Innehåll

PC133 Shootout

Inledning
Cas och MHz
Om testet
De tävlande
Prestanda och överklockning
Slutsats

14/12-00 | Axman | axman@64bits.se

Artikelsponsor

GHdata
Dag Hammarskjölds väg 1C
224 64 Lund

Tel: 046-189999
E-post: info@ghdata.com
www.ghdata.com

Tack till GHdata för att de har bistått med hårdvara till denna recensionen.

Inledning

Är det något som kan sänka prestanda på en dator så är det minnet. Har man för lite internminne så sänker det prestandan för hela datorn oavsett om man så har en 1 GHz dator med det senaste grafikkortet.

Om man tänker efter lite så vill man att datorn skall prestera så bra som möjligt och att alla delar skall utnyttjas så mycket som möjligt. Detta görs möjligt genom att informationen som datorn arbetar med lagras i minnet när det är möjligt.

Men har man för lite så får detta läsas från hårddisken som är avsevärt långsammare.


Men då uppstår naturligtvis frågan vad man skall köpa för minne. Finns det olika minnen? Är det prestandaskillnader? Hur högt kan man överklocka dem?

Ja det finns många frågor och vi skall svara på en del av dem. I detta testet så skall vi testa sex olika minnen i två inställningar och se hur långt vart och ett av dem når då. Dessutom så skall vi se efter hur de presterar jämfört med varandra. Först så skall vi prata lite i korthet om inställningar på minnet och hur det fungerar med dessa.


Cas och MHz

Vi kommer att testa minnesmodulerna med olika Cas inställningar. Men vad är det?

Jag kommer inte att gå in på vad det är exakt utan snarare vad det betyder för användaren i praktiken.
De olika Cas inställningarna är i praktiken en sorts starttid eller även reaktionstid enkelt sagt. Det inverkar alltså främst när minnet skall börja användas och man kan säga att det är fördröjningen innan minnet kan börja användas.

Det kan liknas lite vid en bil som gasar och når 100 Km/h på ett visst antal sekunder.
Innan datorn kan skriva till minnet så är det en viss fördröjning varefter datan kan strömma på fritt.

Ni kan testa ett liknande fenomen om ni vill med hårddisken. Testa att kopiera en stor fil jämfört med ett hundratal filer som har samma totala storlek. Det tar mycket längre tid eftersom filerna skall öppnas/stängas hela tiden.

Inställningarna man kan välja är 2 eller 3 där 2 är det snabba. På många datorer har man dessutom tre alternativ att välja på och då brukar man skriva det som 2-2-2 eller eventuellt 3-3-3.
Men att ha bara tvåor eller treor är något av en ovanlighet. Oftast så har man olika kombinationer. Exempelvis 2-3-3 eller 3-2-2 som är ganska så vanliga.
Letar ni efter Cas 2 minne så notera att minnen som körs på 2-3-3 är Cas 2 minne då det egentligen är första siffran man menar med Cas 2 eller 3.

Prestandaskillnaden mellan Cas 2 och cas 3 kan vara så stor som en bit över 10 procent beroende på hur man testar. Men i spel gör det oftast inte mer än kanske 2-3 procent och i vanligt kontorsarbete märker man inte av det alls. Det som gör att man vill ha Cas 2 minnen är snarare att de oftast är av högre kvalité och är stabilare.
En överklockare som letar efter prestanda har även han stor nytta av Cas 2 minne då han kanske kan klämma ur lite mer prestanda eller nå höga hastigheter med minnet.

Men varför gör man Cas 3 minnen överhuvudtaget? Jo det är så att kraven på minnet blir lägre så det är lättare att köra minnet på höga MHz. Det sparar både tid och pengar åt företagen.

När detta är sagt finns det en sak till som är vikitig att tänka på när det gäller minnen. Cas är som jag redan sagt aningen missvisande ibland.
Där för pratar man även om CL2 och CL3 minnen. CL3 minnen är där någon av de tre siffrorna är en trea. Exempelvis 2-2-3. Så ett minne med 2-2-2 är Cas 2 och CL2. Ett minne med 2-3-3 är Cas 2 men CL3.

Förvirrande?

Ja, men det är inte alltid så nödvändigt att bry sig om detta. Oftast så skall det fungera bra och den vanlige användaren behöver inte bry sig om det är Cas 2 eller 3.

Men skall man köpa mer minne till datorn så kan det löna sig att ta en extra titt på inställningarna. Har man ett 3-2-2 minne så kan det vara svårt att få det att gå ihop bra med ett minne som har 2-3-3.


Nästa sida -->>

 

1/12-00 | Axman | axman@64bits.se