Innehåll

Olorin VistaLine VL171D

Inledning
Specifikationer
Bildkvalité
Upplösning och responstid
On-Screen Display
Design
Slutsats


Ett stort tack till Olorin för att dem bistod med produkten för recension.

27/04-03 | EGar | egar(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Bildkvalité

Bildkvalitén på en bildskärm är enligt mig det som man skall tänka mest på när man är i tankarna om att köpa en ny skärm. Vad gäller bildkvalitén på VL171D så tycker jag att den är riktigt bra, detta är helt klart skärmens främsta aspekt. Om ni läste specifikationstabellen så kunde ni se att betraktningsvinkeln på VL171D är 160° och egentligen behövs det inget värre än så. Detta är helt enkelt något som har förbättrats från förra generations TFT-skärmar då detta var deras största nackdelar.

Vad gäller skärmens ljusstyrka så tycker jag att den kanske skulle kunna ökas lite, till ungefär 250cd/m2, men det är en personlig åsikt och ingenting som skall avgöra ett eventuellt köp.

Kontrast går alltid att förbättra och det kanske den här skärmen skulle vinna på. Speciellt i vissa spel upplevde jag kontrasten som något irriterande. I Windows- och Linuxmiljö var däremot skärmen riktigt underbar att titta på. Jag satt ofta länge med ordbehandling, webbsidekodande och php-inlärning och aldrig har mina ögon mått så bra efter åtta timmars sittande vid en datorskärm. Jag kunde till och med sitta med skärmen utan nerdragna persinner utan att solljuset reflekterades i skärmen, underbart!

Upplösning och responstid

Kollega nem tog upp problemet med TFT-skrämar avsedda för upplösningen 1280x1024 väldigt bra i sin recension så därför kommer jag inte att röra det mer än att säga några få ord om det. Jag förstår helt enkelt inte varför man byter standarder när man sedan länge haft en som fungerat bra. Detta problemet kommer de som spelar datorspel att störas mest av då många spel på senare tid inte har stöd för upplösningen 1280x1024, däribland Elder Scrolls III: Morrowind och dess expansion Tribunal. Skulle man spela eller använda skärmen under en annan upplösning så blir bilden suddig och på VL171D så uppkommer det så kallat "tearing". Tyvärr kan detta inte ses som en nackdel då jag inte sett eller hört talas om något företag som kör enligt 4:3 standarder som optimal upplösning på 17" TFT-skärmar.

Vad gäller skärmens responstid så är den på 25 millisekunder och det är vad de flesta TFT-skärmarna har i dag. Dock har jag läst att ViewSonic skall komma med skärmar med så pass låg responstid som 16 och 11.6 millisekunder under senare delen av året. Jag tycker inte att VL171D lider speciellt mycket av att ha en responstid på 25 ms utan det är inga som helst problem med att spela snabba spel som Quake 3 eller Unreal Tournament. Det är inte heller några som helst problem med att se på DVD-film.

On-Screen Display

På VistaLie 171D finns det endast en knapp. Samtliga inställningar för skärmens olika kaliberingsmöjligheter styrs genialt via en liten ratt på höger sida av skärmen, som trycks in när man vill göra sitt val. Själva menyn uppfyller alla de krav jag har och jag hade inga problem med att kalibrera skärmen efter mina behov och villkor. Tidigare har jag haft problem med att det tagit relativt lång tid att ändra t.ex. ljusstyrka genom att trycka på en knapp flertalet gånger. Detta har gjort att knapparna snabbt blivit slöa och att det tagit lite längre tid, men den här ratten råder bot på alla sådana problem. Det tar inte alls lång tid att bläddra från 0-100 på ljusstyrkeskalan och det görs också med en bra precision. Samma ratt är även skärmens på/av-knapp. Detta är både en snygg och funktionell lösning.


« Föregående Nästa sida »


27/04-03 | EGar | egar(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!