Exsound Shark 5.1

Inledning
Specifikationer
USB? Hur är det?
Exsounds utformning
Som vilken mikrofon som helst
Shark biter tag i en
Slutsats



13/3 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se


Inledning

Exsound?
Ja, så heter de. De som får 1 650 träffar på Google, inte har någon officiell hemsida och har inte levererat fler än tre headset för dator- och spelkonsoller.

Ett av deras headset har erhållit namnet Shark och har passerat 64bits testbänk. En testbänk som noterat att man inte behöver vara erfaren för att bryta trenderna bland headset. Frågan är bara om det är positiva trendbyten.

Specifikationer

Exsound Shark är ett fullfjädrat headset med 5.1-surroundljud, vilket gör att den har tre högtalare och en vibratorfunktion för de lägre frekvenserna, vilken agerar subwoofer.

Subwoofer
Elementstorlek 30 mm
Frekvensomfång 20-120 Hz
Impedans 8 Ω
Högtalare (Fram, Bak, Center)
Elementstorlek 40, 30, 30 mm
Frekvensomfång 20-20 000 Hz
Impedans 64, 32, 32 Ω
THD (%) 0,03
SNR (dB/V) 107
Mikrofon
THD (%) 0,03
SNR (dB/V) 110
D/A-konverterare
Känslighet (S/N) 90 dB
Frekvensomfång 20-20 000 Hz
Upplösning 18 Bit
Övrigt
Anslutning USB
Kabellängd 1,5 meter
Cirkapris 595:-

USB? Hur är det?

Digitala ingångar blir allt mer populärt på marknaden när det gäller headset och hörlurar. För den som inte är utrustad med något särskilt tilltalande ljudkort, kan ett headset med egen DPS (Digital Signal Processor) vara ett smart alternativ. Problemet är bara att Shark inte använder sig av någon egen DPS, utan i stället tar den tag i den vanliga ljudkällan, vare sig den är 2.1 eller 5.1, kodar om den och integrerar den i sin så kallade "audio box". Detta gör att om du trodde att du skulle bli glad över att få 5.1-ljud i headsetet (som Exsound starkt poängterar på sin produktlåda) fast du sitter och trycker på ett sämre ljudkort, kommer du inte att uppleva något surround-ljud. För den oerfarne kanske det är ett lyft, men det är alltså i själva verket bara ett konstgjort surround-ljud.

Exsound har dock var smarta i sin lansering och marknadsföring. De hävdar aldrig direkt att "om du har ett 2.1-ljudkort kan du få 5.1-ljud", men de är väldigt nära.

När du ansluter hörlurarna via audioboxen till din dators USB-port är det den gamla vanliga visan att nya hårdvara har hittats. Exsound skickar även med en cd som endast innehåller programvara. Vad som inte riktigt framgår är att man inte ska installera några drivrutiner, eftersom den går efter din redan valda ljudkälla.


Programmet som medföljer heter "Exsound Station" och är kortfattat ett ytterst litet program som placerar sig nere i aktivitetsfältet. Här har du tillgång till ett flertal saker.

Den nackdel men kan se med att köra USB är de problem som uppstår när man kopplar ur sladden ur USB-porten. Första gången jag gjorde detta "misstag" var jag nära på att starta om datorn på grund av att inget ljud kom när jag anslöt enheten igen. Lampan hade slutat lysa, jag tryckte frenetiskt på on-knappen och gjorde diverse ljudtest. Inte förrän en 30 sekunder efter kom ljudet tillbaka av någon oförklarlig anledning. Men samtidigt bidrar USB-anslutning till digitalt ljud, vilket reducerar brus i ljudet.

Exsounds utformning

Sharks hörlurar består av två "closed air"-kåpor som är extremt bekväma. Undertill blir det dock på mig en liten glypa där syre gärna gör ett besök, fast någon direkt nackdel kan jag inte se detta som. Faktum är att de gånger då jag tagit av mig lurarna har jag inte kännt att det gör ont på något sätt, varken runt eller på öronen. Ett vanligt problem bland många "closed air"-lurar.

Sharks bygel är som de flesta "closed air"-hörlurar rejält stoppad och skinnbeklädd.


En sak som gör mig positivt överraskad är att Exsound har öppnat ögonen för mikrofonbommar som är exakt justerbara. Många headsets mikrofonbommar stannar inte där man vill, men Shark är ett headset i mängden som har tänkt på detta i-landsproblem.

På sladden som kopplas till audioboxen finner vi en lite säregen utformad volymkontroll för ljud fram-, baktill, center och subwoofer (vibratorn). Det är inte förrän på själva audioboxen som en volymkontroll för huvudvolymen dyker upp. Här finns också en mute-knapp, som av någon anledning inte funkar riktigt som den ska, och en av-/på-knapp.

Som vilken mikrofon som helst

Jag har länge undrat om man ska kalla ljudkvaliten på mikrofoner till headset för bra eller dålig, rent generellt. Självklart ska de inte alls jämföras mot andra typer av mikrofoner som man använder på scen, men rent generellt så är inte bra ljudkvalitet något högprioriterat när det gäller headset.


Exsound imponerar inte på något sätt. Men det gör en heller inte besviken. Jag skulle faktiskt kunna lyckas att tala gott om Exsounds kreation då mikrofonbommen (som tidigare nämnt) är steglöst ställbar och att ljudet är digitaliserat. Självklart uppstår brus, särskilt när mikrofonen inte är beklädd på något sätt, men när mötte vi senast ett gamer-headset som inte hade brus?

Shark biter tag i en

Vårt test har haft huvudinriktning på musik och spel, då Exsound har lagt sin fokus på detta och anpassat headsetet därefter.

Testsystem
CPU: AMD XP 3000+
Moderkort: ABit NF7-S
RAM-Minne: 512MB PC3200 DDR
Grafikkort: Geforce FX5700 256 MB
Ljudkort: Soundblaster Live 5.1
Operativsystem: Windows XP SP2

Robbie Williams - Swing when you're winning
Sjunga till storband har alltid varit en dröm för Robbie. Självklart stod de oförglömliga virtuoserna Frank Sinatra och Dean Martin som bakgrund till detta drömmande. Inspelningen av plattan gjorde att hans dröm gick i uppfyllelse.

Det var inte så länge sedan jag fick tag på Robbie Williams fantastiska framträdande i Royal Albert hall på samma tema som skivan "Swing when you're winning". Enligt många ska det ha varit världens bästa storbandssättning som ska ha deltagit den gången han spelade in plattan i Capitol Studios (givetvis samma studio som Frank Sinatra gjort odödlig) och framträdde i London.

Detta kan vara en av anledningarna till att ljudet är såpass fylligt som det är. Robbie Williams har en härligt arrogant accent i tonerna som träder fram snyggt bland brass, piano, trummor, kontrabas och stråkar. Men många toner är lite för dova, det är inte så fullt distinkt som man hade önskat. Möjligtvis att transienterna trycker på lite extra, men brassljudet håller kvar lite för mycket i kraften som den sitter inne på.

Shark byter till en mycket elegant skepnad när Frank Sinatras klassiker "It was a very good year" tränger ut genom lurarna. Lyriken är riktigt tydlig och stråkarna fantastiska. Magiska, på nåt sätt. I både live- och studioversionen träder självaste Sinatra själv fram och tar ton (vilket jobb det måste ha varit!). Och jag är otroligt nära på att säga att Robbie Williams nästan gör det bättre själv. Jag ångrar mig, såklart, men han är ytterst nära. Och Shark står för stor del av den leveransen.

Nightwish - Oceanborn
Nightwish – tänk Evanescence blandat med tyngre hårdrock/metal, säg Inflames eller Enslavement of Beauty. Den höga operasången får megastöd från distade elgitarrer och dubbla baskaggar. Deras skiva från 2001 har fått riktigt bra omdöme. Hjälper det Shark?

Första tanke: "Yeah!"
Första kritiska tanke: "Vad i ...?"
Stargazers får representera första låten på Nightwish platta. Det är fräckt och tungt. Men det saknas något, utan tvekan. Jag får verkligen anstränga mina musikaliska öron för att höra dubbelkaggarna. Är det något fel på mixningen kanske? Nej då, Opeth, Meshuggah, Entombed, Children of Bodom – alla låter de likadant. Jag maxar basen i "Sound Extension". Gissa vad jag möts av? Vibrationerna kommer tillbaka. Lite mer baskagge, men skrattretande nog hittar jag ingenstans man kan stänga av vibrationerna. Om du inte vill stänga av 5.1-ljudet helt och hållet.

Man märker att ljudet på Swanheart är digitalt. Och jag måste säga att det är riktigt jobbigt att ha vibrationer i lurarna på en låt som denna. Exsound har satsat fel, helt klart. Ljudet är fortfarande lite för dovt och det tränger inte riktigt fram. För övrigt är mellanregistret som den där godissorten du lägger i godispåsen, bara för att. Den finns med, ganska omedvetet och när den väl kommer fram är den inget anmärkningsvärt.

Rent generellt presterar Exsound Shark bra. Ibland mer imponerande, ibland mindre. Jag måste erkänna att jag lätt tappar koncentrationen, då man ska vara kritisk till headsetet men i stället lägger koncentrationen på hur irriterande vibrationerna är. Oceanborn är lite av ett diskantmanér för hårdrocksentusiasterna. Men Shark biter aldrig tag i en ordentligt. Åtminstone inte när det gäller låtar som man förknippar med headbanging.

Doom 3
Minns ni det grafiska stormonstret som vi recenserade för ett tag sedan? Det talas inte så mycket om det längre, men spelet är fortfarande något av det största som har hänt spelbranschen rent grafiskt. Ljudet har omdiskuterats, omdistribuerats och omgjorts på många sätt, men aldrig officiellt. Kan Shark bevisa att ett nytt set med ljud bara är onödigt?

Exsound behöver verkligen ta sig en allvarlig funderare över att skippa att lansera headset eller hörlurar med inbyggd vibrator nästa gång. Maxad bas var inget som hjälpte Doom 3 på vägen. Kort sagt kommer det vibrationer när man helst inte vill ha det, men när väl vill ha det till ett spel som Doom 3, får man inte som vill.

Id Software har som i Doom 3-recensionen sagt varit något klena med sitt ljudval, men faktum är att Exsound Shark presterar sämre än Zalman ZM-RS6F, vare sig Sound Extensions förinställning "Shooting" är inställt eller ej. I vissa fall måste jag påstå att det låter sämre med denna förinställning, men Doom 3 baserar sig inte helt och hållet på att skjuta som till exempel Counter-Strike eller Quake-serien gör, men det är självklart ett spel som hamnar i den genren.

Doom 3 låter i största allmänhet väldigt dovt i Shark-headsetet. Ljudet är förhållandevis väldigt rent och klart, ljudet har inga problem med att hänga med i svängarna eller att placera sig på "rätt ställe". Men ett actionspel utan tyngd, det är som, tja, Nightwish utan baskaggar. Det enda som jag blir riktigt imponerad av är motorsågen, där njutningen av att få brumma på ordentligt är storartad.

Slutsats

En sak är då klar; Exsound lovar för mycket.

Det märks att de är nya på marknaden på många sätt. Självklart testar företag nya metoder och marknadsföringar, hela tiden, men att inleda sin karriär med något som är aningen tafatt och inte särskilt genomtänkt (ja, jag syftar på vibrationerna i lurarna) är inte det smartaste PR-draget man kan åstadkomma.

Exsound borde i stället satsa mer på en ordentlig bas, utan vibrator, och implementera detta i surround-systemet. 5.1-ljud är för övrigt inte särskilt vanligt på marknaden än, vilket gör att Exsound verkligen kan vinna större summor pengar.

Shark har några starka sidor. Framförallt mikrofonen. Ljudkvaliten är inte något utöver det vanliga, den digitala ingången hjälper förstås till en aning, men den är extremt reglerbar. Lurarna är sköna, skönare än många av de "closed air"-typer jag testat genom åren.

Headsetet lyckas bra med sin leverans av surround-ljud, i både varianten då den omvandlar 2.1- till 5.1-ljud och då du redan har ett ljudkort med fullt stöd för detta. Men överraskar rent kvalitetsmässigt, det gör det inte. Ljudet är rent och tydligt, men jag saknar "power". De låga frekvenserna träder aldrig riktigt fram. De fastnar antagligen i vibratorn ...

Fördelar Nackdelar
Mikrofonbommen Basen
Bra surround-ljud Vibratorn
Går inte att ändra MIDI-volym



13/3 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist@64bits.se