Bildkvalitet
Prestandan hos 3D-grafik och ljud
Avslutning

Tack till Shuttle som gjorde denna artikel möjlig.

22/02-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Bildkvalitet

En intressant sak att ananlysera hos en hembio-PC är bildkvaliteten. Eftersom denna dator kan hantera så pass många olika format skulle vi vilja visa lite på skillnaden hos dem. Detta är ingen vetenskaplig analys utan mer en demonstration av hur olika videoformat påverkar bildkvaliteten. Dessutom visar vi hur TV-bilden ser ut från WinTV-PVR 350. Alla dessa testbilder i denna sektion är tagna i upplösningen 1024 x 768, vilket motsvarar HDTV 720p bäst (orsaken till detta kommer ni att förstå om ni läser vidare). Varje testbild är klickbar och visar då en fullstor bild i png-format för närmare analys (ingen jpg-bild finns som alternativ eftersom jpg-formatet förstör bilden).

Vi börjar med TV-delen, vilken följer den svenska standarden (PAL B/G, 25 bilder/s, 625 linjer, videobandbredd 5 MHz). Normalt visar man denna signal på en vanlig TV, vilken har förmågan att dölja begränsningarna i detta gamla analoga system. När man visar detta på en högupplösande bildskärm (datormonitor eller HDTV-förberedd TFT/plasma-skärm) ser man begränsningarna tydligt trots att mjukvaran försöker förbättra bilden.

Exemplet ovan är fångat med Media Portal och visar en vanlig situation på en kanal med bra signalstyrka. Man ser att interpolering har skett för att få bilden att se vettig ut i den höga skärmupplösningen. Trots detta saknas mycket detaljer i bilden av den enkla anledningen att de inte finns med från början. Detta är trots allt ett system som härstammar från 60-talet. Skall man se på TV är det på en vanlig TV-apparat det skall göras eftersom då märker man inte begränsningarna.

Näst ut är en syntetisk genererad testbild i samma format som TV-bilden. Denna skapades i ett ritprogram, sedan spelades den in på ett DV-band via FireWire för bästa bildkvalitet. Därefter spelades den upp via S-video-ingången på TV-kortet. Vad detta visar är hur analoga signaler hanteras av WinTV-PVR 350, vilket kan vara av intresse om man vill föra över videoinspelningar till DVD eller VCD. Testbilden nedan visar riktigt bra resultat med tanke på att signalen är analog och att bilden visas i så hög upplösning. Har man en bra Hi8-kamera behöver man inte vara orolig att filmerna saboteras av TV-kortet. Har du en DV-kamera använder du FireWire-ingågnarna som Shuttle-boxen är försedd med för maximal bildkvalitet.

Nästa medieformat att analyseras är DVD, närmare bestämt en region 2-film i 2.35:1-format. Exemplet är taget från Härskarringen, Extended Version. Det lite udda bildformatet skall motsvara det man ser på bio, vilket gör att filmen inte har klippts om för att passa de vanliga TV-formaten. Nackdelen är att det inte finns någon TV som har detta format, vilket innebär att man får svarta fält ovanför och under bilden. Hur stora dessa är beror på om man har en 4:3-TV eller en 16:9-TV (den sistnämnda brukar också kallas widescreen).

Bildexemplet ovan är fångat med Media Portal som använder MPEG2-avkodaren från InterVideo (samma som i deras fristående DVD-program WinDVD). Man ser tydligt vad bioformatet hittar på när man använder en vanlig TV (eller monitor med samma format). Det man också der är att bildkvaliteten är högre jämfört med en vanlig TV-sändning trots att displayen är den samma. Den begränsade bandbredden hos den analoga TV-signalen sätter sina spår på bilden, vilket mottagarelektroniken i TV-kortet också gör. En DVD innehåller betydligt mer videoinformation jämfört med en vanlig analog TV-sändning (om den är välgjord) och informationen behöver inte passera TV-kortet.

Efter DVD skall vi visa hur resultatet kan bli om man (miss)handlar filmen så att den passar för internet-distribution. Exemplet är taget från filmen Troja som har konverterats till att passa två vanliga CD-skivor (2 x 700 MB). För att lyckas med detta använder man en mer effektiv kodningsteknik jämfört med MPEG-2 som används för DVD. Dessutom har antalet linjer i bilden reducerats jämfört med originalet. En DVD innehåller 576 linjer (PAL), en linjelängd på 720 punkter (full D1) och en maximal datahastighet på 9.8 Mbps. För att få ner detta på ett par vanliga CD-skivor måste datahastigheten reduceras betydligt. Detta görs genom att minska mängden information genom att koda om filmen med MPEG-4 i form av XviD (i detta exempel). Bildstorleken har också reducerats till 576 x 320 punkter. Genom denna behandlig gick datahastigheten ner till ynka 148 kbps. Hur bilden blev kan ni se nedan:

Skall man ge bilden ett omdöme så är det att skillnaden mellan en DVD och en DivX med denna låga datahastighet syns. Bilden påminner faktiskt mer om en TV-sändning än om en DVD-film. Detta är dock bara ett exempel på hur det kan se ut eftersom denna typ av omkodning av film kan ske på många olika sätt. Man har ett flertal olika kodningsformat (XviD, DivX, WMV, QuickTime...), vilka alla går att styra på ett otal olika sätt. Det går att få filmer som bara duger till att visas i en mobiltelefon upp till samma kvalitet som originalet, allt beroende på hur konverteringen utförs. Detta är en egen vetenskap som skulle behöva en egen artikel om man ska gå in på djupet.

För den som vill fördjupa sig mer i olika kodningsformat och hur dessa fungerar kan läsa denna artikel hos Doom9.net.