Innehåll
The Settlers ]I[

001002 | Chrono Tigger | ctigger@64bits.se

Tyskar hör man sällan något ifrån inom datavärlden, det sägs tillochmed att de är lite "ivägen" då de flesta speltillverkare måste anstränga sig och göra specialversioner till just Tyskland, dessa versioner har utlämnat blod och de tyngre våldssekvenserna, allt p.g.a. den strikta riktlinjen den Tyska regeringen har satt emot pc-spel. Men visst, det finns en hel del Tyskar som lyckats och visat att de inte alls bara är till besvär. Ett sådant exempel är grafikkortsutvecklarna på Elsa, kända bl.a för sina n'Vidia kort a la GeForce. Ett annan mycket framgångsrikt tyskt företag är BlueByte och grabbar där. BlueByte har varit ett allmänt känt och respekterat företag ända sedan de släppte en utav deras första lyckade releaser. "The Settlers" , som kom att bli en storsuccé. Det tog inte lång tid förän BB släppte uppföljaren "The Settlers II: Veni, Vidi, Vici", vilket skilde sig aningen ifrån ettan man behöll fortfarande den unika särprägel som gjort serien så omåttligt populärt. Tidigare i år fick serien ännu en avynglare, fantasifullt nog under namnet "The Settlers 3", och som redan innan så var det som många spekulerat, BB gick inte för att förändra sin vinnarkoncept utan helt enkelt göra om det i en nyare tappning. En första titt på spelet och man noterade den tunga grafiken och masssan utav rörliga föremål på skärmen, vilket var upplagt för "lagg" för den ramminnes-fattige.

Vad är då The Settlers 3?
S3 är helt klart ett spel under strategiavdelningen, men det skiljer sig med vida mått ifrån de riktigt stora som C&C Tiberian Sun, MS Age Of Empires etc, då striderna inte alls är betonade på samma sätt, istället läggs tiden på resurshantering, infrastrukturering och handel. The Settlers är inte våldsamt om man inte gör det våldsamt, och då de strider man få se inte alls är så brutala som i andra strategispel gör det Settlers mer åtkomstbart för den yngre publiken. En annan sak som gjort Settlers till allmänhetens "guldgris" är den enkla "user-friendly"-inteface. Vilket gör allting väldigt lätt att kontrollera. När man startar ett spel för första gången får man i regel en första inblick och uppfattning utav den introvideo spelet har med sig, videon berättar ofta en hel historia om spelet och dessa uppgifter. S3's video är inget undantag, men här märks det att det är riktat till en yngre publik, videon är datoranimerad i god Walt Disney-stil, vilket givetvis är mindre upphetsande än en liten inblick om några kolonisatörer som strandsätts på en öde ö och får slåss var dag för sin överlevnad. Men låt inte videon lura er, spelet har så mycket mer att erbjuda. Det man i början kan välja mellan är "Campaign, Scenario, Skirmish", varav det första alternativet är en stor kampanj där man lär sig spelets grunder och inom tidsloppet möter svårigheter, alltför att vänja användaren med S3's kontroller och funktioner. Scenario är en uppgift, här till delas du ett antal soldater, arbetare, hus m.m. och skall fullgöra din uppgift vilken kan vara alltifrån att eliminera all oposition dvs. 100% domination eller rent av producera 100 guldtackor innan tidensslut. Det sistnämnda är det roligaste alternativet, ett s.k. free for all där den spelande börjar med ett antal resurser och några arbetar för att sedan bygga ett stor civilisation, ett samhälle och konkurera (snarare kriga) ut sina motståndare.

Hur spelar man ?
Oavsett vilket uppdrag, vilken kampanj, etc. man väljer så börjar man i regel endast med ett fåtal resurser och några arbetare, soldater. Ens uppgift är att så fort som möjligt bygga upp de grundläggande byggnaderna, och bosätta dem, för att kunna gå vidare. Grundläggande är ex. en skogshuggarkoja där en skogshuggare kan hålla till, denne går ut och hugger ner ett träd då och då. För att kunna förvalta trädet rätt måste man ha ett sågverk, vilket gör om trädet(stocken) till några plankor, vilka senare kan användas till diverse konstruktioner. Till grundläggande funktioner behövs även en stenhuggare, alltså en person som titt som tätt stick iväg och hugger ut sten, som senare kan användas vid konstruktioner. När man väl har byggt dessa ska man börja tänka på att udvigda sina gränser, ja ens imperium är avgränsat med en "rund ring" vilken udvigdas då man bygger militära byggnader vilka bosätts av soldater vilka, lätt, kan försvara dina gränser. Jag har tidigare nämnt den livsviktiga kedjan Skog - Sågverk - Plankor, men tro inte att det räcker med att kunna denna kombination för att lyckas, o nej, grabbarna i BlueByte har mer utänkt, de har skapat ett otal näringskedjor, ett exempel är vetets. Vetet odlas av bonden, vetet kan sedan skickas till den vindmal där det krossas till mjöl, mjölet kan sedan tillsammans med vatten, bakas till bröd av bagaren, vilket sedan skickas till de hårt arbetande människorna i gruvorna där du får din kol, järn och guld ifrån. Vetet kan även skickas direkt till en åsneuppfödare, vilket matar åsnor med, dessa hjäper dig sedan vid en handelssituation. Du kan även ge vetet till grisuppfödaren, vilkas grisar sedan slaktas hos slaktaren och därigen får du mat. Står i reklamen för Settlers 3 att: "Bygg upp en blomstrande ekonomi med över 20 olika handelsomården: skogsarbetare, stenhuggare, jägare, fiskare, bönder, gruvarbetare, handelsmän, präster med flera. Över 110 olika byggnader kan byggas, somliga kan bosättas" och detta stämmer helt enkelt. Spelet har en enorm bredd. Nyligen släpptes även ett expansion-pack "Quest of the Amazons", vilket har tagit med en helt ny civilisation "Amazonerna" samt lagt till ett antal scenarior och banor.

Vad tillför S3 Settlers-serien ?
En hel del faktiskt, även om det till största del är de äldre settlers-ideerna som dominerar. Det som är nytt är tre helt och hållet separata civilisationer, Romare, Asiater och Egypter, varav alla har sin olika gudar - Jupiter, Horus (ja ni vet fågeln), Chi Juh(en fet drake), religioner, byggnader, specialfunktioner etc. Balansen dem emellan är dock gjord väldigt bra. En annan helt ny funktion är att man helt fritt kan röra och bestämma över sina soldater och det är inte alls lika komplicerat att anfall nu som det var innan. Möjligheten att utforska havet på stora regatter och sjöfartyg är även den helt ny och ge spelet ännu en dimension, även om fartygen ter sig som lite väl isolerade ibland. De äldra katapulthusen (S2) har ersatts med roliga rörliga katapulter och kanoner. Rent grafiskt sett tillför S3 Settlers serien en hel del, S3 är riktigt snyggt och ljudet, soundtracket, till spelet är nog bland de bättre jag någonsin hört. Aldrig någonsin har jag varit med om så perfekt ljudåterskapning, skulle man somna vid Settlers3 skulle man likväl kunna tro att man ligger ute i skogen.

Hur rullar Settlers 3 på min dator ?
De system krav som BlueByte har satt ut som minimum är 100MHz Pentium®, 32MB RAM, 2MB Grafikkort (Direkt X-kompatibelt) cirka 250mb ledigt diskspace, 4X CD, Windows 9X eller NT. Men att spela Settlers3, eller något spel, på minimikraven är nog rätt plågsamt så jag skulle rekommendera en Pentium®II 300MHz60MB RAM med 8MB AGP Grafik.

Slutsats och betyg
Settlers 3 är enormt roligt och väldigt beroende framkallande, det är inte sällan man går igenom terapi för att kunna sluta spela det. Man slutar aldrig beundra den enorma detaljrikedom och de små extra effekterna som lagts med, det är inte ovanligt att man upptäcker en helt ny sida utav spelet varje gång man spelar. Spelet riktar sig till i stort sett alla målgrupper, stora som små, och kan räcka till som avslappning för alla quakers. BlueByte har själv citerat spelet som: "S3 är ett fänglsande och beroende framkallande strategispel i realtid för simulering av taktik, framgång, krig och tillväxt" vilket jag tycker sammanfattar spelet bra. Jag är mycket positiv till BlueByte's framtida arbeten inom Settlers-serien och ser fram emot fyran. Något som jag hoppas de fixat tills dess är de multiplayer svårigheter som uppstått med S3'an.

Betyg
Rolighetsfaktor: 95% Grafik: 92% Känsla: 85%

Slutbetyg; 58 utav 64bitar möjliga.

slutbetyget är inte en hopslagning utav de övriga betygen