Innehåll

PowerColor X800 XT (PCIe)

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Testsystem
Prestandatester -1
Prestandatester -2
Slutsats


Tack till Green Computer som gjorde denna recension möjlig.

14/09-04 | Niclas Alfinson | niclas(a)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Testsystem

För alla tester som utfördes användes följande system:

Mjukvaran som användes för att testa grafikkortet var följande:

  • 3DMark2001SE v330.
  • 3DMark03 v340.
  • Codecreatures Benchmark v1.0.
  • FableMark v1.0.
  • VillageMark v1.0.
  • Doom3 v1.00.
  • Far Cry v1.1.
  • Gun Metal 2 v1.20.
  • Quake 3 v1.32.
  • Unreal Torunament 2004 v3270.
  • X2 - The Threat Rolling Demo.
Alla testerna kördes tre gånger, sedan räknades ett medelvärde ut mellan de tre resultaten. Om något av de tre värdena avvek allt för mycket, körde vi testet en runda till, och strök sedan det avvikande resultatet.

Vi gjorde inga optimeringar över huvud taget i drivrutinerna utan alla tester gjordes med standardinställningarna. Testerna kördes dessutom i två olika lägen, 1024 x 768, och 1280 x 1024 med 4xAA och 8xAF. Här tvingade AA och AF inifrån drivrutinen för att få de önskvärda inställningarna i de olika testprogrammen och spelen.

De grafikkort vi använde oss i det här testet är dessa (båda korten kördes i sina originalhastigheter):

Gigabyte NX59128D 128 MB som är baserat kring NVIDIAs PCX 5900-krets är för närvarande det snabbaste NVIDIA-baserade grafikkort man idag kan köpa med PCI-Express-anslutning. NVIDIA förväntas komma ut med sina 6800-kort för PCI-Express-anslutning någon gång i Oktober.

Nu är det dags att se hur PowerColor Radeon X800 XT presterar mot NVIDIAs (för närvarande) motsvarighet på PCI-Express-marknaden.


« Föregående Nästa sida »


14/09-04 | Niclas Alfinson | niclas(a)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!