MSI NX7800GTX

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Testsystem
Prestandatester -1
Prestandatester -2
Prestandatester -3
Slutsats


Tack till MSI som gjort denna recension möjlig.


13/09-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se


Inledning

Ända sedan mitten på det förra årtiondet har grafikkortens prestanda i datorer utvecklats enormt varje år, och inget tyder för tillfället på att takten kommer att minska. Det senaste tillskottet, och dessutom det mest avancerade grafikkortet avsett för spel är NVIDIAs 7800GTX-krets, G70. Enligt NVIDIA själva ger 7800GTX ett stort kliv framåt gentemot föregångaren 6800 Ultra. Några nya tekniker har man dock egentligen inte implementerat utan 7800GTX är mest en uppfräschad version av sin föregångare.

De största fördelarna med 7800GTX sägs vara en dubblerad prestanda, en tredjedel fler transistorer, halverad ljudnivå och en tiondel mindre strömförbrukning jämfört 6800 Ultra. Som vanligt med siffror från en tillverkare bör de tas med en stor nypa salt.

En av de mest intressanta aspekterna med lanseringen av 7800GTX var att man kunde köpa grafikkorten direkt, till och med samma dag! Ingen har väl glömt hur det var förra året när NVIDIA och ATI lanserade sina 6800- och X800-serier, det tog månader och månader innan man ens såg röken av ett enda kort. Naturligtvis var det många som klagade och gnällde. Vi är i alla fall glada att NVIDIA har tagit till sig av kritiken och vi blir mycket förvånade om ATI inte gjort detsamma.

Produkten vi idag skall utvärdera kommer från MSI och är naturligtvis ett grafikkort baserat kring 7800GTX-kretsen, närmare bestämt NX7800GTX 256MB. Kortet är i princip helt och hållet byggt kring NVIDIAs referensdesign, och det skall bli mycket intressant att se hur det presterar gentemot de äldre grafikkorten från NVIDIA och ATI.

I förpackningen

Lådan som grafikkortet levereras i är tämligen liten med tanke på att det är det absolut snabbaste grafikkortet på marknaden idag. Vanligtvis brukar tillverkarna använda sig av extremt stora och otympliga förpackningar för att visa att det är något alldeles extra som återfinns inuti. MSI har helt däremot valt en mer reguljär utformning vilket underlättar vid frakt och dylikt.

På framsidan har MSI valt att placera en ängel i mitten och sedan produktens namn och egenskaper runt denna. Vänder vi sedan på lådan finns mer detaljerad information om själva grafikkortet och dessutom vad förpackningen innehåller.

Inuti ligger allt förpackat på ett föredömligt sätt med grafikkortet placerat i en skumgummiform som effektivt skyddar det mot slag och stötar.

Det tillbehör som MSI skickar med som standard är följande;

Det enda spelet som medföljer är ”The Chronicles of Riddick” vilket är ett relativt nytt spel. Ur vissa avseenden känns det lite snålt med enbart ett spel till ett sådant här dyrt grafikkort. Men å andra sidan kanske det är vettigt att försöka hålla priset nere på en redan dyr produkt.

VIVO-adaptern är av den vanliga typen vilket kommer att resultera i en massa lösa kablar bakom datorn. Än en gång vill vi berömma Gigabyte för deras smarta lösning på det här problemet. Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan fler tillverkare tar efter.

Manualen är skriven på tio olika språk, men tyvärr ingår inte något av de nordiska bland dessa. Snabbinstallationsguiden är enbart skriven på engelska och är dessutom mycket kortfattad, men bör räcka till för att hjälpa de allra flesta att klara av installationen. Faktum är att manualen faktiskt inte tillför något av vikt över huvud taget.

Specifikationer

I tabellen här under kommer de mest grundläggande specifikationerna för MSI NX7800GTX.

Processor G70 (7800GTX)
Tillverkningsprocess 0,11 mikrometer
Processorhastighet 430 MHz
PCI-Express-standard 16x, 1.0a
Minnestyp GDDR3
Minnesbuss 256 bit
Minneshastighet 1200 MHz DDR
Minnesbandbredd 38,4 GB/s
Antal pixel pipeline 24 stycken
Antal vertex shaders 8 stycken
Fill rate 10,3 miljarder texels/s
Utgångar Två DVI och VIVO
Övrigt DirectX 9.0-kompatibel med Vertex Shader 3.0, Pixel Shader 3.0 samt HDTV- och VIVO-stöd

Rent specifikationsmässigt är 7800GTX ett riktigt monster. Antalet transistorer i själva kärnan är över 300 miljoner till antalet! För att sätta detta i perspektiv kan vi jämföra med AMDs FX-57 som har ungefär 100 miljoner stycken, alltså enbart en tredjedel! Redan här har vi en av anledningarna till att 7800GTX är ett dyrt grafikkort, man får inte ut speciellt många kretsar ur tillverkningsprocessen på grund av dess storlek.

Internt har antalet pixel pipelines ökat från 16 hos 6800 Ultra till 24 stycken på 7800GTX och antalet vertex shaders har ökat från 6 till 8 stycken. Detta leder både till en ökad fill rate (i princip ”råprestanda”), men de olika pipelinesen är också uppbyggda på ett lite annorlunda sätt vilket gör det hela lite mer komplicerat än vad det tidigare har varit. För det första är varje pixel pipeline i sig mer kraftfull än tidigare, exakt på vilket sätt är det ingen som officiellt vet, eftersom NVIDIA hårt håller på sina företagshemligheter av konkurrenssjäl. För det andra har inte varje pixel pipeline en ”egen” koppling till minnet som hos de flesta andra grafikkort, utan antalte ROPs är fortfarande 16 stycken till antalet. En av de saker som vi dock vet gör varje pixel pipeline kraftfullare hos 7800GTX än hos 6800 Ultra är att de nu har två stycken ALU-enheter vardera som båda klarar av MADD (både multiplicering och addition). Hos 6800 Ultra hade också varje pixel pipeline tillgång till två stycken ALU-enheter, men det var bara en av dessa som klarade av full MADD. Detta påverkar dock inte fill raten i sig, men ökar möjligheten för vad varje pixel pipeline klarar av att prestera under varje klockcykel.

6800-serien som lanserades förra året var de första grafikkorten som var kapabla till HDR (en ny ljussättning i spel) och fullt ut var kompatibelt med DirectX Shade Model 3.0. Problemet var dock att alla dessa spelförbättringar hade en ganska stor negativ inverkan på prestandan. NVIDIA har nu utvecklat sin implementering av dessa vilket skall göra att prestandan inte minskar lika drastiskt när dessa funktioner används som det tidigare gjorde.

Något som vissa speltillverkare och även vissa spelare länge har väntat på är anti-aliasing (kantutjämning) som fungerar på pixlar inuti en polygon. Detta har NVIDIA implementerat i 7800-serien genom TRSS (TRansparency adaptive SuperSampling) och TRMS (TRansparency Adaptive Multisampling). Tidigare var det enbart möjligt för grafikkorten att applicera kantutjämning på 3D-objekt (kanterna av en polygon). Men speltillverkare använder ofta transparenta texturer, exempel på tillfällen när dessa används är gräs, löv samt stängsel. Det har tidigare varit omöjligt att applicera någon form av kantutjämning på dessa texturer, då de inte fungerar på samma sätt som de traditionella. Problemet ligger i att objektets kanter befinner sig innanför den transparenta texturen, vilket gör att det inte påverkats av traditionell kantutjämningsteknik; förstår inte att texturen är genomskinlig och därför måste kantutjämna det som finns innanför det transparenta området.

Normal kantutjämning till vänster och den nyutvecklade
till höger. Bilden kommer från NVIDIA.

Ytterligare något NVIDIA har förbättrat är stödet för videouppspelning och videoinspelning. Exempelvis har man nu integrerat VIVO-enheten direkt i kärnan vilket gör att man inte behöver en extern krets för detta och alla 7800GTX-kort bör därför vara utrustade med dessa funktioner. HDTV-stödet har också förbättras, och då framförallt genom en inbyggd de-interlacer som avsevärt förbättrar bildkvalitén för 1080i-material (ett HDTV-format). NVIDIA hävdar också att 7800GTX är kapabelt att spela upp H.264-komprimerat material, men att det dröjer till slutet på året innan vi kommer att se stöd för detta i drivrutinerna. Med tanke på att ATI redan har visat att sin kommande grafikkortskrets, R520, klarar av att spela upp detta format utan problem och att NVIDIA inte ens har visat denna funktion för pressen ställer vi oss lite frågande till deras påstående. Framförallt med tanke på förra årets fiasko med den påstådda inbyggda hådvaruaccelerationen för MPEG4-material, som senare visade sig vara skadad.

Layout & funktioner

MSI NX7800GTX följer precis som majoriteten av alla 7800GTX-kort NVIDIAs referensdesign till hundra procent. Anledningen till att det blir mer och mer ovanligt med tillverkarspecifika lösningar är att grafikkorten börjar bli mer och mer avancerade och det är både svårt och dyrt att göra förändringar på en redan fungerande design. Faktum är att det idag inte finns ett enda grafikkort i 7800-serien på marknaden som inte följer referensdesignen på kretskortet. Vad som dock brukar förändras är kylaren och möjligtvis också klockfrekvenserna.

Rent fysiskt är grafikkortet enormt, det är till och med det längsta grafikkortet vi har testat någonsin. Det tidigare långa 6800 Ultra är i jämförelse något kortare, vilket på ett bra sätt beskriver hur stora 7800GTX-korten faktiskt är. För vissa kan detta ställa till problem vid installationen i datorlådan, framförallt när det behövs en extra strömkabel dragen till bakkanten av grafikkortet, som ytterligare gör det några centimeter längre när kontakten är ansluten.

Eftersom grafikkortet kräver i runda slängar 100 Watt för att fungera räcker det inte med de 75 Watt som grafikkortet kan plocka direkt ur PCIe-kontakten, utan man måste ansluta en extra kabel från nätaggregatet. Detta är ingen ny företeelse utan har mer eller mindre varit en regel för högprestandagrafikkort de senaste åren. Dock skall man se till att man har ett relativt nytt nätaggregat, helst skall det kunna leverera 22 Ampere på +12 Volt-linan, och dessutom vara ATX 2.0-kompatibelt.

Bak på kortet hittar vi tre kontakter, två DVI-anslutningar och en VIVO-kontakt. Här är vi glada att se två DVI-kontakter istället för en sådan och en VGA-kontakt som annars är vanligt. Som det är nu har man möjligheten att ansluta två skärmar helt digitalt, samtidigt som bakåtkompatibiliteten till skärmar med VGA-kontakt bibehålls med de medföljande adaptrarna. I VIVO-kontakten skall sedan en adapter anslutas för att man skall kunna nyttja grafikkortets alla anslutningsmöjligheter. När denna är ansluten kan man skicka ut hela tre olika signaler, S-VHS, komposit och den lite mer ovanliga komponentsignalen. Den sistnämna är den som man helst skall använda sig av på grund av bättre bildkvalité men också på grund av dess möjlighet att skicka HDTV-material.

Kylning & ljudnivå

Som redan nämnts är det NVIDIAs referenskylare som används på MSI NX7800GTX. Till skillnad från föregångaren 6800 Ultra som hade en kylare som tog upp två kortplatser, har NVIDIA till 7800GTX lyckats att använda sig av en mindre kylare som enbart tar upp en kortplats. Med den här lösningen finns två fördelar. Den största och mest uppenbara är helt enkelt att grafikkortet tar upp mindre plats i datorlådan så att även de som använder sig av små datorlådor kan få plats med kortet. Ytterligare en fördel är att vikten hålls nere vilket skapar mindre tryck och påfrestning på kretskortet.

Även minnena kyls på MSI NX7800GTX, och det med hjälp av samma kylblock som används för själva grafikkortskärnan. Även de kretsar som sitter på baksidan har en kylfläns på sig.

En av de stora problemen som NVIDIA har haft de senaste åren med sina kylare till grafikkorten är att de varit väldigt högljudda, och vissa grafikkort från dem har fått mindre smickrande öknamn, just på grund av ljudnivån. Som tur är har NVIDIA löst det här med 7800-korten, och faktum är att referenskylaren är mycket tyst. När man inte belastar grafikkortet varvar fläkten ner och blir i princip helt ljudlös. Vid spelande och annat påfrestande ökar fläkthastigheten, men även när den snurrar i sin maximala hastighet är den relativt tyst. Detta är ett tecken på att NVIDIA faktiskt har lyckats att minska strömförbrukningen hos 7800GTX jämfört med 6800 Ultra. Med andra ord var det ett smart drag av MSI att använda sig av referenskylaren på sitt NX7800GTX, eftersom den fungerar ypperligt.

Överklockning

För att utvärdera överklockningspotentialen på grafikkortet använde vi oss av Coolbits, en inbyggd överklockningsfunktion i NVIDIAs drivrutin.

För att kontrollera om grafikkortet var helt stabilt i den överklockade hastigheten lät vi helt enkelt 3DMark 2001 stå och loopa kontinuerligt i en timme. Klarade grafikkortet av det utan problem klassades det som stabilt.

Efter ett tags laborerande fick vi fram att 490 MHz på kärnan och 1310 MHz på minnet var den högsta stabila överklockningen. Med andra ord är det en ganska stor skillnad på kärnan som är klockad till 430 MHz som standard, medan skillnaden för minnet var desto mindre (110 MHz över standard). Notera dock att överklockningspotentialen varierar mellan olika kort, men med tanke på att NX7800GTX till fullo följer referensdesignen bör en liknande överklockning inte vara helt omöjligt även för andra kort.

Testsystem

För alla tester som utfördes användes följande system:

Vi valde att testa grafikkorten på ett så snabbt system som möjligt för att kunna pressa grafikkorten till deras yttersta. Dock kommer man inte upp i samma siffror med en långsammare dator, men på det här sättet ser vi lättare skillnad på grafikkorten och kan bilda oss en mer rättvis uppfattning om dem.

Något annat vi hade problem med var att bestämma vilka tester vi skulle köra. Det får inte ta för lång tid, inte vara för intetsägande och så vidare. Vi hoppas att vi har kommit fram till en bra blandning av klassiker och moderna spel, samt syntetiska tester.

Notera att alla andra NVIDIA-grafikkort förutom 7800GTX använde sig av den äldre ForceWare-versionen 71.84 helt enkelt eftersom vi inte har kvar alla korten så att vi kan uppdatera våra resultat med den nya versionen. Dock bör detta inte ha en speciellt stor inverkan på våra slutgiltiga resultat.

Mjukvaran som användes för att testa grafikkortet var följande:

Alla testerna kördes tre gånger, sedan räknades ett medelvärde ut mellan de tre resultaten. Om något av de tre värdena avvek allt för mycket, körde vi testet en runda till, och strök sedan det avvikande resultatet.

Vi gjorde inga optimeringar över huvud taget i drivrutinerna utan alla tester gjordes med standardinställningarna. Alla tester kördes i upplösningen 1280x1024 med en 32 bitars färgupplösning eftersom detta är ett av de vanligaste lägena idag. Vi gjorde heller inga som helst ändringar inuti spelen och benchmarkprogrammen, utan det är originalvärdena som används. Enda undantagen till dessa regler är 3DMark-programmen som kördes i standardupplösningen 1024x768.

Prestandatester -1

Vi börjar vår testsvit med att köra en del syntetiska tester, bland dessa de tre senaste 3DMark-versionerna. Vi har valt att inkludera dessa eftersom många efterfrågar siffror från just de programmen. Vi anser dock att man inte skall lägga någon större vikt vid dessa resultaten när man bedömmer ett grafikkorts prestanda. Detta på grund av allt fusk som förekommit, och troligen fortfarande gör det, från båda tillverkarnas sidor.

3DMark2001 har i dagsläget blivit mer eller mindre processorberoende, vilket vi också ser i vårt test. Dock kan man se en viss antydan på att ATI-kort rent generellt presterar bättre i det här syntetiska testet. MSI 7800GTX slår inte ens PowerColor X850XT, trots att det är kort från två helt olika generationer. Med andra ord börjar 3DMark2001 ha spelat ut sin roll för att testa grafikkort.

I den lite nyare versionen av 3DMark ser vi en ännu större skillnad och inget av de andra korten kommer ens i närheten av MSI 7800GTX.

Vi ser samma tendens i det nyaste 3DMark-programmet, som i det föregående.

Codecreatures är ett DirectX 8.1-baserat benchmarkprogram som bland annat testar grafikkortens Vertex- och Pixel-Shader pretstanda. Standardtestet kördes, dock med ändrad upplösning.

I Codecreatures är skillnaderna inte lika stora. Detta beror troligen återigen av att programet har några år på nacken, och därför inte nyttjar grafikkortet på rätt sätt för att visa dess rätta jag.

Prestandatester -2

Nu har vi gått igenom de syntetiska testerna och det är dags för spelen. Här har vi valt ut så moderna spel som möjligt för att pressa grafikkorten till sitt yttersta.

Det är inte speciellt länge sedan Doom 3 släpptes. Ryktet om att man mer eller mindre skulle behöva det värsta på datormarknaden för ett ens kunna spela i den lägsta upplösningen visade sig vara falskt. Det gick relativt bra att spela spelet med medioker hårdvara, om man höll sig till de lägre inställningarna. Men Doom 3 är ett mycket krävande spel, och ställer en hel del krav både på grafikkortet och processorn.

Vi ändrade inga inställningar över huvud taget förutom upplösningen, exempelvis stod detaljnivån kvar på "High".

I allmänhet är NVIDIA-korten en solklara vinnare i Doom 3-testet, och 7800GTX-kortet är på intet sätt något undantag. Skillnaden ner till 6800Ultra är lite över 15 procent.

Half-Life 2, är tillsammans med Doom 3, två av förra årets mest efterlängtade spel. Half-Life 2 var ungefär ett år försenat så förhoppningarna på denna titel var enorm. Att spelet skulle vara krävande för datorn var mer eller mindre självklart. Vi testade grafikkortens prestanda i Half-Life 2 med hjälp av verktyget "Hardware OC Half-Life 2 Benchmark".

Den enda inställningen vi ändrade från standardvärdena var upplösningen.

Här ser vi att det är något annat än grafikkortet som är flaskhalsen, de flesta kort presterar likvärdiga siffror. Dock är 7800-kortet något snabbare än 6800, men hamnar fortfarande på efterkälken mot PowerColor X850XT.

Far Cry är på inget sätt ett purfärskt spel, men är ändå ett mycket krävande spel, bland annat på grund av att det aktivt nyttjar en hel del DirectX 9-funktioner. Vi testade även detta spel genom att använda oss av ett verktyg från Hardware OC, denna gång version 1.4.1 anpassad för Far Cry. I detta program valde vi oss att köra testet ”HardwareOC – Steam” med inställningen High Details.

I Far Cry-testet vi använde oss av verkar det som att processorn är en flaskhals. Det skiljer enbart några få bildrutor i sekunden mellan alla kort förutom X700.

Unreal Tournament 2004 är uppföljaren till de mycket populära spelen i Unreal Tournament-serien. Det är ganska nytt och därför nyttjas en hel del mycket krävande funktioner.

Testet utfördes genom att vi körde ett inspelat demo kallat "Dria Onslaught", vi ändrade alla inställningar inne i spelet till max så att vi pressar systemet maximalt.

I det här sista speltestet ser vi en samma tendens som i Far Cry. Det verkar vara processorn som begränsar eftersom de ligger inom en mycket liten marginal. Först när vi testar X700-kortet ser vi att processorns prestanda räcker till och det är nu grafikkortet som är den största flaskhalsen.

Prestandatester -3

I del tre av våra prestandatester har vi valt att återigen testa Doom 3, Half-Life 2, FarCry och UT2004 fast med AA och AF aktiverat. Vi gjorde dessa tester i två upplösningar, 1280x1024 samt 1024x768 med 8xS AA och 16xAA aktiverat direkt i drivrutinen.

I Doom 3 är skillnaden mellan 7800 och 6800 ganska stora, framförallt vid den högre upplösningen. Skillnaderna är helt klart så pass stora så att man skulle märka av dem vid vanligt spelande.

Samma sak gäller Half-Life 2 som för Doom 3, man märker av prestandaökningen vid normalt spelande vid de här inställningarna.

Även i Far Cry är skillnaderna stora, men till skillnad från Doom 3 och Half-Life 2 är de redan relativt stora vid den lägre upplösningen.

Här är skillnaderna inte lika stora som i de tre andra spelen. Vad det beror på är troligen att det demot vi använder för att testa grafikkorten helt enkelt är välldigt beroende av processorns hastighet.

Som man kan se blir skillnaderna mellan MSI NX7800GTX och POV 6800Ultra relativt stora, när man väl börjar pressa grafikkorten ordentligt genom kantutjämning i höga upplösningar. De utlovade 50 procent från NVIDIA ser vi dock inte röken av, i vissa lägen är dock skillnaderna upp mot 30-35 procent, vilket även det är en ganska stor prestandaökning.

Slutsats

MSI NX7800GTX är ett mycket snabbt grafikkort och det är ingen tvekan om att det är det snabbaste grafikkortet på marknaden idag. I de flesta fall presterar det betydligt bättre än sina föregångare och den största skillnaden ses inte helt oväntat vid höga upplösningar kombinerat med kantutjämning och andra effekter påslagna. Den från NVIDIA utlovade prestandaökningen på 50 procent har vi dock inte sett röken av, utan en mer rimlig siffra är runt 30 procent.

Ytterligare en fördel hos 7800-korten jämfört med de äldre 6800-korten är att kylningen och ljudnivån båda har blivit betydligt bättre. Eftersom 7800-serien förbrukar mindre energi än tidigare har man kunnat utrusta dessa kort med en smidigare kylning som är både mindre och betydligt tystare. I de flesta fall är kylningen mycket tyst och vi tycker att MSI har valt rätt när de har valt att använda sig av referenskylningen.

Andra nyheter som kan vara intressanta för användaren är den nya kantutjämningen och de nya videofunktionerna. Båda är innovativa och väldigt användbara. Det visar att NVIDIA inte enbart satsar på prestanda längre, utan har insett att konsumenterna också efterfrågar annat.

Egentligen finns det bara en nackdel med den här produkten, priset. I dagsläget kostar ett MSI NX7800GTX runt 5300 SEK med moms. Det går att hitta andra 7800GTX-kort till ett lägre pris, men räkna ändå med att få betala runt 5000. Storleken kan också vara ett problem för vissa med små datorlådor, men för de flesta skall det inte vara något problem.

På grund av att MSI NX7800GTX solklart är det snabbaste grafikkortet vi har testat och samtidigt är mycket tyst ger vi det utmärkelsen "High Quality".

Fördelar Nackdelar
Prestandan Priset
Kylningen
Video-funktionen



13/09-05 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se