Swiftech Quiet Power

Inledning
Specifikationer
I förpackningen
Chassit - utsidan
Chassit - insidan
Kylningen
Montering
Resultat
Slutsats


Tack till Swiftech som gjorde denna recension möjlig.


05/11-02 | Daniel Rufelt | xx@64bits.se


Inledning

Fördelarna med att kyla sin dator med vatten istället för traditionell luft är många. Pga vattnets mycket högre värmekonduktivitet är det möjligt att kyla komponenterna bättre vid en lägre ljudnivå jämfört med luftkylning. När man idag talar om vattenkylningssystem så syftar man egentligen på ett kombinerat system, vattnet kyls nämligen ner med hjälp av luft. Kravet på luftflöde genom radiatorn, det element som kyler ner vattnet, är dock inte särskilt stort och man kan därför använda relativt tysta och lågvarviga fläktar men ändå få mycket bra kylning.

Vattenkylning börjar att bli allt vanligare bland datoranvändare, och idag är det inte bara "extrem-överklockarna" som har det. Färdiga kitt och kompletta lösningar med chassi och vattenkylningssystem har gjort att vattenkylning även blivit tillgängligt för de som inte har tid, lust eller kunskap att bygga ett eget vattenkylningssystem från lösa delar. Amerikanska Koolance var det första företaget som lanserade en färdig lösning som inkluderade både chassi och vattenkylningssystem. Koolance-systemen är dock långt ifrån perfekta och lämnar mycket att önska, inte minst när det gäller kylningen.

Det amerikanska företaget Swiftech, välkänd bland hemmabyggare för sina luftkylare, vill förståss inte vara sämre och säljer numera ett komplett vattenkylningskitt byggt i ett chassi. Enligt Swiftech ska detta kompletta system prestera betydligt bättre än hederlig luftkylning, och samtidigt hålla en lägre ljudnivå. Om detta stämmer ska vi nu ta reda på.

Specifikationer

Vi börjar med att ta en titt på specifikationerna.
 
Modellnamn FS020-H2O-C-W40
Pris 3900-4500 kr
Chassit  
Tillverkare LiteON
Storlek 533x229x464 mm (LxBxH)
Material Stål och plast
Vikt 18 kg
Standard ATX
5,25"-platser 4 externa
3,5"-platser Totalt 6 stycken varav 2 externa
Fläktplatser 4 stycken 120 mm- platser
Inkluderade fläktar 4 stycken på 55 CFM/25 dBA vardera
Vattenkylningssystemet  
Vattenblock (CPU) Swiftech MCW462-U
Vattenblock (Grafik) Swiftech MCW40
Pump Eheim 1048
Radiator 279x149x19 mm (LxBxT), kopparrör och aluminiumblad
Slangar PVC 3/8"
Anslutningar 3/8"

Notera att systemet går att få i en mängd olika varianter; utan grafikkortsblock, med block för socket 370, utan vattenblock över huvud taget osv. Den kompletta listan över de olika modellerna och de rekommenderade priserna finns längst ner på denna sida. Chassit levereras utan nätaggregat.

I förpackningen

Chassit kom levererat i en normal kartong med frigolit som skyddsmaterial. I förpackningen fann vi detta:

Chassit - utsidan

Chassit som Swiftech valt att basera sin lösning på kommer från LiteON. LiteON är främst kända för sina brännare men de har lång erfarenhet av chassitillverkning, främst för OEM-bruk. Chassit är egentligen avsett för serverbruk och är ett rejält tilltaget chassi tillverkad i 1 mm tjock plåt.

Första intrycket av chassit, om man ser till utseendet, är att det är något tråkigt. Detta är givetvis en smaksak, men en mer designad front eller kanske någon färg hade tveklöst gjort att chassit inte sett så tråkigt ut. Om man är händig så går detta givetvis att åtgärda, men det hade helt klart varit en fördel om tillverkaren erbjudet ett alternativ med ett mindre, om man ser till utseendet, tråkigt chassi.

Fronten är i vanlig ordning tillverkad i plast, men trots detta känns den mycket stabil och ger ett intryck av kvalitet. Knapparna för avstängning och omstart känns robusta och hela fronten är tillverkad i relativt tjock plast. En lite detalj som är bra på detta chassi är att resettknappen går att trycka på utan att behöva använda en penna eller dylikt. Många tillverkare slarvar med detta idag och även på en del högkvalitetschassi så är knappen helt enkelt för långt in för att den ska gå att trycka in med ett finger.  

På baksidan av chassit finner vi den relativt stora radiatorn och kontakten för att ge ström till pumpen. Radiatorn ger chassit ett ganska häftigt utseende. Förutom detta finner vi inga speciella överraskningar här jämfört med de flesta andra chassin.

På sidorna av chassit finns det lufthål och plats för en 120 mm-fläkt, mer om detta senare under "Kylning".

Sidorna är även anpassade för att de enkelt ska kunna tas av. Utfasningar på chassisidan och på sidorna av sidoplåten gör att men enkelt får grepp om sidorna och kan dra av dem.  


Innan sidorna släpper måste man givetvis skruva loss skruvar, i det här fallet två för varje sida. En trevlig överraskning var att skruvarna på sidan där man monterar själva komponenterna var så kallade tummskruvar, dvs skruvar som går att öppna utan verktyg.

Chassit - insidan

Även om det är trevligt med en fin design och fina färger så är det ändå insidan som är viktig för de allra flesta användare. Ett rymligt lättmeckat chassi är A och O om man ofta behöver komma åt hårdvaran.

Det första vi noterade när vi öppnade chassit var den kraftiga balken som går tvärs över chassit. Lyckligtvis är denna endast till för att ge extra stadga och skydd vid transporter, och ska skruvas bort för att underlätta arbetet i chassit. Den andra saken man märker är hur rymligt chassit faktiskt är. Främst bredden men även de andra dimensionerna gör att det är mycket lätt att arbeta i chassit och man har ordentligt med svängrum.  

Chassit har plats för hela 6 stycken 3,5"-enheter, vilket bör räcka för de allra flestas behov. De 6 platserna är fördelade på två platser. 4 stycken enheter går att montera i fronten, men blir då utan kylning. Den andra platsen finns dock precis vid utsugsfläktarna över moderkortet, och där blir enheterna ordentligt kylda.


Tillverkaren har valt att förse chassit med 4 stycken 5,25"-platser vilket kan tyckas vara lite med tanke på chassits storlek, men detta bör vara tillräckligt för de flestas behov. Anledningen till detta är troligen att chassit inte hade varit lättarbetat om man hade pressat in fler platser, eftersom ytan kring moderkortet onekligen hade blivit mindre.

Andra smådetaljer som bidrar till helhetsintrycket att chassit är genomtänkt och av hög kvalitet är att taket är fastskruvat och inte nitat, vilket underlättar om man vill modifiera det.

Kylningen

Vattenkylningssystemet består i vanlig ordning av en pump, ett eller flera vattenblock för komponenterna som ska kylas och en radiator. Vi börjar med att ta en titt på blocken som medföljer.

Vattenblockens uppgift är att överföra värmen från respektive komponent till vattnet. Vattenblocket till processorn i detta system är ett rejält block som Swiftech tillverkar själva. En väl tilltagen kopparbotten ser till att värmen leds från processorn till vattnet. Blocket väger en hel del, men lyckligtvis monteras det genon hålen i moderkortet. Den blåa delen av blocket är tillverkat i aluminium. Normalt sett är det en risk att blanda två olika metaller i ett vattenkylningssystem pga att utfällningar i vattnet kan bildas vilket försämrar kylningen. Swiftech har dock löst detta genom att eloxera aluminiumet med blå färg, vilket innebär att vattnet i praktiken aldrig har kontakt med metallen under den eloxerade ytan.  

Vattenblocket för grafikkortet är betydligt mindre och har en mycket smalare kopparbotten. Anledningen till detta är givetvis att en GPU inte på långa vägar utvecklar lika mycket värme som en processor. Undersidorna på båda blocken är ordentligt finslipade och blanka, vilket förbättrar värmeledningen jämfört med en mer grov yta.

Den andra delen av vattenkylningssystemet är radiatorn, som har som uppgift att kyla ner vattnet. Tillverkaren har valt en relativt stor radiator, anpassad för dubbla 120x120 mm-fläktar. Den är monterad utanför chassit, precis bakom de två 120x120 mm-fläktarna som suger ut luft ur chassit. Detta ger ett ordentligt luftflöde genom radiatorn, och den kyls väl. Radiatorn är uppbyggd av ett antal gångar som går rakt igenom radiatorn och leder vattnet. Dessa är omgivna av mängder av metallstänger och tunna blad för att ge en så stor yta som möjligt att avge värmen på.  

Fläktarna som suger ut luften blåser enligt tillverkaren ca 55 CFM och låter runt 25 dBa. De är tillverkade av Mechatronics, en för oss helt okänd tillverkare. Fläktarna fungerade dock utmärkt. De framkallade inga onormala vibrationer och var relativt tysta.

En annan viktig del som alltid ingår i vattenkylningssystem är pumpen. Tillverkaren har valt pumpmodellen 1048 från den tyska tillverkaren Eheim. Eheims pumpar är minst sagt vanliga i vattenkylningssystem, och de är kända för hög kvalitet och för att vara relativt tysta. Vi kunde inte uppfatta några som helst vibrationer eller ljud från pumpen. Den pumpar enligt specifikationerna 10 liter per minut. Vanligtvis är dessa specifikationer något överdrivna och i praktiken mycket lägre än angivet pga att man inte tar hänsyn till en del faktorer, men flödet som 1048 ger brukar vara fullt tillräckligt i de flesta normala vattenkylningssystem. Pumpen sitter bakom 3,5"-vaggan i fronten och syns normalt inte när man tittar in i chassit.  

Systemet leveras fyllt med en rödfärgad vätska som givetvis består främst av vatten men även av diverse kemikalier för att sänka ytspänningen och förhindra korrosion och algbildning. Om man av någon anledning skulle vilja tömma systemet så går det utmärkt med hjälp av av- och påfyllningssystemet som finns högst upp i chassit. Genom att koppla en slang till uttaget till höger, stänga kranen i mitten och öppna kranen till höger och sedan starta pumpen så kan enkelt tömma systemet. Hela proceduren finns utförligt beskriven i de medföljande installationsanvisningarna och slangar för av- och påfyllning medföljer.

I fronten av chassit finns en fläkt som har som uppgift att suga in kall luft i chassit. Fläkten är av samma modell som utsugsfläktarna. Swiftech har modifierat fronten en aning och skurit bort den metall som normalt finns framför insugsfläkten. Syftet med detta är att luftflödet då blir mindre hindrat, vilket leder till högre luftflöde och lägre ljudnivå.  

I fronten hittar vi även två dammfilter som självklart har som uppgift att förhindra att damm sugs in i chassit. Detta leder till ett något hindrat luftflöde, och skulle man inte gilla detta så går dammfiltret enkelt att ta bort. Själva plastfronten i sig är utformad, som ni ser på bilden ovan, så att luftflödet in i chassit inte hindras nämnvärt, vilket givetvis är positivt. 

På sidan av chassit har Swiftech borrat upp ett hål för en extrafläkt och monterat en likadan fläkt som de övriga i chassit. Denna fläkt blåser in luft i chassit. Syftet med detta är troligen att balansera luftflödet genom att ha lika många fläktar ut- som insugsfläktar. Ett nätaggregat som suger ut mycket luft kan dock göra så att flödet blir obalanserat. Lyckligtvis finns det dock ventilationshål på båda sidoplåtarna, så att luft enkelt kan sugas in och undertryck förhindras. Sidofläkten bidrar också, som vi nämnde tidigare, till att kyla ner bland annat grafikkortet. En liten miss från Swiftechs sida är inget dammfilter finns monterat vid denna fläkt, vilket gör att relativt mycket damm ändå kommer in i chassit.

Pumpen i detta system drivs i vanlig ordning av 230 V. 230 V är ingen spänning som det normalt går att få ur ett strömaggregat, därför måste en extra strömkabel kopplas till pumpen. Uttag för detta finns på baksidan. För att få pumpen att bara vara på när datorn är på så sitter det ett relä monterat bredvid uttaget. Detta ser till att pumpen stängs av och sätts på när nätaggregatet ger ström, dvs när datorn är på. Relät kopplas in via en vanlig 4-pin-kontakt. Samma 4-pin-kontakt ger även ström åt de två utsugsfläktarna. De andra fläktarna från ström via separata 4-pin-kontakter.

Swiftech har valt att använda anslutningar och slangar med en diameter på 3/8" i hela systemet. 3/8" är i princip en standard idag bland vattenkylningsprodukter, vilket gör att man enkelt kan komplettera med t ex block för nordbryggan på moderkortet. Tillbehör med diametern 1/2" finns det också gott om, men utbudet är något mindre. Nackdelen jämfört att använda 3/8"-system istället för 1/2" är att flödet blir lägre. 3/8" räcker dock oftast utmärkt för att transportera bort värmen på dagens överklockade processorer, även om man drar upp spänning mycket. För de som kör med kraftiga peltierelement eller liknande kan diametern vara ett problem, men å andra sidan så har i princip alltid dessa användare kunskaper att sätta ihop egna vattenkylda system och föredrar oftast detta framför färdiga lösningar.

Angående ljudnivån så är det i princip "bara" fläktarna som producerar ljud i produkten, då pumpen i princip är ljudlös. Dessa fyra fläktar låter runt 25 dBA var vilket enligt Swiftech leder till en sammanlagd ljudnivå på ca 34 dBa. Om man jämför detta värde med det som andra tillverkare brukar ange för sina kylare så stämmer det ganska bra, det är dock något i överkant. Dessutom är ljudet kanske dovt och grovt och inte lika störande som ljud från mindre högvarviga fläktar.

Montering

En av avsikterna med denna produkt är att den ska vara lätt att installera. Swiftech skickar med mycket detaljerade och bra instruktionsinstruktioner och att installera hela systemet tar inte särskilt lång tid och är inte heller särskilt svårt.

Det första man ska göra är att skruva av sidoplåtarna och taket. Därefter ska man ta bort fronten. Denna är relativt enkel att ta bort, det räcker med att lossa en skruv och sedan böja ut några plasthakar så släpper fronten. Syftet med denna procedur att komma åt den skruv som håller mittbalken som vi nämnde tidigare. Syftet med denna mittbalk är att ge extra skydd mot icke varsam transport. När man lossat denna skruv så går denna balk enkelt att avlägsna.

Med båda sidor och toppen avskruvade är det fritt fram att montera moderkort, hårddiskar, 5,25" och 3,5"-enheter och allt annat, precis som i vilket chassi som helst. 3,5"-enheterna monteras med skruvar medans 5,25"-enheterna monteras med slädar, liknande de i Chieftec-chassin. Vaggorna som 3,5"-enheterna sitter i går att skruva loss med hjälp av att lossa några skruvar, vilket givetvis underlättar monteringen. Chassit är i grunden anpassat för en större typ av nätaggregat som använder 92 mm-fläktar. En "adapter-plåt" medföljer dock så att normala aggregat går att montera.

Innan man monterar moderkortet i chassit ska man montera muttrar på baksidan av moderkortet och gängade instanser på framsidan, genom hålen runt socketen. Detta procedur är i princip identisk med den som krävs för en del luftkylare som t ex Alpha PAL8045. Därefter är det bara placera vattenblocket över socketen och skruva fast det med hjälp av de medföljande skruvarna och fjädrarna. Därefter är monteringen av processorblocket klart.

Standardblocket till systemet är ett så kallat universal-block, det går att montera på en mängd olika sockets. Det är i grunden ett block för socket A (AMD Athlon), men de extra monteringsskenor som medföljer möjliggör montering på socket 423/478 (Pentium 4) och Socket 603 (Xeon). Systemet går även att få med ett vattenblock som går att montera på socket 370- processorer som t ex Pentium III.

Att montera grafikkortsblocket var lite pilligare. Principen var ungefär densamma, men här användes inga gängade instanser, istället skulle man skruva fast skruvarna direkt i blocket. De relativt stora minnesflänsarna på grafikkortet i testsystemet ställde till det lite, och slangarna fick böjas en del för att få blocket på plats. Slangarna nuddade och tryckte lite mot minnesflänsarna, dock inte så mycket att flödet blockerades. För att vara säker på att de vassa kyflänsarna inte skulle skada slangarna tejpade vi lite eltape på slangen för att vara på den säkra sidan.   

Sammanfattningsvis så är systemet förhållandevis enkelt att installera. I och med att det levereras fyllt med vätska är det inte särskilt mycket svårare att montera ett system i detta chassi än det är att montera ett vanligt luftkylt system. Det rymliga chassit underlättade en hel del under monteringen.

Resultat

Under alla testerna användes detta testsystem:

CPU: AMD Athlon XP 2200+ (1800MHz)
Grafikkort: Albatron GeForce 4 Ti4200 P Turbo
Moderkort: Asus A7V8X (KT400)
Minne: 512 MB DDR-SDRAM PC3200
Hårddisk: Seagate Barracuda IV 80 GB

Processorn belastades med hjälp av Prime95 och grafikkortet med hjälp av 3DMark 2001. Alla temperaturer noterades efter 120 minuter eller efter att de stabiliserat sig. Processortemperaturen togs från moderkortet med hjälp av MBM 5. Grafikkortstemperaturen mättes med hjälp av en sensor monterad på baksidan av GPU:n på grafikkort. Sensorn var kopplad till en Hardcano 3 från Thermaltake.

Vi har valt att jämföra hur systemet klarar av att kyla en processor jämfört mot en bra luftkylare, Alpha PAL8045, kombinerad med en Enermax-fläkt på ca 40 CFM. Alpha-kylflänsen var tillsammans med testsystemet monterat i samma chassi som vattenkylningen kom med. Siffrorna anger grader Celsius och lägre är bättre.

Resultatet är minst sagt imponerande. Quiet Power klarar av att kyla hela 13 grader bättre än den högpresterande luftkylaren vilket är mycket imponerande. Vi provar att höja spänningen till 2,0 V och klockfrekvensen till 2,1 GHz. Detta ger en mycket högre värmeutveckling och det är intressant att se hur systemet hanterar detta.

Här klarar luftkylaren inte alls att ge tillräckligt med kylning. Systemet hängde sig några sekunder att det hade startat och det gick inte att få det stabilt. Med vattenkylningen var dock processorn helt stabil och gick aldrig över 48 grader vilket är mycket imponerande med tanke på värmeutvecklingen.

Vi går vidare och tittar på hur bra systemet kyler grafikkortet. Vi har valt att jämföra hur bra systemet kyler jämfört med standardkylaren på GeForce 4-kortet från Albatron. En bild på denna kylare finner ni här. Sifforna anger temperaturen efter tung belastning av grafikkortet.

Här blir skillnaden mellan luft och vattenkylnigen inte lika stora, runt 5 grader. Anledningen till denna mindre skillnad beror troligen på att standardkylaren på Albatron-kortet är en mycket bra kylare i koppar. Processorns värmeutveckling bidrar också till viss del till att öka temperaturen. Dessa 5 grader gjorde dock att GPU:n nu var stabil i 325 MHz jämfört mot tidigare 310 MHz. Troligen går det att överklocka mer om man modifierar grafikkortet så att GPU:n får mer spänning, men det är en annan historia :-).

Slutsats

Vår slutsats gällande denna produkt är att det är en mycket bra produkt för de som är ute efter vattenkylningens alla fördelar men inte har tid eller lust att bygga ett eget vattenkylningssystem. Till skillnad från andra färdiga lösningar som t ex Koolance presterar denna betydligt bättre än högpresterande luftkylare. Att tillverkaren valt att bygga in det utmärkta vattenkylningssystemet i ett högkvalitativt chassi bidrar till vår positiva slutsats. Det ända viktiga som det finns att anmärka på är att chassit kanske är lite tråkigt när det gäller designen.

Priset för modellen vi testade ligger mellan 3900 och 4500 kr. Med tanke på chassit med sin höga kvalitet, kylningsmöjligherna och att både block för processor och grafikkort ingår så är detta pris inte så högt, kanske något i överkant. Om man dessutom har i åtanke att man, för ett vattenkylningskitt utan chassi som motsvarar kylningssystemet hos denna produkt, får ge runt 2800 kr för så framstår inte priset som särskilt högt. Chassit kommer att finnas i lager hos Overclockers.se om ca tre veckor.

För att sammanfatta det hela så rekommenderas denna produkt som vill ha ett högpresterande kylningssystem som håller en lagom ljudnivå och är byggt i ett chassi som håller hög kvalitet.

Fördelar Nackdelar
Kyler bra Tråkigt chassi
Hög kvalitet  
Lätt att montera  
Bra luftflöde i chassit  



05/11-02 | Daniel Rufelt | xx@64bits.se