Människorna
Orcer
Undead
Night Elves

Tack till Pan Vision för att ha bistått med recensionsmaterial.

12/8-02 | egar | egar@64bits.se

Vad ska man säga om ett företag som Blizzard? När man radar upp succéer såsom Diablo, Starcraft och Warcraft, så finns det egentligen inget annat att säga man har lyckats på spelmarknaden. Att spelens fans sedan kanske är de mest hängivna i branschen, i stor konkurrens med id Softwares fans, skadar inte heller även om det inte blir speciellt objektivt när man ska prata med ett stort Blizzard-fan. Så när första pressningen på en miljon tog slut ganska fort så är det en relativt fånig känsla man känner när man ska recensera spelet. Det måste kännas likadant när en filmkritiker försöker få biobesökarna att inte se eller att se den nya topprullen. Personligen tror jag inte att Warcraft III behöver någon större presentation, utan det räcker att säga att detta är en mycket efterlängtad uppföljare till ett av världens mest älskade realtidsstrategi spel.

Strategispel

Du vakar över spelplanen som vanligt med en fin isometrisk vy över all action, men eftersom spelmotorn nu är konstruerad helt i 3D så kan du även rotera kameran lite lätt. Detta gör du genom att trycka på knapparna "Insert" och "Delete". Varje knapp roterar 90 grader åt antingen vänster eller höger. Ska jag vara ärlig är detta inget som är nödvändigt att göra utan bara finns där för att trähattarna som kräver att man ska kunna rotera en 3D motor också skall tillgodogöras. Blizzard har valt att återanvända sitt sedvanliga interface och varför skall man byta något som är så simpelt och genialt som det. Kontrollerna är som vanligt enkla, klicka på en enhet och högerklicka någonstans på kartan eller skärmen för att skall gå dit eller utföra något annat. Fast ska man attackera någon så är det smartast att använda attack-knappen, eller snabbkommandot A, än att högerklicka på kartan.

När man väl lärt sig samtliga kortkommandon så går det undan att bygga upp sin bas och armé, därför rekommenderar jag samtliga att lära sig dessa kommandon. Som ni märker så är det inte några större skillnader från tidigare strategispel från Blizzard, utan man har satsat på en säker grund och sedan utvecklat det därefter. Förutom en helt ny historia (berättelsen är smått baserad på Warcraft Adventures, som nu hittas på spelkyrkogården) så har man implanterat ett system med hjältar som stiger i rank när dom får mer erfarenhet. Dessutom finner vi två stycken helt nya raser, Undead och Night Elves. Vilket är väldigt positivt.

Nyheter

Låt oss avhandla några av nyheterna innan vi fortsätter. Den största nyheten angående Warcraft III, även om det egentligen inte är något spektakulärt, är att spelet numera spelas i 3D. Men mer om det tar vi lite senare. Under utvecklingen av Warcraft 3 sades det att man skulle implantera större RPG-element i spelet. De planerna skrotades dock senare, men man valde att använda sig av hjältar som vi sett användas i Warlords Battlecry. I Warcraft III kan dock hjältarna endast nå nivå tio. Förutom att hjältarna får mer liv och mana så får man även välja en besvärjelse varje gång man får tillräckligt med erfarenhetspoäng för att avancera till nästa nivå. Varje ras har tre stycken olika hjältar att välja mellan, även om likheterna är ganska stora så finns det skillnader och hjältarna kan faktiskt avgöra strider ifall de är tillräckligt starka. I föregångaren hade spelaren möjlighet att välja mellan två raser, människor och orcher. I uppföljaren finns det förutom dessa två ytterligare två raser, Undead samt Night Elves. Jag fördjupar mig i raserna lite senare i recensionen så fortsätt att läsa.

Ytterligare nyheter är de neutrala enheterna som finns utspridda på kartorna. Dessa finns vid sina bosättningar eller vakandes över neutrala byggnader, som du som spelare kan handla enheter av. Dessa neutrala enheter är något av en hörnsten i spelet då det är viktigt att tidigt i spelet avla fram sin hjälte och några få enheter för att bege sig ut på jakt efter erfarenhetspoäng. På din väg efter erfarenhetspoäng hittar du även små artefakter efter att du tagit kål på de neutrala enheterna du stötte på. Ju starkar neutrala enheter du förintar, desto kraftfullare artefakter finner du efter striden. Dessa artefakter kan vara böcker som ökar dina stridsvärden, ditt liv eller mängden mana du har tillgång till. De kan likaväl vara föremål som ökar din attackstryka, din hjältes snabbhet eller bara skrifter som tillkallar dig ett par enheter som slåss på din sida för en kort stund. Dessa artefakter är även de en stor fördel för dina hjältar.

En annan fin nyhet är att Warcraft-världen äntligen har fått ett dygn. Detta innebär att på natten sover samtliga neutrala enheter tills att du attackerar dem. Dessutom minskar synfältet för samtliga raser förutom Night Elves.

Upkeep

Den största och bästa nyheten i Warcraft 3, i mitt tycke, är det såkallade Upkeep-systemet. Detta innebär att ju fler enheter du har desto mindre guld får du in. Från början får du, som vanligt, in tio guld och det heter No Upkeep. När du sedan har enheter som motsvarar mat för 40 enheter så sjunker inkomsten till endast sju guld, detta heter Low Upkeep. För att nå High Upkeep-nivån så måste du ha enheter som motsvarar mat för 70 enheter. Att du sedan endast kan ha 90 enheter som max är något som jag ser som positivt då man inte kan ta fram massvis med enheter för att sedan förflytta sig mot sin motståndare och förinta honom utan större problem. Dessutom frammanar Upkeep-systemet att du expanderar din bas då en guldgruva inte räcker alltför långt, speciellt när du nått High Upkeep-nivån. Detta kan betyda att två jämlika spelare har långa bataljer att förvänta sig.

Grafiken tycker jag osar Warcraft-känsla lång väg. Den är både vacker och mysig. I höga upplösningar är det riktigt vackert och det händer att man ibland stannar upp för att smygtitta på sina enheter, trots att detta inte är ett grafiskt landmärke som kommande Doom III. Vad gäller besvärjelserna är även dessa fulländade och det finns egentligen inget annat att säga om det grafiska än att det är vackert. Ljudet är även det en positiv aspekt av spelet, men det känns dock som att många av ljuden är återanvända från tidigare Blizzard spel. Musiken är väldigt stämningsfylld och ändrar karaktär då strider infinner sig. Ända sedan det första Warcraft spelet kom så har jag gillat att klicka på enheterna upprepande gånger då de alla säger olika saker och är helt enkelt väldigt festliga. Ta till exempel orcernas grunt som försöker övertala spelaren att han inte låter som Yoda från Star Wars.

Något som Blizzard alltid har varit störst, bäst och vackrast med är filmerna som för fram berättelsen i spelet. Mellan varje avklarat uppdrag i kampanjerna får man se en kort liten filmsnutt skapad med grafikmotorn, även om man ibland kommer lite nära med kameran och det blir lite plottrig grafik så tycker jag att dessa snuttar är mysiga. Men dessa filmer är egentligen inget annat än aptitretare för vad som komma skall. För mellan varje kampanj får du se de vackraste filmerna någonsin i ett PC-spel. Filmerna i Diablo 2 var enligt mig, förlåt mitt språk, förbaskat snygga. Ni som har laddat hem filmerna från den officiella hemsidan vet att filmerna i Warcraft III är något i hästväg. Det är nästan så att man känner sig bortskämd med filmerna, trots att man har fått kämpa sig igenom en hel kampanj för att nå dit.

Interface

Ända sedan det första Wracraft-spelet släpptes har Blizzard haft ett klart och tydligt interface i sina strategispel. I Warcraft 3 har man inte gått ifrån konceptet alltför mycket, utan man har satsat på ett välarbetat och smidigt interface för att inte skapa komplikationer. Samtliga byggnader hittas på samma ställe för alla raser, så att det inte skall vara några problem att lära sig vart de finns. Vad gäller snabbkommandona så är de mycket viktiga när man spelar mot en kompis eller en person på battle.net då man i långa loppet tjänar på att man kan samtliga snabbkommandon för den ras man spelar. Dock finner jag ett litet smått problem med snabbknapparna, de är nämligen olika för varje ras. Blizzard borde kunna låta oss spelare få konfigurera våra egna snabbkommandon så att vi inte behöver plugga in massvis med olika kommandon. En sak som verkligen irriterar mig är att man inte kan samla större grupper än tolv enheter. Det borde vara naturligt i samtliga strategispel att man kan markera alla sina enheter för att organisera en attack.

Samtliga menyer man hittar i spelet är verkligen lätta att navigera sig igenom och det är inget som man kommer att lägga ner speciellt mycket tid för att lära sig.

Single player kampanjen

Som vanligt är det roligast att spela strategispel mot sina kompisar och klå dom, men jag är en av dom som faktiskt kräver en bra kampanj där jag själv kan uppleva världen jag annars slåss i. Jag gillade kampanjerna i StarCraft och jag gillar även kampanjen i Warcraft III. Är du helt grön när det gäller strategispel så finns det även en liten inlärningskampanj för dig. Där förklaras allting som är grundläggande i ett strategispel och du får även reda på hur du handskas med nyheterna i Warcraft III. Därefter tar du kontrollen över människorna för att sedan kontrollera undead, orcer och night elves. Samtliga rasernas kampanj är sammansvetsade till en enda stor kampanj och historien är enligt mig riktigt trevlig och erbjuder god underhållning för den tid man spelar. Dessutom får man den där härliga känslan av att man vill fortsätta.

Människorna

Det finns enkel förklarning till varför du först tar hand om människorna. De är helt enkelt enklast att kontrollera. För att kunna avla fram fler enheter så måste du ha mer mat och det får du när du bygger en farm, logiskt eller hur? Enklare enheter som footmen, riflemen och knights får du från barackerna, minst lika logiskt. Ungefär lika enkelt är det med resterande byggnader och enheter. Detta är dock kanske den ras som jag personligen tycker är svagast. Deras footmen är ren kanonmat, likt de svarta är kanonmat i South Park. Däremot är människornas riflemen riktigt trevliga och de enheter jag satsar på när jag spelar med människorna. Även knights är en bra enhet som jag brukar använda. Steam tanks är enligt mig spelets bästa demoleringsverktyg då de tillsammans med Mortar-pojkarna är riktigt grymma på att ta ner byggnader. Människornas försvar är även det kapabelt till mycket då man kan ha tre olika typer av torn. En av dom saknar all form av försvar och är ett utsiktstorn, de två andra är ett vakttorn som kan ta hand om både luft och markenheter varav kanontornet är långsamt och endast kan attackera marktrupper.

Orcer

Orcerna är den starkaste rasen av de samtliga. Grunten är störst, starkast och fulast. Däremot har orcerna inga direkt bra avståndsenheter, även om katapulten är en bra kandidat. Samtliga orcenheter är starka och tål många slag, t.o.m. magikernas magier är designade så att de ska ge mer kraft åt frontlinjen. Orcernas försvarsbyggnader är relativt dåliga då man endast kan bygga ett torn, men spelar man med orcerna skall man inte spela på försvar utan anfall.

Undead

Undead är min favoritras. Den har inte någon speciellt bra närstridsenhet, även om massa Ghouls kan vara förödande för motspelaren. Däremot har man en väldigt bra avståndsenhet som får jobbet gjort. Dessutom är Undeads version av katapulten, köttvagnen, bra mot byggnader. En annan fördel med köttvagnen är att den kan bära döda kroppar som rasens magiker sedan kan återuppliva, utan att man behöver utöka enhetskapaciteten. Detta leder till att man kan ha väldigt många enheter på krigsfältet samtidigt. Sedan gillar jag även de odödas flygkreatur, frostdraken, som kan frysa byggnaders produktion. Här tror jag dock att Blizzard kommer att göra förändringar då det är väldigt enkelt att demolera en motståndarbas med ett par sådana samt lite marktrupper. Sedan tycker jag att de odödas försvar är det bästa i spelet med deras spirit towers. Många sådana vid en ingång tillsammans med marktrupper kan stoppa en stor motståndararmé. Helt klart en mycket tuff ras och tyvärr är den något missförstådd då den inte är så väldigt ond.

Night Elves

Night elves är spelets mest mystiska ras och en perfekt ras för den som är attackorienterad. Här finner vi knappt några närstridsenheter, utan istället hittar vi pilbågsskyttar samt en huntress. Båda enheterna attackerar på avstånd. Det finns inte heller några bra försvarsbyggnader. Den som finns är riktigt dålig och kommer säkerligen förbättras i kommande uppdateringar. Annars är rasen skön att spela med och hjältarna är mycket användbara. Detta är ingen ras en nybörjare lär sig direkt utan det krävs träning för att lära sig att behärska rasen.

Om ett strategispel saknar en bra multiplayerdel så finns det ingenting som kan rädda den, inte ens de mest balanserade raserna och inte heller den bästa single player upplevelsen. För att man skall kunna njuta av ett strategispel riktigt ordentligt krävs det en ypperlig multiplayerdel. Detta är något som Blizzard har levererat varje gång de har släppt ett strategispel, förra hiten StarCraft spelas fortfarande på nätet och är en personlig favorit på LAN. Blizzard låter dig spela multiplayer på tre olika vis.

Först och främst har vi ju Battle.net som är Blizzards egna spelserver och som besöks tusentals spelare varje dag. Sedan kan man ju självklart spela spelet i ett lokalt nätverk. Sista alternativet är väl inte direkt ett multiplayer alternativ, men skirmish vill jag ändå placera häribland.
Att hitta några spelare på battle.net är absolut inga problem. Det räcker med att klicka på en knapp där det står "Play Game" och välja vilka regler du vill spela efter. Du väljer helt enkelt hur många spelare du vill spela med och matchen är igång några få minuter senare. Här väljer du dock inte vilka du vill spela med utan du paras ihop med spelare som har nått ungefär samma ranking som dig själv.

Vad gäller de två andra sätten att spela på multiplayerkartorna så är inte ett framtida LAN det minsta intressant utan några rundor Warcraft 3. När det sedan gäller skirmish, eller custom game som Blizzard valt att kalla det, så känns det verkligen som att datorn fuskar. Iinnan jag hade kommit riktigt igång med spelet så kändes det som att datorn började sina anfall efter ungefär fem till tio minuter. På den tiden hinner man inte bygga upp en liten bas samt komma med en mindre armé och en hjälte på nivå tre eller fyra, vilket datorn gjorde ofta. Dessutom vet dom exakt vart din bas finns vilket är ännu mer irriterande. Hoppas att Blizzard tar tag i detta då detta problem enligt mig är väldigt jobbigt. Annars är multiplayer delen helt suverän och kanske är Warcraft 3 det bästa strategispelet någonsin i detta område.

Vad ska man då säga av årets hittills bästa strategispel? Jag hittar nästan inget att klaga på förutom datorns beteende när man spelar "custom game" mot den. En annan sak som irriterar smått, men är något av en petitess, är att striderna emellanåt kan bli ganska stökiga. Kanske skulle Blizzard se till så att man kan zooma ut lite mer? Förutom dessa kritiska punkter så måste jag säga att Warcraft 3 inte kunde ha varit bättre. Så se till att inte lyssna på nostalgikerna som hävdar att de tidigare Warcraft-spelen är bättre.

Jarno "egar" Lauronen

Athlon TB 1.33GHz
512MB DDR RAM