Raidmax Storm 847

Inledning
Specifikationer
I förpackningen
Utsidan
Insidan
Installation
Test
Slutsats


Ett stort tack till GTEK för att de bistod med produkten för recension.


15/5-2004 | Najze | najze @ 64bits.se


Inledning

Raidmax har lanserat en serie med funktionella men framförallt billiga chassin. Vi ska i dag titta närmare på Raidmax Storm 847 som är ett stålchassi utrustat med fem fläktar. Prislappen ligger på 549 kronor och frågan är om det trots sitt låga pris kan hålla hög kvalitet?

Specifikationer

Nedan följer specifikationer för Raidmax Storm 847:

Modellnamn Storm 847
Pris 549 kronor (GTEK)
Tillgänglighet Hög
Storlek (HxBxD) 410x200x450 mm
Material Stål
Standard ATX, mATX
Färg Titan, röd eller blå
3.5"-platser 2 st. externa, 4 st. interna
5.25"-platser 4 st. externa
Fläktplatser Front: 5 st. 80mm.
Bak: 2 st. 80mm.
Sidodörr: 1 st. 80mm.
Topplock: 1 st. 80mm.
Fläktspecifikationer Okänt
Nätaggregat Medföljer ej
Övrigt 5st 80mm fläktar medföljer.
2 st. USB 2.0-portar, 1 st. mic-ingång samt 1 st. hörlursuttag på fronten

Som synes är Raidmax generösa med antalet fläktar som de skickar med. Hela fem stycken, varav två är LED-belysta och de resterande är temperaturreglerade. Det finns även fyra stycken extra fläktplatser i fronten för den som vill sätta in fler fläktar och som inte nöjer sig med de fem medskickade. Priset på 549 kronor är ganska lågt, men tänk på att inget nätaggregat är inkluderat i priset utan det tillkommer som extrakostnad.

I förpackningen

Chassit levererades i en kartong som innehöll följande:

Raidmax har inte skickat med något överflödigt utan endast det allra nödvändigaste i form utav skruvar, distanser, brickor med mera. En liten beskrivning för tillvägagångssätt för monteringen tycker vi kunde varit på sin plats, det är inte för mycket begärt.

Utsidan

Raidmax Storm 847 finns i tre olika färger, titan, blå och röd.

Smaken är som baken, delad, och det är bara att välja färg efter eget tycke. Vi har fått titta närmare på färgen titan, som är en blandning av silver, grå och svart.

Chassits första intryck gav positiva känslor. Bilden som vi fick se innan recensionen gav oss ett par negativa vibbar av att det inte var särskilt attraktivt. Men väl uppe ur lådan så var det faktiskt inte så tokigt som vi hade föreställt oss. Lacken var väldigt jämn och fin och gav ett spegelblankt intryck. Den färdiga modifikationen på sidan var snyggt utskuren och lämnade inga vassa kanter efter sig. I mitten av det kaststjärnelika motivet sitter en LED-fläkt fastskruvad som fungerar som utblås.

Fronten är silverfärgad och ljusare till skillnad från chassit i övrigt och är tillverkad i plast. I fronten sitter även här en LED-fläkt. Frontens utseende ger mestadels negativa intryck. Att göra fronten helt i plast känns budget och ostabilt. Överst finns det fyra stycken 5,25"-platser för IDE-enheter och i mitten på fronten finns två 3,5"-platser för floppy-enheter. På den vänstra sidan om dessa sitter reset-knappen och på den högra power-knappen. Nedanför sitter ett fläktinsug, vilket är bra för chassits ventilation. Gallret gör dock att det ser ut som en gammal transistorradio.


Allra längst ner på fronten finner vi extraanslutningar som är dolda bakom en lucka. Genom ett lätt tryck öppnas luckan och man får själv dra ner luckan för att komma åt anslutningarna. En liten enkel fjäder som gjort att luckan öppnats hela vägen hade gett ett mer gediget intryck. Här finner vi två stycken USB 2.0-anslutningar, en mic-ingång och ett hörlursuttag. Alltid bra för den som vill komma åt anslutningar snabbt.

På den andra sidan finner vi ventilationshål för att det ska bli så bra ventilation som möjligt i chassit.


Chassits baksida erbjuder inget revolutionerande. Längst upp finns plats för ett nätaggregat och under finner vi lufthål för de två temperaturreglerade fläktarna som sitter på insidan. Raidmax hade kunnat göra tätare, eller större, hål för att luftflödet skulle ha blivit bättre. Som det ser ut nu utnyttjas inte fläktarna till max då luften blockeras till viss del.

Plåtsidorna på chassit är tunna och fastskruvade med vanliga skruvar. Vi föredrar tum-, eller snabbskruvar, som de även heter, då det underlättar vid flertalet tillfällen då man inte har tillgång till verktyg (LAN till exempel). Dessa går att köpa separat för cirka 5-6 kronor styck från till exempel GTEK, vilket är överkomligt. Anledningen varför de valt att använda tunn plåt är säkerligen för att kunna dra ner på priset. Vi ser inte det som någon direkt nackdel, då chassit väger mindre och blir mer lätthanterligt på grund av detta.

På toppen av chassit är även här en utskuren modifikation. I mitten sitter en temperaturreglerad fläkt som fungerar som utblås.

På undersidan av chassit sitter fyra runda plastfötter för att chassit ska stå stabilt.

Utsidan ger både positiva och negativa intryck. Om chassit är snyggt eller inte är upp till betraktaren. Designen känns något föråldrad genom att det är gjort i plåt och plast i stället för aluminium. Fronten kunde ha snyggats till och gjorts lite mer exklusiv, än det något billiga och plastiga intryck det ger i dag. Plåtens lack höjer däremot upp intrycket då det är jämnt, välgjort och blankt. Kaststjärnemodifikationen höjer även den upp chassits yttre. Många skulle säkert föredra hemmagjorda "moddar" men för den som vill ha ett färdigt så är detta ett perfekt val. Snyggt och välgjort!

Insidan

Insidans konstruktion är viktig för att hårdvaran ska kunna få plats och att ventilationen ska fungera bra.

Genom att skruva upp skruvarna på chassits baksida går det att enkelt lyfta av sidorna. På sidodörren hittar vi den första LED-fläkten som är monterad mitt i modifikationen. Denna fläkt används som utblås, vilket är lite underligt då vi tror att den skulle fungera bättre som insug. För att se om det stämmer kommer vi testa att ändra på fläkten senare i recensionen. Här ser vi även hur "fönstret" är fastmonterat.

Det ser ut att vara ganska rymligt för att kunna installera moderkort och dess tillbehör i detta chassi.

Längst bak i chassit sitter de två temperaturreglerade fläktarna för utblås. Som ni ser ansluter man fläktarna genom 4-pinskontakter med grenkontakt som gör att man inte mister någon kontakt vid anslutning.

Här ser vi de fyra 5,25"-platserna och de sex 3,5"-platserna. Enheterna skruvas fast för hand. Vi ser även PC-speakern som sitter fastmonterad i botten på chassit.

Riktar man blicken uppåt i chassit så hittar man en fläkt som fungerar som utblås och man ser även en väldigt snygg recensent… Värmen stiger uppåt och därav valet att denna fläkt blivit utblås. Om det är bättre att ha denna fläkt som insug kommer vi att testa senare i recensionen.

Fronten går att ta bort och här ser vi LED-fläkten som fungerar som insug. Här ser vi även de fyra extra fläktplatserna och kablarna för snabbanslutningarna (USB 2.0, mic-ingång med mera). Även här är lufthålen för de extra fläktplatserna ganska få och glesa vilket gör att man inte utnyttjar fläktarnas fulla effekt.

Insidan såg ut som vi anade; som ett chassi brukar se ut. Att det finns gott om fläktar är självklart ett plus men lufthålen för fläktarna känns alldeles för få. Man kan säkerligen tjäna några grader på att göra dessa hål större. Tänk då på att garantin försvinner.

Installation

Vi började med att skruva fast nätaggregatet, i det här fallet Chieftec 340W. Det passade utmärkt och det var inga problem att få fast det.

Efter att nätaggregatet var på plats så skruvade vi fast distanserna (som gör att du kan fästa moderkortet). Sedan var det bara att skruva fast moderkortet (vi använde Abit AN7) och det var utmärkt passform.


När det var dags att montera hårddiskarna stötte vi på det första problemet. Hårddiskarna gick endast att skruva fast i ett läge, vilket gjorde att de stack ut cirka fem centimeter mot moderkortet. Detta gjorde att IDE-kontakterna (som på AN7 sitter längst ut på moderkortet) nästintill blev helt blockerade av hårddiskarna. För att enklast kunna sätta i IDE-kablarna bör man alltså göra detta innan man sätter fast hårddiskarna, efteråt blir det tämligen svårt (om IDE-kontakterna sitter lika olägligt som på AN7). Om det är moderkortets design eller chassits design som är dumt byggt låter vi vara osagt. Hade det funnits ett skruvhål cirka en centimeter längre fram så hade man kunnat montera hårddiskarna längre in, och då sluppit problemet. Men likaså, om moderkortets IDE-anslutningar suttit på ett annat ställe, hade problemet inte uppstått.

När hårddiskarna och diskettenheten var fastskruvade så öppnade vi fronten. Det krävdes ganska mycket våld och kraft för att kunna få upp fronten. Anledningen till detta var att fästena som fronten satt fast i inte var riktigt delade.

Efter att fronten var avtagen satte vi fast IDE-enheterna. Dessa skruvas även dem fast för hand och här får man passa in så att de hamnar i linje med fronten. Bakom enheterna var det gott om plats för kablar, vilket är ett plus.

Efter att alla enheter var fastskruvade var det bara att dra alla kablar. Det är som vanligt lite svårt att dölja kablarna, men med hjälpt av t.ex. buntband kan man få någorlunda ordning i chassit. Tänk på att det är ganska viktigt var man gömmer kablarna, de får inte vara i vägen för fläktar och hindra ventilationen.

När vi sedan monterat grafikkort och ljudkort var det dags att sätta i mus, tangentbord och skärmkabel. Grafikkortet vi använde oss av var Hercules Radeon 9800 SE AIW och har endast en DVI-utgång. Skärmen vi använde oss av har vanlig VGA-kabel vilket gjorde att vi var tvungna att använda en DVI- till VGA-adapter. Adaptern gick till en början inte att trycka på, då det inte fanns tillräckligt med utrymme. Med lite bändande och kraft gick det tillslut att få på den, men till följd att den blev ganska sned.

Här borde Raidmax tänkt på utrymmet, då det inte har med grafikkortet att göra, eftersom kanten ovanför AGP-platsen ligger alldeles för nära.

Test

För att testa ventilationen i lådan har vi gjort ett test. För att läsa av temperaturer använde vi oss av programmet Abit EQ v.1.18. Testerna är avmätta efter lång stund utan att vi rört datorn och då temperaturen varit stadig för att kunna avläsas.

Vi använde oss av följande testsystem i chassit:

Nätaggregat Chieftec 340W
Moderkort Abit AN7 (nforce2)
Processor Athlon XP 2500 @ 3200
Kylfläns Thermalright AX-7 + Titan 80 mm
Grafikkort Hercules Radeon 9800 SE AIW @ PRO
Minne 2 x 256 MB Crucial Value S PC3200
Ljudkort Hercules Gamesurround Fortissimo III 7.1
Hårddisk 1 Seagate Barracuda 7200.7 120 GB
Hårddisk 2 Western Digital 80 GB JB

Vid samtliga test var det en rumstemperatur på 19.2 C°.

Som ni ser hjälpte det att vända på sidofläkten och man kan undra varför Raidmax valt att montera sidofläkten som utblås, när man vinner att ha den som insug. Att ändra fläkten som sitter i taket på chassit gjorde ingen skillnad.

Luftgenomströmningen för Raidmax Storm 847 är bra. Tack vare de fem medföljande fläktarna så blir kylningen i chassit tillfredställande bra. Skulle man sätta in fler fläktar i fronten så skulle det med största sannolikhet bli ännu bättre, men då öka ljudnivån.

Ljudnivån är inte särskilt låg, men inte heller överdrivet hög. Den ligger någonstans mittemellan och eftersom det inte finns några specifikationer för fläktarna är det svårt att ge en rättslig siffra för ljudnivån. Fläktarna ger ifrån sig ett ganska dovt ljud, inget vinande eller irriterande ljud, vilket är ett plus.

Väl igång får LED-fläktarna visa sitt och i mörker så blir det snygga ljussken från chassit.

Slutsats

Raidmax Storm 847 erbjuder mycket för de 549 SEK som det kostar. Många fläktar, god ventilation, snygg modifikation och en lack som är av hög kvalité. Man må tycka vad man vill om designen, men Raidmax Storm 847 ser bättre ut i verkligheten än på bild.

Vissa delar av chassit känns inte riktigt genomtänkta. Fläktar är felvända (om man ser till prestandans fördel), hårddiskar skymmer IDE-kontakter på moderkortet, DVI-adaptern får inte plats och någon manual skickas inte med. Ett kanske inte allt för genomtänkt chassi på vissa punkter, men man får även tänka vad det är man betalar för. Är priset lågt så finns det ofta brister i produkten. Talesättet "man får vad man betalar för" stämmer till viss del in här. Det är trots allt inga jättestora missar.

För den som söker ett billigt chassi med bra ventilation och medföljande fläktar så är Raidmax Storm 847 ett bra val.

Fördelar Nackdelar
Priset. Plastig front.
Många medföljande fläktar. DVI-adapter får ej plats.
Lackens kvalité. Hårddiskar skymmer IDE-kontakter.
Snygg modifikation. Ingen manual.
God ventilation.



15/5-2004 | Najze | najze @ 64bits.se