Radio
Inspelningsfunktion
Filöverföring

Tack till yellowexpress som gjort denna recension möjlig.

15/09 -04 | Jonas Lundh | lundh((at))64bits.se

Spelaren testades med två olika hörsnäckor och ett par hörlurar: de medföljande, Etymotic ER-4P och Koss Porta Pro.

Ljudkvalitén med de medföljande hörsnäckorna är som så ofta med medföljande hörsnäckor inte speciellt bra. Ljudet är ihåligt och något skrällande samtidigt som det låter dämpat. Under hela spelningen hörs även ett lågt statiskt brus som blir väldigt tydligt vid lägre volymer. Med referenssnäckorna (ER-4P) ändrades ljudbilden totalt. Ljudet blir mycket klarare, detaljerna är lätta att urskilja men fortfarande saknas något. Det statiska bruset blev ännu tydligare och ljudet låter fortfarande dämpat, inte så klart som man kunde önska sig. Det är främst mellanregistren som är drabbade även om det sträcker sig över hela frekvensområdet mer eller mindre.

Med mer förlåtande hörlurar som Koss Porta Pro blir dessa defekter i ljudet mindre tydliga även om de finns kvar. Att ljudbilden är som den är betyder inte att spelaren är dålig. Många kan säkert anse att den låter utmärkt. Ingen del av ljudet tränger genom extremt mycket utan ljudet blir lite mjukare och kanske lättare att slölyssna på vilket många kan uppskatta.

Radio

Radion är en av spelarens större fördelar. Mottagningen är mycket bra och ljudkvalitén är under goda förhållanden även den mycket bra. När mottagningsförhållandena försämras blir bruset tydligare och ljudet dämpat. Med andra ord precis som på med vilken annan radiomottagare av lite bättre kvalité som helst. Tillsammans med möjligheten att lagra 16 frekvenser blir radion mycket användbar om man skulle tröttna på den medhavda musiken eller om det är något annat intressant på radio.

Inspelningsfunktion

Det går att spela in från tre källor med spelaren. Med den inbyggda mikrofonen, från linjeingången eller från den inbyggda FM-radion.

Att spela in röstanteckningar fungerar bra och ljudkvalitén med den inbyggda mikrofonen blir godkänd även på längre avstånd. Under inspelningstest stod en radio på i ett annat rum och då fångade mikrofonen in även detta ljud. Även om det var svagt så var det klart uttydbart vad som sades på nyhetssändningen. På nära avstånd blir det ännu bättre ljud: klarare och inget eko hörs.

Även inspelning från radion fungerar väldigt bra och med tillräckligt hög bitrate blir det nästan omöjligt att skilja på en radiosändning och en inspelning. Med tanke på radions kvalité betyder det att med bra mottagningsförhållanden blir ljudet på inspelningarna mycket bra.