Antec Overture-EC

Inledning
Specifikationer
I kartongen
Utsidan
Insidan
Installation
Test
Slutsats


Tack till Antec som gjorde denna recension möjlig.


25/12-03 | Fluffy | fluffy[AT]64bits.se


Inledning

I chassivärlden är Antec ett av de största företagen. De tillverkar chassin av bra kvalitet, men inte bara det. De tillverkar också nätaggregat i många olika varianter, kylning, produkter som piffar upp utseendet på datorn m.m.

Den produkt vi skall ta en titt på nu är en liten annorlunda variant av ett chassi, nämligen ett desktop-chassi. Vad är det egentligen för mening med ett desktop-chassi? Om man ställer det på bordet med skärmen på får man troligen kolla uppåt och således smärtor i nacken. Så har HTPC, Home Theater Personal Computer, blivit populärare på senare tid och då kanske ett liggande chassi passar bättre i hemmet bland sterioanläggningen?

Specifikationer

Specifikationerna för detta chassi lyder:

Modellnamn

Overture-EC

Pris

Ca 1300 kr

Tillgänglighet

Låg

Storlek

43.2 x 13.3 x 48.3 cm (BxHxD)

Material

1 mm SECC (plåt) och plast

Vikt

8.64 kg

Standard

Standard ATX - 24.4 x 30.5 cm

3.5"-platser

2 st externa, 3 st interna

5.25"-platser

2 st externa

Fläktplatser

1 st 92 mm, bak

Fläktspecifikationer

92 mm, bak - SmartCool Plus

Nätaggregat

380W TruePower

Utsugsfläkten är som sagt en SmartCool Plus som är temperaturstyrd och den har dessa specifikationer:

Temperatur (°C)

20

25

30

35

40

45

50

Ljudvolym (dBA)

23.0

25.0

27.0

28.0

30.0

31.0

31.5

Luftflöde (CFM)

28

30

33

37

38

40

41

Speed (RPM)

1450

1560

1680

1830

1980

2020

2070

Specifikationerna för fläkten är det inget fel på fast det brukar vara vanligt med 30 °C i ett chassi och då låter fläkten 27 dBa. En aning mycket för vissa kanske. Mer om detta senare.

I kartongen

Chassit var packat i en kartong anpassad för butikshyllorna. I kartongen fann vi chassit som var packat för transport i någon prasslande plast. När chassit var urplockat ur kartongen och den prasslande plasten så var det ett skummaterial som täckte chassit. Detta skummaterial var där troligen för att skydda chassits lack. När detta skyddslager var borta så fann vi chassit. Helt ok förpackning med rediga frigolitbitar på vardera sida av chassit så transportskador är mer eller mindre otänkbart. I chassit fann vi ett par saker, och det var:

För er som inte vet vad ett apparatsladdställ är så är det den vanliga strömkabeln som används till t.ex chassin och CRT-skärmar. En påse med skruvar är normalt. Meningen med den lösa pappersbiten om hur man installerar 5.25”-enheter förstår vi inte riktigt då det står i manualen hur man installerar just 5.25”-enheter. Iofs så kanske inte vissa förstod texten i manualen då den kan vara lite rörig. Tejpbiten är till för att sätta fast temperatursensorn ifrån utsugsfläkten var man nu känner för det. Putsduken är till för att putsa chassit, vad annars? Sedan följer det med en manual på över 40 sidor (Fem språk: engelska, franska, tyska, italienska och spanska) som tar upp det mesta. Det vi saknar i manualen är vilka skruvar som skall användas var då många olika sorters skruvar passar på samma ställen.

Utsidan

Produkten kom ut ur kartongen och ställdes på ett bord och blänkte, verkligen blänkte. Man kan nämnligen, nästan, spegla sig i chassits svarta lack. Ett chassi som blänker så mycket som detta så förstår vi sammanhanget med den medföljande putsduken. I alla fall, chassit inspekterades och så märkte vi att sidoplåtarna samt ovandelen var lite tillbucklade, designmässigt, vilket livar upp chassit en hel del.

På chassits vänstra sida så fann vi en liten plastdetalj som var löstagbar. Vi tog loss den och inspekterade den, en plastram med ett luftfilter, också gjort i plast. Innanför detta filter så dolde det sig ett litet tomt utrymme, och andra sidan detta tomma utrymme så hittade vi ett nätaggregat. Nätaggregatet i framdelen av chassit?

Chassits framsida är gjuten i plast, stilren och färgad i svart som plåten och silver. Ovan och under den silverfärgade delen och svartfärgade så finns det lufthål vilket livar upp lite.

Framsidan av chassit har ingen lucka som döljer något, inget dedikerat floppyhål eller liknande utan endast en platt och stilren framsida. Vad erbjuder då framsidan? Jo, det som används i dagens läge: 3,5"-platser, 5,25"-platser, power- och resettknappar, powerled, hddled, FireWire-port, USB-portar samt ljud-ut och mic-ingång.

3,5"-platserna är uppe till vänster brevid varandra och 5,25"-facken i högra delen av chassit på varandra. Under 3,5"-fackerna fann vi ifrån vänster ett FireWire-uttag, två USB-uttag, ljud-ut, mic-in, hddled, resettknapp och powerknappen med powerled runt om sig. Placeringen av dessa detaljer tycker vi är helt ok, speciellt uttagen. Många chassin döljer framsidans uttag bakom en lucka längst ner vilket gör att dessa uttag blir mindre användbara om man inte vill krypa på golvet om chassit står där, men på detta chassi så sitter dessa uttag 5-6 cm ovanför chassits botten utan något som döljer dem. Mycket trevligt.

Resettknappen brukar många chassitillverkare gömma i en grop vilket gör dem mer eller mindre oanvändbara om man inte använder verktyg, fast på detta chassi så sitter resettknappen jäms med fronten och är tillräckligt stor för att gå att använda med ett smalt finger. Fast i och med att den populära operativsystemsserien har blivit stabilare med tiden så har denna knapp har blivit mindre använd, men den är bra att ha i vissa fall.

Powerknappen är en stor knapp med en diameter på 2,5 cm. Längst ut runt denna knapp så är det genomskinlig plast och bakom så finns det en lysdiod som lyser blått. Till vänster om denna stora knapp och resettknappen så gömmer sig hddleden, lysdioden som indikerar då en eller flera diskar arbetar. Denna lysdiod lyser en mörkare orange färg.

Kollar vi på baksidan av chassit så ser man till höger de sju expansionsslottarna och I/O-plåten. Till vänster så ser vi en fläktplats och ett uttag för apparatsladdställ. Som nämndes tidigare i recensionen så såg vi ett nätaggregat på vänster sida chassit igenom ett hål så det är inget nätaggregat här utan detta uttag med en sladd i andra ändan leder till nätaggregatet i detta chassi.

För att komma in i chassit så skall man skruva loss två tumskruvar och sedan dra övre chassiplåten bakåt en bit och sedan lyfta av det, fast på detta chassi som levererades till oss satt det endast med en skruv som knappt var iskruvad medans den andra skruven låg i chassit. Folket som packade chassit var lite slaviga eller kanske julstressen kom tidigt hos dem?

Sammanfattar vi utsidan av detta chassi så är det stilrent, det känns som att det är tillverkat av bra kvalitet och och har det som används i dagsläget. Framsidan med färgerna på powerled och hddled gör att recensenten personligen gillar chassits framsida. Sedan att resettknappen är användbar är en fördel.

Insidan

Skruven togs bort och övre plåten lyftes bort. Vi märkte att locket var lite tunt och kollade i chassit och såg ingen balk eller något som höll uppe locket. Chassit är alltså inte gjort för att ha tyngre skärmar på sig som CRT-skärmar, men TFT-skärmar går nog bra.

Efter att locket var inspekterat så föll ögona i chassit och såg nätaggregatet och de interna 3.5"-platserna har bytt plats med varandra, ett rätt smart sätt att få ner storleken en aning.

Som första blicken i chassit så möttes vi av ett rätt rymligt chassi för att vara en desktop-variant. Detta beror på att nätaggritatet är plaserat där fram i chassit och 3.5"- samt 5.25"-vaggorna sitter mot varandra och skapar en stor luftig yta.

Vi börjar inspektionen av delarna i chassit och uppe till vänster finner vi en 92 mm stor fläkt som suger ut luft. Denna fläkt har en "pass-through"-kontakt, är temperaturstyrd och varvtalet kan läsas av med 3-pinskontakten. Längden på kablarna till denna fläkt är det inget fel på. Tack vare att det är så pass tunna kablar så kan man dra dessa kablar lite gömda vägar men ändå komma fram till sina destinationer.

Till höger om denna finner vi en löstagbar vagga för interna 3.5"-enheter. Denna vagga har plats för tre enheter som monteras med specialskruv genom vibrationsdämparna. Den sitter fast med två skruvar i toppen och i botten med en "räls". För att få loss denna vagga så skruvar man loss de två skruvarna och drar vaggan mot chassits framsida och sedan är den lös. Man kan smått undra över varför 3.5"-vaggan inte är verktygsfri som 5.25"-vaggan, som vi strax kommer till. Fast denna lösningen var helt ok, lätt att montera vaggan på detta sätt.

5.25"-vaggan har plats för två stycken externa 5.25”-enheter, fast det går såklart att montera interna enheter i dessa fack också. Enheterna som monteras i denna vagga har inte vibrationsdämpare som 3.5"-hållaren vilket faktiskt är lite synd. Inte för att recensenten har sett det tidigare men var är det som stoppar att ha det? Iaf, denna kan man montera och plocka bort väldigt lätt. Först trycker man ner den lilla spärren på armen och sedan puttar armen uppåt, med chassits "nederdel" mot sig. Sedan tar man och kör ner handen till hållarens nedre bakre del till en ljusare metallbit och puttar lätt upp den. Sedan är det bara att dra vaggan mot bakre delen av chassit för denna vaggan, som 3.5"-vaggan, så sitter den också på "räls". För att trycka tillbaka denna vagga så åkte vi på ett litet problem. Vi var tvungna att lyfta den andra spärren för den hade så hård fjädring så den trycktes inte in när vi tryckte tillbaka vaggan utan fick lyfta den så vi fick in vaggan. Det var det enda problemet, men ett mindre problem som egentligen inte borde tas upp.

De externa 3.5"-platserna ligger fint på nätaggritatet. De monteras på en separat plåt som man får bort genom att skruva ut två skruvar och sedan dra bak hållaren runt två cm och sedan lyfter den, lätt och smidigt. För att montera den gör man samma sak, fast tvärt om. Man lägger dit vaggan, puttar fram den och sedan skruvar fast den med de två skruvarna.

Näraggretatet är ett 380W TruePower som är en specialvariant där ström-in och ström-ut ur det sitter på samma sida. Det sitter där fram i chassit är fastmonterat med fyra skruv ifrån undersidan chassit. Över sig har det 3.5" externa platserna och då gömt bra. Kablarna ifrån nätaggretatet kommer rakt igenom en plåtbit, där den externa 3.5"-vaggan monteras, och upp till 5.25"-vaggan. Nätaggritatet är utrustat med långa kablar och kontakter på ändarna. Listan av kontakter på kablarna är:

En stor drös med kontakter för detta chassi. Det är för många kontakter och längden på kablarna är lite långa då detta chassi är rätt kompakt. Om man bara använder ett 5.25"-fack så är det andra facket ett perfekt ställe för att gömma alla dessa kablar. "FAN ONLY" förstår vi inte direkt meningen med i detta chassi då utsugsfläkten monteras med en "pass thru"-kontakt. En liten fix på kabelproblemet hade varit att ha fixat korta kabelstumpar i nätaggregatet med kontakter på som man kan sätta på förlängningar som skulle kunna medfölja. Då kan man välja hur stor kabelhärva man vill ha vilket skulle vara riktigt smidigt.

Moderkortets yta känns lite liten men egentligen så räcker det bra. Det behövs inte en massa tom plats som annars brukar förekomma i många andra chassin.

Kablarna ifrån chassits framdel är ett antal, åtta stycken. Powerknappen, resettknappen, hddled och PC-speaker är de gamla vanliga som ansluts till moderkortet. Powerled ansluts, lite ovanligt, en 4-polig kontakt som tar ut 5V- GND ut ur ett normalt 4-pinsuttag. Sedan så är det tre kabelsamlingar, FireWire-, USB- och ljuduttagen. Ljuduttagskabelsamlingen har som tur var en stor kontakt samt flera separerade. Den stora kontakten som innehåller alla kablar följer en Intel-standard vilket gör det riktigt smidigt att koppla in de två ljuduttagen om man har ett moderkort med en sådan kontakt. USB- och FireWire-uttagen är som otur en stor röra.

Sammanfattningsvis så är detta kvalitet. Delarna passar bra med varandra, inga vassa kanter samt det inte är några irriterande saker som sitter ivägen, förutom den som håller upp de externa 3.5"-platserna, men den har en mening att vara där.

Installation

Nu när chassit är granskat, hur är det då att installera komponenter i det? Vi började med att montera hårddisk och CD-läsare i respektive vagga. För att skruva fast hårddisken i den interna 3.5"-vaggan så krävs det specialskruv som går igenom vibrationsdämparna och in i hårddisken. Dessa skruvar följer såklart med och ser lite anorlunda ut. Först tar man disken och trycker in den i hållaren. Det var lite svårt då vibrationsdämparna gillade att hålla tag i hårddisken då den trycktes in, men det gick. Sedan i med skruvarna och så var hårddisken på plats. CD-läsaren var det inga problem med. Bara att ta enheten, trycka in den i hållaren och sedan dit med skruvarna.

Att montera enheter i de två externa 3.5"-platserna var enkelt. Skruva loss hållaren, trycka in enheten ifrån främre hållet och sedan skruva fast enheten med två skruv på ena sidan. Det behövs endast skruv på ena sidan då andra sidan har en sorts krokar som håller enheten på plats.

Nu till moderkortet, monteringens stora punkt. Vi hade plockat ut den interna 3.5"-vaggan och den externa 5.25"-vaggan för att få mer plats. Sedan skruvades distanserna på plats. Efter det petades metallbitarna på chassits I/O-plåt ut för ljudutgångarna bak och sedan i med moderkortet. Det var inga problem att montera moderkortet tack vare att man kunde frigöra rätt mycket yta genom att plocka ut den 3.5"-vaggan som sitter precis ovanför moderkortet. Inga som helst problem.

Nu när moderkortet är på plats så är det dags för grafikkort och nätverksskort att bli intryckta. Innan dess så skall täckplåtarna först bort. De sitter fast utan skruv vilket gör det smidigt att ta bort dem. Ett finger på vardera sida brickan och sedan dra den uppåt. Ibland kanske det de sitter lite väl hårt men om man lägger mycket tryck mellan fingrarna på täckplåten så går det att få loss den utan problem.

Nu in med vaggorna, och det är lättare sagt än gjort. Vi försökte att trycka i 3.5"-hållaren men det gick mindre bra pga att moderkortets processorsockel var monterad så högt upp moderkortet så att processorkylaren i detta systemet gick emot vibrationsdämparna på 3.5"-vaggan. Detta resulterade i att vi flyttade hårddisken till översta facket och sedan tog bort de fyra vibrationsdämparna längre ner på vaggan som var mot processorkylaren. Det finns faktiskt ett litet mellanrum mellan vaggan och ytterplåten i chassit så det borde gå att flytta vaggan några millimeter och då skapa ett litet mellanrum mellan vagga och moderkort som i dagsläget saknas helt.

3.5"-vaggan på plats och nu ska 5.25"-vaggan också på plats. CD-läsaren var monterad och en plastbricka i fronten skulle plockas bort, lättare sagt än gjort. Vanligtvis så brukar det vara att putta på brickan eller böja lite lätt på en krok eller två, men inte på detta chassi. Chassits framsida är tillverkad i plast och inte i normalt mjuk plast utan rätt hård. Detta gjorde att det kändes som att man skulle spräcka plastkrokarna då vi hade tryckt in en plattskruvmejsel mellan plastfronten och frontbrickans krok och vred skruvmejseln. Till slut så lyckades vi få loss frontbrickan och såg dessa krokar. De var inte direkt små och de var inte inte heller gjorda för att dem skulle vara lättare att montera tillbaka i chassit. Nej, såklart så var de lika platta på bägge sidorna och skapade ett eget litet helvete för att monteras tillbaka också. I alla fall, när brickan väl var borta så skulle CD-läsaren in. Kroka på den på rälsen, putta in den, lyfta undre spaken och sedan trycka in den för att låsa den med kroken. Vi tyckte att det var lite trögt att få in enheten och vi såg att CD-läsaren hamnade bakom en liten kant i plastfronten när den nästan var på plats. Detta löstes med lite trixande, men det var lite irriterande.

Dags för dragning av kablar. Först ATX-kabeln till moderkortet som är ett litet helvete med detta moderkort. Detta lilla helvete beror på att ATX-kontakten på moderkortet sitter långt upp till vänster, och tack vare att nätaggregatet är monterat i främre delen av chassit så räcker kabeln precis, om man drar den på ett anorlunda sätt. Som tur var så trycker ATX-kabeln lite och 3.5”-vaggan lite på vardera sida av processorns kyllfläns så den kanske har bra kontakt med processorn. Iaf, de borde fixat en längre ATX-kabel eller en kortare med en inkluderad förlängare. Ström till resterande enheter var inga problem. Kablarna med 4-pinskontakterna var långa och fina, kanske lite väl långa.

Inkoppling av uttagen på framsidan av chassit var inga som helst problem. Iofs så var det lite pilligt men med moderkortets manual samt lite logiskt tänkande så var det lätt att koppla in dem. Fast en sak, kablarna till dessa uttag var en aning korta. Vi fick dra USB-kabeln rakt över moderkortet om vi inte drog dem på ett lite anorlunda sett. Så det skulle inte skada om dessa kablar var lite längre, räcker med två-tre cm.

Som många av dagens moderkort så sitter IDE-kontakterna i mitten på högra sidan av moderkortet. Det är mindre bra i detta chassi då det är där det största hålet är för nätaggregatets luftström. I vårt fall så hade vi denna otur att IDE-kontakterna satt där. Fast vi hade hemmarundade IDE-kablar och använde inga externa 3.5”-enheter så vi kunde lätt pressa IDE-kablarna mot moderkortet och plocka ut 3.5”-plåten och då få rätt stort hål för luften ifrån nätaggregatet.

Summering av montering var det lätt att montera enheterna förutom att interna 3.5”-vaggan satt lite nära moderkortet, vissa kablars längder samt att det blir en fin kabelklump vid nätaggregatet. Interna 3.5”-vaggan skulle gå att flytta ett par millimetrar utåt för det är ett litet mellanrum mellan den och chassits ytterplåt.

En liten notis vid monteringen är chassits lock böjde sig pga sin egna tynd och kom lätt under metallen där 5.25”-vaggan krokar fast sig. De kanske borde ha böjt ner den metallkanten samt sedan gjort en liknande böjd metallkant på andra sidan chassit framsida så locket lyfts upp istället för att hamna under kanter och repas.

Test

Testsystemets specifikationer lyder:

Chassit utsattes för ett par tester, nämligen fyra stycken. Två stycken med ingen belastning och ett där grafikkort och processor belastades med 3DMark03 för att skapa värme. Det som skiljer dessa tester ifrån varandra är att utsugsfläkten kopplades på 12V respektive 5V. På respektive spänning så gjordes det två tester, ingen belastning och skapa värme-betalstning. I manualen står det att utsugsfläkten inte skall kopplas på “FAN ONLY” men tack vare att fläkten låter lite väl mycket på 12V så testade vi också 5V. Mer om detta senare.

Varje test kördes i minst tre timmar och vid slutet av varje test så mättes spänningarna 5V och 12V med en multimeter av bra kvalitet. För att avläsa temperaturerna ifrån moderkortets och processorns interna temperatursensorer så användes programmet PC Alert 4. Notera att rumstemperaturen skiljde som max 5 grader mellan olika tersterna så ta resultaterna lite med en nypa salt. I alla fall, resultaten av testerna blev:

 

Rum (°C)

Utsug (RPM)

Chassi (°C)

CPU (°C)

Nätagg - 5V (V)

Nätagg - 12V (V)

Idle, 5V

16

1000

48

59

5.07

11.93

Load, 5V

19

1140

58

71

5.07

11.92

Idle, 12V

20

2220

43

54

5.07

11.93

Load, 12V

21

2250

48

60

5.07

11.93

Vad skall man dra för slutsats av dessa värden? Chassitemperaturen är rätt hög men det beror nog en hel del på att nätaggrigatet, som är insug i chassit, värmer luften som kommer in i chassit några grader. Sedan så har luften lite svårt att komma in. Först skall det igenom ett litet hål med ett luftfilter. Sedan vidare genom nätaggregatet och sedan ut där det är ytterliggare hinder av kablar samt en metallbit. Ventilationen i detta chassi är inget att hurra för. Om man har ett grafikkort som värmer mycket så är det inte att föredra i denna burk då det inte är någon fläkt som fraktar luft under AGP-platsen. Temperaturen i chassit ligger smått över det normala, närmare sagt 10°C.

Nätaggregatet är det iaf inget fel på. Mycket stabila 5V- och 12V-spänningar. Inga som helst problem på denna biten.

Nätaggregatet säljs med denna kommentar på Antecs sida: “ultra-quiet operation”. Vi förstår inte meningen med ett väldigt tyst nätaggregat när utsugsfläkten överröstar allt i sin närhet, iaf i testsystemet. Detta är anledningen varför vi testade att köra fläkten på 5V, som då lät väldigt acceptabelt, men på 12V så nej tack.

Vi testade faktiskt att montera fläktens temperatursensor på en kall plåtbit när den gick på 12V och då sjönk fläktens varvtal ifrån 2200 RPM till 1600-1700 RPM, som är 26-27 dBA för denna fläkt, men ändå så lät den mycket. Vi testade då att skruva loss fläkten och hålla den i handen och köra den på 12V. Vi säger, de borde ha monterat fläkten med vibrationsdämpare samt fixat ett galler med mindre luftmotstånd.

Slutsats av denna del så kan vi säga att chassits ventilation inte är den bästa. Mindre motstånd för insuget och sedan montera fläkten i nätaggregatet så den blåser mot PCI-platserna istället. Detta skulle nog sänka temperaturen i chassit några grader då luften får bättre framkomlighet. Sedan så skulle det inte skada om utsugsfläkten lät en stor aning mindre då nätaggregatet är gjort för att låta väldigt lite. Sedan så är de interna 3.5”-platserna utrustade med vibrationsdämpare så utsuget är en stor nitlott i detta chassi.

Slutsats

Chassit är lätt att arbeta i. Iofs några mindre missar med upplägget i som t.ex interna 3.5"-vaggan som kunde vara lite längre ifrån moderkortet än kant-i-kant. Dessutom så är vissa kablar lite korta, som t.ex ATX-kabeln som istället kunde vara en längre för att nå en bit av moderkortet och sedan en förlängning för att nå allra längst bort. Sedan skulle det inte skada om framsidsuttagskablarna var lite längre.

När det gäller temperaturen i chassit så är den högre än normalt, men om man har en redig kylfläns med vettig fläkt på processorn och inte ett grafikkort som värmer allt för mycket så räcker chassit finfint, även om det blir upp mot 50°C i det. Iofs så gillar inte hårddiskar värme men med den interna 3.5"-vaggan som är monterad vid utsuget så är det ett mindre problem.

Antec skryter om att detta chassi skall vara så tyst, och det är det också om man skippar att koppla in utsugsfläkten eller kör den på 5V, vilket Antec säger att man inte skall göra. Utsugsfläkten är det är chassits stora nackdel. Vi har kanske fått ett dåligt exemplar av fläkten, eller tycker Antec att denna fläkt är tyst när den körs på 12V? Över 25 dBA anser recensenten iaf inte som tyst, under 20 dBA kan det börja diskuteras.

Tillgängligenheten av detta chassi är i dagsläget låg, men detta kommer nog att ändras inom den närmsta framtiden då den är ny. En anledning till att chassit inte haft någon större uppmärksamhet kan bero på att det just en liggande variant.

Vad kan då detta chassi vara bra till? Tack vare att chassit är stilrent, svart och blänker så passar det bra som en HTPC i en hylla med sterioanläggning, CD-spelare, DVD-spelare m.m. Priset för detta chassi, med ett nätaggregat värt 900 kr, ligger på 1300 kr. Om man planerar att sätta ihop en HTPC och vill ha ett chassi som passar in bland resterande elektroniska apparater så är detta chassi ett fint val.

Fördelar Nackdelar
Lättararbetat. Utsugsfläkten.
Stilrent. Temperaturen.



25/12-03 | Fluffy | fluffy[AT]64bits.se