Gigabyte 6600GT

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Testsystem
Prestandatester -1
Prestandatester -2
Slutsats

Tack till Gigabyte som gjorde denna recension möjlig.


23/07-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakurll 64bits punkt se


Inledning

För snart tre månader sedan utvärderade vi ett flertal grafikkort i vår årliga roundup. Artikeln var mycket uppskattad av er läsare men många påpekade att de saknade ett grafikkort byggd kring den snart årsgamla kretsen 6600GT från NVIDIA. Nu är det dock dags att ändra på detta i form av ett grundligt test av Gigabytes GeForce 6600GT Turbo-Force (GV-NX66T128VP).

Men det här är inte ett vanligt 6600GT som Gigabyte har valt att skicka. Bland de saker som skiljer är att det inte finns någon PCIe-strömkontaktakt på kortet, det kyls helt passivt och dessutom har högre klockfrekvenser än referensdesignen.

Hur står det sig mot monsterkorten NVIDIA 6800 Ultra och ATI X850XT?

I förpackningen

Lådan som grafikkortet levererades i liknar mycket de andra grafikkortslådor Gigabyte använder sig av. På framsidan finns en figur av det ena slaget och ett flertal rutor som beskriver produktens specifikationer och funktioner. Inuti lådan ser allt bra ut och grafikkortet är väl avskiljt från tillbehören vilket förhindrar många fraktskador.

När man öppnar lådan hittar man förutom grafikkortet följande:

Som synes är det på tillbehörsfronten helt ok. De adaptrar som behövs medföljer naturligtvis, dock inga kablar av någon form. Här tror vi däremot att Gigabyte gör rätt, hur många kan med handen på hjärtat säga att de har nytta av en 1 meter lång S-VHS-kabel av dålig kvalité?

På de fyra CD-skivorna hittar vi förutom drivrutiner och diverse Gigabyte-specifika program också två spel och två fullversionsprogram, Thief: Deadly Shadows, Joint Operations: Typhoon Rising, PowerDVD 5 och PowerDirector 3ME. Även här är det i princip vad Gigabyte vanligtvis skickar med sina grafikkort nu för tiden. Om spelen är något att ha för användaren beror på dess spelintresse, men PowerDVD bör däremot de flesta ha någon form av användning för.

VIVO-adaptern som medföljer är ett smart drag från Gigabyte. Andra tillverkare brukar vanligtvis enbart skicka med en bunt kablar som sticker ut bak på grafikkortet för att ge tillgång till de in- och utgångar som krävs. Här har man istället placerat dessa i en elegant dosa som kan placeras och användas på ett betydligt smidigare sätt.

SLI-fästet är något som tillkommit på senare tid och är helt enkelt en fästplåt som skall skruvas fast mellan de båda grafikkorten för att hålla SLI-bryggan på plats, med andra ord något som majoriteten inte kommer att använda.

Specifikationer

I tabellen nedan är en sammanfattning av specifikationerna för Gigabyte GeForce 6600GT Turbo-Force.

Processor NV43 (6600GT)
Tillverkningsprocess 0,11 mikrometer
Processorhastighet 500 MHz
PCI-Express-standard 16x, 1.0a
Minnesstorlek 128 MB
Minnestyp GDDR3
Minnesbuss 128 bit
Minneshastighet 1120 MHz DDR
Minnesbandbredd 18 GB/s
Fill rate 2,0 miljarder texels/s
Utgångar D-SUB, DVI och VIVO
Pris Cirka 2000 SEK med moms
Övrigt DirectX 9.0-kompatibel med Vertex Shader 3.0 och Pixel Shader 3.0, Video-In samt stöd för SLI

Rent tekniskt är 6600GT relativt lik storebror 6800. Den största skillnaden mellan dem är att 6600GT har hälften så många pixel piplines, 8 stycken, mot 6800 (GT och Ultra) som har 16 stycken. Men de båda kretsarna klarar av samma tekniker, varav den största nyheten är Shader Model 3.0 som ATI ännu inte har implementerat i sina kort. Enkelt förklarat ger detta möjligheter till programmeringsmässiga förbättringar för utvecklarna vilket både kan resultera i bättre bildkvalité och högre prestanda.

Naturligtvis har Gigabytes 6600GT-kort stöd för SLI-tekniken, precis som alla andra 6600GT-kort. Med hjälp av denna teknik är det möjligt att använda sig av två stycken grafikkort i datorn för att därigenom fördubbla renderingskapaciteten.

Prismässigt ligger det här specifika 6600GT-kortet något över medel. Men vad det beror på är helt enkelt att det använder sig av en passiv kylare, och dessutom har en högre klockfrekvens på minnena (120 MHz högre för att vara exakt) än majoriteten av konkurrenterna.

Layout & funktioner

Föga förvånande är grafikkortet blått till färgen. När det gäller produkter från Gigabyte kan man mer eller mindre vara säker på att de kommer att ha en blåaktig färg på själva kretskortet.

Storleksmässigt är det riktigt smäckert. I jämförelse med NVIDIAs 6800 Ultra är det nästan minimalt. På längden skiljer det flera centimeter vilket kanske inte låter speciellt mycket. Men för användare av små datorlådor kan dessa vara skillnaden på ett användbart och ett oanvändbart grafikkort.

Vi ser också att grafikkortet inte kräver någon extra strömkontakt. Det här betyder att det inte drar mer än 75W (vilket PCIe-16x-porten klarar av att leverera) och att man slipper en utav alla dessa kablar som idag behövs i en dator.

Bak på kortet hittar vi tre kontakter, en DVI-, en VGA- och en VIVO-kontakt. Här hade vi mycket hellre sett två stycken DVI-kontakter istället för enbart en. Detta hade varit en stor fördel för dem som till exempel använder sig av dubbla TFT-skärmar. För de som fortfarande använder skärmar med VGA-anslutning hade det heller inte varit några som helst problem om man hade skickat med två stycken DVI- till VGA-adaptrar.

VIVO-kontakten används både för att skicka ut videosignaler och för att ta in dem. För att få tillgång till denna funktion krävs att man använder den adapter som medföljer.

Kylning & ljudnivå

Det mest intressanta och uppseendeveckande med det här grafikkortet är dess kylning. Enligt Gigabytes egna termer är det utrustat med ”Silent-pipe”, alltså en heatpipe-kylning utan någon form av fläktar. Det är också Zalman som tillhandahåller den här kylaren direkt till Gigabyte vilket borde borga för kvalité med tanke på deras expertis inom området.

Själva kylaren är uppdelad i tre olika enheter. En stor kylfläns som sitter monterad på grafikkortskärnan på framsidan av grafikkortet. På baksidan sitter det två olika kylflänsenheter monterade och alla dessa är ihopkopplade med hjälp av en heatpipe. Något som säkerligen kommer att intressera flertalet potentiella användare är att grafikkortet enbart tar upp en kortplats och därigenom kan monteras i alla barebone-lådor (förutsatt att de har en PCIe 16x-plats).

Minneskretsarna får ingen som helst kylning på det här grafikkortet, men med tanke på att det inte är ämnat åt överklockare eller ens högprestandasegmentet för den delen är det föga till en nackdel för användaren. Minneskretsarna i sig är specificerade till 1,6 ns (1250 MHz DDR) och är tillverkade av Samsung. Med andra ord är det samma produkt som återfinns på X800- och 6800-serien.

Eftersom det inte finns några fläktar över huvud taget på grafikkortet är det knäpptyst. Med andra ord är det ett utmärkt val för användare som söker en så tyst dator som möjligt. Under vanlig användning är det inga som helst problem med kylaren, den presterar bra och håller grafikkortet svalt. I spel eller andra tunga tillämpningar börjar dock kortet bli relativt varmt, men ser man bara till att ha bra luftgenomströmning i sin datorlåda är det inga som helst problem.

Överklockning

För att utvärdera överklockningspotentialen på grafikkortet använde vi oss av Coolbits, en inbyggd överklockningsfunktion i NVIDIAs drivrutin.

För att kontrollera om grafikkortet var helt stabilt i den överklockade hastigheten lät vi helt enkelt 3DMark 2001 stå och loopa kontinuerligt i en timme. Klarade grafikkortet av det utan problem klassades det som stabilt.

Efter ett tag laborerande fick vi fram att 529 MHz på kärnan och 1180 MHz på minnet var den högsta stabila överklockningen. Med andra ord är det ingen större skillnad mot 500/1120 MHz som är standard. Dock skall man ha i åtanke att minnet redan är 120 MHz snabbare som standard än vanliga 6600GT-kort. Anledningen till att kärnan inte gick att få upp i några högre hastigheter beror troligen på den passiva kylaren som redan i standardhastighet får jobba en hel del.

Testsystem

För alla tester som utfördes användes följande system:

Vi valde att testa grafikkorten på ett så snabbt system som möjligt för att kunna pressa grafikkorten till deras yttersta. Dock kommer man inte upp i samma siffror med en långsammare dator, men på det här sättet ser vi lättare skillnad på grafikkorten och kan bilda oss en mer rättvis uppfattning om dem.

Något annat vi hade problem med var att bestämma vilka tester vi skulle köra. Det får inte ta för lång tid, inte vara för intetsägande och så vidare. Vi hoppas att vi har kommit fram till en bra blandning av klassiker och moderna spel, samt syntetiska tester.

Mjukvaran som användes för att testa grafikkortet var följande:

Alla testerna kördes tre gånger, sedan räknades ett medelvärde ut mellan de tre resultaten. Om något av de tre värdena avvek allt för mycket, körde vi testet en runda till, och strök sedan det avvikande resultatet.

Vi gjorde inga optimeringar över huvud taget i drivrutinerna utan alla tester gjordes med standardinställningarna. Alla tester kördes i upplösningen 1280x1024 med en 32 bitars färgupplösning eftersom detta är en av de vanligaste lägena idag. Vi gjorde heller inga som helst ändringar inuti spelen och benchmarkprogrammen, utan det är originalvärdena som används. Enda undantagen till dessa regler är 3DMark-programmen som kördes i standardupplösningen 1024x768.

Prestandatester -1

Vi börjar vår testsvit med att köra en del syntetiska tester, bland dessa de tre senaste 3DMark-versionerna. Vi har valt att inkludera dessa eftersom många efterfrågar siffror från just de programmen. Vi anser dock att man inte skall lägga någon större vikt vid dessa resultaten när man bedömmer ett grafikkorts prestanda. Detta på grund av allt fusk som förekommit, och troligen fortfarande gör det, från båda tillverkarnas sidor.

3DMark2001 har i dagsläget blivit mer eller mindre processorberoende, vilket vi också ser i vårt test. Dock kan man se en viss antydan på att ATI-kort rent generellt presterar bättre i det här syntetiska testet. Gigabytes 6600GT placerar sig en bit efter de snabbaste korten, men slår X700-kortet rejält på fingrarna.

I den lite nyare versionen av 3DMark ser vi lite större variation på siffrorna, och även här presterar 6600GT-kortet bra. Det får nästan 50 procent fler poäng än X700-kortet och är inte allt för långt efter X800 XL.

Vi ser samma tendens i det nyaste 3DMark-programmet, som i det föregående.

Codecreatures är ett DirectX 8.1-baserat benchmarkprogram som bland annat testar grafikkortens Vertex- och Pixel-Shader pretstanda. Standardtestet kördes, dock med ändrad upplösning.

I Codecreatures hamnar 6600GT ganska långt bak, detta trots att storebror, 6800 Ultra, är det kort som presterar bäst.

I de ovanstående två testprogrammen, FabelMark och VillageMark, testas bland annat grafikkortets förmåga att enbart rendera det som skall synas på bilden. Alltså att inte först rendera ett objekt, och sedan ytterligare ett objekt ovanpå det. Detta är allt annat än optimalt eftersom då något som inte syns tar upp grafikkortskraft.

Dessa två tester börjar bli lite gamla vilket vi också ser på resultaten, över 300 Fps är mer än tillräckligt. Ändå ser vi att 6600GT-kortet hamnar långt på efterkälken och att 6800 Ultra-korten återigen presterar bäst.

Prestandatester -2

Nu har vi gått igenom de syntetiska testerna och det är dags för spelen. Här har vi valt ut så moderna spel som möjligt för att pressa grafikkorten till sitt yttersta.

Det är inte speciellt länge sedan Doom 3 släpptes. Ryktet om att man mer eller mindre skulle behöva det värsta på datormarknaden för ett ens kunna spela i den lägsta upplösningen visade sig vara falskt. Det gick relativt bra att spela spelet med medioker hårdvara, om man höll sig till de lägre inställningarna. Men Doom 3 är ett mycket krävande spel, och ställer en hel del krav både på grafikkortet och processorn.

Vi ändrade inga inställningar över huvud taget förutom upplösningen, exempelvis stod detaljnivån kvar på "High".

Nvidia-korten är solklara vinnare i Doom 3-testet. 6600GT-kortet presterar riktigt bra, och slår till och med X800 XL på fingrarna, även om skillnaden är inom felmarginalen.!

Half-Life 2, är tillsammans med Doom 3, två av förra årets mest efterlängtade spel. Half-Life 2 var ungefär ett år försenat så förhoppningarna på denna titel var enorm. Att spelet skulle vara krävande för datorn var mer eller mindre självklart. Vi testade grafikkortens prestanda i Half-Life 2 med hjälp av verktyget "Hardware OC Half-Life 2 Benchmark".

Den enda inställningen vi ändrade från standardvärdena var upplösningen.

Här ser vi att det är något annat än grafikkortet som är flaskhalsen, de flesta kort presterar likvärdiga siffror.

Far Cry är på inget sätt ett purfärskt spel, men är ändå ett mycket krävande spel, bland annat på grund av att det aktivt nyttjar en hel del DirectX 9-funktioner. Vi testade även detta spel genom att använda oss av ett verktyg från Hardware OC, denna gång version 1.4.1 anpassad för Far Cry. I detta program valde vi oss att köra testet ”HardwareOC – Steam” med inställningen High Details.

I Far Cry-testet vi använde oss av verkar det som att processorn är en flaskhals. Det skiljer enbart några få bildrutor i sekunden mellan alla kort förutom X700.

Unreal Tournament 2004 är uppföljaren till de mycket populära spelen i Unreal Tournament-serien. Det är ganska nytt och därför nyttjas en hel del mycket krävande funktioner.

Testet utfördes genom att vi körde ett inspelat demo kallat "Dria Onslaught", vi ändrade alla inställningar inne i spelet till max så att vi pressar systemet maximalt.

I det här sista speltestet ser vi en samma tendens som i Far Cry. Det verkar vara processorn som begränsar eftersom de ligger inom en mycket liten marginal. Först när vi testar X700-kortet ser vi att processorns prestanda räcker till och det är nu grafikkortet som är den största flaskhalsen.

Slutsats

För att summera det hela så är Gigabyte GeForce 6600GT Turbo-Force ett högintressant grafikkort. Den bygger på en redan populär produkt men man har finjusterat de mindre lyckade aspekterna med det. Vad Gigabyte främst har lagt ner energi på är kylningen och här har man tillsammans med Zalman lyckats väldigt bra. Istället för referenskylningen till 6600GT som var allt annat än lyckad har man en helt ljudlöst kylare som trots det klarar av att hålla grafikkortet svalt. En nackdel med den här lösningen är dock att de som vill överklocka sitt grafikkort inte kommer att lyckas lika bra eftersom den vanliga kylaren med fläkt som brukar återfinnas på 6600GT-korten kyler något bättre.

Ytterligare en förändring gentemot standard är att minneshastigheten är 12 procent högre. Detta ger en rejält prestandaökning vilket man inte tackar nej till. Även VIVO-funktionen är välkommen även om denna inte på något sätt är unik.

Att grafikkortet är relativt nätt och inte heller kräver en extra strömanslutning gör att många med mindre datorlådor, alternativt personer som vill hålla koll på sin elförbrukning kommer att uppskatta det här kortet. Jämförelsen med storebror 6800 Ultra är nästan löjlig, både vad gäller energiförbrukning och storlek.

Det enda egentligen negativa med Gigabyte GeForce 6600GT Turbo-Force är priset. Det kostar några hundralappar mer än medelpriset för ett 6600GT-kort, men med tanke på kylningen och den högre minneshastigheten bör detta vara motiverat.

Fördelar Nackdelar
Prestandan Priset
Kylningen
VIVO-funktionen
Storleken



23/07-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakurll 64bits punkt se