrutinslös. Mjukvaran?