Tack till Eksit Data för lånet av recensionsexemplaret.

En USB-kabel för överföring av ljudet mellan spelaren och datorn
En CD med drivrutiner och firmware-upgradeprogramvara
En "bärsele" med dels fästband för att ha den på armen eller liknande,
och ett armband om man vill ha den hängande som en handväska.
Slutligen diverse manualer och många varningstexter om att inte ha den påslagen medan man installerar drivrutinerna.

Installation:

Allt som allt kändes det ganska komplett, manualen var inga som helst problem att begripa, programmet som kom med var inte heller klurigt och drivrutinerna för USB-enheten får man från sin OS-skiva eller från den CD som följer med. Installationen är således nästan svår att misslyckas med.

Det enda programmet som kommer med som ska installeras är en firmwareuppgraderare som hämtar hem den senaste versionen av OS:et i spelaren och övrig kod som den kan behöva. Det var i runda slängar runt en megabyte när jag körde, delat på fyra-fem filer varav tre av dem var på ca 300kB och de andra gick så fort att jag inte hann med att se. För alla med någon sorts bredband är det inget som helst problem, bara att köra "upgrade" och sen vänta så är det klart. Deras server verkade inte heller lastad, så det borde inte strula av den anledningen heller, men det fanns inte vad jag kunde se nån metod för att ladda ner en upgradering manuellt.

Komma igång med spelaren:

Nästa steg är ju givetvis att klicka runt på enheten (utan att läsa manualen först!) och se om den klarar mitt första monkey-test. Det tar en stund att komma på att man håller ner "Play" ett par sekunder för att få liv i den, men när det väl är avklarat så var det en smal sak att ta sig runt i menyerna.
Som vanligt när jag testar nya program och prylar så letar man sig direkt till "Settings" eller "Preferences" och ser vad som går att göra. Här ser man att man kan ställa in en hel drös med inställningar om hur mycket batteri man vill ödsla på att lysa olika tid med displayen efter inaktivitet osv. Så långt känns allt självklart. Sen kommer inställningar för att ange hur man vill koda sin musik och huruvida playern ska repetera, slumpa eller nån kombination av de två. Inga överraskningar här heller. Och det är så jag vill ha det. Får jag en liten apparat med mindre än tio knappar så ska det inte vara en massa oväntat beteende. Speciellt de som kommer med en grafisk display där menyerna skrivs ut. Den är tydlig, läsbar och är ganska ren från onödigt fluff som grafiska logos osv när man bara vill välja en ny låt. Det påminner lite om Rio, även den tycker jag har lyckats skapa ett bra gränssnitt till sin spelare.

Innan vi går vidare till själva inspelandet och uppspelandet ska jag dröja kvar en stund vid hårdvaran. En sak som störde mig lite grann var att den drivs av AAA-batterier. Det är inte förvånande, eftersom den är väldigt liten och lätt. (7x4 centimeter & 39 gram utan batteri) Det är säkert möjligt för småbarn att lyckas svälja den utan att dö, konstigare saker har ju hänt. Men, just batteribiten störde mig eftersom så mycket annat går på AA-batterier (det jag normalt sett kallar freestylebatterier) och givetvis har man laddbara sådana till alla ficklampor och allt som redan behöver sådana. Det finns säkert AAA- laddare att köpa, men för de som inte redan har en sån så blir det en liten investering. Eller en återkommande räkning för icke-laddbara batterier.

Det är dessutom lite tveksamt om play-knappen (som har lika mycket funktioner som scrollen på en scrollmus) kommer hålla lika länge som resten av spelaren. Inte för att den kändes ostadig eller sladdrig, men just för att den är liten, har många leder den rör sig i och för att den används både för play, pause, forward, reverse, power on/off och för navigering i menyerna. Om jag ska fortsätta vara lite negativ innan jag går vidare så är mini-USBanslutningen aningens lurig att sätta i på grund av den gummihylsa som täcker luckan när USB-kabeln inte är i. Det är nog bättre så än att skyddsluckan är kass, men värt att nämna ändå.

Nu till inspelning av mp3or:

Efter att ha navigerat runt lite, kopplat in och ur den från USB-kabeln, upgraderat firmwaren så var det dags att prova att spela in lite grann. På med radion, ratta in Rockklassiker 106.7 och trycka på "record"-knappen. Utan några som helst problem lyckas jag spela in de tio sista sekunderna av någon låt och därefter en massa reklam, vilket får anses vara det vanligaste på den kanalen. Man ser hela tiden hur mycket man har spelat in och hur mycket som finns kvar. Det är ju säkerligen en gissning eftersom mp3-kodning inte är linjär, men det verkade stämma så långt som jag testade, och det är mest för att ge en fingervisning om hur man ligger till. Man vet ju att det kommer ta slut när det är som bäst iallafall.

Man kan välja att koda sin mp3-fil i 48,96 eller 128kbit, och man kan välja att spela in från antingen radio, line-in (eget uttag) eller den inbyggda mikrofonen. Varje gång man börjar spela in får man en ny mp3:a. När man lekt en stund med att spela in sig själv via mic:en har man en diger bunt pinsamheter att radera så fort som möjligt. Mic:en funkade förvånansvärt bra, och det duger alldeles utmärkt till, som de föreslår, att spela in talmeddelanden som en portabel meddelandelåda.

En gång i tiden verkade det krävas en P2@400 för att rippa och koda en CD-skiva till mp3@128kbit/s i realtid, och nu kan man koda 128bkit/s mp3or med en batteridriven pryl som inte är större än en tändsticksask. Imponerande. Det sitter nog en rätt skoj CPU där inne trots allt.

Uppspelning:

Vad det gäller uppspelningen av låtar var det inte mycket att säga, man trycker play och får antingen höra vacker musik eller som i mitt fall reklamradio och min egen röst. Man kan kräma på rätt bra i lurarna, men jag tror inte batteriet riktigt håller för att köra full kräm särskilt länge. Det ska hålla 15 timmar, men då ska det nog vara mycket reklam på rockradion och mindre musik som får en att vilja vrida upp volymen på fullt.. Den spelar även upp WMA och ADPCM, och man kan välja mellan 5 olika typer av equalizerlägen. (Jazz, Rock, Pop, Classic och User) Den har även support i sin programvara för att ta bort DRM-koder (kopieringsskydd) från WMA-filer enligt manualen så att man kan spela upp även sådana. Jag har dock inga skyddade WMA-filer så den delen kunde jag inte testa.

USB-överföringar:

För att slippa min egen röst och usel reklam satte jag in USB:n igen och skulle föra över lite egna låtar till spelaren. Då uppenbarar sig en av de större bristerna hos den. När den är inkopplad så är den ingen spelare längre, utan enbart en "removable device" på ens USB. Ljudet tystnar och displayen övergår till att visa med bild och text att den är kopplad till en dator. Sen får man roliga noter som visar åt vilket håll data överförs, men det väger inte upp att man måste sluta spela om man sätter den i datorn. Dock ska det ju sägas att den verkligen är som vilken enhet som helst, och den är rätt snabb på USB:n, så när man kopplat in den finns den som vilken skiva som helst med egen enhetsbokstav osv. Bara att öppna och spela upp sina ljud via Windows som från vilken enhet som helst. Den hinner lugnt med att föra över dem så datorn kan streama dem till dig via datorns ljudkort. Manualen anger 5Mbit/s som hastighet och mina ovetenskapliga tester gav ungefär 3Mbit/s, så det tar ungefär 10 sekunder att föra över en normal mp3-låt.

Den har inga som helst problem med att ta emot filer av valfritt format, och den låter sig inte luras när jag skickar in en SID-fil och döper om den till foo.mp3, den tar bara med de "riktiga" låtarna i spellistan på displayen. Dock kan man givetvis låta den föra över filer mellan datorer, även om 128MB är lite begränsat för att vara riktigt användbart i det sammanhanget.

Däremot förargar den Windows 2000 varje gång jag drar ut den. Kanske är det jag som missat något, men jag har provat både att ta "eject" på enheten innan jag drar ut USB-kabeln och be drivern att sluta prata med enheten (vilket den gör) men hur jag än gör så tycker Windows alltid att jag dragit ut en enhet på ett oväntat vis när jag kopplar loss den, och den poppar upp en ruta som berättar för mig hur jag borde ha en ikon att trycka på nere i taskbaren som ska lösa allt. Det gör den inte. Men det är inte värre än att det kommer en popup varje gång man drar ut kabeln. Inget farligt och troligen inte nåt de kan göra nåt åt, men lite störande ändå.

Det är en förtjusande liten manick, och även om jag har pekat ut de egenheter som stört mig under testandet så är det inte en dålig produkt. Det är en alldeles utmärkt mp3-spelare, som dessutom har en del extra finesser. Alla delar som jag inte nämnt är just precis så bra som man förväntar sig av en mp3-spelare. Jag kan föreställa mig att marknaden för den här typen av enheter börjar bli kärv, dels för att det finns en hel del, men även för att folk kan spela mp3:or i andra prylar som sina mobiler osv.

Men för 1749:- (EksitData) blir en kapabel och definitivt smidig liten mp3-spelare din.

27/05-03 | IcePic | icepic@64bits.se