Microsoft Media Center 2005
Bildkvalitet
Prestandan hos 3D-grafik och ljud
Avslutning

Tack till Shuttle som gjorde denna artikel möjlig.

22/02-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Datorer och media har varit förknippade med varandra sedan CD-läsare och lämpliga ljudkort dök upp på marknaden. Det började med att datorerna fick förmågan att spela upp musik och bilder från CD-skivor. Vartefter utvecklingen av datorerna fortskred blev det man kunde spela upp allt mer sofistikerat. Film blev det som datorerna allt oftare fick jobba med. Avancerade kodningsalgoritmer gjorde att filmer kunde (och kan) spridas via internet långt innan dessa blev tillgängliga på VHS eller DVD. Ur detta behov av att kunna se på film på sin dator föddes hembio-datorn (HTPC, Home Theatre PC), en maskin speciellt skapad för att kunna spela upp film och annan media på ett enkelt sätt. Tanken var att integrera datorn i den övriga hembioutrustningen och få den att kännas mer som en avancerad DVD-spelare än en traditionell PC.

När man nu skall komplettera sin 7.1-receiver och sin 42" plasma-TV med en dator handlar den inte längre om rå prestanda i vilken form som helst. Hur många av er som läser detta kan tänka er ett dator-vitt towerchassi stående vid TV-apparaten? Att detta åbäke till PC dessutom skulle låta som ett mindre flygplan är nog ännu mer otänkbart. Därför har en ny typ av datorchassin tagits fram som skall möta kraven från hembio-fantasterna som vill uppgradera sitt system.

I denna artikel skall vi titta närmare på ett sådant chassi från Shuttle. Detta företag har blivit kända för sina små kompakta datorlådor, "barebones", och det är en i deras XPC-serie som skall utgöra grunden för en hembio-PC.

En PC i hembion?

Dagens utbud av film och musik i digital form har skapat nya behov hos folk. Nu räcker det inte längre med en videobandspelare, TV-apparat och en stereoanläggning. Inga av dessa maskiner hanterar nämligen underhållning i digital form. Behovet av en allround-maskin som kan spela upp film och musik från internet, privata servrar och lokala hårddiskar har ökat. Dessutom vill man kunna spela in digitalt för att sedan redigera och bränna till CD eller DVD. Många tillverkare erbjuder mer eller mindre kompletta lösningar som skall tillfredsställa detta behov. Inspelningsbara DVD-spelare med hårddisk, mediaboxar för nätanslutning och chippade XBOX'ar är några alternativ. Tyvärr är ingen av dessa lösningar kompletta, XBOX'en kan till exemplevis inte spela in TV-program. Vill man ha en maskin som gör allt blir det till att titta åt datorhållet. Med en sådan ökar möjligheten att få ett komplett system i en burk som hanterar alla tänkbara digitala media. Dessutom kan en datorbaserad mediamaskin modifieras, byggas om och byggas ut när behoven ändras. Detta är mycket svårare att göra med slutna system som de flesta färdiga apparater är.

Det vi tänker visa med denna artikel är hur man med standardkomponenter kan sätta ihop sin egna hembio-PC. Detta kommer kombineras med en recension av en passande plattform. Det som ni kommer se är att en hembio-PC inte är något man behöver hjälp från NASA för att bygga ihop. I grunden är det en helt vanlig PC, uppbyggd av delar som går att köpa i närmsta datorbutik. Det är endast en komponent som är lite speciell för detta syfte: TV-kortet. Detta kort gör det möjligt att ta in TV-sändningar till den digitala världen och därmed skapas nya möjligheter som gör att den gamla VHS-bandaren förpassas till historien.

Vad är det nu som en hembio-PC bör klara av för att skilja sig från en vanlig dator?
  • Spela upp film från olika källor, i alla tänkbara format
  • Spela upp musik med samma frihet som filmerna
  • Titta på TV med möjlighet till inspelning samt PVR (Personal Video Recorder)-funktioner
  • Titta på digitala foton
  • Allt detta skall kunna utföras från TV-soffan
Tittar man på listan ovan ser man att de flesta kraven går att uppfylla med de flesta datorer av idag. Möjligheten att få in TV är den enda hårdvarumässiga del som skiljer sig från normaldatorn. Resten ordnar man med hjälp av mjukvara.

Nu handlar det inte bara om funktion när det gäller hembio-PC. Eftersom denna maskin skall befinna sig i TV-rummet är kraven på utseende och ljudnivå helt andra jämfört med en kontors-PC. Ser man till utseendet är stora klumpiga chassin sällan av intresse. Dessutom bör lådans färg matcha den övriga hembio-utrustningen alternativt möblemanget. Detta har skapat en helt egen typ av datorlådor där man vill efterlikna utseendet hos HIFI-komponenter. Dessa lådor är ofta mycket snygga och samtidigt mycket dyra. Alternativ till dessa är de populära mini-datorerna som blir allt fler och varierande i utseende. Priset för dessa små datorlådor är humanare med tanke på att moderkortet och nätaggregatet ingår när man köper lådan. Det är denna väg vi har tagit i denna artikel.