Jag har alltid velat ha ett skjutläge!
Biljakter är bra för kroppen!
Vem gillar inte slagsmål i spel?
Hur är grafiken?

Ett stort tack till Activision som bidrog med recensionsexemplaret.

17/6-04 | Farshid | farshid@64bits.se

Har du någonsin spelat Grand Theft Auto 3, eller GTA: Vice City? Har ni önskat er mer rörelsefrihet? Bättre slagsmål? Bättre skjutande? Häftigare biljakter? Har ni någonsin kollat på en film, och tänkt "varför görs inte spel på detta viset?". Nu finns det ett sådant spel, True Crime: Streets of L.A.

Vad händer?

Som sagt i inledningen påminner spelet ganska mycket om GTA, från början till slut. Den största skillnaden är just att denna gång är man på andra sidan lagen, den påstådda goda. Man spelar en karaktär vid namn Nick Kang Wilson. Nicks far, liksom han själv, var polis. Spelet börjar med att man får reda på att någonting hände Nicks far, Henry Kang Wilson, och att någon förr eller senare skulle gå till botten med fallet. Det som hände Henry var ett riktigt brott, därav namnet True Crime. Namnet på spelet avslöjar även vart allting händer, det vill säga Los Angeles. Och mycket riktigt har de fått med en majoritet av staden, för inte är det en liten stad man åker omkring i när man spelar. Kan ta upp till 15 minuter att komma till ett visst ställe, vilket ibland kan ta musten ur spelet. Under spelets gång har man en räknare längst ner till höger som räknar dina "Good/Bad cop"-poäng. Detta leder till att du kan komma till tre olika slut beroende på om du har plus- eller minuspoäng. Poäng får du genom att fullfölja de uppdragen du får på ett visst sätt.

Hur får man poäng då?

Under tiden som du åker runt i den väldigt stora staden får du så kallade "street crimes" att lösa. Dessa kan vara allt möjligt, från rån och gisslandrama till att någon har stulit ett filmmanus och försöker rymma. Sättet du löser dessa på ger dig plus- och minuspoäng och det är inget krav på att man ska lösa dessa, men om man vill ha pluspoäng kan det vara värt att lösa dem. Exempelvis, du får nys om ett rån som pågår, du åker dit och visar brickan (ja, det går!) men förövaren bestämmer sig att springa i stället. I sådana här fall har jag inte hittat någon annan lösning än att hoppa på förövaren och "döda" honom, antingen det eller att skjuta honom. Men om han däremot bestämmer sig för att det inte är värt det kan du enkelt gripa honom, uttala en klichéaktig kommentar och få ditt pluspoäng. Dessa brott hamnar ju självfallet vid sidan av huvuduppdragen.

Ju längre in i spelet man kommer, desto mer varierar uppdragen. När du träffar din partner är det någon som försöker döda dig, och du får slåss i en scen som påminner mycket om alla fighting-spel som finns konsoler. Förutom detta så finns det även ett skjutläge och ett körläge. Skjutläget innebär att man får flytta omkring runt en oftast utstakad bana, ta skydd, hoppa fram i rätt läge och skjuta. Billäget handlar oftast om att man ska skugga en bil till en viss plats. Till sin hjälp vid detta har man en mätare till höger som talar om hur nära man får komma. Kommer man för nära börjar bilen man skuggar gasa och man förlorar uppdraget. En sak som jag däremot gillar, är att man inte behöver klara alla uppdrag i ett kapitel för att kunna ta sig vidare. Men, om man bestämmer sig för att göra det kan man se fram emot en kul grej i slutet av kapitlet där du kan uppgradera antingen dina vapen, din bil eller lära dig nya stridstekniker.

Jag har alltid velat ha ett skjutläge!

Skjutläget innebär för det mesta att springa mellan saker och ting, skjuta fienderna på vägen och inte minst att överleva. Som jag beskrev det förut så är dessa spelmoment ganska utstakade, det vill säga att du springer längs med en korridor och skjuter på alla fiender som kommer i din väg. Dock finns det några undantag. Exempelvis, i ett av de första spelmomenten springer man runt en pool och skjuter på fiender som kommer ut, oftast på andra sidan. Ta skydd kan man bakom bänkar, pelare och poolens väggar. Det finns dessutom två olika sätt att skjuta på. Det ena sättet är det gamla hederliga GTA-sättet, att du bara klickar och skjuter iväg skotten. Det andra sättet är att du håller inne skjutknappen så att du får fram ett sikte. Så länge du har framme detta sikte går allting i slow-motion, och du kan avlossa ditt magasin in i motståndarens bröst.

Biljakter är bra för kroppen!

Biljakterna är faktiskt inte så bra som jag hade önskat att de skulle vara. Antingen skuggar man de karaktärerna uppdraget handlar om och kör en bit efter, eller så kör man så fort man bara kan, rammar allt och alla, tjänar sig ett tiotal minuspoäng för att till slut skjuta hål på förövarens däck. Dock finns det uppdrag man måste köra enligt alternativ ett på. Jag brukar dock köra enligt tvåan, vilket ni troligtvis ser på alla mina minuspoäng. På bilden nedan ser ni avståndsmätaren uppe till höger.

Vem gillar inte slagsmål i spel?

Det första jag la märke till när jag klev in vad jag kallar fighting-läget var att allting var så fritt. Man har stort område att flytta sig på och att man kan förstöra det mesta på stridsfältet som stolpar, tunnor, stolar och bord. Omgivningarna varierar också, i en scenen inleds ett slagsmål på en parkering, medan du är inne i en strippklubb och slåss mot strippor i en annan. När det gäller stridstekniken är den praktiskt taget densamma som i GTA3, bara att de har utökat det lite mer. Exempelvis så kan du ta tag och kasta motståndaren nu, du kan göra en hoppspark, du kan glida på golvet och du kan göra specialare.

Hur är grafiken?

Precis som de olika spellägena liknar grafiken den som vi finner i GTA3, endast lite modifierad. Man kan förstöra fler saker på fler sätt. Man kan skjuta sönder stängsel, man kan köra ner träd. Personligen finner jag grafiken tillfredställande, även om de kunde ha jobbat lite mer på själva fysiken. Att köra omkring med delar av stängsel och lyktstolpar hängandes på motorhuven är inte direkt det finaste, inte heller att man kan hoppa igenom motståndare och gående, eller köra igenom vissa väggar om man kommer i tillräckligt hög fart. Explosionerna är ingen vacker syn de heller, ser mest ut som någonting från Nintendo 64.

Jag kommer ihåg när GTA3 och Vice City släpptes till PC för ett tag sedan var det himmelriket. Allting var så vackert, så våldsamt, så originellt. Tanken var nog att man skulle få samma känsla när man spelade True Crime. På Playstation 2 må hände, där är spelet vackert och kul. Men när man spelar PC-versionen så känns det som om någonting saknas. Efter att ha suttit och spelat det några timmar i sträck tröttnar man och vill hålla sig borta från spelet. Men om man vågar ge sig in igen repeteras dessa steg. Det gjorde det för mig i alla fall. Skaparna har onekligen hämtat sin inspiration från Hollywood, det märks redan i början. Jag tänker inte säga att spelet inte är nyskapande, för det är det till en viss nivå. Jag har inte sett något annat spel som kombinerar dessa tre moment så fint som detta. Det ska de ha beröm för! Men av någon anledning kommer jag alltid att se GTA som en storebror till detta spelet.

Cirkapris: 449 Kr

Bra historia Fysiken
Varierande spelsätt Blir tråkigt efter en stund