Hållbarhet
Rekommendationer

Ett stort tack till JoWood för recensionsexemplaret.

5/7-02 | RedHat | redhat@64bits.se

Svajn? Vad går det ut på?, brukar folk fråga när jag introducerar S.W.I.N.E. för dem.

-Tja, man för kommandot över en bunt talande grisar i stridsvagnar, brukar jag svara med ett litet leende på läpparna.

Är S.W.I.N.E. ett skämt? Nej mina damer och herrar, detta är blodigt allvar. Att vara svinens (grisarnas), eller rivalen kaninernas överordnad och styra dem genom de mest kniviga situationerna på slagfältet är inte det lättaste.

S.W.I.N.E

S.W.I.N.E. är ett väldigt lättsamt spel med tanke på att det faktiskt är ett strategispel. Humorn finns alltid där på något sätt vilket gör att man ofta drar på smilbanden, hur hopplöst det än kan vara. Om man känner sig vilsen när man börjar spela kan man använda S.W.I.N.E.s inbyggda Tutorial. Där får man lära sig allt från att scrolla i sidled med musmarkören till lite svårare kommandon. Menyerna i spelet är lättbegripliga, tydliga och ger ett svinaktigt intryck (om ni förstår poängen). Här har man inte lagt ner energi på jobbiga krusseduller eller flashiga animationer. Rent, enkelt och lättnavigerat. Bra!

Nåväl, nu till själva spelet. Innan man går ut på slagfältet måste man välja om man ska slåss för kaninerna eller svinen, och vilken svårighetsnivå man vill spela på. Här kan det som nybörjare vara klokt att välja kaninerna då de är aningen lättare än svinen. När man accepterat får man läsa och höra om uppdraget och dess bakgrund. Därefter får man välja vilka typer av stridsvagnar man skall ha. Alla har de olika egenskaper och sin egen specialitet. Sen är det bara att hoppa ut i kriget, och se till att man inte detonerar någon mina eller blir träffad av sin fiende.

Grafik och Ljud

Grafiken i S.W.I.N.E. är strålande. Otroligt fina texturer och relativt hög detaljrikedom gör att spelet känns tilltalande. Att spelet inte är speciellt krävande ger också ett plus i kanten. Det hade varit önskvärt med fler inställningar för grafiken, men de flesta standardinställningarna finns under "Advanced". Skärmupplösningar finns från 800x600 upp till 1600x1200, som bör täcka de flestas tycken. På min dator (se testsystem längre ned) flöt spelet förvånansvärt bra med tanke på den hårdvara jag har.  Över till manövreringen. Genom att trycka in båda musknapparna samtidigt, kan man välja i princip vilken vinkel som helst, det enda som kan kännas irriterande är att det inte går att zooma ut speciellt mycket. En annan synnerligen irriterande sak är att grisarna och kaninerna kör som idioter. Ger man en order till en större grupp grisar att förflytta sig från punkt A till punkt B kommer de mest troligt att hinna krocka med varandra, träd och hus ett flertal gånger efter vägen. I värsta fall ska man passera ett minfält och då är det sista man vill att de gör några utflykter från den tänkta vägen.

Ljudkvalitén är godkänd. Varken chockerande bra eller dålig, duger gott för ett strategispel. Alla kommentarer som grisarna och kaninerna kommer med kan vara lite tjatiga, men det är inget överhängande problem. Något som fick mig att skratta lite var de små, men ack så grymma, kaninernas dialekt. Kaninernas röst påminner om dålig tyska blandat med engelska, och svinens röst påminner om en fransman med dålig engelska. Visserligen är brytningen tillgjord och lite barnslig, men det passar perfekt med resten av spelet.

Hållbarhet

När man väl kommit in i spelet så är det svårt att sluta. Första banan gör man i en handvändning, därefter trappas det upp. När de två första banorna är avklarade börjar det bli lite knepigt och man måste börja använda huvudet istället för fingrarna. Man får ta konsekvenser av dumma drag, och tänka igenom vilka saker man ska köpa inför striden. Att glömma köpa med sig en kärra ammunition kan få konsekvensen att stridsvagnarna står som fån i slutet av banan när man som mest behöver dem. Detta bevisar att S.W.I.N.E. är ett strategispel som kräver mer än flinka fingrar.

När man har tränat sina talanger i Singleplayer ett tag känns det lockande att få utmana andra spelare, både lokalt och ute i vida världen. Låt oss ta en titt på S.W.I.N.E.s Multiplayer del. I menyn Multiplayer kan man välja ett antal olika alternativ, Internet Game via Gamespy, Internet Game med direct IP eller Local Area Network. Jag valde att börja spela över Internet via Gamespy. Vilken dröm att få jaga några kaniner ute i vida världen. Så blev inte fallet, antalet spelare inne i lobbyn var +- noll, öde, eko och inte en själ. Vad ska detta föreställa? Det visar sig att jag inte har uppdaterat spelet. På S.W.I.N.E.s hemsida finner jag en patch som ger 9 stycken ny multiplayer banor, samt korrigerar en del multiplayer fel. Nytt försök! Den här gången fanns det folk i lobbyn, dock inte mer än en handfull som redan var i full gång med spelet.

Efter den snopna upplevelsen bestämmer jag mig för att prova spela över LAN (Local Area Network). Här finns fyra olika spelsätt att välja mellan, Death Match, Countdown, Capature the Flag och Domination. Death Match är det gamla klassiska spelsättet där det helt enkelt går ut på att eliminera sin fiende innan man själv är besegrad. Countdown går ut på att samla så många poäng som möjligt under en viss tid, poängen får man genom att döda sin fiendes stridsvagnar. Capature the Flag känner säkert de flesta igen från Quake. Hämta flaggan, ta den till basen och segra. Domination påminner om Capature the Flag. Det går ut på att samla flaggor och hålla dem så länge som möjligt, vilket i sin tur ger poäng som man kan köpa fler stridsvagnar med.

Rekommendationer

Minsta systemkrav:
Windows® 98/2000/Me
DirectX 8.0 eller högre
PII Celeron/466MHz
96 MB RAM
32 MB 3D-grafikkort
4x CD ROM
Ljudkort

Rekommenderat system:
Windows® 98/2000/Me
DirectX 8.0 eller högre
PIII/800MHz
192 MB RAM
Geforce2 GTS/Radeon DDR
24x CD ROM
DirectSound kompitabelt ljudkort

Spelet är rekommenderat från 12 år och uppåt.

Är nu S.W.I.N.E. värd nära 1 GB på hårddisken och 500kr? Nja, är nog det bästa jag kan klämma ur mig. Om man är en strategispelsfanatiker med humor kan spelet sitta som gjutet. Annars duger det som kvällsunderhållning på söndagarna eller innan middagen. Det har dock sina brister här och var, vilket gör att S.W.I.N.E. inte får toppbetyg. Innan du springer till butiken och köper S.W.I.N.E. rekommenderar jag dig att tanka ner demot från S.W.I.N.E.s egen hemsida.

AMD Thunderbird 900
Asus GeForce 2MX 32MB
256 MB OCZ SDRAM