Photoshop 7 Bibeln

Photoshop 7 Bibeln

Tack till Pagina som lånade ut produkten för recension.

27/8 -03 | Martin "redhat" Hedlund | redhat@64bits.se

Boken är uppdelad i fem delar, "Välkommen till Photoshop", "Måla och retuschera", "Markeringar, masker och filter", "Lager, objekt och text" samt "Färg och utmatning". Under varje del finns det 3-4 kapitel, totalt 18 kapitel. Det första kapitlet är i princip bara ett varmt välkomnande till Photoshop-världen och endel bakgrundsfakta kring programmet. Man får lära sig att spara, öppna och endel om de olika bildformaten.

I del 2, "Måla och retuschera", är det dags att börja arbeta på riktigt. Här får läsaren också veta hur ett digitaliseringsbord kan underlätta arbetet och alla de 24 målningslägena. I det tredje kapitlet, som provkapitlet "Masker och extraheringar" tillhör, får läsaren läsa om masker och filter ändå från grunden. Vi får bland annat lära oss hur man kan öka skärpan i en väldigt komprimerad bild, och se hur författaren enkelt ändrar Raphaels 1600-talsversion av S:t Sebastian till en mycket fräckare karaktär än orginalet.

Den fjärde delen tar upp en del som är oerhört viktig för grafiker, nämligen lager. Men det är mer än lager som denna del behandlar. Vi får lära oss mer om vektorgrafik och boken svarar på frågorna "Vad är bra eller inte bra med former?". Detta är en del som jag själv fastnade för ett bra tag. Timme efter timme tillbringade jag med vektorgrafiken. Konstverk eller inte, det kan disskuteras, men roligt hade jag! Bokens sista kapitel, "Färg och utmatning", är även det ett viktigt kapitel. Vi får se hur matta och kontrastfattiga bilder kan få ett helt nytt liv, med väldigt enkla medel. Utöver det visar författaren hur man kan skriva ut sina konstverk på skrivaren.

Längst bak i boken finns det ett register som kan komma väl till pass om man t ex vill veta hur man ska kalibrera utskrifterna. Då slår man enkelt upp kalibrera och strax under "Kalibrera" finner vi underrubriken "Utskrift", sida 926. Dessutom finns ett appendix med en lista på de flesta kortkommandon, och deras motsvarande operation, som finns i Adobe Photoshop 7. Allt för att hjälpen ska vara lättåtkommlig för läsaren och användaren.

Det som glädjer mig mest av allt är att slippa söka, fråga, testa, göra fel och göra om, när det är ett moment man har svårt med. Nu finns allt där, 1080 sidor sprängfyllt med hjälp. Som grädde på moset är det också välskrivet. Så pass välskrivet att det inte krävs någon som helst förkunskap kring programmet för att man lätt ska kunna komma igång. Man ska beakta att boken är översatt till svenska och att även namn för programmets menyer är på svenska. Det går utan problem att använda boken till en engelsk version av Photoshop 7, men den är tillägnad den svenska.

Eftersom det skulle bli allt för kostsamt att trycka alla 1080 sidor i färg har författaren valt att referera gråskalebilderna till ett 10-tal färgsidor. På dessa färgsidor har man samlat alla bokens färgbilder som kan tänkas komma till användning. Jag stör mig inte nämnvärt på det eftersom jag sedan tidigare är van vid det i litteratur som rör grafik.

För att sammanfatta boken kort säger jag som Russel Preston Brown som är utbildningsansvarig på Adobe Systems:

"När någon frågar mig något om Photoshop som jag inte kan ge svar på, brukar jag hänvisa till Photoshop Bibeln. Den förmedlar något som ingen annan bok gör - nämligen allt."

Precis så känns det. Boken kostar ca 600 kr vilket kan verka mycket, men med tanke på vad man lär sig så är det en spottstyver. Texten är lagom stor, och skriven på ett sådant sätt att den är lätt att förstå. Inga konstigheter eller slingriga sidorspår bara rakt på saken. Den enda stora nackdelen är avsaknaden av en CD med exempel och övningar.