Bitrate ilyn SF-403EX

Produktspecifikationer

Tack till Bitrate som gjorde denna recension möjlig.

29/01-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Flashbaserade mp3-spelare har funnits ett tag på marknaden och idag finns det ett otal modeller som konkurrerar om köparnas gunst. Ett flertal av dessa har dessutom kommit till tack vare svenska entusiaster som startat företag för att importera dessa små spelare. Kända namn inom denna branch är Jens of Sweden, Directman (iRiver) och Niob. Det vi har framför oss är en ny mp3-spelare från ett nytt svenskt företag som vill vara med i konkurrensen: Bitrate. För tillfället har de bara en produkt i sitt sortiment och det är den som vi skall testa: ilyn SF-403EX.

Produktspecifikationer

Det vi har att göra med är en kompakt flashminnesbaserad mp3-spelare med OLED-skärm. Nedan är en tabell som sammanfattar spelarens egenskaper. Dessa värden är vad tillverkaren har uppgett.

Typ av lagningsmedia: Flashminne
Minnesstorlek: 256 MB
Filformat: mp3, WMA
Gränssnitt mot dator: USB 1.1
Överföringsmetod: UMS (flyttbar hårddisk)
Batterityp: Inbyggt, Li-Polymer
3.7 V, 420 mAh
Uteffekt till hörlurar: 10 mW per kanal
Signal/brusförhållande: 90 dB
Speltid på fulladdat batteri: 18 timmar
Display: 2-färgers grafisk OLED
Inspelning: Mikrofon, Line-in & radio
till WMA 32 - 128 kbps
Radio: 87.50 - 108.00 MHz
Ljudfunktioner: Equalizer, 5 fasta lägen
2 valbara och SRS
Storlek: (B x H x D): 56 x 35 x 17 mm
Vikt: 35 g
Uppgraderbar: Ja

Spelaren levereras i en stilren och kompakt kartong som är stadigt byggd. Den mattsvarta finishen på lådan ger paketet en exklusiv känsla. Innehållet ligger väl packat där själva spelaren ligger i ett fack för sig och alla tillbehör i en separat sektion. Ingen risk att något skall skaka runt och repa spelaren med andra ord.

Tillbehören som ingår är många, det är välfyllt i lådan. Varje tillbehör ligger dessutom förpackat i separata plastpåsar så att man slipper trassel av alla sladdar. Det mesta man kan tänka sig behöva till en mp3-spelare (förutom musiken) ingår. Det enda som saknas är en laddare, mer om detta senare.

Det vi hittar i tillbehörshögen är följande: Att det följer med två par hörlurar beror helt enkelt på att man kan bära spelaren på olika sätt. Den ena luren är av traditionell propp-typ, den andra är avsedd att fungera som bärrem samtidigt som hörlur. Vill man använda andra lurar kommer den separata bärremmen till pass om man vill ha spelaren hängandes runt halsen.

Vill man inte ha spelaren som halssmycke kan man fästa den på armen med den medföljande remmen. Denna variant är mer lämplig för den som gillar att sporta och som inte vill ha något som dinglar runt. Är man vare sig sportig eller hipp kan man alltid stoppa spelaren i fickan. Dess lilla storlek gör att den knappast märks och det medföljande plastfodralet kan användas för att skydda spelaren mot andra föremål som kan orsaka repor. Det finns dock en hake med fodralet: det är en perfekt implementering av ordet "sugpassning". Det är så tajt konstruerat att spelaren knappt går in. När man väl fått på fodralet är det ännu svårare att ta bort det. Plasten har nämligen en egenskap som gör att den suger sig fast i spelarens glatta yta.

Till spelaren medföljer två kablar och en USB-adapter. Den ena kabeln är en traditionell USB-kabel för inkoppling av spelaren till valfri dator med USB-port. Med en längd på en meter når den in bakom de flesta chassin. Den andra kablen är avsedd för att spela in linjenivå-signaler från extern källa. Hittils inget speciellt unikt. USB-adaptern däremot är en smart sak som fler tillverkare borde ta efter. Den gör samma jobb som USB-kaben fast på ett mer portabelt sätt. Med denna lilla sak i fickan är det inga problem att använda spelaren som USB-minne för att flytta filer. Man slipper med andra ord släpa på en kabel om man vill koppla in sin spelare på andra datorer än den man primärt använder.

Slutligen har vi manualen och skivan med drivrutiner och mjukvara. Manualen är liten men välfylld. Den är på två språk: engelska och svenska. Texten i manualen är liten men ändå tydlig. Alla funktioner hos spelaren beskrivs stegvis och det är inga problem att hänga med. Att svenska finns med är ett stort plus. Bitrate verkar satsa på att få det mesta på svenska till sina produkter. Beskrivningarna för mjukvaru-uppgraderingarna är på svenska och svensk text i spelarens menyer är planerade. Detta sätt att tänka är ett stort plus i det slutliga betyget.

Skivan som medföljer är av den mindre sortens CD (8 cm). För CD-läsare med släde är detta inget problem, men slot-in-läsare kan eventuellt få problem med en så liten skiva. På skivan finns drivrutiner för Windows 98 (Windows 2000 & XP behöver inga drivrutiner) och några små enkla program.

Nu när tillbehören är genomgångna är det dags att titta på själva spelaren. Bitrate säljer denna spelare med ord som "kvalitet", "känsla" och "design", vilket visar på att den skall ses som en lyxmodell. Tittar man på utseendet så har Bitrate inte helt fel. Spelaren ger exklusiva "vibbar" med sitt blanka, svarta hölje, kromade kanter och matta aluminiumfärgade detaljer. Den är dock helt av plast, vilket gör att den riktigt exklusiva känslan inte vill infinna sig. Den är helt enkelt för lätt och saknar känslan av riktig metall. Den är dock stabilt byggd, den verkar mer eller mindre gjuten på något sätt. Det finns inga synliga skruvar som vittnar om dess sammansättning.

Framsidan på spelaren domineras av OLED-displayen. Alla knappar och reglage sitter utmed spelarens sidor. Antalet knappar är dessutom relativt litet, totalt fem har placerats ut på tre av spelarens sidor. På ena långsidan sitter tre knappar som styr uppspelning, radio och inspelning. På den andra långsidan (som är rundad och svart) sitter knapplåset. På ena kortsidan sitter en liten joystick-knapp som används vid navigering mellan musikspåren och i menyerna. På samma sida sitter även en mikrofon för röstinspelning och en blå lysdiod som tänds när batteriet laddas.

Utöver knapparna finns det tre uttag som också sitter utplacerade utmed spelarens kanter. På samma sida som uppspelningsknapparna sitter hittar man linjeingången. Denna används om man vill spela in något från en extern ljudkälla. Hörlursuttaget och USB-porten sitter på ena kortsidan (den motsatta till sidan med joysticken). Hörlursuttaget är av vanlig 3.5 mm, vilket gör att alla typer av hörlurar med 3.5 mm stereo teleplugg passar. USB-kontakten är av en mini-variant som verkar vara unik för denna spelare. Denna täcks av en gummibit som känns lite klen. Frågan är hur länge den kommer att hålla, med tanke på att USB-porten på en mp3-spelare används rätt så flitigt. Hörlursuttaget och linjeingången saknar skydd över huvud taget.

Den återstående baksidan har inga kontroller eller andra egenskaper som gäller användandet av spelaren. Det man hittar här är en liten ögla där man skall sätta fast halsremmen. Utöver detta finns det bara lite text som anger modellbeteckning, serienummer och tillverkare (Sodiff E&T Co. i Korea). Att spelaren är CE-godkänd samt är försedd med ljudförbättringssystemet SRS går också att utläsa från baksidan.

Grunden i detta består av en 4-raders, 2-färgers OLED-display, fem reglage och 2.5 Mb mjukvara. Denna kombination skapar ett gränssnitt som är relativt lätt att använda. Trots de få reglagen går det att nå de flesta funktioner med någorlunda få knapptryckningar.

Denna spelare följer med i trenden när det gäller displaytyp. En grafisk OLED (Organic Light Emitting Diode) ser till att man ser vad man gör och lyssnar på. Displayen är uppdelad i fyra rader där den översta har en orange-gul nyans och resten drar åt det blå-turkosa hållet. Grafisk information visas över hela displayen, vilket ibland gör att objekt blir tvåfärgade (till exempel equalizern). Dessutom finns det ett svart mellanrum mellan den gula och den blå delen, vilket syns tydligt i equalizer-fallet. I praktiken är dock dessa egenheter inte direkt störande. Displayen är i stället mycket lättläst och tydlig tack vara OLED-tekniken. Rörliga objekt (till exempel VU-mätarna) lider inte av den eftersläpning som är vanlig hos LCD, ytterligare en fördel hos OLED-tekniken.

Notera: färgvariationen i bilderna ovan beror på kameran.
Displayen ändrar inte färg i olika lägen.

Hanteringen av spelaren sker genom tre tryckknappar och ett joystick-liknande reglage. Det femte reglaget är knapplåset som förhindrar oönskade aktiveringar när spelaren är utom synhåll. Tryckknapparna har en bra känsla med distinkta tryckpunkter. De är dock något små, vilket är ett resultat av spelarens lilla format. Joysticken är inte lika distinkt och har lite problem med precisionen. Det är relativt lätt att få felaktiga tryckningar vid användningen av denna. Vid uppspelning agerar joysticken både volymkontroll och hopp-kontroll (för att byta låt). Under dessa förutsättningar fungerar den bra. Det är framförallt vid menynavigeringen man märker av bristen på precision i joysticken. Dessutom är riktningsvalen inte konsekventa i menyerna, vilket ökar på antalet feltryck.

Joystick-reglaget utgör även tryckknapp utöver riktningsfunktionerna. Genom att trycka in den kort kommer man in i filnavigeringsläget. Håller man den intryckt en längre tid kommer man till menyn för alla inställningar som går att göra. När man är i menyerna trycker man på joysticken för att konfirmera valda inställningar så att dessa lagras.

De övriga knapparna styr musikuppspelningen, equalizer-val, aktiverar radion och startar inspelningen. Play/pause-knappen fungerar också som strömbrytare. I avstängt läge väcks spelaren till liv med denna och när spelaren skall stängas av håller man knappen intryckt några sekunder.

När man nu lyssnar på musik så visar displayen en hel del information. I den gula sektionen visas speltid, repeteringsläge (det finns ett antal att väja på inklusive slumpmässig uppspelning) och batteristatus. Mittendelen av displayen visar vilken katalog man befinner sig i och vilken låt som spelas, antingen som filnamn eller ID-tag (om sådan finns). Den understa delen visar lite info om mp3-filen samt VU-mätare alternativt kalender och klocka. Du läste rätt - denna mp3-spelare är försedd med en realtidsklocka med kalenderfunktion!

För att kunna leta runt bland all musik i spelaren finns en filhanterarfunktion. Med denna kan man lätt vandra runt bland filerna och katalogerna. I detta läge visas informationen som fyra rader text. Tyvärr är typsnittet ganska stort så de flesta filnamn blir kraftigt avhuggna och måste därmed scrollas över displayen. Denna nackdel är dock inte unik för denna spelare, de flesta med denna storlek på display lider av samma problem. En möjlighet att välja ett mindre typsnitt för just filhanteringsfunktionen hade suttit fint för att råda bot på detta.

All konfiguration finns samlat under en gemensam huvudmeny där alla funktionsgrupper visas med enkla symboler och förklarande text. Det är med andra ord inga problem att hitta det man är ute efter. Dessutom har den medföljande manualen bra beskrivningar av menyerna, på svenska dessutom, ifall man skulle bli tveksam. Från huvudmenyn kommer man ner till undermenyer som använder text och olika former av markeringsrutor och "nivåmätare". Här har man använt ett mindre typsnitt för att få plats med all information på displayen. Hanteringen av menyerna och valen där under sköts av joysticken och här är man lite inkonsekvent i hur den skall användas. Det kan dock vara en fråga om vana, använder man denna spelare under en längre tid får man in mönstret i ryggraden och då är det inga problem.

Vad man än tycker om en mp3-spelares utseende och konstruktion så är det slutligen en viktig parameter som avgör om detta är något att ha: ljudkvaliteten. Utvecklingen inom mp3-spelarna har nått en nivå idag som gör att skillnaderna mellan olika märken och tillverkare har minskat. Dock finns det skillnader och det är denna spelare ett bra exempel på.

Först tittar vi på hörlurarna. Sett till den totala ljudupplevelsen är det dessa som mest påverkar kvaliteten. Denna spelare levereras med två par hörlurar. Rent ljudmässigt är dessa identiska, skillnaderna ligger i deras mekaniska egenskaper.

Tittar man på själva hörlursdelen (den som sätts i örat) så är de identiska förutom i färg och några dekorationsdetaljer. Detta märker man också när man lyssar på dem. Hur är då ljudkvaliteten hos dessa? Som vanligt kan man säga: platt och tråkigt, med en bismak av telefon och billig transistorradio. Tack vare equalizern går det att bättra på ljudet något, men hur man än gör så blir det aldrig bra. Så det blir till att rekommendera uppgradering av denna del om spelaren skall komma till någon (musikalisk) glädje. Följande ljudbedömningar har gjorts med Koss Porta Pro, en klassiker som ofta vinner tester i HIFI-tidningar. Dessutom har tre andra mp3-spelare använts som jämförelse: Archos AV420, iRiver IFP-190 och Cowon iAudio 4.

I grundläge ger ilyn-spelaren ett ganska ordinärt ljud ifrån sig, inte dåligt men inte speciellt utmärkande heller. Jämfört med de övriga spelarna är ljudet lite trist. Som tur är finns en equalizer som är justerbar i fem band som hjälper upp detta. Efter lite justeringar blir ljudet riktigt bra. Det som spelaren är sämst på är att hantera basen. Den orkar helt enkelt inte med i djupet riktigt och därmed blir ljudet inte fullt så fylligt. Skruvar man upp basen med hjälp av equalizern eller SRS TruBass blir resultatet att bastonerna spricker i stället för att få rätt djup. En bidragande orsak till detta kan vara det relativt klena slutsteget på 2 x 10 mW. Det är dock inte hela sanningen, iRiver-spelaren är också specificerad till 2 x 10 mW men ger en betydligt bättre bas. Jämför man med Archos-maskinen har ilyn-spelaren inget att hämta. Den bas som Archos pumpar ut är det få spelare som kan matcha.

Spelarens ljudförbättrande funktioner har nämnts tidigare i korthet så det är på sin plats med en mer ingående beskrivning av dessa. Följande möjligheter har man att påverka ljudet i en ilyn: Equalizern håller en bra nivå med flera inställningsmöjligheter. Den bästa är möjligheten att lagra två egna inställningar som på ett enkelt sätt kan nås under tiden man lyssnar. För dessa två inställningar har man en 5-bands equalizer att leka med. Detta räcker till för de flesta. De fasta inställningarna är inget nytt. Dessa uppför sig som hos de flesta spelare som använder motsvarande funktion.

SRS är ett annat sätt att påverka ljudet. När denna funktion aktiveras stängs den vanliga equalizern av, vilket är lite trist. Möjligheten att påverka ljudet hade varit större om båda funktioner gick att använda samtidigt. Dessutom är justeringsmöjligheterna för SRS i stort sätt obefintliga: man kan bara slå på eller stänga av den. Med andra ord, det är full effekt eller inget alls. En möjlighet att justera SRS i flera nivåer hade gjort denna funktion mer användbar så man får välja hur ljudet skall påverkas och hur mycket.

Vad är nu SRS för något? Det är ett system från SRS Labs som skall förbättra ljudet på olika sätt. I denna spelare har två delar av SRS implementerats: WOW och TruBass. WOW är en funktion som skapar större stereobild på syntetisk väg. Med denna effekt påslagen får musiken effekten av att högtalarna står långt ifrån varandra. Dessutom får ljudet en frekvensmässig massage som skall förbättra frekvensåtergivningen från apparater med klena högtalare. Bland annat basen får en extra höjning för att kompensera för den sämre basåtergivningen i enklare ljudutrustning.

TruBass är en funktion som påverkar basen i musiken. Det man kan jämföra denna med är loudness-kontrollen som ofta sitter på förstärkare. Resultatet av denna är en förhöjd basåtergivning, vilket framförallt gynnar musik med tung bas. Tyvärr kommer denna funktion lite på skam eftersom ilyn-spelaren inte hanterar basåtergivningen så bra.

Hur är då dessa SRS-effekter i praktiken i denna spelare? Eftersom möjligheten att påverka mängden av SRS inte existerar är användningsområdet rätt så begränsat. Är man en vän av modifierat ljud så kan detta vara bra funktioner att leka med. Använder man de medföljande lurarna hjälper SRS till att göra dessa användbara. Har man däremot hörlurar av lite kvalitet lär nog SRS förbli avstängt. Färgningen av ljudet blir för stor för att det skall bli musikaliskt rätt (om man nu har lite krav). Då är det bättre att använda equalizern eftersom denna inte påverkar ljudet lika intensivt.

Som lite kuriosa bör det nämnas att spelaren är försedd med en hastighetskontroll. Denna styr hur pass fort en ljudfil skall spelas upp. Hastigheten kan justeras från -80% till +100% relativt normal hastighet i steg om 20%. Effekten blir ungefär den samma som att spela upp vinyl i fel hastighet. Exakt vad denna finess skall användas till står jag frågande till, men det lär nog fungera som partytrick om inte annat. En kul finess i alla fall som antagligen inte kostade särskilt mycket att implementera.

Spelaren är försedd med en FM-radio vars ljudkvalitet är som sig bör. Den är vare sig bättre eller sämre än andra spelares radiomoduler. Radion klarar förstås stereosändningar. Dock kan inte equalizern och SRS användas när man lyssnar på radio, dessa fungerar bara ihop med mp3-delen. Radion har för övrigt 20 lagringsplatser för kanaler och kan söka av frekvensbandet automatiskt efter stationer.

Till sist bör det påpekas att en stor del av ljudkvaliteten kommer från de mp3-filer man använder. Dåligt kodade filer finns det inte mycket bot för. Under dessa tester har musik kodad i 192 kbps använts för att minimera inverkan av just kodningen.

Hur fungerar nu denna spelare i det verkliga livet? Att den är extremt portabel är det ingen tvekan om. Visst går det att göra en mp3-spelare mindre, men då börjar problem med hanterbarheten spela in. Den låga vikten gör att spelaren knappast utgör en börda att släpa runt på. Dessutom får man flera alternativ att bära den på, vilket är bra. Bilderna nedan ger en uppfattning om hur pass liten ilyn-spelaren är.

Utseendet är definitivt till spelarens fördel. Man behöver inte skämmas för den. Dess blanka yta har dock egenskapen att den avslöjar alla fingeravtryck, vilket gör att man får torka av den då och då.

En sak som är av mycket stor betydelse när det gäller portabel utrustning är batteriet. Det gäller både dess kapacitet, hur det laddas och dess totala livslängd. Denna spelare är försedd med ett litium-polymer-batteri på 3.7 V, 420 mAh. Detta lilla batteri skall kunna hålla spelaren vid liv i 18 timmar kontinuerligt (enligt tillverkaren). I praktiken visade sig att batteriet inte höll så länge. Spelaren sattes på kontinuerlig uppspelning, med en belstning på 60 ohm per kanal, volymen inställd på en nivå som passar mig (spelar inte särskilt högt, vill ha hörseln kvar...) och fulladdat batteri. Efter 12 timmar var spelaren död. Visserligen användes 192 kbps mp3-filer (de beräknade 18 timmarna är för 128 kbps), men så stor skillnad borde det inte göra. Displayen var förstås släckt under testkörningen.

När nu batteriet väl har tagit slut måste det laddas, vilket sker via USB-porten. Med andra ord, laddningen sker när spelaren är ansluten till en dator. Detta kan skapa problem om man vill ta med spelaren på en längre resa där datorer inte förekommer. Det finns nämligen inte någon möjlighet att ansluta en extern laddare. Detta gör denna spelare mer lämplig för resor till och från jobbet eller skolan än för långresor.

Etftersom batteriet inte går att byta på egen hand måste spelaren skickas in till Bitrate för byte. En sådan operation skall kosta 300 SEK inklusive frakt och moms. Enligt manualen har batteriet en livslängd på sex månader vid normala temperaturförhållanden. Dessa sex månader är förhoppningsvis beräknad speltid, annars är inte spelaren mycket att ha. Att inte kunna byta batteri på egen hand utesluter möjligheten att ha några i reserv vid längre resor (med tanke på laddningssättet).

För att få in någon musik i spelaren ansluter man den till datorn via USB. Tyvärr är det bara USB 1.1 som gäller, vilket påverkar tiden det tar att fylla minnet. Uppmätt hastighet vid skrivning är 816 kB/s vilket innebär att det tar lite över fem minuter för att fylla minnet hos spelaren. Fördelen är att man inte behöver ett specialprogram för att flytta filer. Spelaren följer UMS (USB Mass Storage), vilket innebär att den visar sig som en flyttbar hårddisk. Tack vare detta kan man använda valfri filhanterare för att flytta filer till och från spelaren. Detta gör också att spelaren fungerar med alla operativsystem och bärbara enheter som kan agera UMS-värd.

På tal om lagring, denna modell av ilyn rymmer 256 MB, vilket innebär att man kan lagra ungefär fyra timmar musik som är kodad i 128 kbps. Med tanke på hur laddningen har lösts, är detta tillräckligt. Vill man använda spelaren som fickminne hade dock lite mer minne varit bra. Turligt nog finns spelaren med 512 MB och 1024 MB ifall 256 MB är för lite. I skrivandes stund har Bitrate modellerna med 256 MB och 512 MB i sitt sortiment.

Den mjukvara som medföljer spelaren är spartansk. Drivrutiner för Windows 98 ingår (nyare Windows-versioner har redan nödvändiga drivrutiner inkluderade) samt ett litet program för att konvertera bilder till startlogotyper. När spelaren startas upp visas en liten animerad bildsekvens som går att byta ut, därav detta program. Som programmet ser ut nu behöver det en uppfräshning. Det ser ut som en nybörjare med dåligt ordningssinne har varit i farten:

En sak som har lösts på ett smidigt sätt är uppdateringen av spelarens interna mjukvara (firmware). På Bitrates hemsida hämtar man enkelt ner den senaste uppdateringen som en zip-fil. Där i finns en textfil på svenska som beskriver hur man utför uppgraderingen. Metoden är inte svårare än att flytta ett par filer till spelarens rot-katalog. Kan man flytta musik till spelaren så kan man göra en uppgradering. När filerna ligger på sin plats är det bara att starta om spelaren. Den känner av filerna automatiskt och utför uppgraderingsproceduren.

Inspelningsfunktionen är flexibel i och med att den klarar av mikrofon, linjesignaler och FM-radion. Den går att justera från 32 Kbps upp till 192 Kbps för alla tre signalkällorna (individuellt valbart per källa). Haken är att inspelningen är enbart till WMA. Att spela in till mp3 klarar inte spelaren av.

Slutligen, om man nu vill ha en ilyn SF-403EX, vad får man punga ut med? Vill man ha 512 MB i sin spelare får man lägga ut 1890 SEK, räcker det med 256 MB slutar det hela på 1390 SEK. Dessa priser ligger helt i paritet med liknande spelare från andra tillverkare. Beställningar kan göras direkt på Bitrates hemsida och betalningssättet är postförskott. För tillfället står dessutom Bitrate för fraktkostnaderna, vilket inte är helt fel.

Efter denna djupa genomgång, vad blev nu den slutliga domen? Precis som alla andra produkter så har denna spelare sina fördelar och nackdelar. På plus-sidan har vi designen, funktionerna och användarvänligheten. På minus-sidan hittar vi framförallt batterilösningen, hörlurarna och överföringshastigheten. Att inte kunna ladda spelaren utan dator är enligt mig den största missen, följt av att batteriet inte går att byta på egen hand. Dåliga hörlurar är mer regel än undantag hos portabel ljudutrustning, så detta är inget unikt för just Bitrates produkt. Att inte förse spelaren med USB 2.0 och därmed högre överföringshastighet kan ses som en miss, men om den snabbare USB-standarden skall komma till nytta gäller det att flash-minnet hänger med. Det är inte alltid fallet hos USB 2.0-försedda spelare.

Är nu denna spelare något att ha? Svaret på denna fråga är: det beror på hur den skall användas. Vill du ha något för långresor till ställen där datorer är sällsynta så bör du nog titta på andra modeller. Däremot som en spelare för dagligt bruk till och från jobb eller skola är den ett hett alternativ. Någonstans lär det finnas en dator som kan ladda den och dess lilla storlek gör att den inte är i vägen. Se bara till att fixa ett par bättre hörlurar så blir du nog nöjd med ljudet också (såvida du inte är ett techno-freak som kräver tung bas...).

Fördelar
Nackdelar
Snygg & stabil design Inbyggt batteri