Championship Manager 5

Inledning
Spelinformation
Bakgrund
Första intrycket och inställningarna
Laguppställningen synas
Taktiken dras upp
Nya spelare sökes
Allsvenskan börjar!
Övriga lag
Bara negativt?
Sammanfattning


Ett stort tack till Ubisoft som gjorde denna recension möjlig.


06/04-2005 | Punisher | punisher(a)64bits.se


Inledning

Under den senaste veckan har våren smugit sig in med sin värme och med den vet man att en sak till är här; Allsvenskan! Förhandstips och reportage duggar tätt i diverse tidningar, magasin och annan media. Fotbollsådran når snart kokpunkten om den inte får utlopp för sina oerhörda talanger, vem är inte bättre än ”jag” att leda mitt favoritlag?

Har man inte talangen i fötterna får man ta ut den på annat sätt, och försnacket i fikarummet fortsätter med ideliga diskussioner om vem som kommer att vinna och hur lagen ska spela. Mediernas tidigare diskussioner förkastas eller älskas beroende på vilket som är ens favoritlag.

Nu har du som manager chansen att i det nya Championship Manager 5 styra ditt favoritlag på just det sätt som du tycker är mest lämpligt, allt i jakten på Lennart Johansson-pokalen! Om spelet lyckas lotsa spelaren rätt i alla vindlande tunnlar på denna kaotiska jakt, det återstår att se.

Spelinformation


Spelinformation
Utgivare: Eidos
Utvecklare: BGS
Genre: Simulator
Antal spelare: 1
Cirkapris: 399:-
Release-datum: Ute nu
Systemkrav, minimum: Windows 2000/XP.
CPU: Pentium III 700MHz
Grafikkort: 3D med 4MB RAM
Minne: 256MB RAM
CD-ROM: 4X CD-Rom
Utrymme: 400 MB

Spelet var uppdaterat med den, vid genomförandet av testet, senaste uppdateringen (patch one).

Bakgrund

Under en lång tid utvecklades Championship Manager-spelen (hädanefter förkortat CM-spelen) av Sports Interactive (hädanefter förkortat SI) och gavs ut av Eidos. För ett år sedan slutade SI utveckla CM-spelen. Championship Manager 03/04 kom att bli det sista CM-spelet SI utvecklade under Eidos ledning. Eidos stod med andra ord utan tekniken bakom spelet som hade blivit en ikon och trendsättare över flera år bland managerspel.

Eidos behövde ett nytt utvecklingslag som kunde fortsätta på det enda som återstod, varumärket Championship Manager som då var och fortfarande är, oerhört värdefullt. Vad man fann var utvecklarna bakom spel som Kicker och Premier Manager, som kom att utgöra fundamentala delar av utvecklingslaget inom den interna avdelningen Beautiful Game Studios (hädanefter förkortat BGS).

Deras manager-examensprov, om ni ursäktar uttrycket, skulle komma att bli Championship Manager 2005. Det var tänkt att erfarenheten från spel i stort hos BGS och managerspel i synnerhet hos de personerna med bakgrund i Kicker och Premier Manager-spelen, skulle fylla luckan bakom namnet.

Första intrycket och inställningarna

Först av allt måste man uppdatera spelet till senaste versionen för att få de senaste laguppställningarna och buggarna i spelet ordnade. Detta kan göras manuellt ifrån CM5 Patch eller via en extern mjukvara vid namn GameShadow.

Någon recension av den programvaran ska inte göras, men en kort summering kan göras vid att det är en bra tanke för dem som finner det svårt att göra det manuellt. Dock finner jag det märkligt att det ska kosta pengar att ha ett fritt antal uppdateringstillfällen på sina spel. Jag personligen nöjer mig nog med att uppdatera mina spel manuellt via gratisuppdateringar.

I den version som jag fick mig tillsänt fanns ingen manual med. Inte heller var spelet den svenska utgåvan vilket sätter aspekten ”översättningsfel” ur vägen. Detta är något som tidigare utgåvor av CM-spelen har haft stora problem med. Jag kan bara anta att manualen som finns med i de utgåvor som går att köpa i svenska butiker är korrekt och välskriven, samt att svenskan i spelet är detsamma. Likväl måste ni som läser denna recension ta i beaktning att de skärmdumpar som visas upp med engelsk text mest troligt är på svenska i den svenska utgåvan.

Det första som slår en är, trots byte av utvecklare från SI till BGS, att känslan av att det är ett CM-spel kvarstår. Även om designen mest påminner om något barnspel med oerhört kitschiga teckensnitt och färgkombinationer. Färgkombinationerna kan dock påverkas genom ett utbyte till annat skal, vilket med fördel tankas ned från till exempel BGS skins.

CM5 - Inställningsmöjligheter


Valen man får göra när man ska starta sin säsong är likvärdiga med de som har funnits i tidigare CM-spel. I vilken enhet ska lönen betalas ut, om spelet ska autosparas och dylika frågor och inställningar ska besvaras innan man får starta spelet.

CM5 - Ligor


Det finns ett stort antal olika ligor att välja på att spela med, allt ifrån den svenska till den brasilianska. Något som dock slår mig vid detta första möte med det nya CM-spelet är att möjligheten att spela med landslaget är borttaget av någon outgrundlig anledning. Oerhört synd då jag personligen i tidigare spel såg det som en rolig sak att kunna göra.

Nåväl, det är Lennart Johansson-pokalen jag är ute efter och den svenska ligan väljs. Självklart är Malmö FF favoritlaget och nu ska guldet försvaras!

Laguppställningen synas

Jag blir inkastad lagom till vårsäsongen 2005. Det är februari och inte alls fotbollsvänligt ute. Nyheter når mig att styrelsen förväntar sig mycket av mig och laget den här säsongen. Alarmerande nyheter om att transferfönstret är stängt når mig också via nyhetssystemet som håller en uppdaterad med det senaste.

CM5 - Nyheter CM5 - Laguppställning


Ivrigt kastar jag mig över MFF:s laguppställning och slår för första gången, men dessvärre inte den sista, huvudet i väggen. Joseph Elanga är inte vänsterback, utan central/vänster-mittfältare. Olof Persson är inte mittback längre utan en centralt spelande mittfältare. Var är Daniel Andersson, Yksel Osmanovski och Peter Abelsson? Alla dessa flyttade till MFF redan under förra säsongen! Dessutom spelar Jörgen Ohlsson fortfarande trots att han har avslutat sin aktiva karriär på grund av alla sina skador. Detta börjar inte bra.

Ett lag börjar hur som helst formeras utefter de förutsättningar som nu finns. Dock kvarstår problematiken med att det inte finns någon naturlig vänsterback. Rosenberg, Skoog och Afonso är inte en dålig triangel i anfallsväg.

Taktiken dras upp

När uppställningen är vald tittar jag lite närmare på vilka matcher som ska spelas, innan jag väljer en taktik som de ska utöva. Beroende på motstånd måste en offensiv eller defensiv taktik läggas upp. Ett antal träningsmatcher har planerats in av min assisterande tränare, något som är bra. Det är lätt hänt som nybörjare att laguppställningen är tillräckligt avancerad till att börja med.

CM5 - Matchprogram CM5 - Historia


Då slår det mig att MFF inte är med i Royal League. Personligen kunde jag inte bry mig mindre, den turneringen verkar vara rätt obskyr med tävlingsmatcher på vintern i Sverige, men likväl. Varför finns inte MFF med? Vid närmare besiktning av historiken i spelet, som är oerhört knapphändig, verkar det som om inte MFF vann guldet förra året. Vilken skymf! Och Trelleborg kom tvåa… Ursäkta alla trelleborgare, men mitt himmelsblåa hjärta blödde både en och två blåa deciliter per omgående.

Trösten sökte jag bland de taktiska valen, som har utvecklats i mångt och mycket tack vare utvecklarnas tidigare erfarenheter från Premier Manager-spelen. Man kan dra och släppa löpningar kors och tvärs över planen. Bestämma på vilka ytor vilka spelare ska mata bollar på, där då någon spelare förhoppningsvis ska komma inspringandes. Oerhört roligt att sitta och pilla med sådana inställningar och fantisera om vad som skulle kunna vara bäst för laget.

CM5 - Taktik1 CM5 - Taktik2


Dock finner jag det lite störande att det ska vara så svårt att få till offensiva ytterbackar, så kallade ”wingbacks”. Hur jag än drar och släpper verkar det som om de aldrig riktigt vill vara annat än ”fullbacks”, det vill säga, vanliga ytterbackar som inte ger lika stort stöd i det offensiva spelet.

Nya spelare sökes

I de flesta managerspel har jag som mål att minimera kostnaderna för spelarinköp. Letar man bara tillräckligt länge och hårt kan man hitta spelare oerhört billigt, till och med gratis, genom Bosman-övergångar. I detta CM-spel verkar dock inte ekonomin vara något man behöver bry sig om, de flesta klubbar har gott om pengar, och biljettintäkterna är löjligt höga för att vara av allsvenskt mått.

CM5 - Finanser CM5 - Sökfunktion


Likvärdigt med andra managerspel har också detta CM-spel en möjlighet att söka reda på spelare vars kontrakt kommer att gå ut, eller som redan har gått ut. Som jag redan konstaterat, behövdes en vänsterback akut och omgående. Joseph Elanga gillade inte alls att spela som vänsterback, oavsett hur jag insisterade på detta.

Dessutom irriterade alla skador på försäsongen mig. Träningen var inget jag hade tagit tag i ännu, men flertalet benbrott gjorde mig förbryllad. En spelare som var skadad, kunde återigen bli skadad trots att han inte var inlagd i något träningsschema.

Så trots att transferfönstret var, enligt nyheten jag tidigare hade fått, stängd kastade jag mig över spelarsökningsmöjligheten i hopp om att hitta en ytterback och lite bredd i truppen. De kunde kanske komma till sommaren när fönstret var öppet igen.

Vad som nu hände, är nästan dolt i ett skimmer av glädjerus och löjeväckande skratt. Jag fann Roberto Baggio på spelarmarknaden (se tidigare bild). Han hade inget kontrakt men planerade inte att avsluta sin karriär än.

Vi pratar om en av världens bästa spelare genom tiderna. Han var under 90-talet i det absoluta toppskiktet, sett i historien strax under spelare som Maradona, Pelé och dylika giganter. Att han skulle dyka upp i MFF och avsluta sin aktiva karriär där, gjorde nästan att jag fnittrade mig själv ur stolen bara vid blotta tanken. Men på skoj försökte jag mig på att få honom till klubben.

CM5 - Roberto Baggio


Roberto Baggio flyttade till Malmö FF den 7/2-2005.

Detta säger rätt mycket om spelet faktiskt. Fina detaljer blandas med oerhörda grodor som får en att tveka i om man ska skratta eller gråta. Jag fann för övrigt min vänsterback också, Mattias Thylander, en normal allsvensk spelare av medelmåttig kvalité.

Afonso, Baggio, Skoog, Rosenberg… Var och hur skulle jag få plats med alla?

Allsvenskan börjar!

Jag fann till slut en uppställning som fungerade. Afonso fick spela i en offensiv mittfältsposition med Baggio och Rosenberg på topp. Skoog fick vara avbytare men han verkade inte speciellt påverkad av det beslutet.

CM5 - Laguppställning med Baggio CM5 - Lagmoral


Alla verkar glada och nöjda oavsett hur ofta (lite) de får spela.

Matcherna i sig självt, är nästan nog för att fylla en hel recension. Vi kan börja med att ta upp 2D-matchen som man kan titta på. Värre flipperspel är nog svårt att hitta. Bollen studsar omkring mellan klasar av spelare som grötar omkring likt de vore 7-9 år och spelade femmanna-fotboll.

Inlägg slås med rumpan, målvakter som tokrusar rakt ut från straffområdet trots att de är flera mil ifrån bollen, backar som skjuter in bollen i eget mål, inkast på offensiv planhalva som alltid blir farliga trots att det i verkliga livet inte är så.

CM5 - Matchmotorn1 CM5 - Matchmotorn2


Efter man har gjort ett av sina tre möjliga byten kan man inte göra fler byten. Eller ja, man kan teoretiskt sett säkert byta fler spelare, och säkerligen kan man byta två till i verkligheten. Men i spelet är detta omöjligt att byta de två kvarvarande då de fortsätter att springa ute på planen, oavsett hur många gånger bollen passerar utanför spel.

Listan kan göras ännu längre på fel och brister i spelmotorn som är horribelt dålig. Är det något man absolut inte får missa i ett spel av den här kalibern, anser jag, så är det spelmotorn som ska gagna för att spelet blir så realistiskt som möjligt. Jag anser inte att resultat som 5-1 och 6-1 är realistiska och ska hända flertalet gånger per säsong i allsvenskan. Möjligen en eller två, men när det händer för sjunde, åttonde gången börjar man undra.

För att undvika att behöva se på eländet slutar det ofta med att man använder sig av högsta hastigheten på matchen för att få den överstökad så man kan gå vidare i spelet.

Till slut vinner MFF det efterlängtade guldet med en rätt bred marginal. Jag vet inte om det var Baggio, mina oerhörda taktiska kunskaper, eller kanske bara att spelet är lite för lätt som gjorde att avståndet blev som det blev. Möjligen en kombination av det förstnämnda och det sistnämnda.

CM5 - Tabellen

Övriga lag

Efter allt detta tjat om Allsvenskan och MFF är det på sin plats med en liten koll på hur övriga ligor, lag och spelare står sig. En förhoppning om att det bara var Allsvenskan i stort och alla mindre ligor i synnerhet som var eftersatta vad gäller bakgrundarbetet infann sig, men den grusades snabbt under säsongen som jag spelade och stötte på lag från andra ligor. Ett tydligt exempel på detta kan vi nämna Zlatan Ibrahimovic.

CM5 - Zlatan


Mycket kan sägas om denna påg från Rosengård, kaxig, divig och andra mindre trevliga ord för den delen. Men att påstå, som detta CM-spel gör, att han på en skala 0 – 100 där en normal Allsvensk offensivspelare har, cirkus 60 på att dribbla och andra tekniska färdigheter, landar någonstans kring 70 är förkastligt.

I praktiken innebär detta att Zlatan aldrig platsar i svenska landslaget, aldrig får spela i Juventus och till slut blir uppsatt på transferlistan. Möjligen en vinst för de som inte gillar hans attityd, men en stor indikation på att även spelare som är internationellt erkända och som spelar i stora klubbar inte alls är scoutade på det sättet som man borde kunna kräva av ett spel med detta namn.

CM5 - Landslaget


Förövrigt kan nämnas att i svenska landslaget spelar också Patrik Andersson, MFF-tjat igen, men det var verkligen några år sedan han lade av. Dessutom återfinns klassiska landslagsspelare som Joseph Muweke (!), Magnus Powell (!), Zlatan Muslimovic (!) och så klart den världsberömda målvakten Mats Svensson från Landskrona... Jag behöver väl inte påpeka faktumet att Sverige inte gick vidare från VM-kvalet med detta lag?

För de stockholmare som läser denna recension kan jag meddela att AIK fortfarande spelar i Allsvenskan och att Stefan Ishizaki är kvar i klubben, dock spelar han bara på platsen vänsterback. I normala fall skulle den tränaren som placerar en spelare av Stefans offensiva kaliber på en defensiv position, begå sportsligt självmord och tvingas avgå rätt omedelbart.

Bara negativt?

Mycket av denna recension har handlat om de negativa sidorna med spelet. Det är också tyvärr så att är ett spel mestadels negativt, så ska det för rättvisans skull återspeglas i en utförlig recension som denna.

Dock finns det några ljuspunkter. De taktiska valen, om än inte så genomförbara i praktiken i och med den horribla matchmotorn, är komplexa och bra. De ger det stöd för ens laguppställning som man vill ha. Du kan styra varje spelare exakt utefter vad din tankegång är om hur just ditt lag borde spela.

Dessutom är andra faktorer bra och har utvecklats. Träningsdelen är en sådan. Personligen har jag inte lagt ner så mycket energi på denna dessvärre, trots sin rikedom på detaljer och finesser. Olika scheman och liknande som man kan lägga upp för olika typer av spelare (A-lag, reservlag, juniorlag) är inte att underskatta.

CM5 - Träning


Vad jag fann var att dels sköter ens assisterande manager denna del ypperligt, då de flesta ökar i sina färdigheter, och dels spelade det ingen roll om jag tog bort spelare från träningslistan då de blev skadade ändå. Detta gjorde att detaljerna och grundidén förlorade lite av sin stjärnglans.

En stor utveckling gentemot andra managerspel har skett i hastigheten på spelet. Huruvida detta är en egentlig fördel när man ser resultat av den knapphändiga databasen, full av brister, det låter jag vara osagt. Men som grundidé är det bra att slippa behöva vänta i flera minuter på att starta ett nytt spel. Detta är de snabbaste managerspelet jag har spelat, någonsin.

Helt klart finns det ljusglimtar i detta spel som är värda att bygga vidare på.

Sammanfattning

Så vad får man då när man slår ihop dessa negativa sidor med de få positiva. Ja, det här är inte ett spel jag skulle rekommendera till någon, överhuvudtaget. I det skicket som spelet lanseras nu, är det inte spelbart. Möjligen skulle framtida uppdateringar, det ryktas om en andra uppdatering inom kort, kunna göra spelet åtminstone spelbart. Men den oerhört dåliga spelmotorn får mig att tveka på att spelet skulle kunna räddas från ett totalt fiasko.

För mig verkar det som om Eidos tryckte fram ett spel utan att låta BGS utveckla det i lugn och ro. Hade BGS bara fått chansen att hyra in fler fans av spelet till att göra bakgrundarbete och lägga mer tid på spelmotorn hade mycket av skadan undvikits.

Det luktar unket om spelet och jag tror inte att BGS är de som borde stå i skamvrån för detta spel. De gjorde säkerligen så gott de kunde under den press de led av både från spelare som förväntade sig ett spel av gamla CM-spelens kaliber och av Eidos som ville ha ut ett spel till påskloven i Europa, helst en lansering innan någon demoversion eller recension av spelet fanns tillgänglig…

Köper man detta spel idag, så får man vara medveten om att vara försökskanin och buggtestare inför nästa CM-spel som förhoppningsvis kommer att hamna ljusår ifrån detta hopkok av ljusglimtar och stora sportgrodor.

Fördelar Nackdelar
Taktiken Värdelös matchmotor
Snabbheten Bristfällig databas
Träningssmöjligheterna Brist på realism


Testsystem
CPU: AMD 64 "Winchester" 3200+ @ 2500MHz
Moderkort: MSI K8N Neo2 Plat.
RAM-Minne: 1024MB PC4000 DDR
Grafikkort: ATI RADEON 9600XT 128 MB @ 1280 x 1024
Ljudkort: Turtle Beach Santa Cruz
Operativsystem: Windows XP Professional - SP2



06/04-2005 | Punisher | punisher(a)64bits.se