Ett stort tack till Teknikmagasinet som gjorde denna recension möjlig.

1 st. Nätadapter
1 st. Hörlurar
1 st. Väska
1 st. CD-skiva (manual CD, engelsk)
1 st. Snabb-manual (engelsk)
1 st. Garantibevis

Till denna spelare följer det med det som bör följa med en MP3/CD-spelare. Spelaren självklart, laddningsbara batterier, nätadapter, hörlurar, väska och manualer. Fjärrkontrollen får man med på köpet hos Teknikmagasinet men ingår inte som standard.

Även med denna spelare så möts man av ett plastigt och billigt utseende när man plockar upp spelaren ur kartongen. Om detta första intryck har med spelarens kvalité i övrigt att göra återstår att se.

Det följer med en snabb-guide till spelaren som bl.a. ger dig instruktionerna att ladda batterierna innan du gör något annat. Det är den enda nackdelen med laddningsbara batterier, att få vänta 8-10 timmar innan man får använda den nya produkten man nyss köpt. Det följer även med en manual som ligger på CD-skivan. Denna förklarar spelarens funktioner och vad som skall ingå i förpackningen, felsökningsguide m.m.

När det kommer till spelarens funktioner och knappar så har inte denna spelare något revolutionärt. Knapparna ger ifrån sig ett rejält klick, som de flesta budgetprodukter gör. På framsidan finner man standardknapparna play/pause, skip/nästa låt och stop. Volymknappen finns även här. Sedan återstår endast två knappar, som också sitter på framsidan, menu och nav. Menu är självklart menyn/inställningar och här kan man bland annat ändra om man vill använda någon form av repeat (finns ett flertal). Här finner man även resume och man kan även ändra om man vill ha på eller av belysningen till displayen. Som standard är det ett klickljud när man trycker på någon knapp. Detta kan man stänga av i menyn. Några andra inställningar finns inte. Den sista knappen nav innebär att man får välja antingen navigate som innebär att man får välja album/mapp som man vill spela, eller playlists. Detta innebär att man kan lägga in playlists (M3u) som spelaren hittar vid start. Om det finns en M3u-fil på skivan så hittar spelaren denna vid start och går man då in via knappen nav, så väljer man playlists och väljer sedan denna och då spelas de låtar som finns med i playlisten. En bra funktion som man kan ha nytta av. Jag saknar funktioner för att ställa in ljud. Det finns inga inställningar överhuvudtaget på denna spelare om man vill t.ex. ha extra bas, eller diskant, vilket är mycket dåligt.

När det kommer till displayen så är den godkänd. Det är bland en av de billigaste och enklaste displayerna i detta test men den fyller sin funktion. Displayen visar hur många album och playlists som finns på skivan vid start. Spelar man en MP3-låt så visas låttitel och artist från Id3-informationen från låten, format (MP3, WMA etc), från vilken mapp låten spelas ifrån, mappens nummer på skivan, låtnummer och tid för låten.

När man startar denna spelare så går den igenom vad som finns på skivan. Ibland hänger sig spelaren om man använder sig av t.ex. RW-skivor. Om det har med spelaren att göra eller med de skivor jag använt kan jag inte svara på. Men jag skulle kunna tänka mig att det är spelaren som inte håller högre kvalité. En RW-skiva som jag började att testa med hade den inga problem med att hitta och läsa ifrån. När jag för andra gången skulle lyssna från skivan så kom den inte längre än "TOC Reading" där den går igenom innehållet. Sedan dess har jag inte kunnat lyssna på RW-skivan. Detta gäller inte bara RW-skivan utan den kan "hänga" vid TOC-läget oavsett skiva.

Efter besvikelsen med att spelaren inte svalde vissa skivor (trots att man tidigare använt skivan i den spelaren) så var det dags att utvärdera ljudkvalitén. Med de hörlurar som följer med så får man inte ut särskilt mycket av spelaren. De ger ett väldigt dåligt ljud och det känns som om man sitter i en plåtburk. Burkigt och tomt ljud. Med mina egna hörlurar så låter det klart bättre, men fortfarande inte bra. Det är inget djup i ljudet och det låter ganska skräpigt.

Det här spelaren är av ganska dålig kvalité. Det tråkiga och plastiga utseendet var ingen bra början för den här spelaren. Det fortsatte med att den inte klarade vissa skivor, främst CD-RW men även andra. När vi kom fram till ljudkvalitén så var det inte mycket bättre där. Den här spelaren är endast för dig som vill ha en vanlig CD-spelare som ska klara musikskivor med dålig ljudkvalité och till ett högt pris för det man får.

Belyst display Dålig ljudkvalité
Stöder playlists Dyr
Laddningsbar Dåliga hörlurar