iRiver H10

Tack till iRiver som gjort recensionen möjlig.

25/02 -05 | Jonas Lundh | lundh(@)64bits.se

Iriver är ett välkänt namn och en av de tillverkare som funnits länge på den svenska marknaden. Sedan länge har de haft ett digert urval av flashminnesbaserade mp3-spelare och även två olika typer av mp3-spelare med hårddisk. Dessa har mellan 10 och 40 GB stora hårddiskar, alla med en diameter på 1,8 tum. Nu är det dags för något nytt, iPod Mini har haft det i ett år, Zen Micro i några månader och iRiver har precis kommit ut med sin på marknaden. Det handlar så klart om mp3-spelare med en mindre hårddisk, dessa minidiskar är bara 1 tum stora.

iRiver H10 är alltså en mp3-spelare med hårddisk. Denna hårddisk rymmer 5 gigabyte, det finns i dagens läge inga hårddiskar i denna pyttestorlek som rymmer mer än så. Övriga egenskaper finns listade i tabellen nedan.

Typ av lagningsmedia: Hårddisk
Minnesstorlek: 5 GB
Filformat: MP3, WMA, ASF, JPG, TXT
Gränssnitt mot dator: USB 2.0
Överföringsmetod: UMS, specialprogram
(valfritt)
Batterityp: Inbyggt, Li-Ion
Uteffekt till hörlurar: 18 mW per kanal
Signal/brusförhållande: upp till 90 dB för musik
upp till 50 dB för radio
Speltid på fulladdat batteri: upp till 12 timmar
Display: fler än 260 000 färger
Inspelning: Mikrofon, Line-in & radio
till mp3
Radio: Ja
Ljudfunktioner: Equalizer och SRS
Storlek: (B x H x D): 54 x 95 x 15 mm
Vikt: 96 g
Uppgraderingsbar firmware: Ja
Pris: 2 999 kr

Spelaren levereras i en stilren svart och röd kartong. Genom ett hål i denna kan man se spelaren ligga väl skyddad av plast. Hela förpackningen ger intryck av att vara väl genomtänkt och att spelaren skall vara av hög klass. Den framhäver spelaren på ett mycket effektfullt vis.

Inne i förpackningen är det inte mycket att klaga på, den är välfylld med nyttiga tillbehör och smarta lösningar. Alla prylar på sin plats och allt är mycket väl organiserat. Så väl organiserat att det kan vara knepigt att komma åt allt. Det hela bådar gott inför fortsättningen. Nedan följer en förteckning av innehållet i förpackningen:

Det medföljande fodralet är i ett silikonliknande material vilket ger mycket bra frktion samtidigt som det inte bygger på spelarens storlek markant. Fodralet är vitt och lite genomskinligt, man anar spelarens färg under det och knapparna syns på ett bra sätt. Detta är viktigt eftersom fodralet täcker de flesta knapparna och man får helt enkelt trycka på dem genom fodralet. På grund av materialets egenskaper fungerar detta ypperligt och det märks tydligt när man tryckt på en knapp. Baksidan av fodralet huserar ett spänne som gör det möjligt att fästa spelaren på bältet, i byxlinningen eller på ett liknande sätt.

USB-sladden är lite speciell och bör nämnas för sig. Den har nämligen ett uttag där sladden från laddaren skall kopplas in. Detta görs i direkt samband med kontakten som kopplas in i spelaren. Gamla palm-användare kommer känna igen systemet som fungerar bra. Spelaren kan både laddas och synkroniseras med datorn på en gång tack vare denna lösningen.

Den tjocka manualen finns på ett flertal språk men svenska är inte ett av dessa. Den engelska delen är dock lättbegriplig och de mest väsentliga detaljerna finns även på svenska i snabbstartsguiden. Hela manualen är uppbyggd kring spelarens menysystem och bilderna gör det enkelt att följa med i beskrivningarna.

På CD-skivan finns iRiver Plus ett program för att hantera musik, både på spelaren och datorn. Tyvärr fungerar det inte helt som man kan önska sig. Det krävdes flertalet försök för att musiken över huvud taget skulle kopieras över till spelaren men det är tyvärr inte det värsta. Under installationen får man välja vilka filtyper som skall öppnas med iRiver Plus men trots att inga av dessa markerades tog spelaren över filtyps associationerna och bytte ikonerna. Samma sak är det med autostart, jag valde att inte ha autostart när datorn startar. Trots det startar en ikon med iRiver Plus i aktivitetsfätet när datorn startar. På det sättet skall absolut inget program bete sig, värdelöst iRiver! Utöver dessa problem fungerar programmet ungefär som man kan förvänta sig, det finns valmöjligheter för manuell eller automatisk kopiering, det går att skapa playlists samt det går även att uppgradera spelarens firmware.

iRiver har lyckats skapa en spelare vars design anspelar på hög kvalité och exklusivitet. Det är inte heller en helt oäven beskrivning av spelaren. Framsidan är uppdelad i två sektioner, en som domineras av skärmen och som även har två knappar, en för att gå framåt och en för att gå bakåt bland menyerna. Skärmen som är i färg gör spelaren något unik eftersom alla andra små hårddiskspelare har svartvit skärm. Den undre halvan av framsidan är väldigt ren med enbart ett bläddringsområde i mitten. På grund av dess utformning som en touchplatta är det enbart de två knapparna som är rörliga på framsidan.

Även sidorna är rena från knappar och onödig utsmyckning, vänster sida har enbart en på/av-knapp och spelarens inbyggda mikrofon. På höger sida finns tre knappar, nästa låt, play/pause och föregående låt. I övrigt är sidorna mattsvarta och helt rena från andra detaljer. Undersidan har spelarens kontakt för filöverföring och laddning. Det är här de medföljande extra skydden kommer in i bilden, det kan tyckas vänligt av iRiver att skicka med dem men det är snarare ett nödvändigt ont, skyddet sitter nämligen inte fast på annat sätt än med friktion och så liten som den är kan den lätt försvinna spårlöst utan någon form av fästanordning. På ovansidan finns ett reglage för knapplås, uttag för fjärrkontroll även om ingen sådan medföljer och till sist även ett 3,5 millimeters stereouttag.

Spelaren är utrustad med ett utbytbart batteri som tar upp drygt en tredjedel av spelarens baksida. Att just ha ett utbytbart batteri är klart i spelarens favör, det är inte många i klassen som har det och det kan vara en avgörande egenskap för många som planerar att vara ute med spelaren under längre perioder utan tillgång till laddare. Själva batteribytet görs lätt men det betyder inte för den delen att batteriet sitter dåligt, det sitter fast bra utan att glappa.

Att manövrera runt bland menyerna är inga som helst problem. Det finns ett flertal språk att välja mellan, bland andra svenska. Bottenmenyn består av sju val varifrån man når alla spelarens funktioner. Man bläddrar i menyerna med touchknappen på framsidan och för att gå djupare in i en meny eller för att välja ett alternativ använder man select-knappen, knappen med den runda symbolen på spelarens framsida. För att istället gå tillbaka använs knappen med vänsterpil, även denna på spelarens framsida.

I Musikmenyn kan man välja att bläddra i musiken efter artist, album, gengrer, titel eller efter spellista. Tyvärr har spelaren egenskapen att all musik sorteras i bokstavsordning, det spelar ingen roll om all musik listas eller om det är ett speciellt album man bläddrar i. Det gör det tyvärr i stort sett omöjligt att lyssna på låtarna i ett album i rätt ordning.

Tack vare att skärmen är i färg har även en funktion för att visa bilder implementerats. Funktionen fungerar bra men på grund av den lilla skärmen och den låga upplösningen är det inte mycket mer än en rolig grej. Att använda den för större bildspel är uteslutet.

Vill man går det även utmärkt att bläddra runt direkt i spelarens filsystem öppna filerna därifrån istället. Spelar ingen roll om det är en bildfil eller en musikfil. Spelaren vet vad den skall göra med de filformat den har stöd för. Detta är en mycket bra funktion, framförallt om man hellre sorterar sin musik själv än har den organiserad efter musikfilernas-taggar.

Mycket lagringsutrymme och färgskärm i all ära men det är en musikspelare iriver har gjort och utan hyffsad ljudkvalité blir det lätt platt fall. Självklart är det inte heller något iRiver har glömt bort utan nu när konkurrensen tätnar är det viktigt att ljudet håller hög klass. Bland spelarna i de högre prisklasserna har också ljudet generellt blivit några klasser bättre det sista.

Sin vana trogen skickar iRiver med ett par hörsnäckor från den välkända hörlurstillverkaren Sennheiser. MX400 som modellen heter är något bättre än vad som brukar medfölja mp3-spelare men som vanligt gäller rådet att köpa separata hörsnäckor. Ljudet är tunnt, tråkigt och inte alls speciellt roligt att lyssna på i längden. För att ge spelaren en mer rättvis bedömning har alla lyssningstest utförts främst med Etymotic ER-4P, ett par mycket avslöjande hörsnäckor med möjlighet till mycket bra ljud om källan är bra. Som jämförelse har en Apple iPod av fjärde generation använts.

Utan att ändra några inställningar gjordes första lyssningstestet med fabriksinställningarna och det betyder att SRS är aktiverat med så kallad ljudförbättring. Det hela resulterade i alla fall i ett ljud som lät både konstlat och burkigt. Betydligt bättre var det då med alla specialeffekter avstängda och equalizers helt flat. Då helt plötsligt var spelaren riktigt trevlig. Klart väl balanserad återgivning av hela frekvensbandet. Riktigt lika många detaljer i ljudet som iPod presterar har den inte och på det hela taget är har de lite olika ljudkaraktäristik. Vilken man föredrar är upp till var och en att avgöra. Vill man går det självklart att pilla runt i equalizern och med andra hörsnäckor kan det mycket väl vara motiverat men med ER-4P och mina öron behövs inte det. Equalizern fungerar mycket bra och den kan effektivt förstärka (eller försvaga) frekvensområdena utan att för den skull förstöra musiken på något sätt så där är valmöjligheterna stora. Gillar man konstlad musik kan kanske SRS vara något också men jag skulle råda alla från att hålla sig borta från det. Musiken låter helt enkelt inte som den var tänkt längre.

Den inbyggda FM-radion fungerar hyfsat men man kan inte ha speciellt höga krav på en FM-sändning och mottagningen är som den brukar i den här typen av utrustning. Varken bättre eller sämre, den fungerar rätt bra för nyhetssändningar och program med mycket prat men när det kommer till musik är det skönt att kunna byta till sina mp3-låtar i högre kvalité. Vill man går det också att spela in radiosändningarna.

Om man vill finns även möjlighet att spela in till mp3 från radion och från ytterligare två källor, från den inbyggda mikrofonen och från en linjeingång om man köper till en dockningsstation. Inspelningarna blir som sagt i mp3-format och det går att välja på tre olika kvalitetsnivåer, låg, medel och hög. De olika nivåerna är det samma som 32 kbps, 64 kbps och 128 kbps.

iRiver har med sin första mp3-spelare med en mindre hårddisk lyckats riktigt bra, den har bra ljudkvalité mycket hög kvalité och på det hela taget känns spelaren genomtänkt. Tyvärr finns det ett par saker som drar ner helhetsintrycket och det handlar då så klart om buggarna iRiver Plus och att musiken enbart går att sorteras i boksavsordning.

Fördelar
Nackdelar
Fodralet iRiver Plus