Jens Of Sweden MP-300

21/02-04 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Att använda spelaren är inga större problem om man bortser från de hörlurar som medföljer i nuläget. Menyn är som redan nämnts mycket lättanvänd och det finns lagom med knappar på spelaren. Inte för många för att man skall villa bort sig och inte för få för att det skall bli jobbigt att använda dem.

Spelaren går alldeles utmärkt att använda både till joggingturer, gymmet eller andra sporter. Trots sin relativt höga vikt känner man inte av spelaren speciellt mycket på grund av att nästan all vikt hamnar runt halsen. Ett problem vi stötte på var dock att när man rörde sig mycket tenderade kontakten till hörlurarna att glappa. Samma problem fanns på tre olika spelare så det var inget defekt exemplar vi fått. Men när vi testade med ett par andra hörlurar än de medföljande försvann problemet på alla tre spelarna. Alltså sitter problemet i kontakten till hörlurarna. Detta problem kommer förhoppningsvis att elimineras när de nya hörlurarna börjar levereras med spelaren.

Vi uppmätte också batteritiden med hjälp av ett batteri med en kapacitet på 2300 mAh. Vi kunde ha igång spelaren och lyssna på MP3-musik i hela 20 timmar och 30 minuter innan den dog. Detta får anses vara mer än godkänt. Tänk dock på att vi under denna tid aldrig rörde spelaren så displayen var släckt under hela tiden. När man använder spelaren normalt rör man naturligtvis den fler gånger och batteritiden bör således bli något kortare.

Att föra över musik till spelaren är mycket enkelt. Man skjuter bara ut den integrerade USB-kontakten och stoppar in i datorn. Sedan kommer enheten upp i utforskaren och det är bara till att dra och släppa. Man behöver varken drivrutiner eller någon annan mjukvara för att föra över filer förutsatt att operativsystemet har stöd liknande enheter (vilket Windows fick i och med 98SE). Man kan dessutom lagra annat än MP3-filer på spelaren så det går alldeles utmärkt att föra över dokument för att ta med sig till arbetet/skolan eller något helt annat.

Något annat som underlättar användandet av MP-300 är att den har stöd för så kallade spellistor (m3u). Detta gör att man på ett mycket enklare sätt kan bestämma i vilken ordning MP3-filerna skall spelas upp. Detta var inte möjligt på den äldre MP-110 utan där var man tvungen att genom filnamnen sortera sina låtar vilket var ganska omständligt. Det är heller inga problem att ha flera olika spellistor på spelaren och sedan genom menysystemet välja vilken som skall gälla.

Efter att ha använt spelaren i lite drygt två veckor är det ändå svårt att ge spelaren något entydigt omdöme. I vissa fall passar den som handen i handsken, i andra fall passar den inte ens som foten i mössan. Det hela beror vad man har tänkt använda spelaren till.

Är man ute efter en så lätt och smidig spelare som möjligt bör man hålla sig till MP-110, men vill man ha en spelare med mycket bra ljudkvalité och med många funktioner passar MP-300 perfekt. Därför ser vi inte dessa två spelare som konkurrenter, utan mer som komplement till varandra. Anledningen till det är helt enkelt att den ena är liten och smidig, medans den andra som sagt har mer funktioner och bättre ljudkvalité.

En stor nackdel för tillfället är dock de medföljande hörlurarna, de har dålig passform och ljudkvalité, de är med andra ord inte bra på något. Dessa kommer dock att bytas ut och i slutet på mars kommer MP-300 att levereras med ett annat par hörlurar. Så kan ni vänta till dess rekommenderas det skarpt.

Kvalitén på spelaren känns genomgående mycket bra med ett undantag, luckan för batteriet. Denna kommer troligen att gå sönder förr eller senare eftersom man måste ta ut och sätta in batteriet regelbundet på grund av att det inte går att ladda batteriet inne i spelaren. Framsidan av spelaren har dock väldigt hög kvalité och det känns som övriga spelaren kommer att hålla ett bra tag, trots att den är gjord i plast!

Priset ligger på ungefär 2200 för enheten med 256 MB-minne och 2700 för den med 512 MB.

Utseendet. Luckan för batteriet.
Kvalitetsintrycket. De medföljande hörlurarna (gråa)