ABIT Siluro FX5600 Ultra DT 128 MB

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Prestandatester
Slutsats


Tack till ABIT som gjorde denna recension möjlig.


07/07-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se


Inledning

Nu är det något försenat äntligen dags för en recension av ett FX5600 Ultra-kort här på 64bits. Kortet kommer från ABIT och dess fullständiga namn är ABIT Siluro FX5600 Ultra 128 MB.

Meningen med FX5600 Ultra-kortet eller NV31 som det också kallas från NVIDIAs sida är att det både prestandamässigt och prismässigt skall ligga i det marknadssegment som säljer bäst bland hårdvaruentusiaster, den övre medelklassen. Dessa kort skall inte kosta en förmögenhet men ändock prestera bra, det vill säga att kort i det här segmentet skall ha en bra prisvärdhet gentemot vad de presterar. NVIDIA har tidigare lyckats väldigt bra med kort i detta segment och modeller ur GeForce 2-, 3- och 4-serien har varit mycket populära. Frågan är då om NVIDIA än en gång lyckats ta fram ett kort lämpat för detta marknadssegment.

I förpackningen

Det som återfinns i lådan vid leverans är följande:

Som synes är tillbehören inte självt en anledning att köpa det här kortet, inget speciellt alls medföljer utan det som ”ska” medfölja ett grafikkort gör det. Dock är jag tacksam för strömkabeln som gör det lättare att få fram en strömkabel i lämplig längd till grafikkortet. Tyvärr är det inte alltid alla grafikkortstillverkare som skickar med en sådan här trots att deras grafikkort kräver extra ström till grafikkortet.

Det enda intressanta på CD-skivorna förutom drivrutinerna är SiluroDVD som är en modifikation av WinDVD. Detta program används för uppspelning av DVD-filmer och gör det också väldigt bra. I övrigt är allt som finns på CD-skivorna bara utfyllnadsmaterial.

Den tryckta manualen som medföljer är nästan ett skämt. Den är på åtta olika språk och tar totalt upp fyra olika grafikkort. Så långt, så bra, men när man ser att manualen är på enbart 38 sidor förstår man att den är allt ifrån detaljerad. ABIT har snålat så mycket med manualen att det inte ens finns en felsökningsguide inkluderad. Att inte inkludera en sådan tror jag är som att skjuta sig själv i foten. Att ha lagt till enbart ett fåtal sidor med enkla felsökningstips hade troligen minskat de som behöver hjälp radikalt, och ABIT hade då fått minskade kostnader för sin supportavdelning. Det enda den tryckta manualen tar upp är hur man rent fysiskt installerar kortet och sedan hur man installerar drivrutiner. När manualen är så kortfattad är det enligt mig lika bra att skippa den tryckta manualen totalt. Något bra är dock att det finns en detaljerad och bra manual bifogad på en av CD-skivorna. Där tas inte bara själva installationen upp utan också användandet, hur man konfigurerar grafikkortet, hur man gör olika inställningar och liknande.

Specifikationer

I tabellen nedan ser ni specifikationerna för det här grafikkortet.

Processor NV31 (FX5600).
Tillverkningsprocess 0,13 micron.
Processorhastighet 350 MHz.
AGP-standard 8X (bakåtkompatibel med 4X).
RAMDAC 400 MHz.
Minnestyp DDR-SDRAM.
Minnesbuss 128 bit.
Minneshastighet 700MHz DDR.
Minnesbandbredd 11,2 GB/s.
Fill rate 1,4 miljarder texels/s.
Utgångar D-SUB, DVI och S-video-ut.
Övrigt DirectX 9.0-kompatibel med Vertex Shader 2.0+ och Pixel Shader 2.0+ (CinFX).

Som synes stödjer det här grafikkortet DirectX 9.0 fullt ut vilket gör att det rent teoretiskt kommer klara av framtidens spel. Dock är det inte säkert att grafikkortet i sig är kraftfullt nog för att man skall kunna spela framtidens spel med alla visuella effekter på en rimlig nivå.

För er som vill ha mer information om CinFX finns det i denna recension.

För att få reda på skillnaderna mellan FX5200 (NV34) och FX5600 (NV31) hänvisar vi till följande recension. Notera dock att det är den nya versionen av FX5600 Ultra som nämns i tabellen, enda skillnaden på den nya versionen och den vi testar här är klockfrekvensen. Den nya versionen är klockad till 400 MHz på både minnet och processorn, den vi testar här är klockad till 350 MHz på båda.

Layout & funktioner

Kretskortet som alla komponenter är monterade på har en havsgrön färg. Detta är den enda färgglada komponenten på grafikkortet, detta är dock inget större problem eftersom inte många köper grafikkortet efter utseendet, men har man ett plexiglas i lådan eller liknande kan det vara värt att leta efter ett grafikkort med ett speciellt utseende.

Minnena som sitter monterade på grafikkortet är av det nyare BGA-formatet. Detta är en fördel eftersom dessa minnen inte utvecklar lika mycket värme som minnen gjorda i det äldre TSOP-formatet. Eftersom minnena utvecklar mindre värma klarar de av högra klockfrekvenser utan att bli instabila. Minnena på det här grafikkortet har märkningen 2.8 ns vilket betyder att den specificerade klockhastigheten på dessa minnen är 715 MHz, alltså inte långt över de 700 MHz som minnena är klockade till vid leverans.

På bakdelen av grafikkortet återfinns den extra strömkontakten som krävs för att grafikkortet skall kunna köras i sin fulla hastighet. Anledningen till att denna kontakt är nödvändig är att grafikkortet drar så pass mycket ström att AGP-porten inte klarar av att leverera tillräckligt mycket till grafikkortet. Om man inte kopplar in den extra strömkabeln till grafikkortet kommer det att klocka ner sig automatiskt och alltså köras i en lägre hastighet. Det är troligen minnena som drar mest ström eftersom exakt samma kort fast med minnen som är klockade i en betydligt lägre hastighet (200 MHz/400 MHz DDR) inte har denna extra kontakt.

Längden på grafikkortet är längre än vissa andra standardkort men inte så långt så att det skall ställa till något problem. Kortet är lite längre än Ti4200 men kortare än Ti4400/4600. Det är bara i mycket små lådor som längden på det här grafikkortet kan bli ett problem.

Kylning & ljudnivå

Kylflänsen som sitter på grafikkortets processor är tyvärr gjord i aluminium och är relativt liten. Här hade vi gärna sett en modell som var något större och gjord i koppar vilket hade resulterat i bättre kylningsförmåga. Något udda med denna kylare är dock att ABIT har monterat på en stor metallplatta som sträcker sig över nästan hela kortet och som får kylaren att se betydligt större ut än vad den egentligen är. En fördel är dock att kylaren inte tar upp en PCI-port vilket många kylare idag tyvärr gör.

Kylaren som ABIT använder är alltså inte den referenskylare som NVIDIA tillhandahåller. Vi hade nog gärna sett att ABIT valt sig att använda sig av den istället på grund av den bättre kylningsförmågan.

Tyvärr återfinns inga kylflänsar på minneskretsarna vilket troligen hade behövts. Vid en hastighet på hela 700 MHz som standard blir minneskretsarna riktigt varma trots BGA-förpackningen och extra kylning för minnena hade absolut inte skadat. Det finns till och med hål i själva kretskortet runt minneskretsarna som är till för minneskylning så för de som vill är det inte allt för svårt att montera dit det.

Ljudnivån på fläkten monterad på grafikkortet är det inget speciellt med utan den låter medelmåttigt. Den är inte onormalt tyst, inte heller onormalt högljudd utan den håller en normal ljudnivå för grafikkort.

Något som kan vara intressant får några är att fläkten på grafikkortet har en blå ljusdiod monterad i sig. Denna börjar lysa direkt när grafikkortet får ström och dess lyskraft är ganska stark.

Överklockning

På grund av den mediokra kylningen hade vi inga större förhoppningar på överklockningen, dessutom ligger minnena redan ganska nära sin teoretiska maxhastighet på 715 MHz.

All överklockning skedde inifrån själva drivrutinen om inget annat nämns. Ökningen skedde med steg av 5 MHz. För att testa om den nya hastigheten var stabil kördes 3DMark2001 SE i ungefär en timme. När vi hade uppnått en sådan hastighet som vi trodde var maximal lät vi grafikkortet stå och köra 3DMark2001 SE i runt 12 timmar.

Vi började med att överklocka själva processorn på grafikkortet och se vilken hastighet den klarade av som mest. Standardhastigheten är som redan nämnts 350 MHz och efter en tids laborering märkte vi att denna hastighet låg ganska nära detta korts maximala hastighet. Vi lyckades enbart få upp kortet i 375 MHz helt stabilt vilket var en besvikelse. Hastighet över denna resulterade i både hängningar och felutritad grafik. Vid denna hastighet blev flänsen på grafikkortsprocessorn riktigt varm och med bättre kylning hade troligtvis kortet klarat av en högre hastighet.

Nu är det dags för att se vad minnena klarar. Även här hade vi låga förhoppningar med tanke på att kylning av minneskretsarna saknades och att hastigheten redan som standard ligger ganska högt med tanke på minneskretsarnas specificerade hastighet.

Precis som vi misstänkte gick det inte att öka minneshastighet speciellt mycket, 765 MHz var den högsta stabila hastigheten som gick att uppnå. Även här hade bättre kylning säkerligen resulterat i ett bättre resultat.

Något intressant med NVIDIAs nya detonator är att man kan ”Auto-Identifiera” den maximala klockfrekvensen som grafikkortet klarar av. Man klickar helt enkelt bara på en knapp som tar drivrutinen själv reda på vilken hastighet grafikkortet klarar av. Dock skall man inte blint lita på resultaten man får. Genom att klicka på denna knapp fick vi en mängd av resultat, det vanligaste låg runt 420 MHz på processorn och 820 MHz på minnet. Men som ni kan läsa ovan är detta resultat långt ifrån sant.

Eftersom den mediokra överklockningen till 375/765 mot standard 350/700 inte gav en speciellt stor ökning av prestandan ser vi ingen mening med att köra kortet i den högre hastigheten och därför bli av med garantin. Ökningen i prestanda var enbart 5-10 % vilket är alldeles för lite för att man över huvud taget skall märka det.

Prestandatester

För alla tester som utfördes användes följande system:

Mjukvaran som användes för att testa grafikkortet var följande:

De olika grafikkorten vi använde oss för att utvärdera det här kortet var dessa:

Nu är det dags att se vad ABIT Siluro FX5600 Ultra 128 MB klarar av. Vi börjar med de välkända programmen i 3DMark-serien.

3DMark

3DMark2001 SE

ABIT-kortet prester något sämre än vad vi hade väntat oss. Rent prestandamässigt ligger det snäppet efter GeForce 4 Ti4200-kortet som trots allt är ganska gammalt. Radeon 9700 PRO-kortets prestanda når ABIT-kortet inte alls upp till, men det var heller inte väntat. Ur diagrammen kan vi också avläsa hur viktig minnesbandbredden är. FX5600-kortet med 256 MB minne hade enbart en minneshastighet på 400 MHz DDR och dess prestanda är långt ifrån lika bra som FX5600 Ultra-kortet som har en minneshastighet på 300 MHz mer.

3DMark03 build 330.

I detta test presterar ABIT-kortet riktigt bra, vi ser här tydligt prestandaökningen vi får när kortet stödjer DirectX 9.0. Ti4200 som i de ovanstående testen låg jämsides och faktist lite före ABIT-kortet hamnar i detta deltest rejält efter.

Quake III

Nu är det dags för gamla hederliga Quake III, hur presterar kortet i detta lite äldre spel?

Vi testade grafikkorten i Quake III genom att köra demot "four.dm_68" med inställningen "High Quality", det enda som ändrades var upplösningen.

Quake III v 1.32

I det här testet ser vi samma tendenser som i 3DMark2001SE-testerna. Nämligen att Ti4200-kortet ligger lite före ABIT-kortet, men de båda är ganska nära varandra i detta test.

Unreal Tournament 2003

Nu går vi över till en lite mer modern grafikmotor, den i Unreal Tournament 2003. Vi använde oss av det inbyggda benchmarkprogrammet och eftersom upplösningen 1280*1024 inte var tillgänglig valde vi att använda oss av 1280*960 istället. Vi nöjde oss också med att redovisa resultaten under "botmatch".

Unreal Tournament 2003.

Här presterar ABIT-kortet betydligt bättre än Ti4200-kortet. Vi börjar nu kunna dra slutsatsen att FX5600 Ultra presterar bättre än Ti4200 i nyare spel, men i äldre ligger de ganska lika varandra i prestanda.

Unreal Tournament 2003, quality.

Nu aktiverade vi både kantjutjämning och anisotropisk filtrering för att se hur kortet presterade med dessa två funktioner påslagna.

Efter aktivering av kantutjämningen och den anisotropiska filtreringen presterar ABIT-kortet myckte bra i jämförelse med de andra korten, i ett av testerna är ABIT-kortet nästan 100 % snabbare än Ti4200-kortet.

Slutsats

Fördelarna med kortet är att presterar riktigt bra i nyare spel, dock inte alltid lika bra i äldre spel såsom Quake III och liknande. Andra fördelar är att kortet har fullt stöd för DirectX 9.0 vilket gör att kortet känns framtidssäkert. Ytterligare en fördel är kvalitetskänslan som kortet ingerdet övre medelklassegmentet, det känns gediget byggt och allt sitter som det skall. Detta är dock något som alla moderna grafikkort bör ha. Bara en sådan sak som att strömkabelns fyra kablar är inkapslade så att det skall bli mindre trassel i dator tycker jag personligen höjer kvalitetskänslan för både grafikkortet och dess tillbehör. Ännu en fördel för vissa är grafikkortets utseende, den havsgröna färgen tillsammans med den blåa ljusdioden i fläkten gör att grafikkortet passar ypperligt i datorer där utseendet på dess innehåll har betydelse.

Nackdelarna med grafikkortet är den litet klena kylningen på processorn och avsaknaden av kylning på minneskretsarna. Denna nackdel är också relaterad till nästa, den dåliga överklockningspotentialen. Hade grafikkortet haft bättre kylning hade det troligen också gått att överklockat betydligt bättre än vad det nu gör. Fast å andra sidan verkar det här grafikkortet inte vara riktat till personer som är ute efter att överklocka sitt grafikkort. Utan mer till dem som vill ha ett stabilt och bra grafikkort som bara går och går utan några problem.

Priset för den här produkten är runt 2000 SEK inklusive moms vilket får anses vara ett skäligt pris. Men med tanke på att man kan hitta ett GeForce 4 Ti4200-kort för ungefär hälften av den summan får man noga betänka om man verkligen behöver den extra prestandan ABIT Siluro FX5600 Ultra 128 MB ibland ger. Spelar man nyare spel såsom Unreal Torunament eller andra spel men vill ha kantjutjämning och anisotropisk filtrering aktiverat är FX5600 Ultra 128 MB helt klart det bättre valet. Men sitter man med äldre spel och inte vill ha de två kvalitetsökande funktionerna aktiverade finns det egentligen ingen anledning till att köpa ett FX5600 Ultra-kort istället för det betydligt billigare GeForce 4 Ti4200. Så i vissa fall är det relativt höga priset svårmotiverat.

Fördelar Nackdelar
Prestandan. Kylningen.
Kvalitén. I vissa aspekter, priset.
Utseendet? Överklockningspotentialen.
Fullt stöd för DirectX 9.0.  



07/07-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se