Altec Lansing VS4121 |
|
Ett stort tack till Captech som gjorde denna recension möjlig.
Subwoofer | |
Frekvensomfång | 20-150 Hz |
Element | 6,5 tum "long-throw" |
Effekt (vid 10% THD) | 19 W max |
Storlek (HxBxD) | 34,5 x 25 x 20 cm |
Satelliter | |
Frekvensomfång | 150-20 000 Hz |
Effekt (vid 10% THD) | 6 W max/kanal |
Storlek (HxBxD) | 23,5 x 12 x 10 cm |
Övrigt | |
Totaleffekt (RMS) | 31 watt |
Totalvikt | Cirka 13 kg |
SPL | 97 dB |
SNR | > 73 dB |
Anslutningar | Linjeingång (analog, stereo RCA) Utgång för hörlurar (analog, stereo mini-jack) |
Cirkapris | 549 kronor |
Efter en mer ingående titt på systemet letar jag febrilt efter hörlursutgången som jag läst om. Det slog mig hastigt att Altec har gjort det igen; placerat utgången på ett mindre synligt ställe. Längst ner till höger på sidan av satelliten för kontrollenheten hittar man något som ser ut att likna det vi söker. Resten av kontrollenheten består av en aningen större volymreglage för huvudvolymen, jämfört med de två mindre för diskant och bas. Längst ner sitter en inte allt för svåråtkomlig strömbrytare.
Kontrollenhetens vänstra granne ser precis likadan ut, med undantaget att den inte har några reglage eller hörlursutgång.
Bakom de 23 centimeter höga högtalarna har Altec valt att placera elementen under ett kupolformat skydd. Elementen består i sin helhet av två full-range på 28 millimeter och en 3 tums mid-bass.Subwoofern i sin tur är utrustad med ett 6,5 tums long-throw-element. Altec har länge kört på portad subwoofer och gör inga undantag denna gång. Hålet är alltså synligt högtalarlådan och släpper ut lufttryck, vilket ska ge bättre fas i basregistret.
Det är inte bara på detta område som Altec är konservativa, utan de låter även baslådan byggas i trä, något som är mer eller mindre standard på dagens marknad.
Som vanligt när det gäller baslådor som inte är avskärmade gäller det att inte placera de när saker som dator, monitor eller tv, då de kan ta skada.
Att bedöma av systemets storlek, vikt och utseende blir det minst sagt intressant att höra hur högtalare och baslåda klarar sig när det gäller prestanda.
Som tidigare nämnt har Altec VS4121 klar inverkan på både erotiska och formgivande sätt. Vad passar då inte bättre än att verkligen sätta vårt produktexemplar på prov?
Testsystem | |
CPU: | AMD XP 3000+ |
Moderkort: | ABit NF7-S |
RAM-Minne: | 512MB PC3200 DDR |
Grafikkort: | Geforce FX5700 256 MB |
Ljudkort: | Soundblaster Live 5.1 |
Operativsystem: | Windows XP SP2 |
Alice Coltrane - Translinear Light Det tog ett tag innan Alice Coltrane återvände till studion för att spela in en ny platta. 26 år närmare bestämt. Som den äkta jazzlegend hon är bevisar hon tillsammans med Ravi och Oran Coltrane (Alices söner såklart!) hur legendarisk jazz ska låta. |
Mellanregistret har en ganska exakt placering. Den vill varken komma innanför eller utanför dess "ramar", fast det är ju inte heller något surroundsystem som testas. Efterföljden av detta blir automatiskt att ljudet tappar fyllnad. Däremot har det underbara diskanter och ljudbilden blir allt mer visuell. Familjen Coltrane är knappast kända för att ösa i allt vad de har, men jag måste erkänna att lite mer dynamik och kraft hade inte suttit fel. Även trumsetet är på tok för klent.
Men frukta inte, Altec VS4121 är långt ifrån värdelöst. Pianotonerna briljerar på ett fantastiskt sätt när Alice släpper loss. De ytterst få gånger transienterna träder fram klarar VS4121 av det hela riktigt bra. Mycket luft, mycket klang. Även fast det bara är 2.1-ljud blir ljudet väldigt runt och mjukt. Något som är en tokviktig fördel på en platta som denna.
Dream Theater - Live at Budokan Efter mer än tio år som världsartister har det progressiva hårdrocksbandet äntligen nått den berömda arenan Budokan i Tokyo, Japan. En fruktansvärt stor publik, fantastiska färger och instrument i absoluta toppklass har Dream Theater klarat av det mesta. Men hur står sig ljudet till resten av exponenterna? |
Tur att det alltid finns saker som kompenserar det dåliga. Trummorna lyckas riktigt ordentligt. Snygg dynamik och härlig efterklang. Dock apar det efter samma brister som Alice Coltranes platta hade. Det är inte tillräckligt distinkt. Att tillägga på detta är att Mike Portnoy bakom trummorna inte är särskilt rädd att drämma till riktigt hårt.
Den riktiga toppen på denna audio-DVD är dess kraft i basen. Uteffekten tar över lite för mycket på vissa ställen och tappar aningens för mycket timing på de riktigt snabba delarna, men att få golvet att skaka har den inga problem med. Det blir helt enkelt mer live-känsla på det sättet. Jag måste även få flika in att basens brytfrekvens var verkligen svår att ställa in. Emellan låtar som spelats har jag gång på gång fått ställa om reglaget för basen, som verkligen inte bör står vid ursprungsläge nån gång. Antingen är den på tok för klen eller så snor den åt sig ljudbilden vid ursprungsläget.
När James LaBrie sedan börjar ta ton blir jag minst lika ledsen som när John Petrucci inledde sitt gitarrlirande. Ljudet är så "far out" och så bottenlöst att det nästan inte finns. I större och dyrare paket än detta har man förvisso hört att det är en live-spelning och ingen vanlig studiosång som gäller, men här låter det inte ens som Dream Theater skulle vara inne i Budokan-arenan. En tom hangarflygplats med fruktansvärt mycket eko, är en mer rättvis bedömning.
Något som Altec VS4121 är riktigt bra på däremot är att hitta balansen mellan de olika ljudregistrena. Till skillnad från Dream Theaters förra live-DVD är det numera roligt att få kunna höra basen över huvud taget. Särskilt när den går ner till låga H på den sexsträngade basen.
Hitta Nemo (Finding Nemo) Att byta helt atmosfär känns som ett måste. Ner till havets djup är mer fulländat att flyga ut till ett vakuum-fyllt rymden som ändå är ljudlöst om man ska tro forskare. Nåväl, Hitta Nemo vann en Oscars för bästa animerade film och det är otroligt spännande om den skulle kunna få pris för att passa ihop med Altec-kreationer. |
När alla havsminor längre fram exploderar rycker jag till. Jag var beredd på att den scenen skulle komma, så jag var bara tvungen att trycka ur lite mer ur basen. Och visst exploderar det. Men det är fortfarande mestadels bara ett öronbedövande muller som träder ur baslådan, ingen direkt ren bas.
Favoritscenen för min del, den när Bubbles får sitt spasmiska utbrott över mängden bubblor som kan komma ur en skattkista i ett akvarium, blir mer favoriserad efter att ha använt VS4121. Kristallklart skulle vara en överdrift att kalla det, men det är inte långt ifrån.
Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy Jedi Knight: Jedi Academy recenserades här på 64bits för ungefär ett och ett halvt år sedan (läs recensionen). Spelet håller fortfarande hög standard och det är självklart lite "old school-feeling" över att svinga ljussabeln, igen. Testet genomfördes i multiplayer-versionen med EAX-certifikatet aktiverat. |
Det är nu har jag börjat fatta att de två elementen på 28 millimeter i varje satellit inte riktigt räcker till. Det är för lite tyngd och kraft i dem även här. Det där effektfulla ljudet när lasersvärden träffar varandra har inte alls den där sprakande glödheten som man eftersträvar. Ljudet är är dock mycket rent, om man kan kalla lasersvärdssurrandet för det.
När jag får ner min första motståndare och hör hans döende rop, spetsar öronen till. Hans rop försvinner bort i luften på ett makalöst sätt. Realismen är inte långt borta nu, känner jag. Det är då tankarna vänder sig till "Hur låter då resterande vapen?". Besvikelsen tynger sig igen. Inte lika mycket som det bortflugna hangarljudet på James LaBries sång, men det låter fortfarande väldigt barnsligt. Men många gånger måste man också kunna klaga på tillverkerna och hur ambitiösa de har varit när de skapade sina ljud. Men med den erfarenhet jag har av Lucasarts alster, måste jag säga att VS4121 underpresterar bland såväl bomber som laserpistoler. Det värsta är att basen inte får agera särskilt mycket alls och en handgranat känns ytterst klen.
Jag letar och letar efter ett ord som snabbt kan sammanfatta Altec Lansing VS4121. Det är svårt.De högtalarpaket jag använt genom åren för under 1 000 kronor finns det inget som har en redig baslåda. VS4121 sticker inte ut från mängden från det konstaterandet. Ljudet är generellt väldigt djupt, men allt för brummande. Det är för mycket blåsljud, för lite toner. Basen hänger verkligen inte med på allting heller och gör den mest till ett bihang för att skapa vibrationer i marken.
Mellanregistret är rent och klart. Inget jätteimponerande, det kan jag verkligen inte påstå. Standardprestanda om man vill fatta sig kort. Det som skiljer det från mängden är dock luftigheten. Sen klingar det förtjusande snyggt under Alice Coltranes pianoplinkande, vilket får smilgroparna att börja träda fram. Behöver jag nämna erotiken en gång till?
Diskanterna är VS4121:s starkaste sida. Transienterna är så fullständigt renodlade och luftiga att man får gåshud. Med EAX aktiverat under Jedi Academy lyckas högtalarna riktigt ordentligt med att direktplacera ljudet där det "ska" vara.
Självklart stärker ett bra ljudkort volymen en aning och vi får fram de där starka diskanterna som vi bett så mycket om, men då anser jag att man i stället bör satsa på ett bra ljudkort som stödjer surroundljud och ett ljudpaket i stil med Logitech Z-680 som gått ner rejält i pris sedan det släpptes. Fortfarande inne på 2.1-spåret? Ja, då rekommenderar jag Altec Lansing VS4121 eller eventuellt Altec Lansing 621.
Fördelar | Nackdelar |
Diskanterna | Baslådan |
Luftigt | Något klen dynamik |