Innehåll

Antec Overture-EC

Inledning
Specifikationer
I kartongen
Utsidan
Insidan
Installation
Test
Slutsats


Tack till Antec som gjorde denna recension möjlig.

25/12-03 | Fluffy | fluffy[AT]64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Installation

Nu när chassit är granskat, hur är det då att installera komponenter i det? Vi började med att montera hårddisk och CD-läsare i respektive vagga. För att skruva fast hårddisken i den interna 3.5"-vaggan så krävs det specialskruv som går igenom vibrationsdämparna och in i hårddisken. Dessa skruvar följer såklart med och ser lite anorlunda ut. Först tar man disken och trycker in den i hållaren. Det var lite svårt då vibrationsdämparna gillade att hålla tag i hårddisken då den trycktes in, men det gick. Sedan i med skruvarna och så var hårddisken på plats. CD-läsaren var det inga problem med. Bara att ta enheten, trycka in den i hållaren och sedan dit med skruvarna.

Att montera enheter i de två externa 3.5"-platserna var enkelt. Skruva loss hållaren, trycka in enheten ifrån främre hållet och sedan skruva fast enheten med två skruv på ena sidan. Det behövs endast skruv på ena sidan då andra sidan har en sorts krokar som håller enheten på plats.

Nu till moderkortet, monteringens stora punkt. Vi hade plockat ut den interna 3.5"-vaggan och den externa 5.25"-vaggan för att få mer plats. Sedan skruvades distanserna på plats. Efter det petades metallbitarna på chassits I/O-plåt ut för ljudutgångarna bak och sedan i med moderkortet. Det var inga problem att montera moderkortet tack vare att man kunde frigöra rätt mycket yta genom att plocka ut den 3.5"-vaggan som sitter precis ovanför moderkortet. Inga som helst problem.

Nu när moderkortet är på plats så är det dags för grafikkort och nätverksskort att bli intryckta. Innan dess så skall täckplåtarna först bort. De sitter fast utan skruv vilket gör det smidigt att ta bort dem. Ett finger på vardera sida brickan och sedan dra den uppåt. Ibland kanske det de sitter lite väl hårt men om man lägger mycket tryck mellan fingrarna på täckplåten så går det att få loss den utan problem.

Nu in med vaggorna, och det är lättare sagt än gjort. Vi försökte att trycka i 3.5"-hållaren men det gick mindre bra pga att moderkortets processorsockel var monterad så högt upp moderkortet så att processorkylaren i detta systemet gick emot vibrationsdämparna på 3.5"-vaggan. Detta resulterade i att vi flyttade hårddisken till översta facket och sedan tog bort de fyra vibrationsdämparna längre ner på vaggan som var mot processorkylaren. Det finns faktiskt ett litet mellanrum mellan vaggan och ytterplåten i chassit så det borde gå att flytta vaggan några millimeter och då skapa ett litet mellanrum mellan vagga och moderkort som i dagsläget saknas helt.

3.5"-vaggan på plats och nu ska 5.25"-vaggan också på plats. CD-läsaren var monterad och en plastbricka i fronten skulle plockas bort, lättare sagt än gjort. Vanligtvis så brukar det vara att putta på brickan eller böja lite lätt på en krok eller två, men inte på detta chassi. Chassits framsida är tillverkad i plast och inte i normalt mjuk plast utan rätt hård. Detta gjorde att det kändes som att man skulle spräcka plastkrokarna då vi hade tryckt in en plattskruvmejsel mellan plastfronten och frontbrickans krok och vred skruvmejseln. Till slut så lyckades vi få loss frontbrickan och såg dessa krokar. De var inte direkt små och de var inte inte heller gjorda för att dem skulle vara lättare att montera tillbaka i chassit. Nej, såklart så var de lika platta på bägge sidorna och skapade ett eget litet helvete för att monteras tillbaka också. I alla fall, när brickan väl var borta så skulle CD-läsaren in. Kroka på den på rälsen, putta in den, lyfta undre spaken och sedan trycka in den för att låsa den med kroken. Vi tyckte att det var lite trögt att få in enheten och vi såg att CD-läsaren hamnade bakom en liten kant i plastfronten när den nästan var på plats. Detta löstes med lite trixande, men det var lite irriterande.

Dags för dragning av kablar. Först ATX-kabeln till moderkortet som är ett litet helvete med detta moderkort. Detta lilla helvete beror på att ATX-kontakten på moderkortet sitter långt upp till vänster, och tack vare att nätaggregatet är monterat i främre delen av chassit så räcker kabeln precis, om man drar den på ett anorlunda sätt. Som tur var så trycker ATX-kabeln lite och 3.5”-vaggan lite på vardera sida av processorns kyllfläns så den kanske har bra kontakt med processorn. Iaf, de borde fixat en längre ATX-kabel eller en kortare med en inkluderad förlängare. Ström till resterande enheter var inga problem. Kablarna med 4-pinskontakterna var långa och fina, kanske lite väl långa.

Inkoppling av uttagen på framsidan av chassit var inga som helst problem. Iofs så var det lite pilligt men med moderkortets manual samt lite logiskt tänkande så var det lätt att koppla in dem. Fast en sak, kablarna till dessa uttag var en aning korta. Vi fick dra USB-kabeln rakt över moderkortet om vi inte drog dem på ett lite anorlunda sett. Så det skulle inte skada om dessa kablar var lite längre, räcker med två-tre cm.

Som många av dagens moderkort så sitter IDE-kontakterna i mitten på högra sidan av moderkortet. Det är mindre bra i detta chassi då det är där det största hålet är för nätaggregatets luftström. I vårt fall så hade vi denna otur att IDE-kontakterna satt där. Fast vi hade hemmarundade IDE-kablar och använde inga externa 3.5”-enheter så vi kunde lätt pressa IDE-kablarna mot moderkortet och plocka ut 3.5”-plåten och då få rätt stort hål för luften ifrån nätaggregatet.

Summering av montering var det lätt att montera enheterna förutom att interna 3.5”-vaggan satt lite nära moderkortet, vissa kablars längder samt att det blir en fin kabelklump vid nätaggregatet. Interna 3.5”-vaggan skulle gå att flytta ett par millimetrar utåt för det är ett litet mellanrum mellan den och chassits ytterplåt.

En liten notis vid monteringen är chassits lock böjde sig pga sin egna tynd och kom lätt under metallen där 5.25”-vaggan krokar fast sig. De kanske borde ha böjt ner den metallkanten samt sedan gjort en liknande böjd metallkant på andra sidan chassit framsida så locket lyfts upp istället för att hamna under kanter och repas.

Test

Testsystemets specifikationer lyder:

  • Moderkort: MSI KT3 Ultra-ARU v1.0
  • Processor: AMD Athlon XP 2000+ - 1667 MHz
  • Grafikkort: Hercules Radeon 9000 v1.0
  • Hårddisk: Seagate Barracuda IV – 80 GB
  • CPU-kylfläns: Alpha PAL8045
  • CPU-fläkt: Titan-fläkt - < 25 dBa, 32.4 cfm (12V-spec.) på 7V

Chassit utsattes för ett par tester, nämligen fyra stycken. Två stycken med ingen belastning och ett där grafikkort och processor belastades med 3DMark03 för att skapa värme. Det som skiljer dessa tester ifrån varandra är att utsugsfläkten kopplades på 12V respektive 5V. På respektive spänning så gjordes det två tester, ingen belastning och skapa värme-betalstning. I manualen står det att utsugsfläkten inte skall kopplas på “FAN ONLY” men tack vare att fläkten låter lite väl mycket på 12V så testade vi också 5V. Mer om detta senare.

Varje test kördes i minst tre timmar och vid slutet av varje test så mättes spänningarna 5V och 12V med en multimeter av bra kvalitet. För att avläsa temperaturerna ifrån moderkortets och processorns interna temperatursensorer så användes programmet PC Alert 4. Notera att rumstemperaturen skiljde som max 5 grader mellan olika tersterna så ta resultaterna lite med en nypa salt. I alla fall, resultaten av testerna blev:

 

Rum (°C)

Utsug (RPM)

Chassi (°C)

CPU (°C)

Nätagg - 5V (V)

Nätagg - 12V (V)

Idle, 5V

16

1000

48

59

5.07

11.93

Load, 5V

19

1140

58

71

5.07

11.92

Idle, 12V

20

2220

43

54

5.07

11.93

Load, 12V

21

2250

48

60

5.07

11.93

Vad skall man dra för slutsats av dessa värden? Chassitemperaturen är rätt hög men det beror nog en hel del på att nätaggrigatet, som är insug i chassit, värmer luften som kommer in i chassit några grader. Sedan så har luften lite svårt att komma in. Först skall det igenom ett litet hål med ett luftfilter. Sedan vidare genom nätaggregatet och sedan ut där det är ytterliggare hinder av kablar samt en metallbit. Ventilationen i detta chassi är inget att hurra för. Om man har ett grafikkort som värmer mycket så är det inte att föredra i denna burk då det inte är någon fläkt som fraktar luft under AGP-platsen. Temperaturen i chassit ligger smått över det normala, närmare sagt 10°C.

Nätaggregatet är det iaf inget fel på. Mycket stabila 5V- och 12V-spänningar. Inga som helst problem på denna biten.

Nätaggregatet säljs med denna kommentar på Antecs sida: “ultra-quiet operation”. Vi förstår inte meningen med ett väldigt tyst nätaggregat när utsugsfläkten överröstar allt i sin närhet, iaf i testsystemet. Detta är anledningen varför vi testade att köra fläkten på 5V, som då lät väldigt acceptabelt, men på 12V så nej tack.

Vi testade faktiskt att montera fläktens temperatursensor på en kall plåtbit när den gick på 12V och då sjönk fläktens varvtal ifrån 2200 RPM till 1600-1700 RPM, som är 26-27 dBA för denna fläkt, men ändå så lät den mycket. Vi testade då att skruva loss fläkten och hålla den i handen och köra den på 12V. Vi säger, de borde ha monterat fläkten med vibrationsdämpare samt fixat ett galler med mindre luftmotstånd.

Slutsats av denna del så kan vi säga att chassits ventilation inte är den bästa. Mindre motstånd för insuget och sedan montera fläkten i nätaggregatet så den blåser mot PCI-platserna istället. Detta skulle nog sänka temperaturen i chassit några grader då luften får bättre framkomlighet. Sedan så skulle det inte skada om utsugsfläkten lät en stor aning mindre då nätaggregatet är gjort för att låta väldigt lite. Sedan så är de interna 3.5”-platserna utrustade med vibrationsdämpare så utsuget är en stor nitlott i detta chassi.

Slutsats

Chassit är lätt att arbeta i. Iofs några mindre missar med upplägget i som t.ex interna 3.5"-vaggan som kunde vara lite längre ifrån moderkortet än kant-i-kant. Dessutom så är vissa kablar lite korta, som t.ex ATX-kabeln som istället kunde vara en längre för att nå en bit av moderkortet och sedan en förlängning för att nå allra längst bort. Sedan skulle det inte skada om framsidsuttagskablarna var lite längre.

När det gäller temperaturen i chassit så är den högre än normalt, men om man har en redig kylfläns med vettig fläkt på processorn och inte ett grafikkort som värmer allt för mycket så räcker chassit finfint, även om det blir upp mot 50°C i det. Iofs så gillar inte hårddiskar värme men med den interna 3.5"-vaggan som är monterad vid utsuget så är det ett mindre problem.

Antec skryter om att detta chassi skall vara så tyst, och det är det också om man skippar att koppla in utsugsfläkten eller kör den på 5V, vilket Antec säger att man inte skall göra. Utsugsfläkten är det är chassits stora nackdel. Vi har kanske fått ett dåligt exemplar av fläkten, eller tycker Antec att denna fläkt är tyst när den körs på 12V? Över 25 dBA anser recensenten iaf inte som tyst, under 20 dBA kan det börja diskuteras.

Tillgängligenheten av detta chassi är i dagsläget låg, men detta kommer nog att ändras inom den närmsta framtiden då den är ny. En anledning till att chassit inte haft någon större uppmärksamhet kan bero på att det just en liggande variant.

Vad kan då detta chassi vara bra till? Tack vare att chassit är stilrent, svart och blänker så passar det bra som en HTPC i en hylla med sterioanläggning, CD-spelare, DVD-spelare m.m. Priset för detta chassi, med ett nätaggregat värt 900 kr, ligger på 1300 kr. Om man planerar att sätta ihop en HTPC och vill ha ett chassi som passar in bland resterande elektroniska apparater så är detta chassi ett fint val.

Fördelar Nackdelar
Lättararbetat. Utsugsfläkten.
Stilrent. Temperaturen.



« Föregående  


25/12-03 | Fluffy | fluffy[AT]64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!