Niob NB-110

Tack till Niob som gjorde denna recension möjlig.

19/11-04 | Niclas Alfinson | nizenco(a)64bits.se

Förpackningen som spelaren levereras i är helt klart värd att nämnas. Lådan i sig är en fyrkantig papplåda. Det intressanta är när man skall öppna den. För det första sitter locket fast med hjälp av magneter, en lösning vi inte sett tidigare. Men det som är mest intressant ser vi när vi öppnat lådan. Spelaren med alla sina tillbehör är packade mycket noggrant. Först ligger alla delar individuellt förpackade i plastpåsar. Dessa ligger sedan var för sig i hål i en skumgummiplatta. Fraktskador är med andra ord något som inte skall kunna ske, om inte något får för sig att köra över lådan med en truck eller göra något annat otyg.

I förpackningen hittar vi förutom spelaren själv följande:

• Ett par hörsnäckor.
  • En USB-jojo.
  • En kabel för ljudingången (i jojo-form).
  • Ett halsband.
  • En förlängningskabel för hörlurar.
  • En extern laddare.
  • En CD-skiva.
Som ni kan se medföljer det mesta man kan tänkas behöva. Något som vi speciellt tycker är värt att nämna är den externa laddaren. Den gör det möjligt att ladda spelaren utan hjälp av datorn, man kopplar den helt enkelt direkt till vägguttaget. En sådan här laddare finns till de flesta spelare på marknaden, men det speciella är att den medföljer som standard.

USB-kabeln och kabeln för ljudingången är upprullade på hjul som båda fungerar som en jojo. Man drar i den så åker den ut, dra i den igen så rullas den ihop och tar minimalt med plats. En USB-kabel som fungerar på det här viset börjar bli mer eller mindre standard, men det är första gången vi ser en kabel för ljudingången med samma funktion.

En annan sak som vi ser för första gången i en förpackning hos en MP3-spelare är förlängningskabeln för hörlurarna. Denna lägger på runt 30 cm till längden vilket gör att man har valet att antingen ha spelaren runt halsen eller i fickan, och trots det aldrig ha en för lång, eller för kort hörlurskabel, smart Niob!

På CD-skivan hittar vi drivrutiner till de äldre operativsystemen som behöver det, men också en manual till spelaren. Denna finns på tre språk, engelska, kinesiska och svenska. Manualen är inte bara skriven på svenska, utan den har både att bra innehåll och bra upplägg. Som exempel har man valt att förklara vad alla knapparna gör i de olika lägena, vilket gör det föredömligt enkelt att börja använda spelaren direkt.