Altec Lansing VS4121

Inledning
Specifikationer
Läcker silverfinish
Ingående systemfakta
Fullt ös, medvetslös
Slutsats


Ett stort tack till Captech som gjorde denna recension möjlig.


6/1 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se


Inledning

Högtalarpaket proppas i dagsläget fulla med diverse trebokstavskombinationer för olika certifikat och ljudbilderna blir allt rikare med system enda upp till 7.1-surround-ljud. Men för att utnyttja 7.1-ljudet till fullo är det ett krav att du har ett kompatibelt ljudkort och då kan det kosta.

Alternativet skulle kunna vara att i stället satsa på något billigare, strunta i att ersätta ljudkortet (om man inte vill krysta ut det yttersta av ett system) och välja ett 2.1-paket. Ett av Altec Lansings senaste alster stödjer konsumenterna som kanske inte vill lägga ut allt för mycket pengar på ett par högtalare, men ändå få känna av vad ett 2.1-system går för. Frågan är bara om Altec Lansing uppfyller konsumenternas krav med kreationen VS4121?

Specifikationer

Subwoofer
Frekvensomfång 20-150 Hz
Element 6,5 tum "long-throw"
Effekt (vid 10% THD) 19 W max
Storlek (HxBxD) 34,5 x 25 x 20 cm
Satelliter
Frekvensomfång 150-20 000 Hz
Effekt (vid 10% THD) 6 W max/kanal
Storlek (HxBxD) 23,5 x 12 x 10 cm
Övrigt
Totaleffekt (RMS) 31 watt
Totalvikt Cirka 13 kg
SPL 97 dB
SNR > 73 dB
Anslutningar Linjeingång (analog, stereo RCA)
Utgång för hörlurar (analog, stereo mini-jack)
Cirkapris 549 kronor

I förpackning följer det även med en manual på tio olika språk, dock utan några av de nordiska språken inkluderat.

Läcker silverfinish

Jag blir smått upphetsad över att kunna släcka ner i rummet, slå på högtalarna och lyssna det lugnaste man kan hitta (Alice Coltranes "Translinear Light" ligger farligt nära att kallas "Absolut Koppla av 3"). Samtidigt lyser en perfekt ljussatt blå lampa på högra satelliten som indikerar att systemet är påslaget.


Hela VS4121 får mig att hoppa i taket så fort jag kollar på det. Utformning visar sig ha haft stor prioritet när Altec Lansing planerade och skapade detta högtalarpaket. Inte för att Altec i allmänhet gör några fula kreationer, tvärtom, men dessa får mig direkt att drömma mig bort mot BMW:s toppklassbilar. Det svarta djupet blandat med läcker silverfinish (och såklart den blåa lampan) ger både ett kvalitativt och snyggt förstaintryck.

Efter en mer ingående titt på systemet letar jag febrilt efter hörlursutgången som jag läst om. Det slog mig hastigt att Altec har gjort det igen; placerat utgången på ett mindre synligt ställe. Längst ner till höger på sidan av satelliten för kontrollenheten hittar man något som ser ut att likna det vi söker. Resten av kontrollenheten består av en aningen större volymreglage för huvudvolymen, jämfört med de två mindre för diskant och bas. Längst ner sitter en inte allt för svåråtkomlig strömbrytare.

Kontrollenhetens vänstra granne ser precis likadan ut, med undantaget att den inte har några reglage eller hörlursutgång.

Ingående systemfakta

Bakom de 23 centimeter höga högtalarna har Altec valt att placera elementen under ett kupolformat skydd. Elementen består i sin helhet av två full-range på 28 millimeter och en 3 tums mid-bass.

Subwoofern i sin tur är utrustad med ett 6,5 tums long-throw-element. Altec har länge kört på portad subwoofer och gör inga undantag denna gång. Hålet är alltså synligt högtalarlådan och släpper ut lufttryck, vilket ska ge bättre fas i basregistret.

Det är inte bara på detta område som Altec är konservativa, utan de låter även baslådan byggas i trä, något som är mer eller mindre standard på dagens marknad.

Som vanligt när det gäller baslådor som inte är avskärmade gäller det att inte placera de när saker som dator, monitor eller tv, då de kan ta skada.


Altec Lansing VS4121 har en total uteffekt på 31 watt vilket inte är något jätteimponerande för ett 2.1-system, men inte heller något dåligt. Om man jämför direkt med Trust 4000P 5.1 HTS så ser man lätt vilken rejäl skillnad det är på vikt och wattstyrka, två saker som ofta följer varandra parallellt. Samtidigt skulle jag bli rejält förbryllad om något högtalarpaket skulle kunna släppas med samma specifikationer som Trust hade två år tillbaka i tiden.

Att bedöma av systemets storlek, vikt och utseende blir det minst sagt intressant att höra hur högtalare och baslåda klarar sig när det gäller prestanda.

Fullt ös, medvetslös

Som tidigare nämnt har Altec VS4121 klar inverkan på både erotiska och formgivande sätt. Vad passar då inte bättre än att verkligen sätta vårt produktexemplar på prov?

Testsystem
CPU: AMD XP 3000+
Moderkort: ABit NF7-S
RAM-Minne: 512MB PC3200 DDR
Grafikkort: Geforce FX5700 256 MB
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1
Operativsystem: Windows XP SP2

Testet utfördes under tre kategorier: CD-audio, DVD-audio och en inriktning för spel.

Alice Coltrane - Translinear Light
Det tog ett tag innan Alice Coltrane återvände till studion för att spela in en ny platta. 26 år närmare bestämt. Som den äkta jazzlegend hon är bevisar hon tillsammans med Ravi och Oran Coltrane (Alices söner såklart!) hur legendarisk jazz ska låta.

Jag anser, utan tvekan, att låten "Walk With Me" blir den mest krävande för VS4121. Särskilt för basen. Den akustiska basen går riktigt djupt och brer ut sig väldigt mycket. VS4121-subwoofern gör ett tafatt försök att hänga med, men lyckas inte särskilt väl. Inget man ska räkna med i en prisklass som denna, tänker nog de flesta, men faktum är att basen i "Walk With Me" mestadels är mycket kontinuerlig och lättsam, något som billiga paket från till exempel Creative hade klarat utan problem. Den från Altec har förvisso relativt bra timing, men den är alldeles för dov och producerar allt för lite musik.

Mellanregistret har en ganska exakt placering. Den vill varken komma innanför eller utanför dess "ramar", fast det är ju inte heller något surroundsystem som testas. Efterföljden av detta blir automatiskt att ljudet tappar fyllnad. Däremot har det underbara diskanter och ljudbilden blir allt mer visuell. Familjen Coltrane är knappast kända för att ösa i allt vad de har, men jag måste erkänna att lite mer dynamik och kraft hade inte suttit fel. Även trumsetet är på tok för klent.

Men frukta inte, Altec VS4121 är långt ifrån värdelöst. Pianotonerna briljerar på ett fantastiskt sätt när Alice släpper loss. De ytterst få gånger transienterna träder fram klarar VS4121 av det hela riktigt bra. Mycket luft, mycket klang. Även fast det bara är 2.1-ljud blir ljudet väldigt runt och mjukt. Något som är en tokviktig fördel på en platta som denna.

Dream Theater - Live at Budokan
Efter mer än tio år som världsartister har det progressiva hårdrocksbandet äntligen nått den berömda arenan Budokan i Tokyo, Japan. En fruktansvärt stor publik, fantastiska färger och instrument i absoluta toppklass har Dream Theater klarat av det mesta. Men hur står sig ljudet till resten av exponenterna?

Applåderna som inleder hela konserten tillsammans med en lätt matta av futuristisk karaktär har otroligt djup. Hela DVD:n har belönats med Dolby Digital 5.1-ljud vilket verkligen briljerar i de system som har den kapaciteten. Möjligheten är att byta till stereoljud, vilket är det spår vi kör på.
Många erfarna musiker, framför allt basister, brukar anse att John Myung har förfärligt flinkiga fingrar att spela bas med, men en horribel teknik när han äntrar en live-spelning. Svårt att bedöma i vilket fall, men inledningsriffet på "As I Am" ger verkligen härliga vibrationer inom kroppen. Mäktig baston ligger och svajar medan högre toner spelas plockande och träder fram med mycket akustik. När John Petrucci sedan drar igång med en sina 140 000 gitarrer som han har med sig på turnén, blir jag genast besviken. Jag hör bara dist. Dist, dist, dist. Ja, det tål att upprepas, för det är knappast någon diskant eller bas i gitarranslagen över huvud taget. Något vänder dock upp-och-ner på hela gitarrljudet längre fram i konserten och ger den underbar kropp, men inledning är rent ut sagt bedrövlig.

Tur att det alltid finns saker som kompenserar det dåliga. Trummorna lyckas riktigt ordentligt. Snygg dynamik och härlig efterklang. Dock apar det efter samma brister som Alice Coltranes platta hade. Det är inte tillräckligt distinkt. Att tillägga på detta är att Mike Portnoy bakom trummorna inte är särskilt rädd att drämma till riktigt hårt.

Den riktiga toppen på denna audio-DVD är dess kraft i basen. Uteffekten tar över lite för mycket på vissa ställen och tappar aningens för mycket timing på de riktigt snabba delarna, men att få golvet att skaka har den inga problem med. Det blir helt enkelt mer live-känsla på det sättet. Jag måste även få flika in att basens brytfrekvens var verkligen svår att ställa in. Emellan låtar som spelats har jag gång på gång fått ställa om reglaget för basen, som verkligen inte bör står vid ursprungsläge nån gång. Antingen är den på tok för klen eller så snor den åt sig ljudbilden vid ursprungsläget.

När James LaBrie sedan börjar ta ton blir jag minst lika ledsen som när John Petrucci inledde sitt gitarrlirande. Ljudet är så "far out" och så bottenlöst att det nästan inte finns. I större och dyrare paket än detta har man förvisso hört att det är en live-spelning och ingen vanlig studiosång som gäller, men här låter det inte ens som Dream Theater skulle vara inne i Budokan-arenan. En tom hangarflygplats med fruktansvärt mycket eko, är en mer rättvis bedömning.

Något som Altec VS4121 är riktigt bra på däremot är att hitta balansen mellan de olika ljudregistrena. Till skillnad från Dream Theaters förra live-DVD är det numera roligt att få kunna höra basen över huvud taget. Särskilt när den går ner till låga H på den sexsträngade basen.

Hitta Nemo (Finding Nemo)
Att byta helt atmosfär känns som ett måste. Ner till havets djup är mer fulländat att flyga ut till ett vakuum-fyllt rymden som ändå är ljudlöst om man ska tro forskare. Nåväl, Hitta Nemo vann en Oscars för bästa animerade film och det är otroligt spännande om den skulle kunna få pris för att passa ihop med Altec-kreationer.

Det första som jag verkligen reagerar på är om jag har inbyggda högtalare i min CRT-monitor från Philips också. Självklart är så inte fallet, utan Altec visar sig fylla ljudbilden mellan de två satelliterna på ett strålande sätt. Det är mest dialogerna som träder fram på detta utbredda sätt, vilket är en riktigt plus! Men dialogerna i sig blir lite för mjuka, även fast basen verkligen inte tar över. Inte ens när vår kära hajkollega Bruce brer ut sina gigantiska käftar och mullrar sådär läckert med brittisk accent, så blir det inget direkt djup. Något som man nog vill ha nere på havets botten. I själva verket är det mest de låga kontrablås- och stråksektionerna som skapar ett riktigt muller. Lite för mycket egentligen.

När alla havsminor längre fram exploderar rycker jag till. Jag var beredd på att den scenen skulle komma, så jag var bara tvungen att trycka ur lite mer ur basen. Och visst exploderar det. Men det är fortfarande mestadels bara ett öronbedövande muller som träder ur baslådan, ingen direkt ren bas.

Favoritscenen för min del, den när Bubbles får sitt spasmiska utbrott över mängden bubblor som kan komma ur en skattkista i ett akvarium, blir mer favoriserad efter att ha använt VS4121. Kristallklart skulle vara en överdrift att kalla det, men det är inte långt ifrån.

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
Jedi Knight: Jedi Academy recenserades här på 64bits för ungefär ett och ett halvt år sedan (läs recensionen). Spelet håller fortfarande hög standard och det är självklart lite "old school-feeling" över att svinga ljussabeln, igen. Testet genomfördes i multiplayer-versionen med EAX-certifikatet aktiverat.

Att Jedi Knight: Jedi Academy skulle bli fylligare när EAX aktiverades behövde jag inte tveka om innan, men inte hur fylligt det skulle bli. Detta, samtidigt som VS4121 placerar musiken otroligt snyggt – faktiskt en bit ovanför vad de lägger resten av ljudet, blir en otroligt snygg upplevelse. Fylligt så in i tusan och ljudet brer ut sig otroligt mycket mer än jag trodde att högtalarna var kompatibla till.

Det är nu har jag börjat fatta att de två elementen på 28 millimeter i varje satellit inte riktigt räcker till. Det är för lite tyngd och kraft i dem även här. Det där effektfulla ljudet när lasersvärden träffar varandra har inte alls den där sprakande glödheten som man eftersträvar. Ljudet är är dock mycket rent, om man kan kalla lasersvärdssurrandet för det.

När jag får ner min första motståndare och hör hans döende rop, spetsar öronen till. Hans rop försvinner bort i luften på ett makalöst sätt. Realismen är inte långt borta nu, känner jag. Det är då tankarna vänder sig till "Hur låter då resterande vapen?". Besvikelsen tynger sig igen. Inte lika mycket som det bortflugna hangarljudet på James LaBries sång, men det låter fortfarande väldigt barnsligt. Men många gånger måste man också kunna klaga på tillverkerna och hur ambitiösa de har varit när de skapade sina ljud. Men med den erfarenhet jag har av Lucasarts alster, måste jag säga att VS4121 underpresterar bland såväl bomber som laserpistoler. Det värsta är att basen inte får agera särskilt mycket alls och en handgranat känns ytterst klen.

Slutsats

Jag letar och letar efter ett ord som snabbt kan sammanfatta Altec Lansing VS4121. Det är svårt.

De högtalarpaket jag använt genom åren för under 1 000 kronor finns det inget som har en redig baslåda. VS4121 sticker inte ut från mängden från det konstaterandet. Ljudet är generellt väldigt djupt, men allt för brummande. Det är för mycket blåsljud, för lite toner. Basen hänger verkligen inte med på allting heller och gör den mest till ett bihang för att skapa vibrationer i marken.

Mellanregistret är rent och klart. Inget jätteimponerande, det kan jag verkligen inte påstå. Standardprestanda om man vill fatta sig kort. Det som skiljer det från mängden är dock luftigheten. Sen klingar det förtjusande snyggt under Alice Coltranes pianoplinkande, vilket får smilgroparna att börja träda fram. Behöver jag nämna erotiken en gång till?

Diskanterna är VS4121:s starkaste sida. Transienterna är så fullständigt renodlade och luftiga att man får gåshud. Med EAX aktiverat under Jedi Academy lyckas högtalarna riktigt ordentligt med att direktplacera ljudet där det "ska" vara.

Självklart stärker ett bra ljudkort volymen en aning och vi får fram de där starka diskanterna som vi bett så mycket om, men då anser jag att man i stället bör satsa på ett bra ljudkort som stödjer surroundljud och ett ljudpaket i stil med Logitech Z-680 som gått ner rejält i pris sedan det släpptes. Fortfarande inne på 2.1-spåret? Ja, då rekommenderar jag Altec Lansing VS4121 eller eventuellt Altec Lansing 621.

Fördelar Nackdelar
Diskanterna Baslådan
Luftigt Något klen dynamik



6/1 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se