Asono 250f

Tack till Asono som gjorde denna recension möjlig.

15/11-04 | Niclas Alfinson | nizenco@64bits.se

MP3-spelare, MP3-spelare och fler MP3-spelare. Marknaden kryllar av dem och man kan hitta dem i tusentals. En del är runda, en del är fyrkantiga, men de flesta är ändå ganska lika. Därför är det viktigt för företagen som säljer dem att stå ut ur mängden för att kunderna skall lägga märke till och välja just deras spelare. Ett av de företagen som säljer lite udda spelare är Asono. Deras modell vid namn 250f ser ut och fungerar som ett halssmycke och är extremt liten.

Det är just denna spelare vi idag skall ta oss en titt på, och är denna lilla skapelse verkligen något vettigt att satsa på, eller har form verkligen gått före funktion?

I tabellen nedan hittar ni en sammanställning av specifikationerna för Asono 250f.

Storlek 53,0 x 45,0 x 17,0 mm (LxBxH)
Vikt Cirka 25 gram (batteri inkluderat)
Lagringskapacitet 128 MB och 256 MB
Stöd för MP3
Batteri Inbyggt
Batteritid Cirka 16 timmar
Överföring USB 1.1
Upplösning på skärmen 40 x 96-pixlar
Uteffekt 7 mW + 7 mW (vänster- respektive högerkanal)
Övrigt Färgskärm (4096 färger).
Pris Cirka 1295 och 1595 (128 respektive 256 MB) med moms.

Det finns egentligen tre saker som utmärker den här spelaren när vi tittar på specifikationerna. Den första är storleken och vikten, och speciellt det senare. Att en MP3-spelare med 256 MB inbyggt minne och skärm skulle kunna väga så lite som 25 gram var för en inte allt för lång tid sedan något helt omöjligt. Men nu är det alltså verklighet, och den låga vikten tillsammans med de små fysiska måtten gör den ypperlig att hänga runt halsen (vilket enligt Asono är det rätta sättet att bära den här spelaren).

På bilden nedan ser ni Asono 250f bredvid Niob NB-110 (recension kommer inom kort) och Jens of Sweden MP-130. Här ser vi verkligen skillnaden i storlek. Jens of Sweden-spelaren är till exempel betydligt längre, men i gengäld något smalare.

Apropå skärmen så är det en färgskärm, men inte en sådan som många andra MP3-spelare idag använder sig av som bara klarar av två stycken olika färger (vanligtvis orange och blå-grön), utan här pratar vi om ungefär 4000 stycken. Detta leder till att menysystemet och hela spelarens mjukvara ser betydligt fräschare ut än de andra spelarna. Något annat som också är möjligt är att importera bilder som man kan visa i spelarens skärm.

Ytterligare en sak som får spelaren att stå ut från mängden är faktiskt avsaknandet av funktioner. Vi ser inte en massa ”onödiga” saker såsom diktafon, radio, kamera eller liknande. Utan Asono 250f är en renodlad MP3-spelare, vilket i många avseenden kan vara en fördel.

Men det finns en hel del brister med spelarens specifikationer. Den första är den låga uteffekten, enbart 7 mW per kanal. Detta leder till att man inte kan använda några större hörlurar eftersom spelaren helt enkelt inte orkar driva dem. Något annat är att man fortfarande envisas med att använda den äldre USB-standarden. Men detta kanske inte är så konstigt eftersom Asono har satsat på att få spelaren så liten som möjligt. Att spelaren bara klarar av MP3-formatet är det sista vi skall klaga på. WMA och OGG Vorbis kan man med andra ord glömma. Lägger man över sådana filer tystnar musiken.

Det som återfinns i förpackningen förutom spelaren självt är följande;

Hörlurarna som medföljer är den gamla vanliga typen som brukar skickas med som standard till de flesta spelare. Precis som hos de andra spelare vi har testat som haft dessa hörlurar så är de allt annat än roliga. Dock duger det säkerligen till folk som enbart vill lyssna till musik till och från jobbet, under träning eller annat när man inte har möjlighet att ”finlyssna”.

Manualen som medföljer är mer eller mindre ett skämt, och frågan är om det ens kan kallas en manual. Det är i princip bara ett pappersark med den mest nödvändiga informationen. Istället hittar vi en mer utförlig manual på den medföljande CD-skivan. Denna manual är mycket bättre, om än lite torftig, dock märker man ganska snabbt att Asono riktar 250f till dem som bara vill ha en MP3-spelare, och inget annat.

På den medföljande CD-skivan hittar vi förutom den redan omnämna manualen också den mjukvara som man kan använda tillsammans till spelaren, bildöverföring, och drivrutiner.

Asono 250f har ett ganska udda utseende och ser nästan ut som ett platt ägg. Framsidan av spelaren har en mörkgrå lackad blank yta medan baksidan har det vanliga plastutseendet. På framsidan sitter den runda färgdisplayen mitt på, och vid en första anblick ser man inte knapparna. Dessa befinner sig på spelaren undersida och är fem till antalet. Eftersom de är placerade på undersidan av spelaren syns de inte vid en första anblick och förstör därför inte det rena utseendet.

Displayen klarar som sagt av hela 4000 färger vilket gör att menysystemet med mera ser betydligt trevligare ut än på skärmar som enbart använder sig av två olika färger. Tyvärr är upplösningen något låg men detta beror helt enkelt på att den fysiska storleken på spelaren är så pass liten som den är, det får helt enkelt inte plats någon större och mer högupplöst skärm. Men Asono har trots detta lyckats få alla menyalternativ och liknande lättlästa och förståeliga, vilket företag med betydligt bättre skärmar inte alltid lyckas med.

Knapparna som är samlade på undersida är som redan nämnts enbart fem till antalet, och detta är alla reglage som finns på spelaren. Detta leder till att alla knapparna måste ha flera funktioner för att man skall kunna styra spelaren på ett vettigt sätt. Därför krävs det en viss inlärningstid innan man kommer helt överrens med spelaren. Asono har löst det på ett bra sätt, och man kommer snabbt underfund med vad varje knapp gör i varje situation.

Det är tänkt att spelaren skall hänga runt halsen som ett smycke, och både designen på själva spelaren och hörlurarna är utformade efter detta. Ett problem med det här är dock att displayen blir upp och ned om man har spelaren runt halsen och lyfter upp den för att byta låt eller något annat. Men Asono har löst detta genom att man kan snurra skärmens innehåll 180 grader genom att helt enkelt hålla inne menyknappen någon sekunder, smart!

Den enda ingången till spelaren finns på baksidan, och denna används både till hörlurarna, och USB-kabeln. Det är faktiskt första gången vi sett denna lösning, och det är en ganska smart lösning. Man har med andra ord aldrig någon kontakt oanvänd som damm och liknande kan tränga in i. Å andra sidan kan man inte lyssna på musik samtidigt som man för över musik till den, men detta brukar heller inte fungera på andra spelare när de är anslutna till datorn. En nackdel är dock att man måste ha en kabel för att kunna ansluta spelaren till datorn, det finns med andra ord ingen inbyggd USB-kontakt som vi till exempel brukar återfinna på Jens of Swedens spelare.

Menyerna är väldigt enkla och relativt genomtänkta. De är uppbyggda kring ett cirkulerande system, de olika menyvalen åker med andra ord runt i en ”cirkel”. Det enda problemet här är att när man trycker på knappen till vänster åker menyvalen åt höger och vice versa. Detta beror på att det är meningen att man skall ha spelaren runt halsen och därmed hålla den ”upp och ner” när man använder den, och då hamnar knapparna åt rätt håll så vänster verkligen betyder vänster, även i menyn. Detta är ytterligare ett tecken på att spelaren är utformad för att hängas runt halsen, och inget annat.

Att bedöma ljudkvalitén på den här spelaren var ett problem eftersom hörlurskontakten inte var den vanliga typen, utan istället betydligt mindre. Adaptern vi hade tillgänglig passade dessutom inte vilket gjorde det att vi helt enkelt inte lyckades koppla in ett par andra hörlurar till spelaren än de som medföljer. Dessa två problem resulterade i att en bedömning av spelarens ljudkvalité blev omöjlig, eftersom vi redan vet att de medföljande hörlurarna inte är något att hänga i julgranen. Asono har dock informerat oss om att de flesta som säljer spelaren även skall ha en adapter till försäljning som gör det möjligt att koppla in ett par vanliga hörlurar/hörsnäckor.

Med de medföljande hörlurarna låter spelaren ok, men varken mer eller mindre. Dock kan det mycket väl vara så att spelarens potential är hämmad av hörlurarna som medföljer. Men eftersom det i princip är omöjligt att använda några andra sorters hörlurar är det troligen inte många som kommer nyttja spelarens eventuella ”gömda” potential.

Att ljustera ljudbilden är möjlig genom fem stycken fördefinierade equalizern-inställningar, man kan alltså inte göra en egen vilket kanske är lite synd. Men med tanke på vilken målgrupp den är ämnad åt så är det troligen inte något större problem.

Eftersom alla knappar är samlade på ett och samma ställe bör det vara ganska enkelt att handskas med spelaren. Men till en början kan det vara lite svårt i vissa lägen eftersom det är så pass få knappar, och de har fler olika funktioner. När man väl har lärt sig i vilka situationer varje knapp gör vad blir det däremot mycket enkelt att handskas med spelaren. Använder man spelaren som ett halsband hamnar knapparna dessutom på ovansidan av spelaren vilket gör att man både ser knapparna, och man når dem enkelt med fingrarna. Om man istället använder den som en vanlig mp3-spelare hamnar knapparna på undersidan vilket gör det lite jobbigt att nå dem med fingrarna, utan att dölja hela skärmen med handen.

På grund av att spelaren är så pass liten och lätt är den som vi redan nämnt perfekt under fysiska aktiviteter. Att man dessutom kan ha den hängandes runt halsen underlättar ytterligare eftersom man inte behöver ha en ficka att placera den i. Dessutom vet man alltid vart man har den och det finns ingen risk att den ramlar ur fickan eller på något annat sätt lossnar, om man bär den som ett halsband.

Trots sin ringa storlek är batteritiden relativt bra. Enligt Asono skall spelaren kunna hålla igång i ungefär 16 timmar. I vårt test klarade den av nästan 14 timmar, vilket inte är speciellt illa med tanke på att hela kalaset väger 25 gram! Vi testade batteritiden genom att spela en och samma mp3-fil tills spelaren helt enkelt dog.

Skärmen på Asono 250f klarar av att visa hela 4096 färger vilket gör att den ser betydligt lyxigare ut än tvåfärgsskärmar. Detta leder också till att bildfunktionen på spelaren kommer till sin rätta, man ser faktiskt vad det är bilden skall föreställa. För att få in bilden i sin spelare måste man ha ett specialprogram som medföljer på CD-skivan. Programmet i sig är relativt enkelt att använda, dels på grund av att det inte går att göra så mycket i det, och dels på grund av att hjälpfilen är välskriven.

Något som många kanske kommer sakna är radiofunktionen. När man tröttnat på den musik man har överfört till spelaren kan det vara skönt att starta radion. Men på Asono 250f är det helt enkelt inte möjligt, man får vare sig man vill eller inte hålla sig med den musik man själv fört över.

För att summera det hela kan vi säga att Asono 250f inte är anpassad för de avancerade användarna, och den är inte heller på något sätt en avancerad spelare packad med funktioner. Men Asono gör heller inte anspråk på den här målgruppen. Spelaren är avsedd för är dem som enbart är ute efter en enkel och smidig MP3-spelare och som inte bryr sig om en massa extra funktioner eller saftiga specifikationer. Asono 250f passar perfekt för de lite yngre som är ute efter en stilig spelare som de inte behöver skämmas för att använda eller visa sig med.

Asono 250f har en hel del intressanta lösningar. Möjligheten att kunna vrida displayen är något som gör den mycket lättare att handskas med när man har den hängandes runt halsen. Att kunna visa en bild i displayen är också det något som kan locka många. Men till skillnad från många andra spelare som också har den funktioner använder sig Asono 250f av en färgdisplay vilket gör det hela mycket roligare. Storleken och vikten är säkerligen något annat som kan locka, man känner knappt av spelaren över huvud taget när man har den runt halsen, vilket gör den perfekt för en joggingrunda eller någon annan fysisk aktivitet.

Men allt är inte guld som glimmar. Ljudkvalitén är inte något utöver det vanliga, och eftersom hörlurarna använder sig av en specialkontakt är det inte lika lätt att köpa till ett par andra hörsnäckor om man vill byta. Avsaktandet av funktioner såsom radio och diktafon gör säkerligen att många avstår från att köpa spelaren, tyvärr.

Priset för Asono 250f är relativt lågt och ligger ett par hundralappar under andra spelare med lika stor minnesutrymme. Men detta är inte så konstigt med tanke på att de lite dyrare spelarna har fler funktioner. I det här fallet kan man alltså säga, man får vad man betalar för.

Asono 250f passar som handen i handsken för er som är ute efter en enkel, elegant, liten och relativt billig MP3-spelare. Men ni som letar efter något som klarar av mer än att bara spela upp MP3-musik och visa fina bilder, får tyvärr titta på någon annan produkt.

Utseendet Få funktioner
Vikten Udda hörlurskontakt
Priset