Montering
Kylflänsen
Fläkten
Resultat

Tack till Thermaltake som gjorde denna recension möjlig.

23/03-02 | Daniel Rufelt | xx@64bits.se

I takt med att grafikkorten utvecklas blir de allt mer komplexa och förbrukar mer och mer ström. Detta leder till ökad värmeproduktion och detta har gjort att det idag finns en marknad för kylare för grafikkort. Thermaltake var en av de första tillverkarna som introducerade grafikkortskylare avsedda för slutkunder när de introducerade sin Blue Orb. Den blev, trots en del kvalitetsproblem, väldigt populär bland entusiaster som ville klämma ut det mesta ur sina grafikkort. Efter detta lanserades Orange Orb som inte blev särskilt långlivad. Innan den han bli populär och ordentligt utprovad så släppte Thermaltake Crystal Orb, vilken är deras senaste grafikkortskylare och är den som vi ska testa idag.

Fläkten
Storlek 50x50x15
Hastighet 5500RPM (±10%)
Strömförbrukning 1.92W
Luftflöde 12.4CFM
Typ Ball-bearing
Ljudnivå 26.4dBa
Kylflänsen
Storlek 54mm*25mm (d*h)
Material Nickelförgylld koppar

Bilder

Den mindre kylaren på en del av bilderna är en kylare som brukar sitta på bland annat Absolute MultiMedia, Inno 3D och 3D Power grafikkort.

Detta följer med i förpackningen:

Montering

Det känsligaste när man ska byta grafikkortskylare brukar faktiskt vara att ta bort den gamla kylaren. Lyckligtvis har grafikkortstillverkarna börjat använda monteringspinnar istället för att limma fast kylarna som man gjorde tidigare. Man bör dock fortfarande vara väldigt försiktig när man tar bort den gamla kylaren. Monteringspinnarna på ett grafikkort är vanligtvis två stycken. Dessa trycker man igenom fästhål i kylaren, sedan genom hål i grafikkortet och sedan utvidgar sig monteringspinnarna på baksidan av kortet och kylaren sitter fast. För att montera av den gamla kylaren så rekommenderar jag att ni använder en tång. Med hjälp av tången så trycker man ihop ena monteringspinnen och trycker in den lite försiktigt tills den släpper. Sedan gör man samma sak med det andra clippet och vips så är kylaren av. När man använder tången så måste man vara mycket försiktig så man inte förstör några ledbanor på baksidan av kortet, skrapar bort en resistor eller på något annat sätt skadar kortet.

Att montera Crystal Orben är väldigt lätt. Först så applicerar man kylpasta på GPUn (processorn på grafikkortet). Sedan placerar man kylaren över GPUn och kontrollerade att hålen i kylaren motsvarar hålen i grafikkortet. Efter det tar man plastpinnarna och trycker in dem i hålen på kylaren och sedan genom grafikkortet. Ett svagt klick från varje plastpinne indikerar att de gått igenom kortet och att kylaren är monterad. Kylaren går även att montera på grafikkort som inte har dessa monteringshål eller har hål som inte är kompatibla med kylaren. Detta görs med hjälp av den medföljande dubbelhäftande tejpen. Notera att denna inte ska användas om plastpinnarna går att använda eftersom den ger försämrad prestanda om man jämför med den medföljande kylpastan.

Kylflänsen

Kylflänsen är tillverkad i koppar men är förgylld med nickel. Flänsen har en liknande design som Thermaltakes tidigare grafikkortskylare. Designen av kylflänsen kan diskuteras, jag tycker att den är alldeles för grov och kan göras mycket effektivare. Fler och mindre "fins" runt fläkten skulle antagligen göra att den skulle prestera bättre. Allra helst skulle jag föredra en smalare fläkt, och att man gjorde en bättre botten istället för än en vanlig plan botten som man tyvärr har gjort med Crystal Orb. Detta hade gjort kylaren tunnare och den hade antagligen presterat bättre. I och med att kylflänsen är 25mm hög så blockerar den 1 PCI-plats.

Botten av kylaren, som ligger mot GPUn, är ordentligt polerad och det finns bara minimala repor i ytan som för övrigt är spegelblank. En slätare och blankare yta leder till att värmen lättare leds från GPUn till kylaren och detta leder självklart till att GPUn kyls bättre.

Syftet med nickel-lagret som finns på hela kylflänsen är antagligen att kylaren ska se bättre ut. Men varför Thermaltake valt just nickel är ett mysterium för mig. Nickel har väldigt dålig värmekonduktivitet om man jämför med andra metaller, t ex aluminium eller koppar som är material som brukar användas i kylarsammanhang. Värmekonduktivitet är ett mått på hur bra ett ämne klarar av att leda och avge värme.  Detta tunna lager av nickel finns även på undersidan av kylaren. Botten nuddar självklart GPUn som ska kylas, och att botten då är nickelförgylld borde leda till att värmen leds sämre och därmed kyls GPUn sämre. Ett överdrag av aluminium och lite polering hade gjort att kylaren sett lika dan ut men prestandan hade blivit bättre. Visst kan man diskutera hur detta lilla lager av nickel egentligen påverkar prestandan, men aluminium eller ingen förgyllning alls hade garanterat gjort kylaren mer effektiv.

Fläkten

Fläkten är 50mm i diameter och enligt Thermaltake snurrar den i 5500RPM, blåser ca 12CFM och låter ca 26dBa. Väl inkopplad i moderkortet stämde det inte alls, kylaren snurrade istället i ungefär 6500RPM. Detta leder självklart till en högre ljudnivå än utlovat och kylaren avgav ett vinande ljud. Min uppskattning av ljudnivån är att den låter ungefär 30-35dBa, antagligen blåser den också något mer än specificerat. Vissa kanske ser detta som bra, eftersom högre luftflöde generellt ger bättre prestanda, men jag ser det som en nackdel eftersom fläkten låter mer och inte följer de specifikationer som Thermaltake angett.

Fläkten tar ström från en 3-pin kontakt, men en 3 till 4-pin kontakt medföljer om man inte har möjlighet eller vill koppla fläkten till moderkortet. Fläktkablarna är, som ni ser på bilderna, utdragna under fläkten genom kylflänsen. Eftersom Thermaltake inte gjort något för att fästa fläktarna vid botten av kylflänsen så finns risken att kablarna fastnar i fläkten och detta kan självklart leda till att fläkten eller kablarna går sönder. Detta är en enkel sak som Thermaltake borde insett innan de började tillverka kylaren.

Fläkten är, som ni ser på bilderna, skruvad rakt igenom botten av kylaren. Detta skulle inte varit något problem om inte dessa skruvhål skulle hamnat på GPUn när kylaren är monterad, men så är tyvärr fallet. Nackdelen med detta är att värmen leds sämre och det leder självklart till försämrad kylning. Att montera fläkten på något annat sätt eller att se till att skruvhålen var lite mer mot utkanterna av botten borde inte vara något problem för Thermaltake, frågan är varför de inte gjort det från början.

Resultat

AMD Athlon-C 1400MHz @ 1480 (1,75v)
Asus A7V266 KT266
Chieftec DX01B-D med 4st lågvarviga 80mm fläktar
Absolute MultiMedia Geforce 2 Ti 64MB@250/400

Jag har använt mig av en sensor som monterades på baksidan av grafikkortet precis under GPUn för att mäta temperaturen. En bild på hur detta gick till finner ni sensorn på grafikkortet hittar ni här. Jag har jämfört Crystal Orben med en standardkylare. För att få fram idle temperaturen lät jag datorn vila under ca 1 timme. För att få fram fulload-temperaturen så körde jag 3DMark 2001 under ca 1 timme.

(Alla siffror i diagrammet är i grader Celsius)

Hela 7 grader bättre än standardkylaren, det är verkligen ett bra resultat.

För dig som är ute efter en grafikkortskylare som presterar bra och inte bryr dig särskilt mycket om ljudnivån är Crystal Orb är ett bra val. Den höga ljudnivån gör dock att jag inte kan rekommendera den till folk som har någorlunda tysta datorer, trots kylningsprestandan. Denna lilla kylare kommer antagligen att överrösta eran tysta processorkylare och era tysta chassifläktar, det gjorde den t ex i min testdator. Priset på över 150kr gör det ännu svårare att motivera ett köp. Det priset kunde varit lagom om kylaren inte varit så högljudd och haft en del designtveksamheter, men eftersom Crystal Orben har det så är priset för högt. Jag kan bara rekommendera den till användare som vill ha en högpresterande grafikkortskylare och inte bryr sig särskilt mycket om ljudnivån.

Kyler bra Högljudd
3 till 4-pin adapter ingår Blockerar 1 PCI-plats
Lätt att montera En del designtveksamheter