CSI: Miami

Inledning
Spelinformation
Första intrycket
Inställningsmöjligheter
Spelet
Sammanfattning


Ett stort tack till Ubisoft som gjorde denna recension möjlig.


12/12-04 | Punisher | punisher(a)64bits.se


Inledning

Såhär inför julen suckas det säker högt ute i stugorna över vilka julklappar man ska köpa och framförallt vilka man själv ska önska sig av tomten. Ett spel är ingen dum idé, i något av fallen. Tidigare CSI-spel har varit den typen av peka-och-klicka-spel som man verkligen kunde grotta ned sig i och inte tröttnade på i första taget. Det fanns alltid en lust att försöka ta sig vidare och hitta ”mördaren” eller vem det nu var som låg bakom brottet.

När spelet var avklarat, vilket gjordes förvånansvärt fort, hade man alltid känslan kvar av att ”nu vill jag spela mer”. Vilket är rätt ovanligt i dagens spelutbud. Detta är något som föranledde en hög tro på att det nya CSI-spelet från Ubisoft, denna gång baserad på Miami-avstickaren, skulle komma att hålla en hög nivå. Kanske även räcka över hela julhelgen. Vi får väl se om så är fallet!

Spelinformation


Spelinformation
Utgivare och utvecklare: Ubisoft
Genre: Simulator
Antal spelare: 1
Cirkapris: 299:-
Release-datum: Ute nu
Systemkrav, minimum: Windows 98, ME, 2000 och XP.
CPU: Pentium III 600MHz
Grafikkort: 3D med 16MB RAM
Minne: 256MB RAM
CD-ROM: 16X CD-Rom
Utrymme: 650 MB

Första intrycket

Första intrycket man slås av är hur likt spelet är TV-serien. Alla medverkande skådespelare har lånat ut sina röster till de partners man jobbar med i spelet, vilka är identiska med de i TV-serien. Du har chefen Horatio Caine, vapenexperten Calleigh Duquesne, undervattensexperten Eric Delko, spårexperten Tim Speedle, rättsläkaren Alexx Woods och morddetektiven Yelina Salas. Alla väldigt snyggt avmodellerande efter orginalen i serien.

Spelet bygger upp samma stämning och använder sig till exempel av samma typ av filmande vid de korta videosekvenserna som TV-serien så stilbildande skapade. Alla spelens historier har skrivits av TV-seriens egna manusförfattare.

Dessutom finns alla verktygen från TV-serien där tillhands för en att använda. Borste, tops, plasthandskar och flera andra såklart. Alla användbara på sitt sätt i olika sammanhang i spelet. I det här spelet har man fått det nya hjälpmedlet ”ficklampan” som ska hjälpa till att hitta de där bevisen som ligger gömda i mörka vrår och utrymmen. Allt för att spä på realismen i ens jakt på ledtrådar till vad som egentligen hände på brottsplatsen.

Alla verktygen finns förövrigt noggrant beskrivna i manualen, likt resten av upplägget av spelet för de som är nya till både genren och spelet.

Inställningsmöjligheter

Det finns ett antal sätt att anpassa spelet till sin egen nivå. Dessa sätts med fördel innan spelet börjar på en rätt hög nivå så att man därefter kan anpassa dessa om man känner att det är för svårt. Annars riskerar man att springa igenom spelet utan att se charmen i att leta efter alla ledtrådar. På detta sätt förlängs också speltiden markant.

Man kan bland annat slå av allt ifrån hjälp såsom att muspekaren blir grön när man cirkulerar över ett område på skärmen som kan undersökas närmare, till att man får undersöka och koppla ihop alla bevis själv.

CSI: Miami - Inställningsmöjligheter 1 CSI: Miami - Inställningsmöjligheter 2

Spelet

Man börjar spelet tillsammans med Calleigh Duquesne (försök uttala det namnet utan att ha hört det från TV-serien först!). En avbiten arm har dykt upp på en golfbana intill en alligator. Du skickas dit under övervakning av Calleigh för att ta reda på om det är ett mord, eller bara en tragisk olycka. Därefter sugs man fast i spelet.

CSI: Miami - Spelbild 1

Utan att avslöja för mycket så hänger historierna på sätt och vis ihop med varandra och den lokala golfklubben. Man får följa med Eric Delko och dyka efter bevis eller försöka hitta spermafläckar i en bil med Tim Speedle. Allt avslutandes i ett magnifikt sista scenario som binder ihop pusselbitarna och man kan verkligen se den röda tråden som skaparna av spelet har förmedlat genom hela spelet.

CSI: Miami - Spelbild 2

Under de fem uppdragen man ska lösa får man hjälp av alla medlemmar i CSI-gänget, vilka alla bidrar med sin specialité under de utredningar som du får deras hjälp.

Förövrigt är själva logiken och ihoppusslandet av själva bevisen något som är väldigt bra upplagt i de flesta fall. Dessutom, om man under själva pusslandet i någon av utredningarna kör fast, kan man alltid fråga den partnern man har med för råd och hjälp. Om nu inte förenklingen i inställningarna skulle hjälpa tillräckligt, det vill säga. Dock har denna hjälp tillsynes vissa brister, även om det när man har kört fast är ett välkommet tillskott.

CSI: Miami - Spelbild 3

Att text klipps av på det sättet kanske inte är så lämpligt om man är frustrerad och har kört fast.

Ytterligare en finess som har utvecklats till det här spelet i serien av CSI-spel är de små pussel man måste lösa. Det kan vara kryptogram som ska lösas eller sönderrivna bilder som ska sättas ihop. Detta förhöjer spelstämningen ytterligare anser jag.

Efter varje avslutat uppdrag får man en sorts ranking baserat på hur bra det har gått för en. Ens ranking och poäng baseras på hur ofta man har tagit hjälp av sin partner, hur pass bra ens ihoppusslande av pussel har gått och hur väl man svarar på några fakta frågor som kommer direkt efter avslutandet av uppdraget. På det här viset bibehåller man en viss spänning och nerv i att inte vilja fråga sin partner om för mycket råd, då sjunker ens ranking.

CSI: Miami - Ranking

Baserat på detta låser man upp ett bildgalleri och kanske något litet pussel som tillhör varje uppdrag när de löses. En finess som känns rätt trevlig, en sorts belöning för att man har lyckats bra helt enkelt.

CSI: Miami - Pussel

Sammanfattning

CSI: Miami är ett mycket bra pusselspel med en lagom svårighetsgrad. Att det dessutom är så pass billigt som det ändå är, får det här spelet anses vara något av ett kap. Inställningsmöjligheterna gör att man kan spela spelet på relativt gamla datorer vilket är ytterligare en fördel.

Spelet har kommit en lång bit i utvecklingen från det absolut första CSI-spelet, där inställningsmöjligheterna var obefintliga och inga pussel fanns att lösa, förutom själva letandet av bevis. Fortfarande kan spelet utvecklas ytterligare, helst med fler uppdrag och än mer rörelsefrihet och realism. Men man får ta i beaktning att detta faktiskt är ett klassiskt peka-och-klicka-spel, något som ska tas tillvara på tycker jag.

Sammantaget kan man säga att detta är ett spel man lätt fastnar för och som man spelar sig igenom, även om ett visst intresse av TV-serien kan vara på sin plats för den åsikten. Fortfarande är dock speltiden något för kort för att spelet ska kunna få högsta betyg. Men väl värt att införskaffa för att spela över julhelgen är det, helt klart.

Fördelar Nackdelar
Likheten med TV-serien Få uppdrag
Realismen För lite rörelsefrihet
Inställningsmöjligheterna


Testsystem
CPU: AMD 64 "Winchester" 3200+ @ 2500MHz
Moderkort: MSI K8N Neo2 Plat.
RAM-Minne: 1024MB PC4000 DDR
Grafikkort: ATI RADEON 9600XT 128 MB @ 1280 x 1024
Ljudkort: Turtle Beach Santa Cruz
Operativsystem: Windows XP Professional - SP2



12/12-04 | Punisher | punisher(a)64bits.se